View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:20



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hörsel-/högtalarfundering... 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Hörsel-/högtalarfundering...
För att göra en lång historia kort; under senare år har jag haft svårt att hitta ett ljud som låter rätt, har testat åtskilliga lådor och element och det slutar alltid med att jag upplever ljudet hårt eller vasst. Har varit inne på att det kanske är stärkarna som låter vasst, men börjar faktiskt fundera på om det är öronen som spökar....
Tycker jag hör bra, men man borde kanske kolla det?

Lyssnade nyligen på en jämförelse mellan Celestion V30 och Celestion Redback och i mina öron lät sistnämnda betydligt mindre vasst.
Vad tror ni, kan det vara öronen som jävlas?

https://www.youtube.com/watch?v=OxbLMACASbY


05 Oct 2021, 18:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Hmm undrar, spelar du själv eller i band när du upplever ljudet hårt eller vasst?

Tycker själv att speciellt Celestion V30 kan låta vasst/high mids ibland och andra gånger helt OK


05 Oct 2021, 20:15
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
steffsson wrote:
Hmm undrar, spelar du själv eller i band när du upplever ljudet hårt eller vasst?
Så här i pandemitider har det mest blivit spela själv, men jag spelar med musik i bakgrunden (på rätt bra påställ) så det blir nästan som i band. Jag har testat en del med t ex badhandduk, kuddar mm framför lådorna och då känns det bättre. Därför blir jag lite osäker på om det är öronen, förstärkarnas grundljud eller högtalarna... :?


05 Oct 2021, 21:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Själv upplever jag digitala ljud som vassare än analoga, om jag har mkt digital effekt (tex reverb) i signalen låter det vassare. Särskilt gamla digitala grunkor tycker jag hackar upp diskant och övertoner på ett vasst vis (och så har jag upplevt det sen 90talet). Lirar du högt genom en Line6-pod över gamla MP3or eller CD-skivor och tycker det låter vasst? Då kan du ha samma sjuka som jag.


06 Oct 2021, 09:23
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
pikehead wrote:
Själv upplever jag digitala ljud som vassare än analoga, om jag har mkt digital effekt (tex reverb) i signalen låter det vassare. Särskilt gamla digitala grunkor tycker jag hackar upp diskant och övertoner på ett vasst vis (och så har jag upplevt det sen 90talet). Lirar du högt genom en Line6-pod över gamla MP3or eller CD-skivor och tycker det låter vasst? Då kan du ha samma sjuka som jag.
Jag är stenfossil, spelar gamla fenderstärkare med fjäderreverb och lyssnar på CD genom hyfsat bra stereoprylar.
Bor så att det går att köra fullt på stärkarna och ratta volym/gain på gitarren. Visst kan det bli högt, men det känns inte som volym är problemet.
Jag har en Roland CUBE 20x som "resestärkare" och när jag kör hi gain lägena på den blir det också rätt högt utan att det känns vasst i öronen... :?


06 Oct 2021, 10:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Tack för era inspel so far...


06 Oct 2021, 11:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Satt just med min Es335, gammal Les Paul och Traynor MKII från 1975 (PTP)

Båda fantastiska gitarrer, men jisses börjar man super analysera då ställer jag mig ivägen för mig själv.
Ena dagen är Les Paulen killer och just idag var Es335an det bästa jag hört.


I mitt fall så lurar jag mig själv med överanalys.
Satt även och lyssnade på Dickey Betts när han spelar stratta.
Och soundet är jääkligt nära han Les Paul sound... vilket jag som korksniffare har lite problem med.... :oops: :roll: :wink:


Nu säger jag inte att det är så för dig, bara hur det kan fungera för mig.


06 Oct 2021, 12:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
salesman wrote:
Satt just med min Es335, gammal Les Paul och Traynor MKII från 1975 (PTP)

Båda fantastiska gitarrer, men jisses börjar man super analysera då ställer jag mig ivägen för mig själv.
Ena dagen är Les Paulen killer och just idag var Es335an det bästa jag hört.


I mitt fall så lurar jag mig själv med överanalys.
Satt även och lyssnade på Dickey Betts när han spelar stratta.
Och soundet är jääkligt nära han Les Paul sound... vilket jag som korksniffare har lite problem med.... :oops: :roll: :wink:


Nu säger jag inte att det är så för dig, bara hur det kan fungera för mig.
Jag är helt med på hur du tänker, problemet är bara att det är jobbigt att känna att ljudet är vasst plus att det går ut över feelingen.... :cry:


06 Oct 2021, 12:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Får jag föreslå något uppenbart.
Ton och volym kontrollerna borde kunna forma
Soundet till din önskan.

Eller förstärkarns rattar.
Jag brukar justera så jag har ett skrikigt och vast sound
Sen justera med volym och tonrattar på gitarren.

Likaså Peter Green modden brukar funka bra här.(Om det är humbuckers)

Nu veta jag att du kan allt detta.
Men själv kan jag behöva påminnas nu
och då


06 Oct 2021, 13:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Jag lider till och från av hyperakusis, ljudöverkänslighet, och vissa dagar är det värre än andra. Det värsta då för mig är mellanregistret och ett akustiskt piano blir då rena tortyren. Tror det kan ha en del med ålder att göra samt alla år som musiklärare och intensivt lyssnande. Som tur är så blir det bättre mellan varven.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Oct 2021, 13:23
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
salesman wrote:
Nu veta jag att du kan allt detta. Men själv kan jag behöva påminnas nu och då
Inget fel med påminnelse, det behövs ibland. Jag har pillat en del med kontrollerna och kan få det bättre, men inte helt ok.
Faktum är att jag blev så trött på hela grejen att jag gick och beställde en MXR M108S 10-band EQ och en Celestion Redhat.... :roll:


06 Oct 2021, 13:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Polytone wrote:
Jag lider till och från av hyperakusis, ljudöverkänslighet, och vissa dagar är det värre än andra. Det värsta då för mig är mellanregistret och ett akustiskt piano blir då rena tortyren. Tror det kan ha en del med ålder att göra samt alla år som musiklärare och intensivt lyssnande. Som tur är så blir det bättre mellan varven.
Hmmm, kanske är det något liknande jag drabbats av... :?: Ska sätta mig in i saken pronto.
Hoppas förstås att det funkar med spelandet för dig trots ljudöverkänsligheten!


06 Oct 2021, 13:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Mina öron:
Det första jag ofta saknar i för många högtalare är värme. Det man i 9 fall av 10 hör; är de klassiska separata ice-picksen/peakarna i högtalarnas samtliga separata register (basen, mitten, diskanten). I detta fall även ett scoop i mitten som inte alls hänger med. Har själv Vintage 30 högtalare (både britt & asia) -i flera av mina cabbar. När jag hör dessa högtalarjämförelser; som i detta klipp: Slås jag alltid över hur dåligt soundet är! Kort: -Sterilt, inge naturlighet, inge värme. Samtidigt blir jag oerhört nöjd; då detta i princip är en spikrak bekräftelse -över hur fantastiskt bra mina egna grejer är/låter.

Naturlig värme är öron godis i våra öron.
De vanligaste missuppfattningarna med värme är nog dessa två:

A.) Värme är inte samma sak som bas.
B.) Värme kan existera i/över samtliga EQ-register.

Mitt försök att i ord försöka förklara vad värme är:
Alla Ni som hört en akustik cello spelas bra; har nog noterat att instrumentet låter inte basig -utan varmt och krämig i botten. Överstyrningen (disten) är naturligt 'sträv'. Samtidigt som det höga registret inte alls låter vasst och spik; utan sjungande krämigt. Alla frekvenser ur denna cello är naturliga. Detta ÄVEN om vi mickar upp -och förstärker den. Det här fungerar precis likadant i våra egna stränginstrument. Skillnaden är att vi har våra 'Stradivarius' hängandes på magen och våra tillhörande skåp ståendes på golvet. Ett bra elektriskt instrument låter grymt härligt, varm och krämig -med tonkontrollen helt av rullad. Detta oavsett vilken mick man väljer. Kan man inte framkalla klangrika, krämiga, varma toner ur instrumentets lägsta register; spelar det mindre roll vad man pluggar in i. Det vanliga symptomen; när det inte funkar; är -O distinkt bas och mudd istället. Denna åtråvärda egenskap i ett sträng instrument har med instrumentets klangkvalité att göra. Funkar detta; spelar det ingen roll om det är en DiMarzio super distortion -eller orginal Gibson Alnico II PAF -mick som förmedlar detta ur instrumentet. Precis samma sak med Cellon: Har den inte klangen: Blir det bas och spik istället.

Läser man vad flera duktiga byggare och lyra trollare säger: Låter ofta så här: Den största individuella skillnaden som påverkar mest; är högtalarna. Även om jag personligen inte är lika övertygad om detta: Finns det en givetvis poäng i att förändringar i det som fysiskt ger våra öron tonen; även är den största påverknings bara faktorn. I min värld; är det mer så här gällande högtalare: -'Hur', -'i vad' och 'hur många'. För många (enligt min personliga uppfattning) -begränsar sin syn på endast den enskilda högtalaren i fråga. Skruvar man i den här; så får man de specificerade värdena på kartongen i sin kabinett. Enligt mig är högtalaren endast en 'del' av en komplett högtalarkabinett. Detta precis som en hals Ex på en elgitarr är. Meao: Hur varje 'del' presterar/låter; är nästan helt avgörande av: '-Hur' och '-i vad' den sitter monterad i.

För en tid sedan tog jag upp en grej som om högtalarupphängningar. Detta betonade i grova drag vikten -av att montera fast högtalarna bättre i kabinetter. Fick en känsla att detta fick då -ett ganska mediokert mottagande här på Bojen. Definitivt jämfört med när jag är ute och techar. Några Bojare testade detta -och gillade det. Men tror att de flesta nog borstade bara av mitt lökiga tjaffs som hörsägen.

Alla som bygger ihop grejer; har knappast kunnat undvika och notera följande: Om man tar sig tiden sätta ihop någonting lite bättre; tenderar slutresultatet man får även bli bättre. Funktionellt blir det stabilare samtidigt som det klangmässigt låter naturligare och varmare. (Har man läst hela inlägget till hit; bör man nu kunna höra sin egna polett trilla ner.)
Exempelvis en Celestion vintage 30 högtalare; kan låta väldigt annorlunda beroende hur vi skruvar fast den i en högtalarkabinett. Och skruvar vi fast fler än en högtalare i samma kabinett; tenderar samtilga högtalare att börja jobba/reagera tillsammans -istället för var för sig. Detta påverkar alla EQ-register i högtalarna. Men det intressantaste delen just här är att detta eliminerar onaturlig sub bas -och adderar tighthet och värme i soundet. Det intressanta här är: Att modifikationen vi nu gjort här; är inte ens elektrisk -utan endast mekanisk. Ändå städar detta av/åtgärdar bla saker som nämns i trådens ursprungsfundering: Att man upplever ljudet för hårt och vasst.

Här har man verkligen möjlighet att A/B testa sina öron på ett givande sätt. För detta handlar ju om exakt samma högtalare -i exakt samma högtalarlåda. Tricket är alltså att dra fast sina högtalare hårt i lådan utan att bocka plåten i högtalarkonan. Med bakmonterade högtalare är det bara att stapla på passande antal brickor mellan baffeln och konplåten; och dra åt hårt. Brickor hittar man i lösvikt hos närmaste bygghandlare. Vill man gå 'all pro' -kan man även kapa/smida dessa distanser från ett litet stål rör. Lite knepigt pyssel; dock med ganska givande slutresultat.


/ Jonken


06 Oct 2021, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
zoork_1 wrote:
Polytone wrote:
Jag lider till och från av hyperakusis, ljudöverkänslighet, och vissa dagar är det värre än andra. Det värsta då för mig är mellanregistret och ett akustiskt piano blir då rena tortyren. Tror det kan ha en del med ålder att göra samt alla år som musiklärare och intensivt lyssnande. Som tur är så blir det bättre mellan varven.
Hmmm, kanske är det något liknande jag drabbats av... :?: Ska sätta mig in i saken pronto.
Hoppas förstås att det funkar med spelandet för dig trots ljudöverkänsligheten!


Det är lite paradoxalt nog så att man ofta kan bli överkänslig i frekvenser som man börjar tappa hörseln i. Jag vet inte riktigt varför det är så, om hjärnan överkompenserar eller nåt. Nu vet jag inte riktigt om det är frekvenser eller ljudåtergivningen i vissa högtalarelement som är problemet, men det skadar aldrig att vårda hörseln lite.


06 Oct 2021, 14:59
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Tack för inspelet Jonken, när det nya elementet kommer så passar jag på att säkra monteringen i lådan.

Jag experimenterar med en Framus 2x12 låda för tillfället. Blir en kombo av Celestion Gold och Celestion Redback.


06 Oct 2021, 15:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
iStofil wrote:
Det är lite paradoxalt nog så att man ofta kan bli överkänslig i frekvenser som man börjar tappa hörseln i. Jag vet inte riktigt varför det är så, om hjärnan överkompenserar eller nåt. Nu vet jag inte riktigt om det är frekvenser eller ljudåtergivningen i vissa högtalarelement som är problemet, men det skadar aldrig att vårda hörseln lite.
Det är ju lite det man oroar sig för, att hörseln sviktar på det sättet. Sen, numera har jag alltid hörselproppar när jag spelar. I mitt fall är hörselvård helt nödvändigt eftersom jag normalt kör på "live-volym" även hemma....


06 Oct 2021, 15:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
När jag hos örondoktorn fick veta att jag hade ljudöverkänslighet sa de att jag tvärt emot vad man kan tro inte ska försöka undvika ljud som vissa gör med öronproppar mm. Man kan då utveckla en rädsla för ljud. Hjärnan tror att det är något farligt typ, och skickar ut nödsignaler. Mycket psykologi involverat i detta med ljud...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Oct 2021, 15:52
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Polytone wrote:
När jag hos örondoktorn fick veta att jag hade ljudöverkänslighet sa de att jag tvärt emot vad man kan tro inte ska försöka undvika ljud som vissa gör med öronproppar mm. Man kan då utveckla en rädsla för ljud. Hjärnan tror att det är något farligt typ, och skickar ut nödsignaler. Mycket psykologi involverat i detta med ljud...
Nu börjar det bli riktigt komplicerat... :shock:
Tänker dock att med den volym jag ofta spelar på, så är öronproppar nog rätt bra.

Ett skäl till att jag kör på live volym hemma är att det är en konst att spela snyggt på lite högre volym, tycker jag tappar lite av den känslan/kompetensen när det blir mycket hemma-mys-volym.
Särskilt svårt är det om man spelar med lite renare ljud jämfört med "spelar- av-sig-själv-dist"....


06 Oct 2021, 16:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
zoork_1 wrote:
Nu börjar det bli riktigt komplicerat... :shock:
Tänker dock att med den volym jag ofta spelar på, så är öronproppar nog rätt bra.

Ett skäl till att jag kör på live volym hemma är att det är en konst att spela snyggt på lite högre volym, tycker jag tappar lite av den känslan/kompetensen när det blir mycket hemma-mys-volym.
Särskilt svårt är det om man spelar med lite renare ljud jämfört med "spelar- av-sig-själv-dist"....


Absolut. Jag gillar inte att spela med öronskydd utan ställer in förstärkaren i ett annat rum om jag vill kräma på. 8)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Oct 2021, 16:24
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Polytone wrote:
Absolut. Jag gillar inte att spela med öronskydd utan ställer in förstärkaren i ett annat rum om jag vill kräma på. 8)
Jag har också städaren i ett annat rum... :wink:

En sån här EQ blev det: https://www.youtube.com/watch?v=wcLBuBGQomQ


06 Oct 2021, 16:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Nja allt lät bättre utan MXR pedalen, utom möjligen rena stratan i början
För extrema inställningar på MXRen.
Finns en del på youtube där endast någon liten ändring på EQ pedalen gör stor skillnad


06 Oct 2021, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Jag undrar: Är det verkligen bara fel om gitarren låter vasst? Ska inte en rock-gitarr svida lite i öronen?
Det finns ju en ratt på dom flesta gitarrer som det står "tone" på! Funkar ju till och med för att tämja en Twin Reverb med!

_________________
pudas


06 Oct 2021, 18:35
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
steffsson wrote:
Nja allt lät bättre utan MXR pedalen, utom möjligen rena stratan i början
För extrema inställningar på MXRen.
Finns en del på youtube där endast någon liten ändring på EQ pedalen gör stor skillnad
Allt låter väl bättre utan pedaler eller.... :wink:
Nåväl, tyckte mest att det här klippet var udda och kul. Spelar f.ö. i princip bara på sladden utan pedaler, så min förhoppning här är väl bara att kunna dra ner ev. frekvenser som känns jobbiga i öronen.


06 Oct 2021, 19:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
pudas wrote:
Jag undrar: Är det verkligen bara fel om gitarren låter vasst? Ska inte en rock-gitarr svida lite i öronen?
Det finns ju en ratt på dom flesta gitarrer som det står "tone" på! Funkar ju till och med för att tämja en Twin Reverb med!
I mina öron är svidande rockgitarrer ett definitivt no-no, minns f.ö. en spelning med Dan Hylander där gitarristerna körde på strator genom Twin reverbs.... :roll: Högt och vasst är inte R&R i min bok....
Att dra ner tonratten hjälper såklart, men bieffekterna på ljudet är tyvärr inte att leka med


06 Oct 2021, 19:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
pudas wrote:
Jag undrar: Är det verkligen bara fel om gitarren låter vasst? Ska inte en rock-gitarr svida lite i öronen?
En black metal gitarr möjligen.

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2021, 20:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
zoork_1 wrote:
Att dra ner tonratten hjälper såklart, men bieffekterna på ljudet är tyvärr inte att leka med


Ett enkelt, passivt diskantfilter gör väl inget annat en skär diskant? Jag har i alla fall aldrig observerat några andra bieffekter!
Allt hänger på värdet på kondingen och hur mycket man vrider på ratten!

_________________
pudas


06 Oct 2021, 21:05
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
pudas wrote:
Ett enkelt, passivt diskantfilter gör väl inget annat en skär diskant? Jag har i alla fall aldrig observerat några andra bieffekter!
Allt hänger på värdet på kondingen och hur mycket man vrider på ratten!
Hmm, vet inte så mycket om sånt. Har alltid bara kört 50's wiring utan att labba med några värde och då händer det lite när man drar ner tonpoten. Men kanske värt en fundering detta.


06 Oct 2021, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
pudas wrote:
zoork_1 wrote:
Att dra ner tonratten hjälper såklart, men bieffekterna på ljudet är tyvärr inte att leka med


Ett enkelt, passivt diskantfilter gör väl inget annat en skär diskant? Jag har i alla fall aldrig observerat några andra bieffekter!
Allt hänger på värdet på kondingen och hur mycket man vrider på ratten!
Det är en viss skillnad på att skära diskant före en förstärkare vs efter. Sen fungerar inte tonkontrollen på gitarren som du tror. I större delen av svepet agerar den som att du sänker resistansen micken ser och kondingens värde påverkar inget. Det är bara när du börjar närma dig noll som värdet på kondingen börjar spela in. Kondingens funktion är egentligen bara för att det inte ska bli helt tyst på noll därav värdet 47nF.

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2021, 21:47
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Tubis wrote:
Det är en viss skillnad på att skära diskant före en förstärkare vs efter. Sen fungerar inte tonkontrollen på gitarren som du tror. I större delen av svepet agerar den som att du sänker resistansen micken ser och kondingens värde påverkar inget. Det är bara när du börjar närma dig noll som värdet på kondingen börjar spela in. Kondingens funktion är egentligen bara för att det inte ska bli helt tyst på noll därav värdet 47nF.
Tack för inspelet. En sak - jag upplever att i en gitarr från 60-talet så funkar själva tonkontrollerna bättre för att skära bort det vassa jag hör, dvs bättre än 50's kopplingen. Finns det någon logisk förklaring till det eller är det bara öronspöken? Kopplingen skiljer sig så här: https://www.seymourduncan.com/blog/tips ... paulwiring


07 Oct 2021, 08:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hörsel-/högtalarfundering...
Det är ju en rätt udda setup du har, köra på live-volym typ +90 db i hemmamiljö
iofs dämpat med proppar.

Tror dina öron skulle må bättre om du sänkte volymen och kör utan proppar,
då lär du höra ev detaljer i ljudet bättre också.

_________________



07 Oct 2021, 08:56
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.