View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:34



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan 
Author Message
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Jag har märkt att de allra flesta sätter "fluffsidan" av kardborretejpen på pedalbordet, och "hårda taggsidan" på pedalerna. Är det en hemlig överenskommelse som slutits av gitarrister nån gång i tiden? Och varför?
Själv har jag alltid satt tejpen tvärtom. Anledningen är att jag tycker det går snabbare och enklare att dammsuga och göra rent. Ölspill och andra oönskade vätskor som luktar illa tar t.ex. längre tid på sig att torka på fluffsidan.
Men i stort sett varje gång jag köpt en begagnad pedal har jag kunnat konstatera att resten av världen verkar göra tvärtom. Så nu när jag ska inreda ett nytt pedalbord så funderar jag på att rätta in mig i ledet och konvertera till "fluff nere/taggigt uppe".
Förklara för mig. Varför har jag gjort fel och alla andra rätt? Eller finns det fler avvikare därute...?
(Äntligen nåt vettigt)

_________________
Gud finns inte.


11 Jan 2022, 19:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Jag gör som du och vägrar ändra på mig!
:)

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


11 Jan 2022, 19:43
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Jag är inte en så frekvent användare av pedaler och jag har definitivt inget pedalbord men jag känner mig ändå manad att svara då jag jobbar i särskola och ett av de material vi använder allra mest är just kardborrde.
Hård kardborre kör vi på saker som sitter fast och den mjuka sidan på saker som flyttas runt exempelvis schemabilder.
Jag häpnar över att gitarrvärlden inte gör detsamma :mrgreen: Man vill ju inte att det ska fastna bös i den hårda kardborren.


11 Jan 2022, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Socktrampa på fluffet är bättre än på den hårda.


11 Jan 2022, 21:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Tittade på mitt Gator pedalbord. Fluffsidan sitter på plattan. Då blir rätt naturligt att sätta taggsidan på pedalerna.

På mina grejor med fastsydd kardborre sitter kardborren mest tvärtom. Fodral till Victorinox fickkniv, fotoväskor och blodtrycksmätare. På MC-handskar, -stövlar och byggknäskydden likaså. Men på en jacka sitter kardborren som på pedalbordet.

Trådskaparen gör nog som de flesta andra branscher. Musiker vill kanske använda sin konstnärliga frihet att göra tvärtom. Det var nog en strumptrampare som ritade mitt Gator pedalbord.


12 Jan 2022, 02:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
På mitt förra pedalbord hade jag fluffsidan på pedalbordet och hårda sidan på pedalerna. Men fluffsidan blir ju rätt äcklig med allt som fastnar där. Nu kör jag istället med 3M Dual Lock som fäster i sig själv och inte har något fluff över huvud taget. Mycket trevligare. Köper jag en begagnad pedal åker befintlig kardborre bort, och tejprester tvättas bort med isopropanol.

Edit: 3M Dual Lock heter det såklart och inget annat.


Last edited by lpstd on 12 Jan 2022, 20:38, edited 1 time in total.



12 Jan 2022, 07:32
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
lpstd wrote:
På mitt förra pedalbord hade jag fluffsidan på pedalbordet och hårda sidan på pedalerna. Men fluffsidan blir ju rätt äcklig med allt som fastnar där. Nu kör jag istället med 3M Dual Grip som fäster i sig själv och inte har något fluff över huvud taget. Mycket trevligare. Köper jag en begagnad pedal åker befintlig kardborre bort, och tejprester tvättas bort med isopropanol.


Det där med 3M Dual lock verkar ju vettigt. Du upplever inte att det blir lite tjockt mellan pedal och pedalbord?

_________________
Gud finns inte.


12 Jan 2022, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Jag använder 3M Dual lock på det pedalbordet jag använder vid rep och spelningar.

På mina andra pedalbord har jag den mjuka sidan av kardborren på pedalbordet, får då kan jag även montera pedaler som har 3M under sig på pedalbordet.

_________________
http://www.pigsinspace.se


12 Jan 2022, 12:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
DrSlim wrote:

Det där med 3M Dual lock verkar ju vettigt. Du upplever inte att det blir lite tjockt mellan pedal och pedalbord?
Inte alls. Enda nackdelen är möjligen att det nästan är för bra. Pedalen sitter verkligen fast, och man måste vicka och dra rejält åt sidan för att lossa den.

3M Dual Lock finns i (minst) två olika grovlekar. Den grövre (svart) har jag till pedalerna. Den finare (genomskinlig) har jag satt på undersidan av pedalbordet. Där har jag fäst en "patch bay" samt ett antal clips för att hålla kablarna på plats.

Allt sitter fast bra, men det kan vara en nackdel att det sitter så bra när man ska byta pedaler. Eller när det plötsligt slutar låta och man ska börja felsöka. Ibland är det svårt att få plats att lossa en kabel utan att lossa pedalen först, och då hade man ju önskat att den inte satt fullt så bra.

Den svarta köpte jag på TGT11 och den genomskinliga hittade jag hos Kjell & Co.


12 Jan 2022, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
För mig är det ganska självklart.
Luddet på bordet för att med taggarna så fastnar allt som hamnar på bordet som inte skall vara där (då inte pedaler alltså).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Jan 2022, 16:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Magnus Olsson wrote:
För mig är det ganska självklart.
Luddet på bordet för att med taggarna så fastnar allt som hamnar på bordet som inte skall vara där (då inte pedaler alltså).

/Magnus


Fast jag tycker att det är lättare att städa/få rent icke-luddsidan.

_________________
Gud finns inte.


12 Jan 2022, 17:55
Profile

Joined: 22 Oct 2011, 19:01
Posts: 83
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Jag har den transparanta 3M Dual Lock. Funkar riktigt bra tycker jag. Ganska enkelt att få bort pedalen om man ska stuva om lite. Den svarta lite tjockare har jag också haft. Sitter som berget och är betydligt dyrare..


12 Jan 2022, 19:23
Profile

Joined: 06 Aug 2017, 02:20
Posts: 27
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Magnus Olsson wrote:
För mig är det ganska självklart.
Luddet på bordet för att med taggarna så fastnar allt som hamnar på bordet som inte skall vara där (då inte pedaler alltså).

/Magnus


Håller med, när saker väl fastnar mellan de hårda borrarna så får man aldrig bort det, luddet är mer förlåtande/lättarbetat.


12 Jan 2022, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
lpstd wrote:
Allt sitter fast bra, men det kan vara en nackdel att det sitter så bra när man ska byta pedaler. Eller när det plötsligt slutar låta och man ska börja felsöka. Ibland är det svårt att få plats att lossa en kabel utan att lossa pedalen först, och då hade man ju önskat att den inte satt fullt så bra.

Ett bra trick är att använda ett kreditkort eller liknande och trycka in mellan pedalen och bordet, när man vill få loss en pedal. Brukar lossna lätt då. Jag har ett gammalt hotellbonuskort i fodralet till pedalbordet för ändamålet.

_________________
Mats


12 Jan 2022, 23:11
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Pedalbord och Kardborretejp - den stora frågan
Televerket wrote:
Jag har den transparanta 3M Dual Lock. Funkar riktigt bra tycker jag. Ganska enkelt att få bort pedalen om man ska stuva om lite. Den svarta lite tjockare har jag också haft. Sitter som berget och är betydligt dyrare..


Jo, jag noterade nu när jag köpte Dual Lock att; fan vad dyrt det är. De är duktiga på att ta betalt för en så pass simpel produkt.

_________________
Gud finns inte.


13 Jan 2022, 11:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.