View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 16:23



Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur många gitarrer måste man ha? 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
bummer wrote:
Strata finns ju om man vill spela dansband.
Och akustisk.
Men då är man inte cool.
He he, jag misstänker att du kan få lite mothugg här. :mrgreen:


28 Mar 2022, 14:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Obi wrote:
Jag är förvånad att en god "acke" verkar var så redundant bland ljudbojare. Bara idel ädel electrics som gäller tydligen.


På mig stämmer det bra.
Jag har ett gäng acke av olika modeller men är verkligen helt ointresserad av det.
Gillar inte instrumentet i någons händer (jo, nylon i flamenco spelares och lite klassisk gitarr).
För det mesta är stålsträngad acke ett direkt hemskt instrument. Men ett verktyg som måste has i studio.

I min värld är stålsträngad Acke och elgitarr helt olika instrument som inte har någonting gemensamt förutom hur tonerna ligger.

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Mar 2022, 15:59
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Jag skulle kunna göra allt jag gör med en gitarr...

En Hum-Single-Hum Floyd Rose gitarr med möjlighet att låsa stallet (Tremol-No) så skulle jag i teorin kunna göra precis allt jag vill göra.

SKULLE KUNNA. Men jag har gärna olika gitarrer med olika stämningar, hardtail, Floyd, Evertune, för olika ändamål.


28 Mar 2022, 17:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Jag försöker alltid tänka som så att en ny gitarr ska komplettera ljudmässigt det jag redan har, det är väl så de flesta tänker.

Singlecoilljud, humbucker samt svaj/inte svaj är några av parametrarna vad gäller ljud.

Gärna att kunna komplettera flera ljud i samma gitarr, dvs kombinera mikar och coilsplitt med hjälp av diverse switchar.

Hade en tråd för en tid sedan där Jonken gav mig ovärderlig hjälp med att koppla så att min Ibanez RG505 kan låta som en utmärkt stratta med rena singlecoils, likaväl som den rockgitarr den är från start.

Jag har ett hemmabygge med två humbuckers där jag byggt in Jimmy Page wiring, dvs coilsplit samt serie- och motfaskoppling av mikarna. Båda de sistnämna är klart värdefulla ljudmöjligheter, seriekopplingen blir som en "soloknapp", mer klös och lite tjockare ljud.

Sedan är det detta med spelbarhet, eftersom jag har ganska korta fingrar föredrar jag Gibsonmensur.

Eftersom jag på gamla da´r har upptäckt att svaj är kul och passar mig är det enda jag just nu saknar en gitarr med Gibsonmensur och svaj!

Så det får jag väl bygga mig en....

Vad gäller akustiskt så spelar jag en hel del akustiskt, mest fingerplock som helt klart gör att jag utvecklar mitt allmänna spel. Att bara spela med plektrum känns ganska begränsat... En Martin D28 hade suttit fint. :D

Däremot, att ha 14 strattor i olika färger har jag väldigt svårt för. Varför?

_________________
/Lennart


29 Mar 2022, 08:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
En fråga till er som har väldigt många gitarrer: Hur ofta byter ni strängar? För mig tar det ca 20 min att stränga om en gitarr. Och det skulle ta ännu längre tid utan min Earnie Ball Power Peg.
Det skulle då bli ca tre gitarrer i timmen om jag ligger i. Det blir många timmars jobb för att stränga om 30+ gitarrer eller ännu fler som vissa har här.

Kanske är det inget konstigt för det fåtal som faktiskt spelar gitarr professionellt, då ingår det ju liksom i ens arbetsuppgifter?


29 Mar 2022, 10:29
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
lpstd wrote:
En fråga till er som har väldigt många gitarrer: Hur ofta byter ni strängar? För mig tar det ca 20 min att stränga om en gitarr. Och det skulle ta ännu längre tid utan min Earnie Ball Power Peg.
Det skulle då bli ca tre gitarrer i timmen om jag ligger i. Det blir många timmars jobb för att stränga om 30+ gitarrer eller ännu fler som vissa har här.

Kanske är det inget konstigt för det fåtal som faktiskt spelar gitarr professionellt, då ingår det ju liksom i ens arbetsuppgifter?


Jag har många gitarrer men strängar om alla olika mycket, från "inte alls (om den inte skall användas)" till var dag om det är en intensiv spelperiod (var eller varannan dag i studion och ca var 3 dag för live spel). Live byter jag för att de inte skall gå av. Det tar kanske 5-7 minuter att byta på en gitarr om inget i övrigt måste fixas.

Jag har massor av gitarrer där jag inte bytt strängar på +10 år för att de aldrig används.
Dock ser jag till att de mår bra ca en gång i månaden (men har kontrollerad luftfuktighet i studio så det är nästan aldrig något som behöver göras).

Byta strängar är nog det tristaste som finns. Men känslan när de är nya gör det värt det.
Ett tips till alla er som gör det förhand.
Köp denna på IKAE
https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-skruv ... -00214204/

Och så en sån här.
https://www.crafton.se/sv/artiklar/pw-dbpw-01.html


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Mar 2022, 12:34
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
lpstd wrote:
En fråga till er som har väldigt många gitarrer: Hur ofta byter ni strängar? För mig tar det ca 20 min att stränga om en gitarr. Och det skulle ta ännu längre tid utan min Earnie Ball Power Peg.
Det skulle då bli ca tre gitarrer i timmen om jag ligger i. Det blir många timmars jobb för att stränga om 30+ gitarrer eller ännu fler som vissa har här.

Kanske är det inget konstigt för det fåtal som faktiskt spelar gitarr professionellt, då ingår det ju liksom i ens arbetsuppgifter?

20 minuter? :shock: Hur kan det ta så långt som 20 minuter att byta strängar på en gitarr? Du kanske spelar så sakta också att du får Eric slowhand Clapton att framstå som en shredder? :mrgreen:


29 Mar 2022, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Det beror väl på hur man vill låta i de olika låtar man spelar eller vill skriva.

Jag klarar mig kanske med en Gretsch till allt, om jag måste. Men det måste jag inte...

Men med en bra tunn halvakustisk Gretsch med Filter'tron tillsammans med en bra Marshall och kanske en DR-liknande Fender-förstärkare, så kan jag nog få till ljud till allt jag vill spela. Men det är roligare att spela när man låter precis som man vill i alla låtar. Jag provade att göra en spelning med bara en PRS CE22 en gång. Det var skittrist när nästan allt lät och kändes lite fel.


29 Mar 2022, 14:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Har börjat dra ned på strängbytandet i syfte att värna om miljön, så byter i snitt kanske var 4-5:e månad istället för var 3:e. I snitt räknat på mina typ 15 elgitarrer.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Mar 2022, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
lpstd wrote:
En fråga till er som har väldigt många gitarrer: Hur ofta byter ni strängar? För mig tar det ca 20 min att stränga om en gitarr. Och det skulle ta ännu längre tid utan min Earnie Ball Power Peg.
Det skulle då bli ca tre gitarrer i timmen om jag ligger i. Det blir många timmars jobb för att stränga om 30+ gitarrer eller ännu fler som vissa har här.

Kanske är det inget konstigt för det fåtal som faktiskt spelar gitarr professionellt, då ingår det ju liksom i ens arbetsuppgifter?


Troligen för sällan, men jag gillar strängar som suttit på ett tag och hatar klånket i nya strängar. Men allt har en ende, när jag märker att intoneringen inte är bra längre, då vet jag att bäst före datumet är passerat med råge!
Men det är ett tidens tecken att strängbyte också ska tidsberäknas! Jag har aldrig klockat tidsåtgången då jag ser det som en stunds trivsamt pyssel, lite som att vaxa sin röda sportbil eller rykta sin häst!

Jag är övertygad om att dom som spelar professionellt på sina 30+ gitarrer inte anser att det ingå i deras yrke att byta strängar!

_________________
pudas


30 Mar 2022, 11:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Strängbyte, ja det är när de går av på de gitarrer jag spelar sällan på, och på de mer frekvent spelade någon gång om året. Jag drar extremt sällan av en sträng, fastän jag bänder mycket.

Fast, en av de mest spelade är en Levin 330 och den har jag nog inte bytt strängar på de senaste fem åren, minst... Helt fantastisk gitarr för övrigt. Är ju massivt tonträ i locket i stället för plywood som Gibson har. Å så är den gjord i Götelabôrg....!

Håller för övrigt med Pudas, det är ett trivsamt pyssel!

_________________
/Lennart


30 Mar 2022, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
pudas wrote:
lpstd wrote:
En fråga till er som har väldigt många gitarrer: Hur ofta byter ni strängar? För mig tar det ca 20 min att stränga om en gitarr. Och det skulle ta ännu längre tid utan min Earnie Ball Power Peg.
Det skulle då bli ca tre gitarrer i timmen om jag ligger i. Det blir många timmars jobb för att stränga om 30+ gitarrer eller ännu fler som vissa har här.

Kanske är det inget konstigt för det fåtal som faktiskt spelar gitarr professionellt, då ingår det ju liksom i ens arbetsuppgifter?


Troligen för sällan, men jag gillar strängar som suttit på ett tag och hatar klånket i nya strängar. Men allt har en ende, när jag märker att intoneringen inte är bra längre, då vet jag att bäst före datumet är passerat med råge!
Men det är ett tidens tecken att strängbyte också ska tidsberäknas! Jag har aldrig klockat tidsåtgången då jag ser det som en stunds trivsamt pyssel, lite som att vaxa sin röda sportbil eller rykta sin häst!

Jag är övertygad om att dom som spelar professionellt på sina 30+ gitarrer inte anser att det ingå i deras yrke att byta strängar!


Varför tror du det?
Jag tror inte att någon som spelar professionellt inte tycker att materialhantering är en del av att vara musiker.
Att några har råd att betala andra för det är en annan sak, men det är mer beroende på tidsbrist och kunskaps respekt (att en professionell gitarrtekniker gör det så mycket bättre) än "inte mitt jobb".

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


31 Mar 2022, 10:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Magnus Olsson wrote:

Varför tror du det?
Jag tror inte att någon som spelar professionellt inte tycker att materialhantering är en del av att vara musiker.
Att några har råd att betala andra för det är en annan sak, men det är mer beroende på tidsbrist och kunskaps respekt (att en professionell gitarrtekniker gör det så mycket bättre) än "inte mitt jobb".

/Magnus


Givetvis så har jag inte en susning, och givetvis är det olika mellan olika personer. För Bonnamassa är det nog en näst intill religiös, intim procedur att byta strängar, lite som att ge sin fru en fotmassage!
När Rick Nielsen fick frågan om det var jobbigt att byta strängar på sin 5-halsade gitarr svarade han " Jag har inte bytt en sträng på någon gitarr dom senaste 40-åren!

Här pratar vi ju mest elgitarr och då är det ju klart, vilken för övrigt frisk människa kan tycka det är trivsamt att byta stränga på pudel-gurans låsbara svajmast? Med skruvar, muttrar, brickor, fjädrar och som kräver en doktorshatt från chalmers för att lyckas få fanskapet att stämma efter en dykbombning och två gnäggande hästen?

_________________
pudas


31 Mar 2022, 19:23
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Pudas, jag vet inte om jag förstår frågeställningen. Det vet väl alla att den som har mest prylar när man dör vinner ju ;) ;) :mrgreen:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Apr 2022, 07:26
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
pudas wrote:
Magnus Olsson wrote:

Varför tror du det?
Jag tror inte att någon som spelar professionellt inte tycker att materialhantering är en del av att vara musiker.
Att några har råd att betala andra för det är en annan sak, men det är mer beroende på tidsbrist och kunskaps respekt (att en professionell gitarrtekniker gör det så mycket bättre) än "inte mitt jobb".

/Magnus


Givetvis så har jag inte en susning, och givetvis är det olika mellan olika personer. För Bonnamassa är det nog en näst intill religiös, intim procedur att byta strängar, lite som att ge sin fru en fotmassage!
När Rick Nielsen fick frågan om det var jobbigt att byta strängar på sin 5-halsade gitarr svarade han " Jag har inte bytt en sträng på någon gitarr dom senaste 40-åren!

Här pratar vi ju mest elgitarr och då är det ju klart, vilken för övrigt frisk människa kan tycka det är trivsamt att byta stränga på pudel-gurans låsbara svajmast? Med skruvar, muttrar, brickor, fjädrar och som kräver en doktorshatt från chalmers för att lyckas få fanskapet att stämma efter en dykbombning och två gnäggande hästen?


Det finns helt säkert såna som inte vill (eller ens kan) byta strängar.
Rick kanske är en sån, vad vet jag.

Jag personligen tycker att det är äckligt tråkigt att byta strängar (mer av att man gjort det flera tusentals gånger än att det faktiskt är trist) trots trots det går väldigt fort. Men vill jag spela gitarr får jag göra det. Hade jag haft råd att ge någon lön för att göra det åt mig skulle jag utan blinka göra det direkt.
Jag tycker att det är overkligt tråkigt att köra bil också, eller att laga mat, men vill jag från A till B får jag köra och vill jag äta får jag göra mat.
Samma sak med det, hade jag haft råd hade jag aldrig mer gjort någon av dem.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Apr 2022, 09:12
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7744
Location: Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Polytone wrote:
Har börjat dra ned på strängbytandet i syfte att värna om miljön, så byter i snitt kanske var 4-5:e månad istället för var 3:e. I snitt räknat på mina typ 15 elgitarrer.


Själv har jag börjat med att avrätta barn i syfte att värna om miljön, mejar ner kanske 4-5 i månaden istället för 3. I snitt på mina 15 handeldvapen.


01 Apr 2022, 16:19
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Vinyljunkie wrote:
Polytone wrote:
Har börjat dra ned på strängbytandet i syfte att värna om miljön, så byter i snitt kanske var 4-5:e månad istället för var 3:e. I snitt räknat på mina typ 15 elgitarrer.


Själv har jag börjat med att avrätta barn i syfte att värna om miljön, mejar ner kanske 4-5 i månaden istället för 3. I snitt på mina 15 handeldvapen.


Well, vi har alla en egen approach till hur vi värnar miljön.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Apr 2022, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 443
Location: Göteborg
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Man behöver nog egentligen bara 2 gitarrer. Två, eftersom det ofta uppstår nåt problem som en professionell måste fixa. Hur snabba de än är blir gitarren borta i 2-3 veckor, och då har man inget att spela på.
Annars är mitt motto att man faktiskt kan ha för många gitarrer. Och vad som avgör är om man har en, eller flera, som man inte spelar på varje dag. I så fall får de gå. Av den anledningen har jag inte längre några akustiska gitarrer. Hade en kanonfin spansk flamencogitarr som jag efter några år insåg spelades bara när jag bytte strängar 2 gånger om året. Sen fick den hänga på väggen och se snygg ut, Bytte till en Godin Artisan ST som har spelats varje dag sen dess. Har inte så många gitarrer, om man jämför med samlarna, men alla spelas varje dag.


03 Apr 2022, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
Hittade ett klipp med Mike Campbell där han talar i ämnet. Inget svar på frågan "hur många gitarrer man måste ha", men väl hur stor betydelse olika gitarrer har i låtskrivandet.
Och helt klart har Campbell smak för gitarrer, inte bara fender och gibson, utan mycket rickenbacker, gretsch, vox, mosrite, mm. Och inte en enda gitarr med floyd stall! Men väl flera B-benders!

I detta klipp visar också Mike Campbell på sin unika lösning på problemet hur man förvarar många gitarrer!

https://www.youtube.com/watch?v=tHVf4C2x_3g

_________________
pudas


08 Apr 2022, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Hur många gitarrer måste man ha?
pudas wrote:
Hittade ett klipp med Mike Campbell där han talar i ämnet. Inget svar på frågan "hur många gitarrer man måste ha", men väl hur stor betydelse olika gitarrer har i låtskrivandet.
Och helt klart har Campbell smak för gitarrer, inte bara fender och gibson, utan mycket rickenbacker, gretsch, vox, mosrite, mm. Och inte en enda gitarr med floyd stall! Men väl flera B-benders!

I detta klipp visar också Mike Campbell på sin unika lösning på problemet hur man förvarar många gitarrer!

https://www.youtube.com/watch?v=tHVf4C2x_3g

Ja, såg också den igår. Reagerade också på att hans fru verkar vara drivande i att köpa gitarrerna! Bra där. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Apr 2022, 17:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.