View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:11



Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur många gitarrer måste man ha? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Hur många gitarrer måste man ha?
Hur många gitarrer måste man ha?
Dom flesta brukar ju säga att en av varje sort måste man ha,,minst! Detta då bland oss vanliga amatörer.
När det kommer till proffsen så är det ju ett femtiotal som krävs, utöver dom som ingår i samlingen!
På scenen är det en annan sak, en gitarr för varje låt och stämning och sen en backup för varje.

Sen har vi ju surgubbarna som aldrig byter gitarr, samma gitarr, samma sound, år ut och år in typ Rory Gallagher, Brian May, Blackmore eller vår egen Schaffer.
Har dom missat en dimension i gitarrspelet eller är det bara ren lathet?
Hur tänker panelen i ämnet?

_________________
pudas


24 Mar 2022, 22:27
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Man behöver n+1 gitarrer, där n = nuvarande antal.


24 Mar 2022, 22:47
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Hade lätt kunnat spela allt jag vill o behöver på en tele plus en backup ä, meeen det är ju kul med olika så det blir ju några till.
Rent okynne egentligen


24 Mar 2022, 22:52
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
pudas wrote:
Hur många gitarrer måste man ha?

När det kommer till proffsen så är det ju ett femtiotal som krävs, utöver dom som ingår i samlingen!

Inte alls var får du det ifrån? Vissa har inte så många egentligen och vissa som t ex Yngvie har ett par hundra. Frågan är till vill nytta och nästan enbart strator.
Har 5 gitarrer och det får räcka. Sålt några. Sen gillar jag att ha gitarrer i olika stämningar. Inte någon som bara tuggar i enbart E eller Eb.
Både passiva och aktiva pickuper då jag gillar båda lika mycket.


24 Mar 2022, 23:44
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
I repan står det 8 elektriska och 2 akustiska. Det är exakt 5 för många.


25 Mar 2022, 09:43
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Har kommit till nån typ av insikt och sålt av sånt jag inte behöver,både stärkare effekter och gitarrer.
Det jag har behållit är hyfsat bra ex av olika typer.
Telecaster (2st),en ok strata 73:a,en LP (studio GEM -94:a) med P90,Gretsch 6120ssu,en 80tals The Samick 335 style.

Dessa är dom jag använder frekvent,sen har jag lite bösgitarrer också,Jazzmaster,lp jr,Ibanez strata,nån Van Halen gitarr vad dom nu heter,mm mm.

Men fem gitarrer täcker i min värld upp det jag behöver.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


25 Mar 2022, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Det där är ett intressant ämne.
Behöver är ju ett rätt svår definierat ord i detta sammanhang.

Men min syn på saken är.
För live bruk måste man ha två av varje modell (alternativt två som låter extremt lika av varje, två av samma modell är enklast).
Händer något behöver man kunna byta till något som låter likadant, där man inte behöver justa något i ljuskedjan och inte förändrar sitt FoH ljud.
Man kan absolut inte bry sig om vilket men jag tycker det är viktigt (och ljudtekniker tycker det ännu mer).

I studion vill jag ha tillgång till så många olika sounds som möjligt, både i gitarrer, förstärkare och högtalare (där de två senaste är de viktigaste, det är där ljudet bor).
Varje ny tagning jag skall göra (med annat ljud än det senast använda) så provar jag runt mellan massor av olika gitarrer och förstärkare till det klickar.
Med det sagt, det är ca 15 som oftast används. Resten får gärna gå sin väg.

Roligt är att det i princip aldrig blir samma gitarrer i studio som det blir live.
Jag letar efter helt olika saker för de två sakerna.

Så med allt det sagt så för mig är ca 25 gitarrer vad jag behöver.
Så jag har ca 50 till som jag inte behöver (men behövde en gång och det är därför de finns).

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


25 Mar 2022, 10:07
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
pudas wrote:
Hur många gitarrer måste man ha?


Sen har vi ju surgubbarna som aldrig byter gitarr, samma gitarr, samma sound, år ut och år in typ Rory Gallagher, Brian May, Blackmore eller vår egen Schaffer.


Det är ju "surgubbarna" som är one trick ponys med en gitarr (kan vara olika under perioder) som lämnat störst avtryck i historien och som alla fortfrande pratar om och refererar till efter alla år.

Alla gitarrister som är "jack of all trades" med dussintalet gotarrer, 1000 sound och spelstilar är botglömda veckan efter de varit på framsidan av Guitar player.

Ska man ha en gitarrsamling så ska alla vara av samma modell...nästan :lol:


25 Mar 2022, 10:28
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Det är ju extremt individuellt. Finns ju musiker som är ekonomiskt oberoende som ändå bara kör på samma gitarr. Beror ju som sagt på hur man definierar behöver. Behöver för att man ska tycka det är kul? Eller för att spela en viss typ av musik? Behöver man många olika sounds eller kör man samma setup hela tiden. Blir ju lite som att fundera över hur långt ett snöre är..
Är man lite av frilansande musiker som ska täcka upp många olika scenarion behövs det oftast fler. Men även där om man ser historiskt på studiomusiker så klarade sig dom i början med bara en gitarr innan dom hade ekonomin att skaffa flera. Brent Mason t ex använde sin telecaster som var moddad för att härma tele, strata och les paul. Idag kör han på fler men han klarade sig då. Så man kan inte riktigt säga att han "behövde" flera. Det gick uppenbarligen med en. Eller Larry Carlton som gjorde sina flesta studiojobb på en 335a. Och då skulle dom ändå täcka upp olika genrer och vara beredda på olika scenarion. Lätt att förväxla behöver med tro sig behöva.


25 Mar 2022, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
På gig behöver jag två.

I repan, studio och för inspiration och drömmar är antalet alltid en mer än det jag har.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


25 Mar 2022, 11:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Till bandet och nuvarande låtlista behöver jag en gitarr i replokalen. På gig 2: 1 + backup.
Strävar efter att inte vara beroende av en speciell gitarr eller viss modell.
Så jag roterar vilken gitarr som följer med på rep och vilka två på gig.


25 Mar 2022, 11:54
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Jag spelar i princip alltid på en och samma gitarr.
Den är helt enkelt skönast och låter guld, så egentligen är det bara 1/den gitarren jag behöver.
Visst, det är kul att plocka fram andra guror och leka en stund, men det slutar alltid med att jag tar fram gamla "Bettan".
Grejen med den gitarren är att den alltid känns rätt oavsett humör eller sinnesstämning, och det gör inte de andra (trots att det är bra grejor).
Under de +10 år jag haft den har inget pajat, inte ens en sträng har gått av, och då bänder jag ändå rejält.....
Stämmer den typ en gång på våren och en på hösten :mrgreen:
Fältmässig gura minst sagt....


Last edited by zoork_1 on 25 Mar 2022, 12:44, edited 2 times in total.



25 Mar 2022, 12:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Urban wrote:
Strävar efter att inte vara beroende av en speciell gitarr eller viss modell.
Så jag roterar vilken gitarr som följer med på rep och vilka två på gig.
Inser nu att jag blivit beroende, men fixar lyckligtvis att spela på det mesta.


25 Mar 2022, 12:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Med tanke på all tid jag lägger på att skutta runt på olika sajter och läsa diverse trådar och annonser så räcker tiden endast till för en gitarr. Tursamt nog sammanfaller det med mitt gitarrbehov och jag behöver endast en gitarr. Övriga gitarrer m.m. utöver det är bara för att jag kan, vill ha eller om man så vill ”villhöver”, fåfänga eller vad man väljer att kalla det.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Mar 2022, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Jag startade tråden som ett litet kåseri, för egentligen är det ju helt utan betydelse, och var och en gör ju som hen vill. Det viktiga är ju att det blir musik som kan glädja både skaparen och lyssnaren!

Jag själv har några olika gitarrer som låter rätt snarlikt varandra, dock mer eller mindre komfortabla att spela på!
Jag skulle inte ha några problem med att bara ha en gitarr att spela på, har jag till exempel svårt att få till ett country-fill på min Melody Maker så beror det garranterat inte på gitarren, utan på det faktum att jag inte tränat tillräckligt!

_________________
pudas


25 Mar 2022, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Jag tänker mer på vilka modeller jag vill ha. För nuvarande; Es 175, Es 335, Les Paul, Stratocaster och Telecaster. De är alla bra för olika situationer och stilar. Sedan vill jag ha två av varje för att alltid ha en referens när man till exempel byter mick på någon av dessa. Es 175:an har jag dock bara en av. Skulle kanske behöva en till... :)

Gillar dock tanken på en gitarr och en stärkare. Då har man liksom bestämt sig för hur man vill ha det. Kanske en dag...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Mar 2022, 17:44
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Polytone wrote:
Då har man liksom bestämt sig för hur man vill ha det. Kanske en dag...


This…

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Mar 2022, 11:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Jag tyckte det var lättare att motivera onödiga köp när man var aktiv med bandet. Nu med oaktiva band så är det mycket svårare.
Några stycken instrument vill man ha för man kan ju börja repa igen om det går bra :mrgreen:


26 Mar 2022, 12:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
rifle wrote:
Jag tyckte det var lättare att motivera onödiga köp när man var aktiv med bandet. Nu med oaktiva band så är det mycket svårare.
Några stycken instrument vill man ha för man kan ju börja repa igen om det går bra :mrgreen:


Ja det är ju sant!
När man spelade aktivt ute så var det ju mycket logistik också för att slippa konka på grejer för mycket. Några gitarrer/förstärkare hemma, en rig i replokalen och en som låg i orkestersläpet! På den tiden var det mest Strator för min del, så jag hade några stycken som var snarlika.

_________________
pudas


26 Mar 2022, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Jag har alltid sagt att man behöver Strata, Tele, LP samt en 335.
4 alltså. That's it.

Nu har jag 25 gitarrer, varav 21 blir svåra att förklara.
Men kul,

8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


26 Mar 2022, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Vid närmare eftertanke så måste jag ha en riktig strata, med riktiga vintageljudande singelcoils i alla tre positioner för att kunna få egg-ljuden i läge 2 och fyra på mickväljaren. Inga fasvändningar eller andra tricks på andra gitarrer låter lika bra som egg-ljudet på en strata!
Då jag i dag spelar mest på gitarr av Gibson-typ så måste jag nog alltid ha en god strata också!

_________________
pudas


26 Mar 2022, 21:13
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Hur många gitarrer måste man ha?
Jag är förvånad att en god "acke" verkar var så redundant bland ljudbojare. Bara idel ädel electrics som gäller tydligen.


26 Mar 2022, 21:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Är nere på fyra nu. Det får räcka. Har inte plats för fler. Och det är tråkigt och tidsödande att byta strängar.


26 Mar 2022, 22:01
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Obi wrote:
Jag är förvånad att en god "acke" verkar var så redundant bland ljudbojare. Bara idel ädel electrics som gäller tydligen.


Nädå! Är stort fan av stålsträngade. Svårare att hitta en bra acke än en elgitarr och har gått igenom ett antal för att hitta rätt. Men du har rätt att det inte pratas så mycket acke här. Jag brukar hänga rätt mycket på amerikanska forum. Känns som att dom har en lite större tradition av akustiska gitarrer.


27 Mar 2022, 00:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Det beror väl helt och hållet på vad man vill spela. Man "ska" ha så många gitarrer som man vill. Det går inte att spela 12-strängad gitarr om du bara har en gitarr som har sex strängar t.ex. Vill du spela 12-strängad gitarr så måste du ha en 12-strängad gitarr etc.

För mig personligen så landar det på runt 17 gitarrer. Det täcker behovet jag har. Då har jag en bra blandning av olika typer av gitarrer samt i olika stämningar som jag föredrar.


27 Mar 2022, 10:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Har på tok för många stränginstrument. Gillar ändå att lyssna och se andras. Och andra gillar att lyssna se på mina. -Måste man lida av denna diagnos? -Sanity says 'nope'; but.... 8)

-Kortslutning i skallen all around... :?


27 Mar 2022, 12:32
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
southbeck wrote:

Nädå! Är stort fan av stålsträngade. Svårare att hitta en bra acke än en elgitarr och har gått igenom ett antal för att hitta rätt. Men du har rätt att det inte pratas så mycket acke här. Jag brukar hänga rätt mycket på amerikanska forum. Känns som att dom har en lite större tradition av akustiska gitarrer.


Och framför allt tradition av akustisk musik. Bojen är väldigt rockorienterat tycker jag, och då finns det inte plats för så mycket annat. Verkar som att de flesta här dessutom framför allt är instrumentalister som inte själva sjunger eller skriver låtar. Att sjunga, tillsammans med intresse för folkmusik, var det som fick mig att börja dras till akustiska gitarrer. På den tiden jag var mer intresserad av att spela i band kändes elgitarren mest självklar.


27 Mar 2022, 13:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Obi wrote:
Jag är förvånad att en god "acke" verkar var så redundant bland ljudbojare. Bara idel ädel electrics som gäller tydligen.


Ja det är lite märkligt, men om jag går till mig själv så är det inte ett helt lätt förhållande jag har till acken.
Då jag började spela gitarr i slutet av sextiotalet så var det ju en acke man började med. Det var det enda som godkändes av föräldrarna för att få ekonomisk hjälp med inköpet. Men innerst inne så viste man att det bara var en tidsfråga innan fanskapet ska ersättas med en riktig el-planka!

I dag ser det annorlunda ut, älskar ljudet i en fin acke,,,,,,, men föredrar att andra spelar på dom!

_________________
pudas


27 Mar 2022, 14:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Robert wrote:
. Bojen är väldigt rockorienterat tycker jag, och då finns det inte plats för så mycket annat. Verkar som att de flesta här dessutom framför allt är instrumentalister som inte själva sjunger eller skriver låtar.

Håller inte alls med om detta. Vet att många här är musikaliskt väldigt instrumentalt multifunktionella -samt kreativa. Detta över en hel del olika musik genren. Kan bara tag mig själv som ett exempel på detta. Däremot är Ljudbojen väldigt pryl orienterad (vilket bara namnet bara på denna tråd vittnar om).

Intresse, drivkraft och kreativitet kan uttrycka sig på olika sätt. Av tradition är det ju så; när flera likasinnade samlas i vardagen: hamnar dialogen oftast över saker som man kan relatera till. Oavsett vad -eller hur man utövar sin musik; har de flesta samma sak gemensamt: Man utöver detta med hjälp av någon form av utrustning. Detta är den gemensamma nämnaren för oss alla som hänger här.

Hur man skriver -och arrar ett stycke musik; är olika för var och en. Finns lixom inge rätt -eller fel sätt i det. Det är svårt att köra en kreativ dialog om detta -utan att man sitter i samma rum och kör tillsammans. Spelar lixom inte någon roll om det rör sig om exempelgenrerna: folkmusik eller rock. När det gäller musik som utövas -utan hjälp av instrument: Sång; är det väldigt svårt ha en kreativ dialog i forumtext om detta. Blir typ; 3 munnar singel malt -om du vill morra mer i de nedre regionerna: Och var sin klädnypa på kulorna ifall du vill steppa upp det lite mer. Efter detta blir det dialog stopp.

Däremot; när det gäller funktion och teknik i grejerna vi använder för att höras -samt föreviga det vi skapar; ger en plattform som är lättare att utgå ifrån. Allt om hur man stämmer -till hur man behåller det stämt osv; kan alla som håller på med musik relatera till. Det är inte som att säga: -Jag vill sjunga som Robert Plant. -Hur bär jag mig åt att göra detta? Men samtidigt då: -Jag vill låta som Jimmy Page. Visst: Det är bara Jimmy Page -som kan låta som Jimmy Page, med vad han använder sig av i prylväg för att låta som han gör: Är ju väl dokumenterat. Återigen: Detta ger grunden till dialogen som följer.

Kort: De flesta vill ju ha de bästa möjliga förutsättningarna; för att få saker och ting att låta samt fungera som de själva önskar. Ingen kan spela det åt dem; det är något som alla måste lära sig att bemästra själva. MEN: Bättre förutsättningar inspirerar och ger kanske drivet till att nå dit man vill en dag. Och: -Nej; man behöver absolut inte ha 50 instrument för att lyckas. Intressant kontrast till detta är ju: De som lyckats; nådde ofta dit med BETYDLIGT MINDRE prylar -än vad de ofta äger efter en tid i branschen. Detta är endast klassisk musiker DNA 1-0-1.

-Den som har flest när man dör vinner. :lol:


/ Jonken


27 Mar 2022, 15:08
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
En. LP med humbuckers.
Då kan man spela jazz och rock.
(Larry Carlton, Luis Salinas, Toto, ZZ Top, Dio, Danko Jones, Aerosmith)

Strata finns ju om man vill spela dansband.
Och akustisk.
Men då är man inte cool.


28 Mar 2022, 11:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.