View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:12



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Vilka strängar (coated) är bäst? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Vilka strängar (coated) är bäst?
Jag har mest kört med Elixir de senaste 10-15 åren, men de är lite dyra och det är svårare än någonsin att få tag i dem billigt på ebay.

Så, vad rekommenderar ni för strängar?
Helst nån form av coated, för jag upplever att de håller längre, och jag har en tendens att svettas ner strängarna.

(Är intresserad av 10-46 till elgitarr och vanliga "light" ungefär till akustisk.)


25 Jan 2022, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vilka strängar (coated) är bäst?
LieMfB wrote:
Jag har mest kört med Elixir de senaste 10-15 åren, men de är lite dyra och det är svårare än någonsin att få tag i dem billigt på ebay.

Så, vad rekommenderar ni för strängar?
Helst nån form av coated, för jag upplever att de håller längre, och jag har en tendens att svettas ner strängarna.

(Är intresserad av 10-46 till elgitarr och vanliga "light" ungefär till akustisk.)

Jag kör också på både Elixir Nanoweb -eller Optiweb -strängar. Det är svårt att hitta andra alternativ; om detta är vad man föredrar.
Har du testat beställa från värdens största strängsäljare?:
https://www.stringsandbeyond.com/elixir.html (Glöm inte rabatt koden: "ELIXIR15" i så fall.)

String and Beyond är generösa med att skriva ner värdet -om man i det extra kommentars fältet ber dem (specifierar ett belopp) -att göra detta.
Försändelsen kommer i brevlådan som ett vadderat kuvert.


/ Jonken


27 Jan 2022, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Vilka strängar (coated) är bäst?
Jonken wrote:
LieMfB wrote:
Jag har mest kört med Elixir de senaste 10-15 åren, men de är lite dyra och det är svårare än någonsin att få tag i dem billigt på ebay.

Så, vad rekommenderar ni för strängar?
Helst nån form av coated, för jag upplever att de håller längre, och jag har en tendens att svettas ner strängarna.

(Är intresserad av 10-46 till elgitarr och vanliga "light" ungefär till akustisk.)

Jag kör också på både Elixir Nanoweb -eller Optiweb -strängar. Det är svårt att hitta andra alternativ; om detta är vad man föredrar.
Har du testat beställa från värdens största strängsäljare?:
https://www.stringsandbeyond.com/elixir.html (Glöm inte rabatt koden: "ELIXIR15" i så fall.)

String and Beyond är generösa med att skriva ner värdet -om man i det extra kommentars fältet ber dem (specifierar ett belopp) -att göra detta.
Försändelsen kommer i brevlådan som ett vadderat kuvert.


/ Jonken


Tack för tipset!
Stringsandbeyond är gamla klassiker, men jag slutade kolla där för typ 10 år sedan när de gjorde nån ändring som gjorde att elixir-strängar blev dyrare (jag minns inte om det var elixirs europeiska agent som lackade för att de sålde för billigt vid sidan om, eller om det handlade om skatt och moms). Men det var ju länge sen, så det kan vara värt att kika igen hur de står sig i dagens situation.
Det där med att skriva ner värdet trodde jag inte de gjorde; jag har uppfattat det som att det bara är enstaka lite slappare säljare, oftast privatpersoner, som går med på det nuförtiden.


28 Jan 2022, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Vilka strängar (coated) är bäst?
Förresten ingen som har erfarenhet av D'Addarios XT-strängar som också är coated?


28 Jan 2022, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Vilka strängar (coated) är bäst?
Fick Daddario XS stängar på min nya acke och det jag märker direkt är att ljudet vid förflyttningen av fingrar på stängarn har halverats i volym än vad det är på mina andra gitarrer med vanliga daddario posphor strängar. Då har den även mer volym än min andra guror. Så det är ett stort plus.


01 Feb 2022, 15:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.