View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:37



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Lynxtrap wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jamen alltså..... jag måste kommentera det en gång till med ett citat: "Are you from the past?"

Det finns ju massvis med moderna musikstilar som en tele inte funkar till överhuvudtaget.


Detta till trots vill jag nog påstå att vi oftare ser Telecasters på scener inom en massa olika stilar än vi ser Ibanezer och VGS:ar med True Temperament, Evertune, EMG, sju strängar och låsbara svaj.


Jo men se det såhär då: Det går att spela country på en 8-strängad men det går fan inte spela djent på en tele.


08 Sep 2021, 16:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
glassfinger wrote:
:shock: Är detta en gammal tråd från Planket 2001?


Berätta berätta.


08 Sep 2021, 16:26
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Vinyljunkie wrote:
Jo men se det såhär då: Det går att spela country på en 8-strängad men det går fan inte spela djent på en tele.


Men djent är å andra sidan musik för finniga oskulder som inte vågar bejaka sin bikuriositet, så jag tycker inte att det är en musikstil som har relevans i sammanhanget "bäst". Stratta och telle däremot är instrument för sexuella dynamos vars libidon får tapeterna att fransa sig. Mycket mer alfa, och därför bäst. Det är sen gammalt.


08 Sep 2021, 17:19
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Nu kan man bygga sin egen Stratocaster!!
https://www.guitarworld.com/news/fender ... p-lego-set

Jim Campilongo skulle nog hellre ha byggt en Tele till sin Princeton :lol:


08 Sep 2021, 18:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Robert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jo men se det såhär då: Det går att spela country på en 8-strängad men det går fan inte spela djent på en tele.


Men djent är å andra sidan musik för finniga oskulder som inte vågar bejaka sin bikuriositet, så jag tycker inte att det är en musikstil som har relevans i sammanhanget "bäst". Stratta och telle däremot är instrument för sexuella dynamos vars libidon får tapeterna att fransa sig. Mycket mer alfa, och därför bäst. Det är sen gammalt.


Okej nog för att Bojen har ett rykte om sig att inneha överåriga musikaliska reaktionärer men det där var väl ändå lite väl förutsägbart?


09 Sep 2021, 11:49
Profile

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Var tvungen att googla "djent". Guu va möe strängar men rätt fingerfärdigt. Ibland lite jazzy. Inser att det kan ha ett visst underhållningsvärde, även om jag bara orkade lyssna en liten stund.

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


09 Sep 2021, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Sen på bollen men....

För mig är Stratocaster den bästa elgitarren - mest för kroppens utformning.

Det är kroppen som tilltalar mig - belly cut på baksidan och fint avfasad i "hörnet" där höger underarm vilar eller spasmiskt halkar omkring.
Någon skrev att hen saknar bindings på Strata men det gör inte jag, tycker det skaver mot underarmen när man hamrar på - även t.ex. Tele och LP junior/studio är för kantiga för mig.
God balans och vikt - visst finns det tunga Strator men min gamla rygg föredrar de lättare.

Någon skrev att det inte går att lira all typ av (rock)musik på en Strat - visst finns det undantag för den "regeln" men det beror mest på vilka pups man väljer. Mina Strator har alla (utom 1) HB i stalläget för det gillar jag, eller snarare jag gillar inte brum och vill kunna koppla av från den biten emellanåt.

Är dock ingen fan av svajarmen så den väljer jag gärna bort - finns alldeles för få Strator med HT på marknaden.

Med min syn på hur en gitarr ska vara så smällde jag ihop en egen Strata som har (nästan) allt jag personligen kan önska mig.
Har visat den förut....
Image

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


13 Oct 2021, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Två nackdelar med strata för mig:

1. Den har ett säreget ljud. Funkar ibland, men för mig blir det ett specialljud.
2. Volymkontrollen sitter i vägen för högerhanden. Jag drar därmed oavsiktligt ner volymen.

Alla strator jag har haft hittils har fått gå vidare. Därmed inte sagt att jag har ägt min sista strata. Det är ju coolt med strata.

Men jag vänder mig starkt mot trådskaparens val av ordet "bästa". Genomgående i många trådar ser jag att denna trådskapare verkar anta att det finns någon slags "gemensam skala" som kan användas för att jämföra gitarrer.

Jag vill påstå att varje gitarrist, proffs, gitarrgud eller amatör har sin alldeles egen skala. Det som är bäst för mig behöver inte vara bäst för dig. Och det är ju just det som är det roliga. Tycker jag.


13 Oct 2021, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
lpstd wrote:
Två nackdelar med strata för mig:
Volymkontrollen sitter i vägen för högerhanden. Jag drar därmed oavsiktligt ner volymen.

Jag håller med om volymkontrollen, har på den vita gjort den "trög" för att minska den risken.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


13 Oct 2021, 11:51
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:

Jim Campilongo sa nåt liknande. Han tycker dom 3 micklägena på en Tele är mer distinkta.

?
Om vi pratar om den klassiska Stratocastern så har den också 3-vägsswitch.


Vem minns den? Alla vill ha Quack :lol:


14 Oct 2021, 10:13
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
bummer wrote:
Andy Summers gillar inte Telecaster. Blev förvånad när jag läste det.
https://www.ultimate-guitar.com/news/ge ... etter.html

"I'm not really a purist - the standard Telecaster thing is not really my thing. A lot of guys who play Telecasters, their sound is very bright and twangy, which just isn't really for me. So people associate me with it, but I don't have the cowboy hat to go with it!

"The Telecaster is a wonderful instrument, but in the history of the marvelous creations of Leo Fender... it was his first attempt!

"Of course, it was an amazing breakthrough, but the Stratocaster was the elegant, refined version of that – and it really is the greatest solid-body electric guitar ever made. There have been a million different variations on it of course, but really Leo got it right in 1954."


Här säger han att han gillar den Telen.
1963 Fender Telecaster
“I wrote about this guitar a lot in my book. It was a hybrid instrument I got while I was in college - somebody had already done all these different things to it - like adding a Gibson humbucker in the front, adding an overdrive switch, an out-of-phase switch… a lot of extra stuff. But the guitar itself played beautifully and it had that incredible phase sound, which I used a lot.

“It wasn’t just any Telecaster, it was an exceptional one. Just one of those guitars that had the magic, with the incredible electric tone. Fender made it as a signature guitar for me in 2007.

“It was the one guitar I used for everything… I did start using a Strat later on, but this was the Telecaster that got used all the time, on all the records. It had everything I needed in one.”

Här jämför han med en Hamer.
Hamer Fretless
“They made me a load of guitars and were always trying to get me to use Hamer exclusively.

“They were very nice guys – whenever I played in Chicago, there they’d be with all these guitars to give me. But the trouble was they just couldn’t beat that Telecaster, because that guitar was so good. I tried playing it a few times but in truth I never felt comfortable… I always had to go back to the Tele. That was the supreme guitar in my eyes.”

https://www.musicradar.com/news/andy-su ... not-always


17 Oct 2021, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Är Stratocaster bästa elgitarren (solid body) någonsin?
Jag spelar idag mest på Gibson och Gordon-Smith gitarrer efter åratal av Strata spelande. Valde bort Stratan mest för att jag tröttnade på att spela på en gitarrtyp som alla andra gamla bluesgubbar spelar på!
Om sen stratan är den bästa elgitarren någonsin vet jag inte, men helt klart är: Kan man inte spela en sak så beror det inte på att det är en Stratocaster man spelar på!

_________________
pudas


17 Oct 2021, 21:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Ohjay and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.