View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:27



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tonsättning av böcker 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Tonsättning av böcker
En av mina favoritartister är Bo Hansson och han är väl lite av en husgud här hemma. Jag tycker om alla skivorna om än på olika sätt. Många av hans skivor är ju faktiskt tonsättning av böcker som han tyckte om.
Jag själv har en plan på att tonsätta en bok vilket jag har haft sedan jag var 22 (31 nu). Jo det går väldigt långsamt framåt, har väl mestadels stannat vid tanke även om vissa grejer är på väg framåt.

Vilken bok undrar ni nu? Jo dumskallarnas sammansvärjning (ta för fan inte min idé nu!). Detta är en av mina favoritböcker, det är nog när jag tänker efter min favoritbok. Tror jag har läst den 3-4 gånger och detta enbart för att jag tycker den är så bra och vill få uppleva den igen. Toole har verkligen lyckats göra bra karaktärer och knasigt roliga händelser. Ignatius säger jag bara.. Jag tror verkligen att en tonsättning hade kunnat fånga det tragikomiska i denna berättelse.

Så vilken bok hade ni velat ska tonsättas?

Kom gärna med en förklaring av varför också :)


03 Sep 2021, 19:35
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Tonsättning av böcker
Kul topic!

Det öppnar såklart för frågan vad det innebär att tonsätta något. Tonsätter man en film så handlar det ju oftast om att skapa passande stämningar, men det är inte riktigt det jag upplever att Bo Hansson gjorde med sagan om ringen. Det är mer en musikalisk gestaltning, ett försök att på nytt berätta historien, fast med toner istället för ord.

Jag hade definitivt valt böckerna om mumintrollet. De bär på ett väldigt djup, svårmod, och samtidigt en nästan naiv livsglädje. Det tillsammans med Tove Janssons fantasieggande illustrationer är stoff för legender.


04 Sep 2021, 16:07
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Tonsättning av böcker
Robert wrote:
Jag hade definitivt valt böckerna om mumintrollet. De bär på ett väldigt djup, svårmod, och samtidigt en nästan naiv livsglädje. Det tillsammans med Tove Janssons fantasieggande illustrationer är stoff för legender.
Otippat förslag i min värld, men ju mer jag tänker på det desto bättre blir det. Skulle kunna bli riktigt cool...


04 Sep 2021, 16:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Re: Tonsättning av böcker
Robert wrote:
Kul topic!

Det öppnar såklart för frågan vad det innebär att tonsätta något. Tonsätter man en film så handlar det ju oftast om att skapa passande stämningar, men det är inte riktigt det jag upplever att Bo Hansson gjorde med sagan om ringen. Det är mer en musikalisk gestaltning, ett försök att på nytt berätta historien, fast med toner istället för ord.

Jag hade definitivt valt böckerna om mumintrollet. De bär på ett väldigt djup, svårmod, och samtidigt en nästan naiv livsglädje. Det tillsammans med Tove Janssons fantasieggande illustrationer är stoff för legender.


Ja det är väl det som jag menade egentligen bara att du lyckades skriva ner det bättre i ord än vad jag kunde :) D.v.s. musikaliskt gestalta en berättelse.

Måste dessvärre erkänna att jag är dåligt insatt i muminvärlden men av det lilla jag läst så tror jag att det hade kunnat bli en fin musikalisk berättelse :)


04 Sep 2021, 19:14
Profile
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post Re: Tonsättning av böcker
[quote="berra.b"

Vilken bok undrar ni nu? Jo dumskallarnas sammansvärjning (ta för fan inte min idé nu!). Detta är en av mina favoritböcker, det är nog när jag tänker efter min favoritbok. Tror jag har läst den 3-4 gånger och detta enbart för att jag tycker den är så bra och vill få uppleva den igen. Toole har verkligen lyckats göra bra karaktärer och knasigt roliga händelser. Ignatius säger jag bara.. Jag tror verkligen att en tonsättning hade kunnat fånga det tragikomiska i denna berättelse.


Kom gärna med en förklaring av varför också :)[/quote]

No kidding. En av mina absoluta favoriter med och den första jag kom att tänka på när jag läste titeln på tråden. :D (Inte för att jag kommer att göra det)


04 Sep 2021, 20:14
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Tonsättning av böcker
zoork_1 wrote:
Otippat förslag i min värld, men ju mer jag tänker på det desto bättre blir det. Skulle kunna bli riktigt cool...


När jag tänker på det har ju Bosse H redan tagit sig an mumintrollen med skivan Trollkarlens hatt! Gud vilken fantastisk hjärna den mannen hade.
Men jag får väl ge mig på någon av de andra böckerna :mrgreen:


04 Sep 2021, 20:36
Profile WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Re: Tonsättning av böcker
malignatius wrote:

No kidding. En av mina absoluta favoriter med och den första jag kom att tänka på när jag läste titeln på tråden. :D (Inte för att jag kommer att göra det)


Vad handlar boken om och varför just denna? :) Förutom att det är din favoritbok då såklart.

Robert wrote:
zoork_1 wrote:
Otippat förslag i min värld, men ju mer jag tänker på det desto bättre blir det. Skulle kunna bli riktigt cool...


När jag tänker på det har ju Bosse H redan tagit sig an mumintrollen med skivan Trollkarlens hatt! Gud vilken fantastisk hjärna den mannen hade.
Men jag får väl ge mig på någon av de andra böckerna :mrgreen:


Det hade han sannerligen :) Det är ju egentligen en fortsättning på första skivan men den kanske funkar till mumintrollen också? Är som sagt for oinsatt i dessa böcker.
Träffade för övrigt Eric Malmberg i vintras och han berättade för mig att Bosse vart kontaktad när de filmatiserade sagan om ringen för att få göra någon låt till soundtracket,
detta rann dessvärre ut i sanden, jag misstänker att det var Bosse's personlighet som ställde till det, men Eric sa att det var lika bra "Om han hade gjort det hade han supit ihjäl sig."
Bosse började ju även att tonsätta grottbjörnens folk något som Eric skall spela in och slutföra.

Något lite roligt med denna tråd är ju att man kan få lite bra boktips om man inte redan har läst böckerna som folk vill ska tonsättas :)


04 Sep 2021, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post Re: Tonsättning av böcker
Quote:
Vad handlar boken om och varför just denna? :) Förutom att det är din favoritbok då såklart.


Nu var det 100 år sedan jag läste boken, men som jag minns den:
Det är en rätt skruvad historia om en excentrisk och rätt hemsk "neck-beard" som lever med sin morsa i New Orleans. Man följer hans interaktioner med diverser udda typer när han går igenom massa jobb som han misslyckas att behålla. Samtidigt ser han ner på allt och alla i sin omgivning. Det som är kul är att bokens samtliga karaktärer är rätt patetiska och/eller vidriga. Lite som en föregångare till TV-serier som Arrested Development eller It's always Sunny… Där man egentligen inte kan eller ska identifiera sig med någon. Typ.


Quote:
Det hade han sannerligen :) Det är ju egentligen en fortsättning på första skivan men den kanske funkar till mumintrollen också? Är som sagt for oinsatt i dessa böcker.
Träffade för övrigt Eric Malmberg i vintras och han berättade för mig att Bosse vart kontaktad när de filmatiserade sagan om ringen för att få göra någon låt till soundtracket,
detta rann dessvärre ut i sanden, jag misstänker att det var Bosse's personlighet som ställde till det, men Eric sa att det var lika bra "Om han hade gjort det hade han supit ihjäl sig."
Bosse började ju även att tonsätta grottbjörnens folk något som Eric skall spela in och slutföra.



Kul med Eric Malmberg, är ett stort fan av hans grejer.


05 Sep 2021, 14:38
Profile WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Re: Tonsättning av böcker
malignatius wrote:
Quote:
Vad handlar boken om och varför just denna? :) Förutom att det är din favoritbok då såklart.


Nu var det 100 år sedan jag läste boken, men som jag minns den:
Det är en rätt skruvad historia om en excentrisk och rätt hemsk "neck-beard" som lever med sin morsa i New Orleans. Man följer hans interaktioner med diverser udda typer när han går igenom massa jobb som han misslyckas att behålla. Samtidigt ser han ner på allt och alla i sin omgivning. Det som är kul är att bokens samtliga karaktärer är rätt patetiska och/eller vidriga. Lite som en föregångare till TV-serier som Arrested Development eller It's always Sunny… Där man egentligen inte kan eller ska identifiera sig med någon. Typ.


Haha vad dum jag är uppfattade det som att en av dina favoritböcker var en som hette "No kidding" därav som jag frågade om handling osv :P
Kul att du är inne på samma spår som mig att den borde tonsättas. Vet att det är många komiker som har velat filmatisera den men att det av olika
anledningar aldrig lyckas bli av, kanske är samma med tonsättning :)


05 Sep 2021, 18:34
Profile

Joined: 18 Feb 2018, 20:05
Posts: 117
Post Re: Tonsättning av böcker
Kul tråd. Uppskattar mycket Bo Hanssons alster. Har inget på gång, men jag har ett par-tre förslag för den som är hugad:
- ”På spaning efter den tid som flytt” - Marcel Proust. Krävande för både kompositören och lyssnaren. Vem har tålamodet?
- ”Ulysses” - James Joyce ”The Dubliners” kan ju redan sägas vara gjord, men något ditåt som utmynnar i musikalisk ”Stream of consiousness”. Solopartier kan ju i värsta fall uppfattas som en inre monolog. Här blir det en tillgång!
- ”The life and opinions of Tristram Shandy, Gentleman” - Laurence Sterne ”Omöjlig” att filmatisera, men går kanske att tonsätta?

Sedan skulle man kunna påstå att filmmusik, som alltsom ofta baseras på böcker, kan vara ganska goda exempel på detta?

”Do androids dream of electric sheep?” blev ju ”Bladerunner” mycket tack vare Vangelis fantasieggande ljudkulisser!

Klas Östergrens ”Gentlemen” blev ju fin musik i händerna på Jonas Kullhammar och Mattias Bärjed. Olika stilar men båda väldigt passande tycker jag.

Ibland är ju bara filmen som aldrig blev färdig…


05 Sep 2021, 19:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 81 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.