|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Charvel Mod 3 svajstolpar - Hjälp...
| Author |
Message |
|
vikko98
|
 Charvel Mod 3 svajstolpar - Hjälp...
Fick hem en Charvel Mod 3 kropp från -87 häromdagen. Kom med bussningarna men utan svajstolpar. Nu är det så fantastiskt att gängorna i dessa bussningar har en så konstig stigning så att varken metriska eller "vanliga" tumgängor passar. Detta hade inte varit ett jättestort problem om inte bussningarna hade varit en 1/2 tum i diameter. Då försvinner alla nutida bussningar för tvåpunktssvaj jag har hittat. De största är 12 mm och då blir de för små.
Det finns bussningar som har rätt diameter men då har de jag hittat 5/16"-24 gänga och då kan jag inte hitta några svajstolpar som passar den gängan. Jag har heller ingen lust att plocka hem begagnade stolpar från staterna till ett högt slutpris och så visar det sig att de är dåligt skick.
Så till mina frågor:
1. Är det någon som har passande stolpar i fungerande skick? Det spelar inte så stor roll hur de ser ut kosmetiskt bara funktionen är där.
2. Finns det svajstolpar med 5/16"-24 gänga?
Tack på förhand...
/Niklas
_________________ "A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil
www.myspace.com/doldrumsrocks
|
| 15 Feb 2022, 13:13 |
|
 |
|
Kipster
|
 Re: Charvel Mod 3 svajstolpar - Hjälp...
Kolla med Dave på www.fretsonthenet.comHn har hjälpt mig med lite delar till Charvel.
|
| 15 Feb 2022, 14:44 |
|
 |
|
vikko98
|
Har hört talas om denna herre i mitt sökande men han har tydligen slutat göra just stolparna. Går ju förvisso att fråga.
_________________ "A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil
|
| 15 Feb 2022, 19:33 |
|
 |
|
Kipster
|
Han brukar hjälpa till med allt möjligt, även sånt som inte finns på sidan. De finns även på eBay och Reverb, dock i varierande kvalité och tillika fantasipriser.
|
| 16 Feb 2022, 00:15 |
|
 |
|
vikko98
|
Jag har mailat honom i alla fall. Jag ska förbi en välsorterad skruvbutik idag och se vad jag kan hitta.
Precis, jag har inte lust att betala de priserna för något som inte säkert är i funktionabelt skick.
I värsta fall får jag plugga och borra nya hål
/Niklas
|
| 16 Feb 2022, 11:56 |
|
 |
|
vikko98
|
Var på Göteborgs skruvcenter nu på eftermiddagen och testade lite. M8x1 går i men glappar lite, jag vet inte hur tight det behöver vara men ska kolla om jag kan hitta stolpar med den gängan. Bussningar hade de inga av den typ jag behöver.
/Niklas
|
| 16 Feb 2022, 19:15 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4974 Location: Northbottom
|
Det är väldigt svårt att hitta dessa, fingängade stolpar idag. Hittar man väl några till salu; är det ju oftast 'kufar' som har dessa; och de vill ju oftast ha fett betalt. Jag brukar istället rekommendera en uppgradering -när dessa stolpar behöver bytas ut: Plugga -och byta till wood inserts. Charvel har ju compound radius bräda 12 (305 mm) -till 16 tum (406 mm). Även orginal Floyd -kopia stallet; har felradius -sett till brädan. Ett Schaller Lockmister 6 -med wood insterts är en GRYM uppgradering i dessa gitarrer: https://schaller.info/en/tremolos/364/lockmeister-6?number=13010432.02&c=51https://schaller.info/en/replacement-kits-for-tremolos/259/woodscrew-privot-screw?number=20430400&c=39Eller så beställer du bara dessa metriska studs; som borde passa rakt av i gitarren: https://schaller.info/en/replacement-kits-for-tremolos/295/1-pair-of-mounting-studs-and-inserts-lockmeister-6-7-schaller-vintage?c=39 (Dessa följer med om du beställer ett nytt Lockmester 6 stall.) / Jonken
|
| 25 Feb 2022, 11:01 |
|
 |
|
vikko98
|
Schaller-stolparna är M7x0,5 tyvärr.
Tänkte kolla med en gammal lärare när jag gick en verkstadsteknisk utbildning om han har någon duktig elev som kan svarva till några bussningar med olika gängor.
/Niklas
|
| 25 Feb 2022, 19:34 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|