View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:36



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Halsmick Telecaster…. 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Halsmick Telecaster….
Traditionell halsmick på Tele låter ju inte alltid så kul, saknar diskant och oftast låg output.
Mellanläget brukar däremot låta fint.
Tar man bort kåpan blir det bättre, men ännu bättre om man sätter en stratamick där.
Sen finns ju möjlighet till fullstor humbucker, P90, Filtertron mm. Inget jag personligen testat.
Någon som testat dessa möjligheter?
Vad vinner/förlorar man?

Eller ska man ta bort halsmick helt, köra Esquire?


13 Jan 2022, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Halsmick Telecaster….
Man måste ha en halsmick. Såedeba. Utan halsmick i två dagar
försmäktar man.

_________________
Försvinn ur min åsikt


13 Jan 2022, 15:59
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Halsmick Telecaster….
Kör med en p90 i halsläget, output så det räcker men tagit ut en av magneterna för att sänka just detta. Saknar också lite diskant tycker jag, men balansen mellan den o telecaster bridge blir jävligt bra, lite som på en les paul med likadana buckers i hals o stall.
Tricket med p 90 är att hitta en med så låg aoutput som möjligt (mer diskant) o plocka ut en av magneterna.


13 Jan 2022, 16:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Halsmick Telecaster….
Uncle Fred wrote:
Man måste ha en halsmick. Såedeba. Utan halsmick i två dagar
försmäktar man.


Det är ju bara att vända på halsen då efter 2 dagar :mrgreen:


13 Jan 2022, 16:47
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Halsmick Telecaster….
Jag tillhör en av de få som faktiskt gillar hals på tele, men det har mycket att göra vilken genre man går efter. Jazz, soul, ett funkigt groove etc är fantastiskt på telehals. Låter nästan lika fett som en PAF, men med lite mer klarhet.

För lite rivigare musik håller jag helt med dig. Har länge gått och velat ha en tele med minihumbucker i halsen. Det tror jag är den perfekta kombon mellan output och bett. Snyggt är det också! Har en gammel Gibson pat no. liggande, men min tele är bara routad för singlecoil, så det får bli när jag har pengar och engagemang till ett nytt bygge.


13 Jan 2022, 17:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Halsmick Telecaster….
Uncle Fred wrote:
Man måste ha en halsmick. Såedeba. Utan halsmick i två dagar
försmäktar man.

Måste och måste, Esquire och LP Junior är ypperliga rock n roll maskiner.
Allt onödigt bortskalat typ…..
Men även jag vill ha en halsmick, fast traditionell telemick är inte optimalt.


13 Jan 2022, 18:14
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Halsmick Telecaster….
Kolla in Dimarzio twang king. Låter väldigt klart och öppet. Mer åt strata hållet.


13 Jan 2022, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Halsmick Telecaster….
Jag har aldrig använt halsmicken på någon gitarr, gillar helt enkelt inte ljudet. Men vist, hendrix och SRV låter ju bra, men det är ju när dom spelar.......

Dock när jag spelar på gitarrer av gibson typ med individuella volymrattar för varje mick gillar jag att mixa in lite av halsmicken.
Dels så fungerar det nästan som en subtil tonkontroll, sen blir ju ljudet lite ur fas också vilket också mjukar upp ljudet lite!
På en telecaster hade i alla fall jag börjat med att ge halsmicken en egen volymratt för att kunna mixa mickarna efter smak!

_________________
pudas


13 Jan 2022, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Halsmick Telecaster….
Jag kan hålla med OP. Mitt problem löste sig med en Kloppmann BC49 i halsen. Perfekt balans och bra tryck om man vill det.

https://www.kloppmann-electrics.com/en/pickups/telecaster-pickups/


13 Jan 2022, 20:26
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Halsmick Telecaster….
Har minihumbuckers på ett par tele. Beställda med A3 magneter på den ena och A4 på den andra svagt lindade på strax över 6kohm asymetriskt lindad och ovaxat.
Funkar utmärkt ihop med stallmicken.
En aning lik en telehalsmick men lite starkare lite fetare men ändå lite sprilligare.
Brumfriheten är en trevlig bonus
Riktigt nöjd.
Har även en tele med fullstor humbucker i halsläget. Även den svagt lindad 7k, asymetriskt, ovaxat, A4-magnet. Denna är fetare men ändå förvånansvärt mycke sprill kvar. Denna telen har en stallmick med grövre magneter än vanligt typ quarterpounder liite extra lindning och detta gör att även på denna balanserar mickarna bra mout varandra


13 Jan 2022, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Halsmick Telecaster….
southbeck wrote:
Kolla in Dimarzio twang king. Låter väldigt klart och öppet. Mer åt strata hållet.

Har den på en Tele, mycket bra men inte perfekt. Twisted Tele är ungefär i samma kaliber, bra om man vill ha originalutseendet.


13 Jan 2022, 20:41
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Halsmick Telecaster….
Kör med Nocaster-mickar på min och tycker att halsmicken låter bra,en hel del åt strata hållet!
Har även en annan tele med filtertron i halsläget,relativt svag output och matchar stallmicken (twang king) mkt bra.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


14 Jan 2022, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Halsmick Telecaster….
Halsmicken på tele är tyvärr anemisk och mesig, men bidrar till det fina kluckiga ljudet i mittläge.

Jag har en Firebird-mick (Mojotones Johnny Winter signature model) i en av mina Telecasters. Den matchar stallmicken (SD Antiquit) rätt ok klangmässigt. Dock, det är klöddigt att en humbucker och en singelcoilmick vill ha olika värden (500, 250 kOhm) på volympotten för att leverera tydlig topp. Ett trick är att löda ett 470k motstånd mellan stallmickens lead och jord vid switchen, och köra 500k pot. Stallmicken blir då inte för bright, men det blir inte bra i mittläget. Jag valde en kompromiss med 300k pot.

Har en Cabronita med ovaxade TVJones Filtertrons; de låter faktiskt bright på ett sätt som passar teleidiomet. Jag tror en sådan i halsläge kunde passa utmärkt till en standard singlecoil i stallet. Men det är humbucker som vill ha en 500k pot… :| Kanske en stackad volympot (500/250k) kunde funka?

Sedan har jag ett antal Telecasters med standardkonfiguration och på flera har jag diverse Don Mare-varianter i stall och AnalogMan/Fralin ”Big T” i hals. De låter ypperligt; har mer kraft och klarhet. Rekommenderas!
https://www.buyanalogman.com/Analog_Man_Jim_Weider_Big_T_Telecaster_neck_pickup_p/am-bigtpickup.htm

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 14 Jan 2022, 11:55, edited 1 time in total.



14 Jan 2022, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Halsmick Telecaster….
pudas wrote:
Jag har aldrig använt halsmicken på någon gitarr, gillar helt enkelt inte ljudet. Men vist, hendrix och SRV låter ju bra, men det är ju när dom spelar.......

Dock när jag spelar på gitarrer av gibson typ med individuella volymrattar för varje mick gillar jag att mixa in lite av halsmicken.
Dels så fungerar det nästan som en subtil tonkontroll, sen blir ju ljudet lite ur fas också vilket också mjukar upp ljudet lite!
På en telecaster hade i alla fall jag börjat med att ge halsmicken en egen volymratt för att kunna mixa mickarna efter smak!

Därför jag har en telecaster custom, två ton, två volym, en mickväljare, då känner mig hemma :)


14 Jan 2022, 11:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Halsmick Telecaster….
Problemet med att humbucker vill ha annat värde på volympoten än singlecoil har jag löst genom att använda en switch med fler poler (superswitch) då går det att med hjälp av den koppla in ett motstånd mot jord när man spelar singlecoil.

Fördelen jämfört med att permanent koppla ett motstånd mot jord fån stallmicken är att Jag kan låta mellanläge vara opåverkad.
Detta går att använda ihop med en noloadpot på en tele med "vanlig halsmick" så att halsmicken inte har ngn tonkontroll alls när den är uppvriden till max men det fortfarande ligger 250 ohm genom tonkonding när man har stallmicken inkopplad.


14 Jan 2022, 12:39
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Halsmick Telecaster….
Jag beställde en tele-halsmick från Q-pickups till mitt '52-inspirerade MJT/Warmoth-bygge. Den hade kåpa med öppning för magnetpolerna (som är A3) för att låta lite öppnare och klarare. Det funkar bra. På min andra tele som är lite mer kreativt komponerad (med bland annat hals i en bit rosewood och humbucker i stall-läget), så kör jag svag P90 i halsläget. Men då kommer man längre från teleljud och får något som lite mer är som en superstrasta fast med mer klarhet än man får från en humbucker. D v s typiska P90-egenskaper.

Gretsch Filter'Tron a'la Carbonita vore kul att prova i någon teles halsläge och Firebird-mick så Marshall nämnde ovan låter också spännande. Så jag kommer nog att prova något av de två alternativen istället för P90:n någon gång, mest för att jag är lite nyfiken.


14 Jan 2022, 13:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Halsmick Telecaster….
Michael wrote:
Problemet med att humbucker vill ha annat värde på volympoten än singlecoil har jag löst genom att använda en switch med fler poler (superswitch) då går det att med hjälp av den koppla in ett motstånd mot jord när man spelar singlecoil.

Fördelen jämfört med att permanent koppla ett motstånd mot jord fån stallmicken är att Jag kan låta mellanläge vara opåverkad.
Detta går att använda ihop med en noloadpot på en tele med "vanlig halsmick" så att halsmicken inte har ngn tonkontroll alls när den är uppvriden till max men det fortfarande ligger 250 ohm genom tonkonding när man har stallmicken inkopplad.


Tack för detta tips! Vet du om det finns schema på nätet?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 Jan 2022, 15:49
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Halsmick Telecaster….
Sök på:
schematic telecast 500k p90

Ett par varianter

https://morelliguitars.com/wordpress/wp ... o-face.png

https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxserp=0


14 Jan 2022, 17:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Halsmick Telecaster….
Marshall wrote:
Michael wrote:
Problemet med att humbucker vill ha annat värde på volympoten än singlecoil har jag löst genom att använda en switch med fler poler (superswitch) då går det att med hjälp av den koppla in ett motstånd mot jord när man spelar singlecoil.

Fördelen jämfört med att permanent koppla ett motstånd mot jord fån stallmicken är att Jag kan låta mellanläge vara opåverkad.
Detta går att använda ihop med en noloadpot på en tele med "vanlig halsmick" så att halsmicken inte har ngn tonkontroll alls när den är uppvriden till max men det fortfarande ligger 250 ohm genom tonkonding när man har stallmicken inkopplad.


Tack för detta tips! Vet du om det finns schema på nätet?

Hittade inget själv utan klurade ut det under tiden jag mekade med det. Var inte så jötteklurigt.


15 Jan 2022, 00:22
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Halsmick Telecaster….
Seymour Duncan Vintage Tele i min FGN låter mums den :D

https://www.seymourduncan.com/blog/late ... thm-pickup


15 Jan 2022, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Halsmick Telecaster….
bummer wrote:
Seymour Duncan Vintage Tele i min FGN låter mums den :D

https://www.seymourduncan.com/blog/late ... thm-pickup


Men tonerna av cellusa kommer inte igenom :mrgreen:


15 Jan 2022, 16:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Halsmick Telecaster….
Jag älskar halsmicken på en Tele. Dock till rent ljud. Kör med Nocaster mickar på mina två Teles.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Jan 2022, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Halsmick Telecaster….
Polytone wrote:
Jag älskar halsmicken på en Tele. Dock till rent ljud. Kör med Nocaster mickar på mina två Teles.


De halspickuperna har ju mer fläsk än standardtelepickups. Nocaster halspickup är väl i princip en Texas Special? De låter likadant iaf, och de låter alldeles utmärkt; lätta att älska.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


16 Jan 2022, 00:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Halsmick Telecaster….
Har ingen tele längre. Men jag hade en hopplockad. Och den levde upp, även i halsläget, när den fick Nocasters.


16 Jan 2022, 01:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Halsmick Telecaster….
Marshall wrote:
Nocaster halspickup är väl i princip en Texas Special? De låter likadant iaf, och de låter alldeles utmärkt; lätta att älska.

+1 på Texas Special.
Jag har dem i en japansk Fender TL-62 (typ ’60s Tele Custom). Jag är mycket nöjd med dem; de funkar bra både rent och med ganska ansenliga mängder dist. Tycker inte att halsmicken saknar sprill eller att stallmicken är för vass - väldigt bra balans helt enkelt.

Balans är ledordet, tycker jag.
I Cabronitan har jag TV Jones Classic i hals, Classic Plus i stall. Har inte riktigt kommit överens med halsmicken ännu - den är lite för bumlig. Alternativt är stallmicken för aggressiv, vilket rubbar balansen.
När jag får tid (tar mig tid…) ska jag laborera lite med höjderna; jag kan just nu inte sänka stallmicken mer pga att kablarna kommer i kläm under den på sin väg ner i kontrollutrymmet.
Jag har dock inte testat TV Jones/Filtertron kombinerat med telestallmick.

Jag har även ett hembygge med dubbla humbuckers till mitt förfogande. Den har Duncan Alnico Pro 2 i hals, Custom 5 i stall. Jag tycker att Alnico Pro 2 har en ganska öppen och klar karaktär i halsläget samt att den splittar rätt fint för lite mer strataaktiga ljud.
Även här saknas erfarenhet av kombinationen med traditionell telestallmick…

Just ja; Joe Barden också.
Låter traditionell tele men med lite (ganska mycket?) mer fläsk. Skulle kanske kunna vara ett alternativ.


Men; om jag skulle köpa en tele till så skulle det troligen bli en Baja/Vintera ’50s Modified. Twisted Tele lockar (samt att jag är svag för feta soft V-halsar).

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


21 Jan 2022, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Halsmick Telecaster….
Har både Telecasters -samt Esquires. Mina Teles är idag utrustade med följande halsmickar:

- Fender '51 Nocaster
- DiMarzio Cruiser
- Gibson P90
- Gibson 490R
- Seymour Duncan '59n

Väntar även för tillfället på en beställd DiMarzio Tele halsmick: Area T Neck -som jag har ganska stora förväntningar på. (Väntat länge nu pga COVID -skiten.)
På mina Esquires sitter det följande stallmickar:

- TV Jones Classic Plus
- DiMarzio Fast Track T

Samtliga instrument av dessa har sitt egna sound. Jag upplever inte att något instrument 'gör det bättre' -än nåt annat. Alla är kanon. Vissa funkar bara bättre till en visst sound man söker/är ute efter. Givetvis gör det en enorm skillnad vilken typ av stärkare man väljer att använda sig av. De olika micktyperna tenderar att passa in i ett specifikt typ av sound och stärkare. Dock med detta sagt; låter ingen av mickarna dåligt oavsett vad man väljer att plugga in i. Sedan är det även det här med brumfritt -eller inte. Hur mycket vikten av detta spelar in; hänger ju mer på sound -samt förutsättningar man vill uppnå.

Upplever personligen inte heller någon markant skillnad mellan att köra med -eller utan en halsmick. Typ; att det skall låta 'mer' -eller 'bättre' utan det extra magnetfältet från en halsmick.


/ Jonken


21 Jan 2022, 20:05
Profile

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Halsmick Telecaster….
Jag har mickar från salig Peter Florance i min HPD Thinline och tycker alla lägen är högeligen telecastriskt användbara.

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


24 Jan 2022, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Halsmick Telecaster….
Jag gjorde en observation idag. En lite dov halsmick och en lite vass stallmick hamnade i par på ett trevligt sätt när jag bytte stallsadlar från stål till mässing.
Att halsmicken blev klarare var lite överraskande men logisk vid närmare eftertanke.
Kanske är en tele lite av två ytterligheter. Spank i ena änden och ludd i andra. Gäller att få överlapp där?

_________________
bneostman@live.se


28 Jan 2022, 14:40
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Halsmick Telecaster….
trälhavsvägen wrote:
Jag gjorde en observation idag. En lite dov halsmick och en lite vass stallmick hamnade i par på ett trevligt sätt när jag bytte stallsadlar från stål till mässing.
Att halsmicken blev klarare var lite överraskande men logisk vid närmare eftertanke.
Kanske är en tele lite av två ytterligheter. Spank i ena änden och ludd i andra. Gäller att få överlapp där?


Jim Campilongo gillar att "there's a real change between pickups sounds", och han föredrar tele jämfört med t ex strata.

https://www.youtube.com/watch?v=KB9oKx5km0A 4:07 min


28 Jan 2022, 23:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Buster, Vinyljunkie and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.