View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:16



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Böja halsen 
Author Message

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Böja halsen
Jag har en standard strat vars hals inte böjer sig så mkt som jag skulle önska. Trots att truss rod:en är helt släppt så är det lite för lite bend. Hur gör ni ett sånt här läge - lägger halsen mellan två stolar med nåt tungt på några dagar...?


22 Oct 2021, 10:41
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Böja halsen
Jag mätte, o halsen har lite mer bend än rekommenderat (0,25mm mitt på med nedtryckt sträng på första o sista band). Så det blev till att justera upp stränghöjden istället (höjde hela stallet, var behov över alla strängarna)


22 Oct 2021, 11:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Böja halsen
En gång för länge sedan löste jag ett sådant problem som uppstått genom att min gitarr lagts rakt ovanför motorn i en turnébuss, mitt i sommaren. Den var alltså krökt fel håll efter den misshandeln... :shock: :twisted:

Löste det med att sätta halsen i kontrollerad press via en tving, så att man kan kontrollera böjen. Samtidigt värmde via en gammal hårtork.

Dvs, först få ett upplag i var ända på halsen, under översadeln och vid halsinfästningen. Och sedan ha möjlighet att sätta en tving mitt på halsen, som du spänner så att halsen har den böjen du eftersträvar, och kanske liiiite till. Sedan gjorde jag en "tunnel" runt halsen av aluminiumfolie som sedan kopplades till en hårtork.

Med ganska låg värme fick halsen ligga där i några timmar. Sedan har det aldrig varit något problem med den. Det är 40 år sedan.

Det är ingen strattahals, utan ett hemmabygge med genomgående laminerad hals av valnöt som jag gjorde som 20-åring. Väldigt lyckat faktiskt.

_________________
/Lennart


22 Oct 2021, 11:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Böja halsen
Stefan_E wrote:
Jag mätte, o halsen har lite mer bend än rekommenderat (0,25mm mitt på med nedtryckt sträng på första o sista band). Så det blev till att justera upp stränghöjden istället (höjde hela stallet, var behov över alla strängarna)


Ja, den ska ju rätas upp en aning, 0,20 är väl det man brukar eftersträva. Kanske dags för bandslip?

_________________
/Lennart


22 Oct 2021, 11:25
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Böja halsen
Tack för din info, kan komma till pass en annan gång. Jaha, så du säger 0.2? Jag spänner väl till lite då, testar. Den är precis ombandad av Peter Naglitsch som gjorde ett förträffligt jobb. Det är bara jag som vill ha omöjliga kombon av låg stränghöjd och mkt liv o larm i guran utan hänsyn till hur noga jag är med anslag.

Men den känns faktiskt bra nu efter att ha höjt stallet en aning.

Tycker strator mer än någon annan gitarr lever sitt eget liv, stämmer om sig efter väder etc. Just i morse var gitarren skramligare än vanligt, därav mitt denna tråd. Nu är den superbra igen, bättre än den borde bli efter bara en pyttejustering av stallet tycker jag.


22 Oct 2021, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Böja halsen
Vissa gitarrhalsar är tyvärr som väderpinnar, som ändrar sig efter eget behag. Dessa säljer jag per omgående. Därmed inte sagt att din är av sådan art.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Oct 2021, 16:17
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Böja halsen
Jag minns på tiden jag gjorde gitarr jobb ( på den tiden var jag en av 4 som gjorde bandslipningar vad jag vet om) fick jag in en Hofner som hade inte tiondelar fel utan mm .
Den var böjd som en pilbåge med 5 mm i mitten av strängen .
Jo halsstärkaren fungerade som den skulle, men var på sin gräns för att klara jobbet.
Så jag tog bort banden och ser att det är inte så konstigt att halsen blivet böjd , skårorna för banden var mer än dubbelt så djupa för vad som behövdes .
Så med banden borta , så gick jag till bandslipen och helt sonika slipade halsen rak igen.
På med banden, bandslip o runding och nu blev det en spelbar guitar :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Oct 2021, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Böja halsen
Jag har lyckats med att böja rätt igen. Som sen har hållit sig:
Tving vid huvud och halsinfästning, klots på mitten. Vänd halsen upp eller ned beroende på vilket håll håll du har problem.
Värm med värmepistol i mitten och åt höger o vänster. Låt sitta i spänn flera dagar och värm då och då.
Så gjorde jag.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


22 Oct 2021, 23:07
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Böja halsen
benny hill wrote:
Jag har lyckats med att böja rätt igen. Som sen har hållit sig:
Tving vid huvud och halsinfästning, klots på mitten. Vänd halsen upp eller ned beroende på vilket håll håll du har problem.
Värm med värmepistol i mitten och åt höger o vänster. Låt sitta i spänn flera dagar och värm då och då.
Så gjorde jag.

Härligt att du stavar klots så rätt. Bra input, tack!


23 Oct 2021, 09:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.