View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 17:06



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare 
Author Message
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 563
Location: Dimension C
Post Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Lyckas ni få till både ett bra rent respektive distat ljud?

Min egen definition av ett bra rent ljud är egg-läge på stratta och ett stärkarljud typ Fender Blackface. Detta ljud har lite "hängmatta" vilket då gör att distpedalerna låter för instängt. Ställer jag in ett stärkarljud med mer mid så låter distpedalerna bättre, ljudet får mer bett och tränger igenom men då låter å andra sidan det rena ljudet lite "honkigt".

Vad är era upplevelser, är ni nöjda, hur har ni gjort mm?

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


14 Nov 2021, 23:18
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Kan du inte bara använda en pedal med mid hump? Tubescreamer eller klon, eller åtminstone något med mid kontroll?

Jag gillar mina stärkare clean-ish, alltså inte helt rena, men samtidigt inte riktigt så att de spricker upp när man tar i lite. Det är en sweet spot som är precis på gränsen. Handlar mer om att få fram en viss dynamik, eller livfullhet snarare än ett sound i sig. Då räcker det ofta med en boost/low gain od för att få den sorts dist jag vill ha. Om jag spelar på en stärkare utan gainratt föredrar jag att stacka två pedaler med lågt ställd gain. Har du provat det?


15 Nov 2021, 01:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Jag kör nästan alltid pedal overdrive/dist i ren förstärkare.
Men jag håller med om din syn på det, för att det skall funka behöver det vara rätt förstärkare och rätt pedal, alltså att de jobbar bra ihop.
Ofta blir det helt olika pedaler som måste till till olika förstärkare (även om det är "likande" ljud man vill åt).
Har alltid varit en gåta för mig när folk pratar pedaler utan att samtidigt prata förstärkare.

Mitt rentljud ideal är långtifrån hängmatta (Fender) karaktär och jag använder inte heller egg-läge för det.
Mitt rena ljud är stallmick på en tele eller splitade humbuckers, en spole från varje mick i parallell i en HH gitarr.

Så jag bråkar med andra problem än du.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Nov 2021, 10:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Prova med det Robert säger eller om du behöver mer kräm så finns pedaler typ gamla Marshall Guvnor, eller motsvarande, som har separata kontroller för bas, mellanregister och diskant.

Alternativet är en separat EQ typ BOSS tillsammans med den overdrive du har idag.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


15 Nov 2021, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Jag gör detta på några av mina riggar. Jag använder oftast en A/B switch; för att skifta/styra signalen.
Om du har en två kanalig Blackface Deluxe/Twin kan även du göra detta mellan förstärkarens kanal 1 och kanal 2 -med en enkel A/B box. Typ så här:

Gitarr in i Ex stämapparat, volympedal, wah, univibe, etc. Effekter/boxar du vill använda i både ren och överstyrd kanal. Efter detta kommer A/B switchern; där du drar från A > till normal kanalens 1 eller 2 input och B > till bright kanalens 1 eller 2 input på stärkaren. VIKTIGT! Det får INTE vara en A/B/Y switch: Då Y-läget kortsluter hela skiten!!! Mellan A/B switchern och kablarna som går till stärkaren lägger du dina överstyrda effekter. Smart är att köra det överstyrda soundet i normal kanalen -och köra bright switchen på 'off'. Där rattar du in ett grundsound som passar dina överstyrningsboxar. På bright kanalen rattar du in ditt rena sound -och här kan du köra bright switchen 'on' om du så önskar. Den enda nackdelen med detta är ju att reverbet -samt tremolot på stärkaren (i orginal utförande) -endast funkar på den bright kanalen. Och att lägga repeterings -samt rymdeffekter före preampen -är ju inge vidare överstyrt. Och dessa stärkare har ju tyvärr ingen effektloop orginal.

Personligen kör/har jag en custom byggd Twin -som är GRYM, GRYM, GRYM; och löser allt detta. Den är byggd åt mig av Bojaren 'Busse' här på Ljudbojen. (Han har garanterat kvar point-to-point ritningarna av detta stärkbygge.) Det finns ett jäkla kunnande hos flera av återfallsförbrytarna här på Ljudbojens rörplank. Vill man bygga om/addera fler features Ex på sin Twin -eller Deluxe; kan man vända sig till rörplanket för detta.

Min personligt byggda Twin Reverb har följande viktiga extra funktioner:

- Switchbar effektloop med pedal.
- Justerings rattar för både send och return på loopen.
- De switchbara reverbet -samt tremolot funkar på båda kanalerna.
- Normal kanalen är Bassman krets -och bright kanalen Twin Reverb krets.
- Tre olika ställbara last värden för högtalare: 2, 4 och 8 ohm.
- Elektriska extra fläktar (datorfläkt) -för att kyla av slutrören under drift.

Förstärkaren är inte endast avsedd för elgitarr; utan även akustisk gitarr. Många tycker att jag har det bästa upp mickade ljudet som de hört (hans down) ur akustiska gitarrer. Jag är personligen benägen att hålla med om detta. Jag behöver bara skifta mellan elgura och akke gura på den rena kanalen: -That's IT. Smart, simpelt -och detta ÄGER -med exakt samma uppmickning!

Dock: Man behöver ju inte gå lika 'overkill' som jag gjort med detta.


/ Jonken :idea:


15 Nov 2021, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Jag har bland annat en gammal HH, IC-100 transistor combo, en förstärkare helt befriad från ambitionen att låta "rör", här pratar vi rent ljud nästan hela vägen, för att landa i en hes form av slutstegs dist! Perfekt att spela gamla T-Rex hits med!
Nåväl den funkar också som ett mandomsprov för distpedaler! Den i förstärkaren inbyggda disten, som här får gå under det blygsamma namnet "sustain" är episkt, men få pedaler kan få den gamla HH att låta ens i närheten av en rörförstärkares musikaliska, mjuka dist!
Men faktum är att min nya TC electronic "Cinders" (Boss bluesdriver clon) verkligen kommer nära, in i HHs rena ljud. Har även testat Harley Benton "american" pedal som faktiskt funkar över förväntan, trotts sitt något solkiga namn!

_________________
pudas


15 Nov 2021, 18:57
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Skulle också säga att det handlar om att hitta rätt kombo med pedal och stärk som gifter sig med varandra. Alternativt köra med något mer åt preamp-hållet som har flexiblare eq.

Jag kör med en Boss ms-3 som loopswitcher och där kan jag lätt lägga in en eq antingen på clean eller overdrive kanalen om det skulle behövas. Men när man hittar rätt combo med pedaler och stärkare så brukar det fungera rätt bra ändå tycker jag.


15 Nov 2021, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
magnus wrote:
Lyckas ni få till både ett bra rent respektive distat ljud?

Min egen definition av ett bra rent ljud är egg-läge på stratta och ett stärkarljud typ Fender Blackface. Detta ljud har lite "hängmatta" vilket då gör att distpedalerna låter för instängt. Ställer jag in ett stärkarljud med mer mid så låter distpedalerna bättre, ljudet får mer bett och tränger igenom men då låter å andra sidan det rena ljudet lite "honkigt".

Vad är era upplevelser, är ni nöjda, hur har ni gjort mm?


vad är det för distpedaler som du refererar till?

ingen har föreslagit det än..men antar att en eq-pedal hade kunnat göra nytta


16 Nov 2021, 12:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Ni som kör dist/overdrive-pedal in i en ren förstärkare
Jag spelade i många år med ren stärkare och olika overdrives.
Jag har med åren glidit över allt mer åt hårdrock/metall.

Min erfarenhet är att ju mindre dist man får från pedaler, desto bättre. Möjligen kan kan jag använda en pedda för att tajta till basen.
Att jag med mina nuvarande favoritriggar inte kan få det fina rena ljudet man kan få ur en Super Reverb eller JTM45 etc. kan jag leva med.


22 Nov 2021, 11:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.