View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:54



Reply to topic  [ 20 posts ] 
RIP Alexander Dumble 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post RIP Alexander Dumble
Hade missat att mr Dumble lämnat jordelivet för ungefär en vecka sedan. Han torde vara den mest legendomspunna förstärkargurun någonsin. RIP Howard.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Jan 2022, 16:46
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: RIP Alexander Dumble
Ja, jag hörde det. Extremt mytomspunnen, speciellt med tanke på hur få stärkare han faktiskt byggde. Men det hänger väl ihop antar jag. Har personligen svårt för personkulten kring honom. Han verkar ha varit en rätt jävlig och oskön snubbe som blåste folk på pengar, tog betalt för jobb han aldrig utförde, och tog år på sig att serva förstärkare, även för hans mest profilerade artister. Men ändå älskar jag det han gjorde. Inget låter riktigt som en rätt inställd Dumble.

Han blev vad jag förstod 77 år gammal. Ändå en rätt hygglig ålder när man tar hans bmi i åtanke.


25 Jan 2022, 20:18
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: RIP Alexander Dumble
För oss som inte ens har sett en Dumble mer än på bild - hur låter de egentligen, och vad gör dem så välljudande?


27 Jan 2022, 15:48
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: RIP Alexander Dumble
Vinyljunkie wrote:
För oss som inte ens har sett en Dumble mer än på bild - hur låter de egentligen, och vad gör dem så välljudande?


Det svaret kan göras hur långt som helst, och alla kommer att ha lite olika funderingar. Det enklaste är nog helt enkelt att kolla på Youtube-videon och liknande för att få en slags bild.

Man kan väl säga att han är mest känd för två helt olika alster. Dels Overdrive Special som ofta förknippas med Robben Ford och Larry Carlton, men också bl.a Santana m.fl, och Steel String Singer som främst förknippas med SRV. Skivan "Texas Flood" spelades in med en annan variant av Dumble som fanns i Jackson Brownes studio.

I stort sett varje exemplar var specialgjort för en viss gitarrist och kretsarna vidareutvecklades hela tiden, och därför finns väl knappt två exemplar som låter helt identiska.

Personligen vill jag nog mena att grejen generellt med en Overdrive Special är en väldigt välbalanserad krets där varje komponentval är genomtänkt och inget lämnats åt slumpen, plus en lika genomtänkt tonestack som enligt mig är milsvida bättre än den typiska Fender BF/SF-varianten.

Det är ganska populärt att dissa eller göra narr av herr Dumble av många olika anledningar, men jag vill nog ändå kalla honom något av ett geni inom förstärkardesign, även om det ju inte precis handlar om raketvetenskap eller kvantfysik.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Jan 2022, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: RIP Alexander Dumble
För mig är "Dumble sound" två olika ljud, dels det här polerade, vattenkammade Robben Ford soundet som jag tycker är mjäkigt, intetsägande.
Men när det kommer till slajd, lap steel kan man bara kapitulera! David Lindley hade ett sound att dö för när han lirade bakom bland andra Jackson Brown!
Fortfarande så är detta ett ljudideal som jag har när det kommer till hur en sologitarr ska låta!
https://www.youtube.com/watch?v=5lbHbYXqH6I

_________________
pudas


27 Jan 2022, 18:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: RIP Alexander Dumble
Av någon anledning så har jag trott att han dog för längesedan :?

Kanske för att förstärkarna är så pass mytomspunna. Bra som fan låter de i alla fall.


27 Jan 2022, 20:55
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: RIP Alexander Dumble
pudas wrote:
För mig är "Dumble sound" två olika ljud, dels det här polerade, vattenkammade Robben Ford soundet som jag tycker är mjäkigt, intetsägande.
Men när det kommer till slajd, lap steel kan man bara kapitulera! David Lindley hade ett sound att dö för när han lirade bakom bland andra Jackson Brown!
Fortfarande så är detta ett ljudideal som jag har när det kommer till hur en sologitarr ska låta!
https://www.youtube.com/watch?v=5lbHbYXqH6I


Håller med om att Lindleys ljud med Jackson Browne är fantastiskt. Däremot tycker jag inte att det skiljer sig särskilt mycket från Robben Fords som jag tycker är lika fantastiskt. Båda har ungefär samma mängd gain, båda har en ganska soft anslagsrespons, båda har en lång sustain. Det som skiljer mest uppfattar jag är spelstilen och där uppskattar jag bådas lika mycket, fast kanske Robbens något mer.


28 Jan 2022, 09:20
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: RIP Alexander Dumble
Så, om jag fattat det rätt så var han en förstärkarguru som fått ett gäng hippa vita bluesrockartister med smak för distljud på kroken och därigenom blivit mytomspunnen?

Och alla förstärkarna han byggt är olika men har ändå ett ljud som kommer ur samma grund?


28 Jan 2022, 13:05
Profile

Joined: 19 Mar 2015, 17:10
Posts: 46
Post Re: RIP Alexander Dumble
RIP

Älskar Dumblesoundet för jazz och blues. Det hoppar ut ur mixen där man som bäst behöver det. Låter kanske inte alltid guld när man står och lirar själv hemma, men i en bandsituation är det mumma.

Jag gilla Mick Taylors demo: https://youtu.be/sKunm4Z1IXA

Image


28 Jan 2022, 14:00
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: RIP Alexander Dumble
Bortsett från de stora namnen tror jag att han framför allt var poppis i studiomusikerkretsar. Mytbilden kommer nog mer från att han var ett stort asshole och omöjlig att ha att göra med. Att vara ett svin mot folk skapar alltid en viss mystik som är tilldragande för vissa (tänk Bob Dylan).

Och givetvis, han var the main guy för så ansedda och creddiga musiker under 80- och 90-talen som alla vördade honom, hade kunnat be vem som helst att endorsa honom. Och när väl träder fram med en promo video, då låter han Henry Kaiser representera honom.
https://www.youtube.com/watch?v=76nU5Ghq5Wo


28 Jan 2022, 14:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: RIP Alexander Dumble
Robert wrote:
Och när väl träder fram med en promo video, då låter han Henry Kaiser representera honom.
https://www.youtube.com/watch?v=76nU5Ghq5Wo


De där demosarna är bland det roligaste som finns på YouTube.


28 Jan 2022, 23:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: RIP Alexander Dumble
svanangen wrote:

Däremot tycker jag inte att det skiljer sig särskilt mycket från Robben Fords som jag tycker är lika fantastiskt. Båda har ungefär samma mängd gain, båda har en ganska soft anslagsrespons, båda har en lång sustain. Det som skiljer mest uppfattar jag är spelstilen och där uppskattar jag bådas lika mycket, fast kanske Robbens något mer.


Jo det stämmer ju! Men David Lindley kan man nog inte anklaga för "soft anslagsrespons" med sina steel fingerpicks!! ?
Men ingen förstärkare är så magiskt bra att man inte kan klara sig utmärkt utan! David Lindley sålde sina två till Ben Harper. Däribland den förstärkare han körde med bakom Jackson Brown som var klädd i ormskinn!
Lite skoj är dock att både Jackson Brown och Lowell George i intervjuer i tidningen Guitar Player jämför Dumble med Music Man förstärkarna! En förstärkare som i bästa fall kan beskrivas som en utmärkt "pedal plattform" annars en svårtyglad sak att få till att låta bra!
Lindley bakom Curtis Mayfield är bara så snyggt lir (oavsett förstärkare ) !
https://www.youtube.com/watch?v=bj7W37ZG-nY

_________________
pudas


29 Jan 2022, 12:06
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: RIP Alexander Dumble
pudas wrote:
svanangen wrote:

Däremot tycker jag inte att det skiljer sig särskilt mycket från Robben Fords som jag tycker är lika fantastiskt. Båda har ungefär samma mängd gain, båda har en ganska soft anslagsrespons, båda har en lång sustain. Det som skiljer mest uppfattar jag är spelstilen och där uppskattar jag bådas lika mycket, fast kanske Robbens något mer.


Jo det stämmer ju! Men David Lindley kan man nog inte anklaga för "soft anslagsrespons" med sina steel fingerpicks!! ?


Nej, men det var inte så jag menade, utan att förstärkaren svarar ganska soft även på hans hårda anslag.

pudas wrote:
Men ingen förstärkare är så magiskt bra att man inte kan klara sig utmärkt utan!

Helt sant!


03 Feb 2022, 13:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: RIP Alexander Dumble
CarlM wrote:
Robert wrote:
Och när väl träder fram med en promo video, då låter han Henry Kaiser representera honom.
https://www.youtube.com/watch?v=76nU5Ghq5Wo


De där demosarna är bland det roligaste som finns på YouTube.

Är också rätt roligt att det inte är helt otroligt att han skulle gilla det soundet. :D

https://youtu.be/i4yZdqf-o68?t=2170

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


03 Feb 2022, 14:52
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: RIP Alexander Dumble
pudas wrote:
svanangen wrote:

Däremot tycker jag inte att det skiljer sig särskilt mycket från Robben Fords som jag tycker är lika fantastiskt. Båda har ungefär samma mängd gain, båda har en ganska soft anslagsrespons, båda har en lång sustain. Det som skiljer mest uppfattar jag är spelstilen och där uppskattar jag bådas lika mycket, fast kanske Robbens något mer.


Jo det stämmer ju! Men David Lindley kan man nog inte anklaga för "soft anslagsrespons" med sina steel fingerpicks!! ?
Men ingen förstärkare är så magiskt bra att man inte kan klara sig utmärkt utan! David Lindley sålde sina två till Ben Harper. Däribland den förstärkare han körde med bakom Jackson Brown som var klädd i ormskinn!
Lite skoj är dock att både Jackson Brown och Lowell George i intervjuer i tidningen Guitar Player jämför Dumble med Music Man förstärkarna! En förstärkare som i bästa fall kan beskrivas som en utmärkt "pedal plattform" annars en svårtyglad sak att få till att låta bra!
Lindley bakom Curtis Mayfield är bara så snyggt lir (oavsett förstärkare ) !
https://www.youtube.com/watch?v=bj7W37ZG-nY


Det var faktiskt bara den ena (nr8) som Ben Harper köpte av Lindley.
Så en har han kvar när det skulle behövas!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


04 Feb 2022, 09:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: RIP Alexander Dumble
Jyda wrote:
CarlM wrote:
Är också rätt roligt att det inte är helt otroligt att han skulle gilla det soundet. :D

https://youtu.be/i4yZdqf-o68?t=2170


:D :shock: :D

TACK för de roligheterna! En gitarr kan användas till mycket, och den här tjommen är ju , ja...

_________________
/Lennart


04 Feb 2022, 10:54
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: RIP Alexander Dumble
Custom Sam wrote:
Jyda wrote:

:D :shock: :D

TACK för de roligheterna! En gitarr kan användas till mycket, och den här tjommen är ju , ja...


Det säger ju en del om vilken galen värld vi lever i att Kaiser har lyckats göra sig en karriär på att låta sådär. Hur illa det än låter är det coolt att någon kan göra sin egen grej till 100%, fullkomligt skita i vad andra tycker, och ändå få det att funka!


04 Feb 2022, 12:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: RIP Alexander Dumble
Inte direkt Kaisers artistkarriär som satt maten på bordet :)

RIP Dumble - knock'out första gången man stod framför Robbens ODS. Märkt för livet!
Även hört Ben Harpers vid ett tillfälle. Kool också men något helt annat


04 Feb 2022, 15:35
Profile
Online
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: RIP Alexander Dumble
johan wrote:
Inte direkt Kaisers artistkarriär som satt maten på bordet :)


Menar du att farfars miljarder kan ha spelat in? :mrgreen:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Feb 2022, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: RIP Alexander Dumble
:mrgreen:


05 Feb 2022, 08:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Marshall and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.