View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:51



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Frankfurt Musik Messe läggs ner 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Frankfurt Musik Messe läggs ner
Detta är sorgligt men inte oväntat redan innan pandemin visade Frankfurtmässan en ständigt nedåtgående trend där mässan år efter år visade att de inte förstod vad marknaden efterfrågade.

Jag har haft förmånen att närvara 30 gånger. Det var där jag först fick upp intresset för musikinstrumentbranschen och inspelningsteknik och den musikinstrumenteknikutveckling som kom igång under 80-talet och som jag sedan både följt och deltagit i.
Det var där jag skapade kontakterna som sedan gett mig en i många fall osannolikt rolig yrkesbana som har tagit mig till platser och möten jag aldrig annars skulle fått uppleva.
Det var där jag fick min introduktion till synthesizers av Robert Moog och fick förevisat för mig hur man kunde programmera en trummaskin av Roger Linn.
Jag var med första gången man kopplade ihop två syntar från olika fabrikat via MIDI (Sequential Circuits Prophet 600 och Roland JX3P om jag minns rätt).
Jag upplevde en dator som spelade in en synth hos Rhodes (Rhodes Chroma med en Apple II) ett tag innan MIDI var på tapeten.
Jag minns vilken chock hela branschen fick när Yamaha DX-7 presenterades.
Gitarrsidan var väl representerad och det fanns tillfälle att prata med legender som Leo Fender, George Fullerton, Paul Reed Smith, Jim Marshall, Dave Mathews, Larry DiMarzio, Seymour Duncan och många fler.
Artister trängdes in bland vanligt folk i små varma demobås där vissa artister var otroligt generösa med sin kunskap och sina erfarenheter. Hederspriset går till Brian May när har demade för DiMarzio.
Det finns så många minnen av stunder, upplevelser, musik och människor att det räcker en livstid.

Nu sätter jag mig med en gravcola (dricker inte öl) och skålar för en svunnen tid.

/Mats N


Last edited by Mats Nermark on 28 Mar 2022, 10:08, edited 1 time in total.



27 Mar 2022, 22:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
Vilken fantastisk resa genom musikårtionden du fått vara med om!
Intressant och imponerande!
Hälsningar
//BoB


28 Mar 2022, 07:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
Kul, du har varit med om en del!
Var själv där 94, 95, 96 och det är några av de roligaste och bästa minnen jag har av musikbranchen.

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


28 Mar 2022, 08:25
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
Var på Musikmesse två gånger.
Första gången, 2012, var överväldigande.
Spännande artister och lätt att knyta branschkontakter.
Andra gången 2019 var en chock - luften hade gått ur helt
och flera av de största saknades, som jag minns det var varken
Gibson eller Fender där, i vilket fall gapade många ytor tomma på ett
deprimerande sätt. Den allmänna åsikten bland mindre utställare var
att det blivit alldeles för dyrt att delta. Så lika bra att en mässa som verkade
bli alltmer tondöv läggs ned.

_________________
Lasse


Last edited by lasse svaj on 28 Mar 2022, 10:40, edited 1 time in total.



28 Mar 2022, 10:08
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
Buster wrote:
Kul, du har varit med om en del!
Var själv där 94, 95, 96 och det är några av de roligaste och bästa minnen jag har av musikbranchen.


Ja, då var det fortfarande goda år i både branschen och i Frankfurt.

/Mats N


28 Mar 2022, 10:09
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
lasse svaj wrote:
Var på Musikmesse två gånger.
Första gången, 2012, var överväldigande.
Spännande artister och lätt att knyta branschkontakter.
Andra gången 2020 var en chock - luften hade gått ur helt
och flera av de största saknades, som jag minns det var varken
Gibson eller Fender där, i vilket fall gapade många ytor tomma på ett
deprimerande sätt. Den allmänna åsikten bland mindre utställare var
att det blivit alldeles för dyrt att delta. Så lika bra att en mässa som verkade
bli alltmer tondöv läggs ned.


Sista gången jag var i Frankfurt var 2009 och redan då anades en viss nedgång och beslutade att då skulle jag fokusera på Winter NAMM i Anaheim och en del mindre mässor samt besöka tillverkare. Det visade sig vara ett bra beslut.

Nu skall det bli intressant att se vad som händer med Winter NAMM. Den ställdes ju in 2021 men det blev ett begränsat Summer NAMM i Nashville som inte blev speciellt lyckat vare sig sett till antal utställare eller besökare. Inför Winter NAMM 2022 i januari var allt för osäkert så det ställdes in men nu skall det bliv ett NAMM i Anaheim i början av juni och det skall tydligen ersätta både Winter NAMM och Summer NAMM. Jag hoppas verkligen att det skall bli bra även om jag inte själv har möjlighet att åka. Det har uttryckts en del om att det ligger dåligt i tiden i och med att Disneyland, som ligger på andra sidan gatan, inleder sin högsäsong då och då är det ont om hotellrum och priserna är högre vilket det gör det dyrare både för utställare och besökare. Dessutom är denna NAMM bara tre dagar istället för fyra vilket även det ger mindre valuta för transportkostnaderna av folk och prylar.

Jag började åka till NAMM i slutet av 80-talet och även NAMM har haft sina upp och nedgångar. Det var som allra bäst i mitten av 90-talet. Då var det som när Frankfurt var som bäst fast med extra allt. Det var ju dessutom på NAMM man kunde se de smått halvtokiga uppfinnarna och entusiasterna som hade råd med en liten monter i Hall E (källarvåningen) och aldrig syntes i Frankfurt.
När en av mina söner (trummis) åkte med en gång sa jag att han kanske kunde få syn på någon musiker han kände igen. Han trodde mig inte. Men redan när vi åt frukost på Danny's innan mässan öppnade fick han se sina första två kändisar. Väl inne på mässan kunde han sedan vrida huvudet halt ur led för att kolla alla han kände igen. Han såg bland annat Stevie Wonder och Nico McBrain och fick en pratstund med Steve Lukather och Stanley Randolph (trummis med Stevie Wonder) och några till.
En stor fördel med Anaheim i januari är ju klimatet. Det är omåttligt skönt att för ett väderbryt mot kalla Sverige. Att kunna gå till mässan i bara tröja eller kavaj.
För en gitarrnörd som jag är det ju fabtastikt att inom loppet av en dag kunna prata med förnäma gitarrbyggare som James Tyler, Tom Anderson, Mike Lull, Don Grosh, Roger Sadowsky, John Page, Juha Ruokangas, Peter Maloniwski, Bill Asher, Chris Kroenline (K-Line), Paul Reed Smith, Nik Hüber, med många fler. Ni fattar säkert.
Traditionellt har det varit späckat med konserter eftersom det är lättare för amerikanska artister att ta sig till Los Angeles än till Frankfurt. Många bor ju redan i området och besöker ändå NAMM. Jag minns ett PRS party där Paul hyrt in James Browns band och efteråt var det häng med bandet. Grymt intressant att kunna ställa frågor och höra spännande historier. Då Alesis var som stört ställde de upp ett stort circustält på en parkering och hade gigantisk buffé och vi blev eminent underhållna först av David Benoit och sedan av Larry Carlton. Hammond hade en konsert med fyra fantastiska musiker + band. Det var Joey DeFransisco, Dr Lonnie Smith, Larry Golding och en till. Ett år var Stevie Wonders band på plats och hade en konsert utan Stevie och då kallade sig bandet för "No Wonder". De spelade bara Stevies låtar med inbjudna gästsångare. Det var ett otroligt sväng den kvällen. Yamaha har de senaste åren sponsrat en utomhuskonsert. 2021 var det några bra artister som jag inte minns namnet på och sedan var det Kenny Loggins med avslut av Earth, Wind and Fire. Året innan var det bl.a. Michael McDonald.
Vill ni få en aning om hur det kunde vara i Hall E kan ni kolla in några av de videos jag gjorde tillsammans med Harmony Central.
https://www.youtube.com/watch?v=aFHO8ClrsvY&t=1905s
https://www.youtube.com/watch?v=bmI4Tk_Qjbw&t=1474s

Jag har ju träffat många svenska entusiaster på mässorna genom åren så om någon av er ser detta får ni gärna dela med er av era minnen också.

/Mats N


28 Mar 2022, 10:59
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
Jag tror det var Matt Heafy som sade att inom 5 år är NAMM borta. Att tiderna har förändrats och att tiden för mässor har spelat ut sin roll. Ligger säkert något i det.


28 Mar 2022, 11:17
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
Tokerekloker wrote:
Jag tror det var Matt Heafy som sade att inom 5 år är NAMM borta. Att tiderna har förändrats och att tiden för mässor har spelat ut sin roll. Ligger säkert något i det.


Det gör det säkert.

Men samtidigt som jag ser en tydligt trend med nedgång för de stora mässorna ser jag en uppåtgående trend för de mindre lokala mässorna.
FUZZ Guitar Show är ju en i jämförelse mindre mässa men den har alltid haft gott om besökare och utställarna tycker att det är en kostnadseffektiv mässa där man når precis rätt kundgrupp. Det är roligt att så pass många utländska företag gillar den och tycker att det är värt besväret att åka till Göteborg.

En annan lokal mässa som haft stora framgångar är Guitar Summit i Mannheim. Den har ju varit inställd pga pandemin men har annonserat att den skall gå av stapeln igen hösten 2022.

/Mats N


28 Mar 2022, 11:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Frankfurt Musik Messe läggs ner
Jag personligen tror att alla större mässor (läs större som är drivna av vinstintresse istället för "entusiaster") kommer att sakta dö bort.
Mest för det att de har finansierats av att distributörer behövde se nyheter från sina tillverkare och träffa dem (och tvärt om, tillverkare att visa upp för distributörer), lite som en nödvändig bransch träff.
Allt annat runt om har mest varit positiv bonus.

Ovan nämnda behov finns inte längre, och när det gör det är det vansinnigt mycket billigare och lättare att bara flyga in rätt folk till någonstans där prylarna finns (oftast tillverkarens huvudkontor).
Enkelt uttryckt, behovet av den typen av mässorna finns inte längre. Vilket ger utrymme för en massa små mässor att poppa upp (även om jag tror att en generation till och även det är borta).

Det är hur branschen ser på det, de som redan är etablerade då. Alla som behöver veta veta redan innan mässan.
Och eftersom att det är de som står för notan så blir det inget längre.
Alla youtubers som filmar allt och monterlirare får hitta andra ställen att spela på.

För allmänheten har ju dessa mässor aldrig funnits, eller mer, de är inte deras syfte.

Det som är trist att det går förlorat är möjligheten för små, nya, tillverkare att göra ett break med en cool produkt.
Även om det på senare år varit nästan omöjligt om man inte har väldigt mycket pengar att satsa.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Mar 2022, 12:40
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.