View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:58



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Lite röck'n'röll 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Lite röck'n'röll
https://soundcloud.app.goo.gl/6RaCc

Jag har spelat in en del genom min torpedo captor sen förra året och det har gett mig en helt ny smak för rå jävla rock! Det är något med en rörstärkare på fullt ställ som automatiskt tar fram en viss typ av riff.

Här har vi en tele och en paf-försedd gitarr rätt in i en Dynacord Twen. Alla solon är spelade på en strata in i en 5w princeton och en klone för lite extra boost. Jag är väldigt nöjd med tonen, även om det kanske är lite väl mycket gain i solot.
Basen direkt in i ljudkortet, och trummorna kommer standard i Logic.

Övervägde först att ta bort sången. Jag är ingen vidare sångare till att börja med, och min röst är verkligen inte gjord för rock. Men vad fan, allt man gör måste inte vara så jävla bra hela tiden, så den får vara kvar!


11 Jan 2022, 20:11
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Lite röck'n'röll
Bra gitarrljud och riff, bra låt och har inga problem med sången alls. Den behöver du inte skämmas för Man skulle möjligen kunna jobba med sångljudet och med artikulation på några ställen så texten går fram bättte , kanske körer/stämnmor på några (fler) ställen? Lite tamburin på strategiska ställen skulle nog funka?
Tycker det låter ruffigt och stökigt på helt rätt sätt.

Har bara problem med trummorna och ljudet på dem. Men som skiss funkar det. Skulle kunna lyfta allt rejält med bättre trumljud och lite fills osv. Basen finns men är knappt märkbar men det kanske var tanken?

Bra, kul att du delar med dig :D


12 Jan 2022, 19:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Lite röck'n'röll
bra tips ovan, gillar låten o sången, tur du inte tog bort den o kan ju bara bli ännu bättre härifrån :)


13 Jan 2022, 16:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Lite röck'n'röll
Tack killar! Uppskattar feedbacken, både den bra och den dåliga :) Har mestadels ägnat mig åt jazz, soul, folkmusik och annan softare musik de senaste 15 åren, men ni vet hur det är. När en börjar bli gammel kommer rocken automatiskt :lol:

Håller helt med om trummorna. Första gången jag gett mig på att göra loopar på det här sättet, och det är lite att lära sig. Funderade absolut på mer pukor och cymbaler, men till slut så handlade det om att få den klar och inte sitta i evigheter och pilla med detaljer. Samma sak med mixningen, vilket också är något jag inte ägnat mig åt på dryga 15 år. Vet att det borde gå att göras bättre, men det fick räcka där. Ska försöka skriva och spela in en 20-30 till, då får jag säkert fason på det till slut! :)


13 Jan 2022, 17:51
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Lite röck'n'röll
Mycket bra och mycket passade röst!
Finns detaljer i produktionen att slipa på, ja.


13 Jan 2022, 22:26
Profile

Joined: 10 Jun 2005, 00:29
Posts: 686
Location: Stockholm
Post Re: Lite röck'n'röll
Gillart


13 Jan 2022, 23:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.