Det är roligt att få cred när man gjort något
Detta är en lång story med vad jag hoppas har ett visst underhållningsvärde.
För många år sedan, c:a 1989 var jag på AES-mässan i New Your City.
Jag kom dit kvällen innan mässan öppnade men jag visste att man kunde hämta mässkatalogen redan dagen innan så jag traskade dit, hämtade katalogen och gick vidare till en japansk restaurang för att äta i sällskap med min katalog.
Av någon anledning började jag läsa katalogen bakifrån och det första jag fick syn på var ett helt okänt varumärke, Zoom och enligt katalogen skulle de visa en gitarrprocessor. Jag blev intresserad och beslutade mig för att gå dit först av allt så fort de öppnade.
Sagt och gjort jag var först i montern och möttes av ett antal japaner och en amerikan som demade produkten som hette Zoom 9002. Jag vet att många här säker minns den och kanske till och med haft en. Efter ett längre samtal med amerikanen blev jag väldigt intresserad och sa att jag ville distribuera den i Sverige. De skulle besöka Europa och utse distributörer på våren 1990 och lovade hälsa på.
Vi fick distributionen och vi sålde massor av 9002. Vi hade besök av en av Zooms grundare/ägare när jag demade 9002 på ett handlarmöte och efteråt undrade han om jag kunde tänka mig att dela med mig av mina presets. Jag skrev av dem (fanns inget sätt att spara på den tiden) och han tog med dem till Tokyo.
Snabbspola fram till tidigt 1991 då det kom ett fax (detta var tiden innan email) med en undran om jag på deras bekostnad kunde tänka mig att flyga till Tokyo för att hjälpa dem göra presets till en ny produkt samt titta på lite produkter de hade på gång i sin utvecklingsavdelning. Jag hade alltid drömt om att åka till Japan så jag tackade givetvis ja. Det var på alla sätt och viss en fantastisk och oförglömlig resa där den berömda japanska gästfriheten visade sig stämma mycket bra.
Vi la rätt mycket tid på presets till den gitarrprocessorn som kom att heta Zoom 9030 och det var väldigt lärorikt.
Några år senare släpptes Zoom 9030 II men då hade jag lämnat deras svenska generalagent och jobbade som europeisk marknadschef på Fender och då fick jag inte vara med att göra presets. Vi hade dock fortfarande god personlig kontakt så de skickade mig en manual till 9030 II med en sidhänvisning. Jag blev väldigt överraskad och glad. Det är så sällan man får cred och då är det extra roligt att få det på et sådant här sätt.

Mötet på AES gav ytterligare en kul följdeffekt. Amerikanen som demade 9002 heter Chris Currell och han spelade SynthAxe/Synclavier på Michael Jacksons album BAD och var med att spela på den efterföljande världsturnén. När frågan kom upp om teknisk support i de olika länderna gav han organisatörerna mitt namn och jag fick vara med på den svenska delen av turnén som "technical liason". Även det en kul och minnesvärd upplevelse. Bland annat tog jag med Greg Phillingaines, Ricky Lawson och Rory Kaplan till restaurang Räkan i Göteborg så de fick köra sina räkor till bordet med radiostyrd båt. Ricky blev väldigt road av sitt förarbevis.
/Mats N