View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:12



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar? 
Author Message

Joined: 14 Sep 2011, 12:36
Posts: 64
Post Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
https://www.youtube.com/watch?v=n02tImce3AE

Intressant test, jag har personligen dragit liknande slutsatser tidigare när jag satt samma pickups(och justerat liknande höjd) i flera av mina gitarrer, att de låter i princip identiskt trots att prislappar och årgångar skiljer rejält. Men att inom gitarrvärlden påstå att trä inte spelar roll är ju inte helt PK :mrgreen:


26 Jan 2022, 12:55
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Vet inte om det är så blasfemiskt att säga nu för tiden. För några år sen var det en het potatis, men det känns som att tonträskeptikerna börjar vinna det här kriget. Eller så är det bara jag som övertygats och inte förstått att andra fortsätter hålla fast vid den övertygelsen :)

Minns att tvåtakt gjorde en video för några år sen där han monterat hals, stall och mickar på en stor skiva trä, och sen sågade bort större delen av materialet för att se om det gjorde skillnad. Spoiler: inget hände förutom att den såg ut att vara lite lättare att spela på!


26 Jan 2022, 17:18
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Lustigt nog så såg jag precis denna videon på FAS forum, och säger samma sak som där: Jag hör klara skillnaderna mellan alla exempel, och förstår inte hur videon på något sätt bevisar någonting annat än det vi redan vet.


26 Jan 2022, 18:24
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
DANELECTRO


26 Jan 2022, 20:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Mina 'fem' i detta ämne.

Nämnt detta förr; men det tål att repeteras: För att få ut alla fördelarna av bättre trä -MÅSTE bitarna sitta ihop optimalt. Utan det här får man inte ut de verkliga/egentliga skillnaderna i en jämförelse. Med Ex kassa anliggningsytor -alternativt shimsning ; blir/är klang skillnaderna i ALL TRÄ väldigt mycket mindre -än vad de egentligen är.

Utgångspunkten i dessa A/B -jämförelse test: Är i princip alltid den samma: Det är nå billigt, utkarvat 'hej-å-hå' -bygge -eller instrument; som jämförs. I detta fall mot ett dyrare märkes instrument. Redan från 'gå' utgår man ifrån att bara för att det står Tom Andersson, Fender, etc etc -på skallen; skall typ automatiskt betyda att Ex kontakten i halsfickan är perfekt -samt att shimsning inte gör/ger någon klangmässig eller tonal skillnad. Och så är ju inte riktigt verkligheten. Det finns många som påstår och svär över att det är så. Men så är det inte.

Nästa utgångspunkt; där just detta klipp visserligen var bra: Är ärliga signalkedjor: Dvs: -el. -stärk, -högtalare osv. Men det är ju inte alls i dessa grejer man skall ens leta efter svaret; när man skall belysa skillnaderna i olika trä kvalité, trämassa etc etc. Vad man istället bör foka på är: -AKUSTISK Klang, -AKUSTISK resonans, AKUSTISK ljudlängd osv osv. När/om man är tillräckligt duktig -och har koll på sina saker: Är detta inte en allt för stor 'biggie' att åstadkomma. När man väl lyckas med detta; kan man börja addera på det övriga: -El, hardware, -stärk, -högtalare osv.

De flesta är helt ovetande om att SAMTLIGA träslag (nytt, gammalt, exklusivt, mindre exklusivt; spelar ingen roll); ger en dramatisk klang skillnad; när olika bitar fästs ihop -på ett optimalt sätt. Ett instrument kan innehålla många träbitar -som är både limmade -eller skruvade ihop. Men den viktigaste ihop sättningen på alla stränginstrument; är ju 'the marriage' -den mellan halsen och kroppen. Det spelar ingen roll om det rör sig om en limmad -eller skruvad hals: Ju bättre trä-mot/till-trä -kontakt mellan dessa två träbitar ÄR nyckeln till vad man får ut för klangbild ur instrument konstruktionen.

På instrument med skruvade halsar; kan man åtgärda/optimera detta i efterhand. På instrument med limmade halsen -är man tyvärr 'stuck-with-what-ya-got'. Dvs hur duktig snubben på fabriken; som limmat fast halsen varit. (Läs: Oftast hur klantig denne varit med täljkniven och kislarna -vid fit anpassningen; innan själva limningen.) Dvs: Exakt samma problem; som dessa hemma gjorda A/B test. Meao: Att gå ner Ex på Gibsons fabriksgolv; och plocka ett gäng exakt likadana plankor för ett avancerat A/B/C/D > -test: Ger i princip samma diffusa utfall som i princip alla test av detta slag: Man höra skillnader; men frågan är om dessa är bättre eller sämre. Däremot: Att köpa en valfri ny gitarr med skruvad hals som är billig -samt köpa en valfri dyr gitarr med skruvad hals; och spela skiten ur dessa + dokumentera detta. Efter lämnar man in båda gitarrerna åt en professionell instrument tekniker; och ber att få kontakterna i båda halsfickorna + halsarna kontaktoptimerade. Där efter spela 'göken' ur båda instrumenten igen + dokumentera detta. Lyckas man inte höra, känna och dokumentera en ODISKUTABEL, MARKANT, POSITIV SKILLNAD i båda instrumenten: Finns ju fasen inte ens på planeten! Och nu kommer vi till det intressanta just i trådens frågeställning och denna diskussion:

-Båda instrumenten både låter och fungerar hästlängder bättre nu -än tidigare.
-Men det dyrare instrumentet med bättre trä har fått en större förbättring -än den billigare.


/ Jonken


26 Jan 2022, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Egentligen inget särskilt konstigt med detta.
Man kan se det som så att en pickup för elgitarr är ett sällsynt dåligt medium för ljudåtergivning, samtidigt som en elgitarr inte är designad för akustiskt ljud.
Det man hör är alltså till stor del hur pickupsen "låter" (när en metalltråd vibrerar i magnetfältet).

Kan jämföras med piezo på akustisk gitarr. Tar man samma piezomik och installerar i den dyraste Taylorn och den billigaste Kinagitarren kommer båda gitarrerna att låta ungefär lika illa.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Jan 2022, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Lynxtrap wrote:
Egentligen inget särskilt konstigt med detta.
Man kan se det som så att en pickup för elgitarr är ett sällsynt dåligt medium för ljudåtergivning, samtidigt som en elgitarr inte är designad för akustiskt ljud.
Det man hör är alltså till stor del hur pickupsen "låter" (när en metalltråd vibrerar i magnetfältet).

Kan jämföras med piezo på akustisk gitarr. Tar man samma piezomik och installerar i den dyraste Taylorn och den billigaste Kinagitarren kommer båda gitarrerna att låta ungefär lika illa.

Precis så. Håller helt med.


/ Jonken


27 Jan 2022, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Jag tycker den överstyrda stärkaren färgar ljudet för mycket för att få adekvat testljud. Men även genom disten hör jag skillnader, om än små.


27 Jan 2022, 17:45
Profile
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Gitarr-kulturen är lite lustig ibland. Tycker det är lite komisk hur mycket energi som läggs på att jämföra små skillnader på allt från olika träslag till rör och dioder. Vilket tube-screamer chip låter bäst, vilken klon-klon är närmast originalet, etc. Jovisst vissa saker gör stor skillnad, det är såklart skillnad på "stärkare och stärkare" . Det är mest nivån av nörderi som ofta går över styr – I många fall går det bara urskilja små skillnader om man har 20 års erfarenhet, lyssnar extremt noga och dessutom A/B-testar. Skillnader som såklart är totalt irrelevanta för eventuell publik – och spelar lite roll i en slutmix i kontexten av andra instrument, EQ och kompressorer. Det som har störst påverkan på soundet i slutändan är ändå du själv.
Sen är det såklart som med allt annat, vinprovning, märkesjeans, materialsporter etc. man ska inte underskatta känslan man upplever. Blir man inspirerad och det får en att lira bättre spelar det väl ingen roll om det är placebo egentligen?


27 Jan 2022, 20:55
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Allt gör skillnad. Att påstå att olika trä inte gör skillnad är rent nonsens. Sedan om man alltid kan höra skillnaden är en annan fråga givetvis.


27 Jan 2022, 22:55
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Frisk wrote:
Allt gör skillnad. Att påstå att olika trä inte gör skillnad är rent nonsens. Sedan om man alltid kan höra skillnaden är en annan fråga givetvis.


Om ett träd faller i skogen ...


28 Jan 2022, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
guitarnerdswe wrote:
Lustigt nog så såg jag precis denna videon på FAS forum, och säger samma sak som där: Jag hör klara skillnaderna mellan alla exempel, och förstår inte hur videon på något sätt bevisar någonting annat än det vi redan vet.


Japp, håller helt med, det är fullt märkbart.

Och enligt min egen erfarenhet stor skillnad på trä och trä. Sladdriga trä, sladdrig ton. Läs lind/basswood... :shock:

Och allt måste ju som Jonken skriver sitta fast ordentligt, utan strängskorr m.m. innan man överhuvudtaget kopplar in förstärkaren.

_________________
/Lennart


29 Jan 2022, 05:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Alltså, nu tror jag nog att man kan höra skillnad. Men ponera att skillnaden skulle vara rent mental. Räknas inte det då? Jo, jag tycker det. Eftersom det handlar om musik. Och musik är ju liksom en mental grej mer än en vetenskap.

Allt som gör att en gitarr mentalt känns bättre tycker jag räknas som fullt godtagbara anledningar till att man föredrar det ena framför det andra. Sen är det olika egenskaper för olika personer. Det kan vara pris, träslag, märke på huvudet, konstruktion på halsinfästning eller pickupens vinkel i förhållande till strängarna. Eller något annat.

Dessutom har vi ju alla helt olika öron. Den dag vi kan börja byta öron med varandra när vi har bytt ut alla delar på gitarren för att jämföra egenskaper tycker jag det börjar bli intressant.


29 Jan 2022, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Ju mer mikrofonisk gitarrpickupen är desto större betydelse har trävalet.

Jag älskar ovaxade, mikrofoniska PAF och Telecaster-pickups i kombination med resonanta lågdensitetskroppar.
Dynamiken blir oslagbar.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


29 Jan 2022, 11:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Marshall wrote:
Ju mer mikrofonisk gitarrpickupen är desto större betydelse har trävalet.

Jag älskar ovaxade, mikrofoniska PAF och Telecaster-pickups i kombination med resonanta lågdensitetskroppar.
Dynamiken blir oslagbar.


Japp, och om miken dessutom sitter fast direkt i träet, eller som jag har på en gitarr, sugpassning på mikrofonkaviteten så att miken får tryckas ner när den ska sänkas ger en ytterligare dimension. Svårt att säga vad, men det blir lite fylligare ljud helt enkelt.

_________________
/Lennart


30 Jan 2022, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Jonken wrote:
Redan från 'gå' utgår man ifrån att bara för att det står Tom Andersson, Fender, etc etc -på skallen; skall typ automatiskt betyda att Ex kontakten i halsfickan är perfekt

https://www.andersonguitarworks.com/wedge
Jag tycker nog att det inte verkar helt fel att utgå från att en Anderson har så bra kontakt som det går.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


31 Jan 2022, 00:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Haha, kul video och visst är det lite så.
Vad vore det för kul om det inte fanns en rejäl dos av "Snakeoil" i gitarrbranschen! (Som i alla branscher)
45X70 björkregel ger ändå en bättre ton än en 45X70 granregel!! :D


31 Jan 2022, 11:18
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Warmoth har väl en massa klipp med jämförelser olika träslag halsar etc

T ex
https://www.youtube.com/watch?v=7k_A8GhN0L8

https://www.youtube.com/watch?v=DPC6qAnrPR8


31 Jan 2022, 13:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Jyda wrote:
https://www.andersonguitarworks.com/wedge
Jag tycker nog att det inte verkar helt fel att utgå från att en Anderson har så bra kontakt som det går.

PRECISELY my point: THAT assumption is the MF -of ALL fuck ups!


/ Jonken


31 Jan 2022, 16:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Jonken wrote:
Jyda wrote:
https://www.andersonguitarworks.com/wedge
Jag tycker nog att det inte verkar helt fel att utgå från att en Anderson har så bra kontakt som det går.

PRECISELY my point: THAT assumption is the MF -of ALL fuck ups!


/ Jonken

Förstår inte riktigt. Om Anderson säger att de gör allt för att få en så optimal kontaktyta som möjligt så ska man inte lita på det men om en lokal gitarrmek säger det så ska man tro på det?

"Anderson Guitarworks has always been known for attention to every aspect of guitar building, including an extremely precise and tight fitting traditional 4-bolt neck joint"
" a neck that can never move out of perfect alignment, while still maintaining a constant pressure union for the ultimate in sonic transfer between body and neck"

Det låter i alla fall som att det är en detalj som de är väldigt noga med.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


31 Jan 2022, 16:26
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Obi wrote:
Warmoth har väl en massa klipp med jämförelser olika träslag halsar etc

T ex
https://www.youtube.com/watch?v=7k_A8GhN0L8

https://www.youtube.com/watch?v=DPC6qAnrPR8


Kul video. När jag tittade på den hörde jag tydliga skillnader mellan de olika kropparna.

När jag däremot scrollade bort videon och bara lyssnade gick det inte alls. Iland trodde jag att de bytt, bara för att titta och inse att det fortfarande var samma kropp. Ibland trodde jag att de spelade på samma kropp ovanligt länge, men vips hade de bytt utan att jag märkt något.

Skulle vara kul att se dem spela upp samma ljudfil, men över stillbilder av en Les Paul, en strata och en Ibanez. Se om folk hör samma skillnader då.


31 Jan 2022, 18:18
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
Jesperado wrote:
Frisk wrote:
Allt gör skillnad. Att påstå att olika trä inte gör skillnad är rent nonsens. Sedan om man alltid kan höra skillnaden är en annan fråga givetvis.


Om ett träd faller i skogen ...


Haha. Nog kan man höra skillnad i de flesta fallen. Det beror mest på vem som lyssnar. Det är baserat på skicklighet. Precis som att smaka och lukta på saker. Olika människor är olika bra på det.


31 Jan 2022, 22:40
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.