View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:16



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Engelska gitarrer 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Engelska gitarrer
Tänkte höra vilka roliga engelska gitarrer som ligger ute i stugorna! Erfarenheter av gitarrer från Poppens hemland?

Engelska gitarrer stannar ju inte vid Burns, utan rätt många märken har ju passerat revy under årens lopp som Sheargoold, Wal, Jay-Dee, Bond, john birch, Zemaitis och säkert många fler!
Själv äger jag en Gordon-Smith GS-1 från en bra dag under 80-talet! En singelcut Les Paul Junior liknande gitarr.
Men om den vid första anblick ser ut som en Junior kopia så tar man fel! Ingenting är egentligen kopierat av Gibson, kroppen är något tunnare, halsvinkel och vinkel på huvudet är mindre, dragstång justerar man vid kroppen i ett urtag under plekan, halssadeln är i mässing och justerbar i höjd! Bättre placering av rattarna.
Hals och kropp i mahogny av som jag upplever det mycket hög kvalitet.

Obs inte den på bilden, detta är en nyproducerad
Image

_________________
pudas


05 Dec 2021, 13:11
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Engelska gitarrer
Patrick Eggle har ett väldigt bra rykte. Ägde en short scale strata ett tag som var riktigt trevlig. 90-talsmodellerna kan fortfarande hittas till hyfsat rimliga priser. Senare blev det custom shop priser på hela kalaset.


05 Dec 2021, 15:04
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Engelska gitarrer
Shaftesbury gjorde väl rätt coola och egna Rickenbacker-kopior. Plus några egna, jag minns t ex en dubbelhalsad 6/12:a som en bandpolare hade i mitten av 70-talet.


05 Dec 2021, 20:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Engelska gitarrer
Patrick Eggle var en ny bekantskap, ser fina ut! Men dom ser mer ut som vanliga amerikagitarrer!
Shaftesbury har man ju stött på några gånger! Tydligen ett märke som Rose Morris satte på gitarrer producerade i Japan, Italien, men även i England!
Nu väntar jag bara på att någon Bojare sitter på en gitarr av märket "Bond" med trappstegsgreppbräda !
Image

_________________
pudas


06 Dec 2021, 20:31
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Engelska gitarrer
Jag har en Patrick Eggle Berlin Pro byggd 1994. Väldigt fin gitarr även om jag inte längre tycker PRS-stilen är så snygg. Finns en på Blocket för ca 10000 nu, rätt lågt pris om man jämför med priserna på Reverb och ebay.uk.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... g/93170570

Berlin som var den första modellen var väldigt lik PRS vilket han (Patrick Eggle) "erkänt" i en intervju långt senare. Eggle hade ju även en Stratamodell med 3+3-huvud som hette LA, tycker det är lite roligt att PRS John Mayer-modell i sin tur är väldigt lik den!


09 Dec 2021, 13:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Engelska gitarrer
Malmö Musikaffär har ett par gitarrer från engelska JJ Guitars hängande. Nån som vet mer om dem eller t o m har en?

https://www.malmomusikaffar.com/jj-guitars-electra-custom-goldtop-54512542154999

_________________
Mats


09 Dec 2021, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Engelska gitarrer
Det roliga med en del brittiska gitarrer är att dom verkligen är en del av den brittiska musiken, som Zemaitis. Här pratar vi den
ultimata "Glam Rock" accessoaren ! Men även som instrument så var det nog lite nytänk med inbyggd booster. Sen var nog grundorsaken till metallfronten att stävja brummet som blev om man stod för nära ett par, tre Ampeg 300W SVT! (ja, både Stones och Faces körde SVT till gitarr!)
Image

_________________
pudas


10 Dec 2021, 11:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.