View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:34



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Övertoner?! - skum underliggande melodi under inspelning 
Author Message

Joined: 04 May 2008, 20:17
Posts: 103
Location:
Post Övertoner?! - skum underliggande melodi under inspelning
OK, jag lade märke till något för första gången. Spelade in ett slarvigt (vad annars :lol: ) litet klipp... Och när man lyssnar noga så är det som ett underliggande riff som hörs i bakgrunden, någon form av "harmonisk melodi" som hörs i stort sett genom hela klippet "under" riffet.. Helskumt, jag tycker nog det låter lite coolt faktiskt. Nästan som att riffet ackompanjeras av någon harp/trumpetliknande övertoner eller undertoner eller vad fasen det kan vara. Mest nyfiken på själva fenomenet, kan ni också höra vad jag menar? Har det att göra med de specifika ackorden jag spelar, är det vibrationer som plockas upp, är det rent slarv/grötigt spel eller varför hör jag denna underliggande melodi?

Länk här så ni förstår vad jag menar.... Det är slarvigt doubletrackat och mickat med "riktig" förstärkare, hur låter det och tycker ni det "passar" eller "stör" med de här underliggande tonerna som hörs?

https://soundcloud.com/user-116488934/2 ... 978177b822


16 Oct 2021, 15:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Övertoner?! - skum underliggande melodi under inspelning
Är det en Pålle som du spelar i soundklippen?


/ Jonken


17 Oct 2021, 22:35
Profile

Joined: 04 May 2008, 20:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Övertoner?! - skum underliggande melodi under inspelning
Jonken wrote:
Är det en Pålle som du spelar i soundklippen?


/ Jonken


Yes, det stämmer. Har märkt att intoneringen är något off också på d- och g-strängen/om det nu kan ha någon inverkan??!


17 Oct 2021, 22:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Övertoner?! - skum underliggande melodi under inspelning
Frankan wrote:
Har märkt att intoneringen är något off också på d- och g-strängen/om det nu kan ha någon inverkan??!

Problemet på din gitarr är att strängspåren i överssadeln -eller i stallklackarna inte överensstämmer med strängarna som du har på gitarren. Vill du ha bort missljuden kan du testa att peta in skumgummi -för att muta bort tonen som strängarna ger mellan stallet och stränghållaren; samt/eller mellan stämskruvarna och översadeln. Dock för att åtgärda problemet korrekt behöver du få samtliga dina stränghål genomgångna -och omfilade för strängtjockleken du föredrar använder.


/ Sam (Jonken)


18 Oct 2021, 10:26
Profile

Joined: 04 May 2008, 20:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Övertoner?! - skum underliggande melodi under inspelning
Jonken wrote:
Frankan wrote:
Har märkt att intoneringen är något off också på d- och g-strängen/om det nu kan ha någon inverkan??!

Problemet på din gitarr är att strängspåren i överssadeln -eller i stallklackarna inte överensstämmer med strängarna som du har på gitarren. Vill du ha bort missljuden kan du testa att peta in skumgummi -för att muta bort tonen som strängarna ger mellan stallet och stränghållaren; samt/eller mellan stämskruvarna och översadeln. Dock för att åtgärda problemet korrekt behöver du få samtliga dina stränghål genomgångna -och omfilade för strängtjockleken du föredrar använder.


/ Sam (Jonken)


Tack för input Sam, strängad med 10-46 (tror samma dimensioner som från fabrik) men har bytt till Nickel Roundcore och strängat med wraparoundmetoden så det kanske inverkar också. De skumma tonerna stör mig inte/tycker det låter lite ballt men bra att få reda på eventuella orsaken till det jag frågade om 8)


18 Oct 2021, 17:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Övertoner?! - skum underliggande melodi under inspelning
Frankan wrote:
Tack för input Sam, strängad med 10-46 (tror samma dimensioner som från fabrik) men har bytt till Nickel Roundcore och strängat med wraparoundmetoden så det kanske inverkar också. De skumma tonerna stör mig inte/tycker det låter lite ballt men bra att få reda på eventuella orsaken till det jag frågade om 8)

Varsågod.
Gillar verkligen din positiva syn i detta. Personligen hade jag nog kastat in gitarren i väggen av rejäl irritation. (Och detta kan vara nog så dumt och kostsamt ex i en studio.) :lol:


/ Jonken


20 Oct 2021, 13:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: tligen and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.