View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:07



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Mikrofon till rullbandare? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Mikrofon till rullbandare?
Har rotat fram mina gamla rullbandare (A8 och R8) och tänkte göra lite ”nostalgiinspelning”. Vilka mikrofoner skulle ni rekommendera? Fungerar moderna mikrofoner ihop med den äldre tekniken eller ska man gå på ”tidsenliga” mikrofoner och i så fall vilka är det störst chans att få tag i?


16 Apr 2022, 21:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
jag förutsätter att du testkört båda maskinerna, att allt fungerar som det ska, och att dom är intrimmade mot fräscha band.
I så fall styrs mikrofonvalet av vad du ska koppla in micken i. Om det är ett enklare mixerbord, utan fantommatning så kan du ju köra med någon dynamisk mick som shure sm-57 / 58 eller motsvarande. Sitter du på lite bättre grejer med fantommatning så kan du ju köra med någon asien kondensator.
Mickvalet är ju främst beroende på vad det är man ska spela in. Det är ju en viss skillnad att som exempel fånga en kvinnoröst som sjunger en jazzballard eller att spela in värsta grindcore gitarristen med micken 2 cm från högtalargallret!

Men mickvalet har inte så mycket att göra med frågan om du spelar in på band eller digitalt. Vanligt i större studios är just att man ofta väljer gamla mikrofoner och/eller mikrofoner av gammal typ för att inspelningen ska låta mindre "digital" !

_________________
pudas


17 Apr 2022, 07:17
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
Hej
Det finns många som är duktiga på inspelning här, Magnus Olsson och Marshall och många fler men jag tror att du måste berätta lite mer vilken typ av inspelning som ska göras. Handlar det om en multikanal liveupptagning av bandet i repan t ex?

Sedan är väl de där bandarna för (låg) linjenivå på signalen så någon form av preamp (er) eller mixer behövs för att förstärka upp signalen till rätt nivå och mixa det som hamnar på tape sedan, finns det?
Berätta lite mer om inspelningen och dina bakgrundskunskaper så får du nog lättare svar. Annars tenderar nog svaren lätt att bli för för omfattande och då orkar folk inte skriva.

Åldern på mikrofoner har ingen betydelse rent tekniskt. Många hade nog gärna ägt en gammal RCA 77DX bandmikrofon eller en Telefunken/Neurmann U47 kondensatormikrofon från 40-talet om de hade haft råd. En gammal SM57:a blr väl aldrig "obsolete" 8)

Olika mikrofoner är bra på olika saker. Det finns passiva mikrofoner och det finns mikrofoner med inre förstärkare och då behöver de spänningmatas (vanligen +48V) via mikkabeln.

Vanliga mikrofontyper är Dynamiska och Kondensator mikrofoner med små eller stora membran samt bandmikrofoner.

Det finns olika typer av upptagningskarakteristik , frekvensgång samt att de tål olika mycket ljudtryck etc.
Priser finns från hundralappar till 6 siffrigt. Orignal och kopior så din fråga är lnte lätt sammanfattad. Idag finns det ett stort utbud av billiga mikrofoner som ändå låter väldigt bra (men inte toppskikt). Men vill du seriöst hålla på med det som hobby så lönar det sig att köpa kvalitetsgrejor. Fast då kostar det.

Det finns nog även ganska gott om "inspelningstutorials" för olika ändamål och olka nivåer på nätet och youtube om man vill botanisera lite för att komma igång.


Last edited by Obi on 17 Apr 2022, 18:34, edited 2 times in total.



17 Apr 2022, 07:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
Sitter man på två Fostex bandare som trådskaparen tydligen har använt förr så borde ju rudimentära kunskaper i inspelningsteknik redan finnas hos trådskaparen.
Fostex 8 kanals bandare var ju inte renodlade proffsmaskiner, utan mer ämnade till hem / demo studio och jobbade på en lägre signalnivå och som likt Teac körde med phono kontakter.
Så den stora utmaningen är nog snarare att få till en fungerande kombination mixer/mickförstärkare-bandspelare, sen kommer ju frågan:Ska dom två olika maskinerna köras i synk ?

_________________
pudas


17 Apr 2022, 07:50
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
pudas wrote:
Sitter man på två Fostex bandare som trådskaparen tydligen har använt förr så borde ju rudimentära kunskaper i inspelningsteknik redan finnas hos trådskaparen.

Jodå man kan ju tro det men jag tyckte (möjligen felaktigt uppfattat) att själva frågeställningens utformning faktiskt talade emot det. Ursäkta Dodger om jag underskattade dina förkunskaper.

Sedan är det ju en 80-tals maskin (40 år sedan). Jag själv hade gott om färdigheter på 80-talet som jag inte har det minsta minne av hur de fungerade idag.
Kunde t ex räkna multivariabel analys och integraler men förstår inte ens vad som står på pappret om jag ser samma sak idag :? . Även det rudimentära försvinner så småningom om man inte använder det.
Oftast blir svaren bättre om man är mer tydlig och utförlig i frågeställningen


17 Apr 2022, 09:00
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
pudas wrote:
jag förutsätter att du testkört båda maskinerna, att allt fungerar som det ska, och att dom är intrimmade mot fräscha band.
I så fall styrs mikrofonvalet av vad du ska koppla in micken i. Om det är ett enklare mixerbord, utan fantommatning så kan du ju köra med någon dynamisk mick som shure sm-57 / 58 eller motsvarande. Sitter du på lite bättre grejer med fantommatning så kan du ju köra med någon asien kondensator.
Mickvalet är ju främst beroende på vad det är man ska spela in. Det är ju en viss skillnad att som exempel fånga en kvinnoröst som sjunger en jazzballard eller att spela in värsta grindcore gitarristen med micken 2 cm från högtalargallret!

Men mickvalet har inte så mycket att göra med frågan om du spelar in på band eller digitalt. Vanligt i större studios är just att man ofta väljer gamla mikrofoner och/eller mikrofoner av gammal typ för att inspelningen ska låta mindre "digital" !


Båda maskinerna är inlämnade och servade. Har en Fostex 450 mixer och målet är väl att spela in lite i repan i nostalgisk anda.
Du skriver att mickvalet inte har någon betydelse om man spelar in på band eller digitalt, sedan skriver du att studios ofta väljer gamla mikrofoner för att det ska låta mindre digitalt? Får inte riktigt ihop det där.


17 Apr 2022, 14:16
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
Obi wrote:
pudas wrote:
Sitter man på två Fostex bandare som trådskaparen tydligen har använt förr så borde ju rudimentära kunskaper i inspelningsteknik redan finnas hos trådskaparen.

Jodå man kan ju tro det men jag tyckte (möjligen felaktigt uppfattat) att själva frågeställningens utformning faktiskt talade emot det. Ursäkta Dodger om jag underskattade dina förkunskaper.

Sedan är det ju en 80-tals maskin (40 år sedan). Jag själv hade gott om färdigheter på 80-talet som jag inte har det minsta minne av hur de fungerade idag.
Kunde t ex räkna multivariabel analys och integraler men förstår inte ens vad som står på pappret om jag ser samma sak idag :? . Även det rudimentära försvinner så småningom om man inte använder det.
Oftast blir svaren bättre om man är mer tydlig och utförlig i frågeställningen


Du behöver inte be om ursäkt. Mina kunskaper är svåra att underskatta, då de nästan är obefintliga. En gång i tiden så hade bandet som jag spelade med R8:an + en Fostex 450 mixer som vi hade enbart till liveupptagning i repan. Sedan gick R8:an sönder och den ersattes med en A8.
När bandet lades ner så tog jag hand om A8 + R8 + 450 och magasinerade dem i mitt förråd. Nu har jag hoppat med i ett band där vi spelar gammal 60-talsmusik och då tyckte de andra medlemmarna att det skulle vara roligt att göra lite liveinspelningar med en gammal rullbandare. Således kommer väl då endast en av bandarna att användas.
I mitt gamla band fanns ett tekniskt geni som skötte allt sån där och nu står vi här, alla helt oförstående inför den här utrustningen.

Som du skrev så finns mycket information att hämta på nätet och där kommer vi även att söka. Men till att börja med så tänkte vi kolla efter bra tips på mikrofon(er?) och sedan få reda på om vi behövde något mer än bandare + mixer + mikrofon.


17 Apr 2022, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
Dodger wrote:
Du skriver att mickvalet inte har någon betydelse om man spelar in på band eller digitalt, sedan skriver du att studios ofta väljer gamla mikrofoner för att det ska låta mindre digitalt? Får inte riktigt ihop det där.


Jag ber om ursäkt att jag inte formulerade mig riktigt bra!

Vad jag menar är att mickvalet saknar betydelse ur tekniskt perspektiv mellan band och andra format som digitalt. Det enda viktiga är att micken kan styra ut ingångssteget på en mixer eller mikrofonförstärkare, att micken har tillgång till fantommatning om det är en kondensatormick. I praktiken kan det bara bli problem med någon gammal bandmick, att signalnivån är oacceptabelt låg.

Sen kommer det roliga! Med olika mikrofoner kan du fånga ljud olika, skapa sound och vara kreativ! Så det här jag skrev om gamla mikrofoner till digitala format är just ett sådant konstnärligt övervägande, att man med mickvalet försöker skapa en sonisk atmosfär!

_________________
pudas


17 Apr 2022, 17:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
Shure sm57 - även sm58. Bra mickar.
Lite finare då - Sennheiser md421. Man ser ibland
hela kit med mickar typ för trumset beggade för
mkt lite pengar. Där ingår sm57 liknande mickar
och även kondensatormickar för cymbaler, ackeguror etc.

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Apr 2022, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
https://www.thomann.de/se/the_tbone_sc140_stereoset.htm

Jag har dessa i replokalen.
Tycker dom låter jättebra.

Finns säkert jättebraigare, men vi är nöjda.

Edit:
Vi har dom hängande i taket, för att ta upp ljud när vi repar.
Kopplade via mixern till datorn.
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


Last edited by crybaby on 19 Apr 2022, 08:41, edited 1 time in total.



18 Apr 2022, 19:26
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
Ett förslag till er som rekommenderar mickar (vilket säkert Dodger blir glad för) är att skriva något helt kort om hur ni använder dem.


19 Apr 2022, 07:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mikrofon till rullbandare?
Jag har väl i och för sig inte haft någon specifik mick som jag rekommenderat i denna tråd.
Men jag säger här att om det är en mikrofon man ska köpa allra först så är det en SM-57!
Kanske det bästa och vanligaste valet när saxofon, trumpet, elgitarr ska spelas in, men med lite noggrannhet funkar den till nästan allt annat också!
Har spelat in kvinnlig sång, manlig sång, bastrumma, akustiska stränginstrument, orgel leslie, olika percussion, med mera med mera med mina SM-57 !

_________________
pudas


19 Apr 2022, 16:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.