View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:01



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Har någon här sålt något på Reverb? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Har någon här sålt något på Reverb?
Jag ska sälja en fin gitarr och har satt priset en bra bit under den billigaste på Reverb. Jag trodde att den skulle gå direkt, men den är kvar trots att det gått några dagar, så jag funderar på att lägga ut den på Reverb, eftersom min har alla rätt (rätt ålder, rätt version, rätt spec, fint skick etc), och ett pris en bra bit under den billigaste på Reverb, så funderade jag på att lägga ut den där istället. Men jag vet inte hur bra Reverb funkar för svenska säljare. Är det någon här som har använt Reverb? Vågar Reverb-köpare i EU köpa från andra länder än sitt eget? Funkar Reverb.com bra rent allmänt?

(Jag har egentligen ingen panik att bli av med den och jag har råd att behålla den. Jag försöker bara minska ner innehavet innan nästa gitarr landar i november.)


04 Sep 2021, 21:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 May 2008, 20:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
Jag har sålt lite grejer där, till USA, UK, Rumänien och Österrike - gott och blandat. Det man måste tänka på är att ca 10% av det du säljer för (totalen inkl. frakt) försvinner i avgifter. 5 % till Reverb och ca 5 % till PayPal (som är ENDA sättet att få betalt om man bor i Sverige) och så får man dålig växelkurs när pengarna ska tas ut/konverteras från betalvalutan till SEK. Men visst går det sälja grejer där, men vill du få ut 1000 kr för något måste du få in minst 1100 kr. Lycka till, vissa saker är lättare att sälja där, vissa lättare på hemmaplan!


05 Sep 2021, 13:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
Frankan wrote:
Jag har sålt lite grejer där, till USA, UK, Rumänien och Österrike - gott och blandat. Det man måste tänka på är att ca 10% av det du säljer för (totalen inkl. frakt) försvinner i avgifter. 5 % till Reverb och ca 5 % till PayPal (som är ENDA sättet att få betalt om man bor i Sverige) och så får man dålig växelkurs när pengarna ska tas ut/konverteras från betalvalutan till SEK. Men visst går det sälja grejer där, men vill du få ut 1000 kr för något måste du få in minst 1100 kr. Lycka till, vissa saker är lättare att sälja där, vissa lättare på hemmaplan!


OK. Tack. Jo, jag förstår att en del går bort i avgifter, men nu vet jag mer exakt vad det kostar. Jag har lagt mig lågt redan, en bra bit under den billigaste på Reverb, så det finns ju lite utrymme att lägga på för alla avgifter.

Men nu ser det ut som den går iväg till lokal köpare i alla fall nu, men jag har mer att sälja, så det är bra att veta att verkar funka bra om man kan avstå från 10% i avgifter.


05 Sep 2021, 21:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
Det där med lägsta priset kan då jag iallafall känna mig lite osäker på när man ska köpa nåt, jag tänker direkt vad är det för fuffens på gång här då.


06 Sep 2021, 07:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
rifle wrote:
Det där med lägsta priset kan då jag iallafall känna mig lite osäker på när man ska köpa nåt, jag tänker direkt vad är det för fuffens på gång här då.


Så är det förstås, men de flesta som letar gitarrer på internationella annonssidor gör det nog för att göra fynd och då brukar det underlätta om man lägger sig lågt. Men jag håller med dig. "Varför är den där billigare än de andra...?"

Det är svårt med beg-annonser. Hur man än gör, så blir det fel för någon, även om man är seriös som säljare. Det mesta jag har sålt på senare år har varit på köpesannonser eller när någon har nämnt i någon tråd någonstans att den varit sugen på något som jag haft över. Men jag för mycket smågrejer liggande som borde komma till användning någon annanstans.


07 Sep 2021, 11:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
CarlM wrote:

Så är det förstås, men de flesta som letar gitarrer på internationella annonssidor gör det nog för att göra fynd och då brukar det underlätta om man lägger sig lågt. Men jag håller med dig. "Varför är den där billigare än de andra...?"

Det är svårt med beg-annonser. Hur man än gör, så blir det fel för någon, även om man är seriös som säljare. Det mesta jag har sålt på senare år har varit på köpesannonser eller när någon har nämnt i någon tråd någonstans att den varit sugen på något som jag haft över. Men jag för mycket smågrejer liggande som borde komma till användning någon annanstans.


Det är en fin balansgång att pricka mest med potentiella köpare :D


07 Sep 2021, 12:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
Frankan wrote:
Jag har sålt lite grejer där, till USA, UK, Rumänien och Österrike - gott och blandat. Det man måste tänka på är att ca 10% av det du säljer för (totalen inkl. frakt) försvinner i avgifter. 5 % till Reverb och ca 5 % till PayPal (som är ENDA sättet att få betalt om man bor i Sverige) och så får man dålig växelkurs när pengarna ska tas ut/konverteras från betalvalutan till SEK. Men visst går det sälja grejer där, men vill du få ut 1000 kr för något måste du få in minst 1100 kr. Lycka till, vissa saker är lättare att sälja där, vissa lättare på hemmaplan!


Grattis du är mycket modig! :D


07 Sep 2021, 13:23
Profile ICQ WWW

Joined: 04 May 2008, 20:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
Grattis du är mycket modig! :D[/quote]

Hehe, det gick bra, pengarna i förskott men fick vänta tre veckor på att PayPal lät mig ta ut pengarna/köparen kunde nog inte så mycket engelska och gick aldrig in och kvitterade att varan togs emot så fick vänta lite...


07 Sep 2021, 17:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Har någon här sålt något på Reverb?
Frankan wrote:
Grattis du är mycket modig! :D


Hehe, det gick bra, pengarna i förskott men fick vänta tre veckor på att PayPal lät mig ta ut pengarna/köparen kunde nog inte så mycket engelska och gick aldrig in och kvitterade att varan togs emot så fick vänta lite...[/quote]

Hahaha herregud. Då hade man vetat att man blivit blåst i alla fall :D


07 Sep 2021, 20:06
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.