View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:02



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Gitarrmarknaden nu? 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Gitarrmarknaden nu?
Hej!

Hur upplever ni marknaden just nu?
Söker man kvalitetsgitarrer (alla diskussioner om begreppet kvalité tas någon annan stans) så
redovisar exempelvis Thomann och de andra stora typ 80% ”ej tillgänglig”.

Och då är kanske andrahandsmarknaden död på grund av att inget nytt säljs?

Finns det andra fungerande marknader (ebay, reverb och andra undantaget)?
Säljs allt på FB? (jag står utanför ”hål i huvudet medierna”).

Jag bara undrar…. och har lite tråkigt…..

Vi är ju många nördar här inne med alldeles för många prylar
som kanske som jag känner en viss ”köpa/sälja/byta abstinens”?

Eller? (västgötskt idiom)

/Tomas


Last edited by Korvabengt on 11 Sep 2021, 21:03, edited 1 time in total.



11 Sep 2021, 16:53
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Jag känner precis som du. Var på vippen att köpa en ny am strat ultra precis pga att begmarknaden är så död. Men så vann jag budgivning på en finfin strata på tradera istället :) Alla verkar sitta på sina grejor. Har varit så mkt gnäll om att det inte går att sälja här på bojen men tycker det mesta verkar bli sålt.

O jag är väl lite med på fb, även om jag inte kollar speciellt ofta. Inga roliga annonser där heller vad jag kan se.

Fast brukar inte marknaden stanna över sommaren o ta fart till hösten igen? Hoppas på det iaf


11 Sep 2021, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Håller med. Beg marknaden är urvattnad för närvarande. Folk verkar hålla hårt i sina gitarrer (inklusive undertecknad). Men byta borde väl funka? Man kanske borde utnyttja "bytes" avdelningen här på Bojen lite mer...?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


11 Sep 2021, 19:00
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Jag kan väl tycka att begagnat marknaden ligger lite högt och borde komma ned 15-20% då blir det mer rörelse.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


12 Sep 2021, 09:55
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Om saker är slut hos återförsäljarna måste väl det ändå vetyda att folk köper så pass mycket nytt att tillverkarna inte hinner med att möta efterfrågan? Det kan ju knappast vara toma lager för att det inte säljs.

Jag tror snarare på en övervärderat begagnatmarknad. Priserna har stigit en hel del de senaste åren, trots att utbudet blivit högre i och med att det blivit allt lättare att handla internationellt. Tror att det varit mycket spekulation, där folk har köpt i hopp om att kunna tjäna en hacka, och sen inte vill släppa sin "investering" trots att de aldrig kommer få ut det de hoppats på.

Och det har säkert sagts förr, men billiga grejer har börjat bli så bra att det blir allt svårare att motivera dyrare köp på annat sätt än att det är coolt.


12 Sep 2021, 11:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Visst kan man skylla på höga försäljningspriser men jag tycker personligen att det har blivit svårare och segare att både sälja, byta eller köpa saker. Saker går ju att sälja oftast men det tar sjukt mycket längre tid.

Det gör nog inte saken bättre att mycket av de "bra" grejorna köps upp direkt av Musikbörsen för att sedan säljas för någon tusenlapp under nypris. Snart har de väl helt tagit kol på begagnatmarknaden.


12 Sep 2021, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Har jag fel eller annonserades det mindre här på ljudbojen nuförtiden?


12 Sep 2021, 21:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Coronan har ju bidragit till ökad inflation och det innefattar väl instrumentmarknaden. Min uppfattning är att det orsakats både av att folk suttit hemma och shoppat istället för att resa och festa på krogen, och för att det varit trögt med produktionen och materialbrist.

Att det skulle vara trögt att sälja är inget nytt, det har det snackats om här på bojen i minst ett decennium nu. Men min bild är att fler annonser står som "såld" det senaste året, och att det är högre priser och något mindre utbud, fast fortfarande ganska skapligt. Jag kollade nyligen in mitt gamla favoritmärke Hamer (USA) på eBay och priserna har ökat som fan - grejer som kostade 8000 för några år sedan är listade för 15-20 tusen. Fast jag tycker - som Mike Leaf skrev nyligen i en annan tråd - att många grejer som är "skäligt" prissatta snabbt blir sålda och att det leder till att de högre prissatta grejerna ligger kvar och ger en missvisande bild av den faktiska säljnivån.


12 Sep 2021, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Robert wrote:
Om saker är slut hos återförsäljarna måste väl det ändå vetyda att folk köper så pass mycket nytt att tillverkarna inte hinner med att möta efterfrågan? Det kan ju knappast vara toma lager för att det inte säljs.

Jag tror snarare på en övervärderat begagnatmarknad. Priserna har stigit en hel del de senaste åren, trots att utbudet blivit högre i och med att det blivit allt lättare att handla internationellt. Tror att det varit mycket spekulation, där folk har köpt i hopp om att kunna tjäna en hacka, och sen inte vill släppa sin "investering" trots att de aldrig kommer få ut det de hoppats på.

Och det har säkert sagts förr, men billiga grejer har börjat bli så bra att det blir allt svårare att motivera dyrare köp på annat sätt än att det är coolt.


Det säljs väldigt mycket gitarrer nu och har gjort den corona kom (2020 var det år då det såldes mest gitarrer i historien).
Men anledningen att nästan allt är slut är inte att det säljs för mycket, problemet är att saker inte tillverkas och att när det väl byggts så finns det inga frakter tillgängliga (containers och båtar går ej att finna som normalt).
Speciellt alla instrument som har delar gjorda i USA blir galet försenade (extra mycket med just mickar).
Till exempel är det många modeller som släpptes 1 januari 2021 som fortfarande inte har kommit ut på marknaden i ett enda exemplar än.

Att länder helt stänger ner en period påverkar mycket under väldigt lång tid.
Att fabriker, båtar, hamnar osv stänger ner om 1 på stället får covid osv (och stängs ner av anledningen ovan, att hela landet gör det).
Att fabriker kör på halvfart för att inte arbetare skall stå för tätt och att de mellan varje skift skall sprita hela fabriken hjälper inte heller.
Att massor av containers och containerfartyg togs ur drift när corona slog till för att alla trodde att handel skulle minska så mycket men inte gjorde det och som inte återinsatts än. Priset på en container nu är ca 15 gånger högre än precis innan corona.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


Last edited by Magnus Olsson on 13 Sep 2021, 11:33, edited 1 time in total.



13 Sep 2021, 09:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
lillefar wrote:
Jag kan väl tycka att begagnat marknaden ligger lite högt och borde komma ned 15-20% då blir det mer rörelse.

Jag tror tvärtom, Om priserna stiger vilket dom borde gjort under Corona så ökar utbudet
Förutsätter att nypriserna stiger också, vilket de bör göra.

Får man mindre betalt som säljare så lär inte utbudet öka, men det kanske inte är så du menar med 'rörelse'
Blocket jämfört med tex Reverb, så är priserna lägre i Sverige (begärt pris)
Bojen ännu lägre, med vissa undantag.

_________________



13 Sep 2021, 11:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Magnus Olsson wrote:
(2021 var det år då det såldes mest gitarrer i historien).

/Magnus

Du menar 2020 eller hur?

_________________



13 Sep 2021, 11:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
(2021 var det år då det såldes mest gitarrer i historien).

/Magnus

Du menar 2020 eller hur?


Självklart så.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Sep 2021, 11:32
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Har inget att tillföra om varför marknaden ser ut som den gör men reagerar över det fåniga att ha en gitarrmodell listad på en hemsida som "ej tillgänglig".


13 Sep 2021, 11:44
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Vinyljunkie wrote:
Har inget att tillföra om varför marknaden ser ut som den gör men reagerar över det fåniga att ha en gitarrmodell listad på en hemsida som "ej tillgänglig".

Lite som "intressekoll"-annonserna


13 Sep 2021, 16:11
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Mike Leaf wrote:
lillefar wrote:
Jag kan väl tycka att begagnat marknaden ligger lite högt och borde komma ned 15-20% då blir det mer rörelse.

Jag tror tvärtom, Om priserna stiger vilket dom borde gjort under Corona så ökar utbudet
Förutsätter att nypriserna stiger också, vilket de bör göra.

Får man mindre betalt som säljare så lär inte utbudet öka, men det kanske inte är så du menar med 'rörelse'
Blocket jämfört med tex Reverb, så är priserna lägre i Sverige (begärt pris)
Bojen ännu lägre, med vissa undantag.


Jag tror gitarrmarknaden fungerar som de flesta andra marknader att finns liten investeringsvilja hos kunder som tvekar så är prissänkning ett sätt att få mer rörelse på marknaden inte svårare än så.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Sep 2021, 21:12
Profile WWW

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Jag tycker priserna har höjts avsevärt på begagnade marknaden när det kommer till de billigare gitarrerna iaf. Kanske folk är mer medvetna om internationella marknader med reverb etc så de prissätter efter det. Men det som tidigare hade kunnat säljas för 3000kr har fördubblats i pris t.ex.
Trots det är det färre gitarrer som säljs tycker jag, kanske det är folk som inte annonserar de på de större nationella sidorna som Blocket utan väljer att sälja saker lokalt på Facebook marketplace istället. Hade musik och gitarrintresset blivit mindre tycker jag det borde bli istället bli fler gitarrer som säljs och på så sätt pressa ner priserna.


14 Sep 2021, 12:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
rifle wrote:
Har jag fel eller annonserades det mindre här på ljudbojen nuförtiden?


Garanterat mindre. Är ju nästan helt dött nu.


14 Sep 2021, 18:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Magnus Olsson wrote:
Robert wrote:
Om saker är slut hos återförsäljarna måste väl det ändå vetyda att folk köper så pass mycket nytt att tillverkarna inte hinner med att möta efterfrågan? Det kan ju knappast vara toma lager för att det inte säljs.

Jag tror snarare på en övervärderat begagnatmarknad. Priserna har stigit en hel del de senaste åren, trots att utbudet blivit högre i och med att det blivit allt lättare att handla internationellt. Tror att det varit mycket spekulation, där folk har köpt i hopp om att kunna tjäna en hacka, och sen inte vill släppa sin "investering" trots att de aldrig kommer få ut det de hoppats på.

Och det har säkert sagts förr, men billiga grejer har börjat bli så bra att det blir allt svårare att motivera dyrare köp på annat sätt än att det är coolt.


Det säljs väldigt mycket gitarrer nu och har gjort den corona kom (2020 var det år då det såldes mest gitarrer i historien).
Men anledningen att nästan allt är slut är inte att det säljs för mycket, problemet är att saker inte tillverkas och att när det väl byggts så finns det inga frakter tillgängliga (containers och båtar går ej att finna som normalt).
Speciellt alla instrument som har delar gjorda i USA blir galet försenade (extra mycket med just mickar).
Till exempel är det många modeller som släpptes 1 januari 2021 som fortfarande inte har kommit ut på marknaden i ett enda exemplar än.

Att länder helt stänger ner en period påverkar mycket under väldigt lång tid.
Att fabriker, båtar, hamnar osv stänger ner om 1 på stället får covid osv (och stängs ner av anledningen ovan, att hela landet gör det).
Att fabriker kör på halvfart för att inte arbetare skall stå för tätt och att de mellan varje skift skall sprita hela fabriken hjälper inte heller.
Att massor av containers och containerfartyg togs ur drift när corona slog till för att alla trodde att handel skulle minska så mycket men inte gjorde det och som inte återinsatts än. Priset på en container nu är ca 15 gånger högre än precis innan corona.

/Magnus


Helt sjukt är det. Ville beställa ett set Dimarzio men fick svaret att det var fyra månaders väntetid. Så jag skippade det och beställde ett set från en custom-byggare istället. Det tog två månader (förmodligen för att han var dränkt i arbete).


14 Sep 2021, 18:13
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Att prylar inte finns i lager beror på att de flesta företag idag har anammat ett sätt att jobba på där man just inte sitter på lager. En slags kortsiktig ekonomi som fungerar så länge det bara är att beställa nytt först när det behövs. Dvs diametralt olika från hur de flesta företag jobbade förr i tiden. Så kan det gå när man är dumsnål och feg.


15 Sep 2021, 11:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Vinyljunkie wrote:
Att prylar inte finns i lager beror på att de flesta företag idag har anammat ett sätt att jobba på där man just inte sitter på lager. En slags kortsiktig ekonomi som fungerar så länge det bara är att beställa nytt först när det behövs.

Ja säkert > 90% av alla företag jobbar så. Det innebär att man är sårbar för störningar i inköpsleden.
Ett företag i musikbranschen har tydligen lager för ett par år framåt, enligt info i en annan tråd = Crafton.
Kontakta dom om du vill ha tag på 'pre-corona' saker.
Vinyljunkie wrote:
Dvs diametralt olika från hur de flesta företag jobbade förr i tiden.

Ja om du menar typ innan 1990 som 'förr i tiden'.

_________________



16 Sep 2021, 08:03
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Att prylar inte finns i lager beror på att de flesta företag idag har anammat ett sätt att jobba på där man just inte sitter på lager. En slags kortsiktig ekonomi som fungerar så länge det bara är att beställa nytt först när det behövs.

Ja säkert > 90% av alla företag jobbar så. Det innebär att man är sårbar för störningar i inköpsleden.
Ett företag i musikbranschen har tydligen lager för ett par år framåt, enligt info i en annan tråd = Crafton.
Kontakta dom om du vill ha tag på 'pre-corona' saker.
Vinyljunkie wrote:
Dvs diametralt olika från hur de flesta företag jobbade förr i tiden.

Ja om du menar typ innan 1990 som 'förr i tiden'.


Det är möjligt att det är så länge sen som får anses vara förr i tiden. Vansinne att tänka så, i de flesta branscher. Men det går trender där också. Kanske man får sig en tankeställare nu.


16 Sep 2021, 11:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Vinyljunkie wrote:

Det är möjligt att det är så länge sen som får anses vara förr i tiden. Vansinne att tänka så, i de flesta branscher. Men det går trender där också. Kanske man får sig en tankeställare nu.


Huruvida du ska/vill vara lagerförande och i vilken grad beror på vilken roll du har i supply-kedjan, Distributör eller Återförsäljare, eller tillverkare?

Mindre ÅF har jag aldrig sett ha några större lager, det vore orimligt och man har begränsade möjligheter att avyttra inkuranta produkter eller överlager, man får ta hela smällen på sin egen marginal i så fall, dessutom ageing-faktorer på lager kostar stora summor speciellt på vissa produkter som kan betecknas i princip som färskvara, de sjunker i pris när de ligger på hyllan.

Tillverkare behöver ju ha komponenter i lager för täcka förseningar i ledtider så man inte tvingas stänga ned produktionen
för att man saknar material. Vilket faktiskt sker nu för tex Scania, beroende på att det inte finns komponenter att tillgå.

Om du var en liten musikhandlare i en mindre svensk stad, skulle du vilja ha +10 Gibson LP i lager samt 40 olika set med boutiquemickar mm ?
Knappast om det finns en distribution i landet, och du kan ha grejerna på 1-2 dagar. Man kanske vill ha ett visningsex och ett till i lager om ens det.

Jag tror varje företag oavsett kan avgöra detta bäst själva, däremot har man såklart haft svårt att hantera en sån global kris som Corona. Det har slagit mot alla led.

_________________



17 Sep 2021, 10:30
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Det är möjligt att det är så länge sen som får anses vara förr i tiden. Vansinne att tänka så, i de flesta branscher. Men det går trender där också. Kanske man får sig en tankeställare nu.


Huruvida du ska/vill vara lagerförande och i vilken grad beror på vilken roll du har i supply-kedjan, Distributör eller Återförsäljare, eller tillverkare?

Mindre ÅF har jag aldrig sett ha några större lager, det vore orimligt och man har begränsade möjligheter att avyttra inkuranta produkter eller överlager, man får ta hela smällen på sin egen marginal i så fall, dessutom ageing-faktorer på lager kostar stora summor speciellt på vissa produkter som kan betecknas i princip som färskvara, de sjunker i pris när de ligger på hyllan.

Tillverkare behöver ju ha komponenter i lager för täcka förseningar i ledtider så man inte tvingas stänga ned produktionen
för att man saknar material. Vilket faktiskt sker nu för tex Scania, beroende på att det inte finns komponenter att tillgå.

Om du var en liten musikhandlare i en mindre svensk stad, skulle du vilja ha +10 Gibson LP i lager samt 40 olika set med boutiquemickar mm ?
Knappast om det finns en distribution i landet, och du kan ha grejerna på 1-2 dagar. Man kanske vill ha ett visningsex och ett till i lager om ens det.

Jag tror varje företag oavsett kan avgöra detta bäst själva, däremot har man såklart haft svårt att hantera en sån global kris som Corona. Det har slagit mot alla led.


Skethuspapper då? Det åldras inte.

Klart att alla borde ha så stora lager som går sett till typ av produkt. Skruv och spik = största möjliga lager. Iphone = minsta möjliga lager. Och allt däremmellan.
Som sagt, företag gör en slags modern typ av ekonomisk kalkyl idag och den sortens kalkyl är numera föråldrad. Självklarheter anser jag.


17 Sep 2021, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Vinyljunkie wrote:

Skethuspapper då? Det åldras inte.

g.

Väldigt dyrt att lagra i större mängder då det tar upp stort antal kvadratmeter med ett lågt värde.

_________________



22 Sep 2021, 08:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Irriterar mig på att så många relativt nya märkesinstrument som hittas till salu på tex Blocket är moddade?
Och detta på sätt som är omöjligt att återställa.

Jag förstår att vissa har som hobby att riva ut och bygga om, har själv gjort det på ett antal gitarrer.
Men just på nyare (>2014 i detta fall) som även är 'limited edition' har man gått stad och bandat om med andra band,bytt mickar + pottar mm sen ska den ändå säljas?

Orginalcase saknas, huvud söndersågat för att montera låsbara banjoskruvar osv...

Tänkte köpa en nyare Gibson för 10-15 k nu i somras, men gav upp till slut att hitta något som var i orginal skick
Jo, en fanns det som låg ute i veckor, "finns i Norrbotten och skickas ej" :roll:
Ja och sen den andra som bara var Bigsby moddad, men bara byttes mot LP skivor? :|

Ja nu har man fått gnälla lite så det känns bättre.

_________________



22 Sep 2021, 09:28
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Och det flesta priser är alltför höga. 30000-50000 för en begnagad reissue.
Varje gång jag försökt sälja en reissue har det varit krångligt att få 20000sek ur en R7a,R8a.

Visserligen är jag i Finland och saker skall skickas om de säljes i Sverige....
Men iallafulafall... priserna är alltförhöga.


Direkt det är taget ur affären faller 40-50 procent av nypriset enligt min erfarenhet.


22 Sep 2021, 09:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
salesman wrote:
Och det flesta priser är alltför höga. 30000-50000 för en begnagad reissue.
Varje gång jag försökt sälja en reissue har det varit krångligt att få 20000sek ur en R7a,R8a.

Visserligen är jag i Finland och saker skall skickas om de säljes i Sverige....
Men iallafulafall... priserna är alltförhöga.


Direkt det är taget ur affären faller 40-50 procent av nypriset enligt min erfarenhet.


Vill minnas att MatsD hade en bergfast uppfattning om procenten (precis som Robban o Berra i Sällskapsresan). Själv tycker jag att det är rimligt med bra betalt för bra grejer, inte minst med tanke på alla bra grejer man sålt för billigt. :mrgreen:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


23 Sep 2021, 07:38
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Gitarrmarknaden nu?
Jag har haft en Blocketbevakning efter en Les Paul sedan början av augusti och det har varit ganska knapert om vettiga gitarrer.
4-5 har varit riktigt intressanta och därför försvunnit rätt snabbt, andra har legat ut i månader. Under 15' försvinner Classic/Standard efter ett par dagar, över så är det trögare även om det ibland verkar går
Väldigt glest med MIJ-kopior, upplevde att de var ganska vanliga för ett par år sedan?


29 Sep 2021, 22:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.