View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:20



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Finns det dåliga pickuper? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Finns det dåliga pickuper?
Drastiskt ställd fråga naturligtvis....
Men är det inte så att alla pickuper, från billiga Asienvarianter till dyra handlindade, fungerar som tänkt?
Dvs det kommer ljud ur dem, sen kan det ju vara så att om man gillar vintageton inte blir nöjd med en svindyr high output variant, utan en billig kines mer tilltalar ens smak.
Och mickar på t ex gamla Teisco avfärdades hånfullt på den gamla goda tiden som ren skit, medan dessa idag betingar ett rätt högt pris och används av musiker som har råd med vad de vill. Just för att de har ett visst sound som tilltalar. Så är de bra eller dåliga?
Klart är att vad som är bra/dåligt är upp till användaren.
Jag tror, efter enormt många mickbyten, att varenda mick egentligen har sin "nisch", i vissa lägen kan "skräp" låta förträffligt.
Tankar kring detta?


07 May 2022, 07:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Intressant fråga. :) Jag vill minnas att strator lät mer ”stratiga” på den tiden jag spelade uteslutande på asiatiska instrument. Dvs de hade den rätta twangen och var väldigt tydliga i de höga frekvenserna och de lät så som man hört på skivor. Men sedan jag började spela på amerikanska strator så har det liksom inte låtit lika mycket strata på något sätt. Så frågan är är det mina öron som förändrats längs tidens gång eller lät de där asiatiska mickarna lika bra, om inte bättre rent utav? :roll:


07 May 2022, 08:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
toandfro wrote:
Intressant fråga. :) Jag vill minnas att strator lät mer ”stratiga” på den tiden jag spelade uteslutande på asiatiska instrument. Dvs de hade den rätta twangen och var väldigt tydliga i de höga frekvenserna och de lät så som man hört på skivor. Men sedan jag började spela på amerikanska strator så har det liksom inte låtit lika mycket strata på något sätt. Så frågan är är det mina öron som förändrats längs tidens gång eller lät de där asiatiska mickarna lika bra, om inte bättre rent utav? :roll:

Känner igen vad du talar om.
En anledning är ju att asiatiska mickar ofta har keramiska magneter, ger mer diskant, eller om de har alnico magneter ofta är m e m underlindade.

En av de mest välljudande strator jag haft, men byggmässigt och hardwaremässigt usel, var en Duke från 70-talet. Plywood kropp, vassa bandkanter etc etc.
Visst var mickarna mikrofoniska utav h-lvete men de lät bra.


07 May 2022, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Jag har spelat sedan 1961 och har fortfarande ingen klar uppfattning om buu eller bää
när det gäller gitarr pickups. Mitt antagande, för egen del, är att det mesta sitter i huvudet.
Saker och ting när det gäller gitarrer och gitarrljud har varierat över tid och jag har fortfarande
svårt att gå ed på något faktum i ämnet. Att detta dessutom är helt subjektivt och personligt
gör ju inte saken lättare.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att min gitarrarsenal, som också har varierat över tid,
innehåller fler relativt billiga, och ibland okända fabrikat och dom flesta märkesgitarrer jag
ägt har blivit avyttrade. Jag har sparat de, i min smak, mest spelmässiga utan att bry mig om
vad det står på huvudet.

Notera att detta är min helt personliga uppfattning och ingen generell sanning, men kanske ändå
en tanke och ett motiverat inlägg i debatten? Kanske finns det andra med liknande uppfattning
och erfarenheter?

Hälsningar
//BoB


07 May 2022, 11:15
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Som du redan är inne på inledningsvis så har alla modeller (dvs alla typer av mickar) en funktion i rätt sammanhang.

En dålig mick för mig är en som tar upp de olika strängarna med olika volym mm.


07 May 2022, 11:49
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Är det inte snarare så att man vill minnas goda tider när man var ung och livet lekte? Det är välkänt inom psykologin att man glömmer bort att det som man tycker var så bra inte alls alltid var så bra som man vill minnas. Ja inte allt såklart men vissa saker. Man skapar falska minnen. Att något inte alls smakade så gott som man minns. Att filmen inte alls vara så bra som man minns. Att teve-serien inte alls var så bra som man minns. Det borde gälla gamla skitgitarrer med skitpickuper på också.


07 May 2022, 12:21
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Vinyljunkie wrote:
Som du redan är inne på inledningsvis så har alla modeller (dvs alla typer av mickar) en funktion i rätt sammanhang.

En dålig mick för mig är en som tar upp de olika strängarna med olika volym mm.

Har de skruvar på så är det lätt ordnat men annars är det inget att ha.


07 May 2022, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Tokerekloker wrote:
Är det inte snarare så att man vill minnas goda tider när man var ung och livet lekte? Det är välkänt inom psykologin att man glömmer bort att det som man tycker var så bra inte alls alltid var så bra som man vill minnas. Ja inte allt såklart men vissa saker. Man skapar falska minnen. Att något inte alls smakade så gott som man minns. Att filmen inte alls vara så bra som man minns. Att teve-serien inte alls var så bra som man minns. Det borde gälla gamla skitgitarrer med skitpickuper på också.


Det kan nog absolut stämma till viss del. Jag har dock haft en Squier Bullet Strata hemma på senare år där jag har kunnat jämför med mina andra strator och många gånger valde jag den gitarren framför mina egna när jag satt hemma och spelade. Gitarren var rätt horribel rent spelmässigt, vassa bandändar, hög stränghöjd och ett stall som stämmer ur sig bara man tittar på svajarmen. Men den hade ändå något speciellt och lät väldigt bra. Men jag vet inte. Kanske var det helt en psykologisk grej att jag mindes min ungdom när jag spelade på den eller något, eller kanske att jag gillade att man fick kämpa mer med gitarren för att få ut det man ville av den. :)


07 May 2022, 19:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
En mick är ju en rätt enkel konstruktion, likt en glödlampa så fungerar dom eller så är dom trasiga! Men dom har olika egenskaper som påverkar ljudet. Sen är det ju upp till var och en att välja. Att Teisco micken lät skit på 70-talet berodde nog på att man spelade genom en FBT 60 Rt "solid state"! Att det sen lät helt annorlunda när Jackson Brown, David Lindley körde på Teisco berodde nog främst på att förstärkaren var en Dumble!
Mycket av problemet att äldre, enklare mickar lät sämre berodde nog mer på att dom inte styrde ut den tidens gitarrförstärkare riktigt.
I dag med mastervolym, flera gainsteg, boostpedaler etc så är ju inte kravet på att micken ska ha tillräcklig utsignal lika stor och vi kan lyssna till hur micken faktiskt låter!

_________________
pudas


08 May 2022, 09:38
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Svar ja, det finns tekniskt sett dåliga pickuper.
Vissa är t ex mer benägna att tjuta än andra....


10 May 2022, 09:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
zoork_1 wrote:
Svar ja, det finns tekniskt sett dåliga pickuper.
Vissa är t ex mer benägna att tjuta än andra....


Och där finns det dom som tycker att vaxdoppade mickar ofta låter sämre. En vanlig Duncan t.ex ny från fabrik låter för mig oftast väldigt tråkig och utan blom i tonen då de kör rätt hårt/långt vaxdopp på sina mickar. Jag har nästan bara humbuckers som inte är vaxdoppade i mina gitarrer. Jag har två guror med riktigt gamla Duncans, från sent 70- och tidigt 80-tal, som jag gillar. De har en annan livlighet än nya (i mina öron).
För mig är hårt vaxade mickar "dåligt". För andra är det helrätt.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


10 May 2022, 13:44
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Mmannen wrote:
Och där finns det dom som tycker att vaxdoppade mickar ofta låter sämre. En vanlig Duncan t.ex ny från fabrik låter för mig oftast väldigt tråkig och utan blom i tonen då de kör rätt hårt/långt vaxdopp på sina mickar. Jag har nästan bara humbuckers som inte är vaxdoppade i mina gitarrer. Jag har två guror med riktigt gamla Duncans, från sent 70- och tidigt 80-tal, som jag gillar. De har en annan livlighet än nya (i mina öron).
För mig är hårt vaxade mickar "dåligt". För andra är det helrätt.
Jag använder inga vaxade mickar, men hört liknande resonemang. Magnetstyrka ihop med vissa lindningar kan också ge sound som inte är för alla... :mrgreen:


10 May 2022, 19:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Ja, dom som satt i mina Epiphone (SG Special, Les Paul Standard) och BaCH (3 olika LP) var dåliga.
När jag sen köpte en Vintage V100 så var Wilkinson-mickarna ett stort lyft.
Jag gillar dom billiga keramiska mickarna i min Squier Bullet Strat också. Och Seymour Duncan-mickarna i FGN Iliad.

Många tycker att Gibsons humbuckers är dåliga. Jag vet inte, aldrig spelat på en Gibson.
I en video (Andertons) säger dom att dom gillar Gibsons mickar. Dom har gjort humbuckers sen de dök upp, så dom vet vad dom sysslar med.


11 May 2022, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Jag är 60 nu och tror jag har lärt mig lite under vägen, och när det gäller mickar så vill jag nog säga dessa märker man större skillnad av dessa när man lirar rent till små distad.
Och när man kör hi gain så blir efekten minder av mickens betydelse så längen den inte är benägen att skricka = feedback.
Men några år till baka kom Micke till mig med en Soldano, jag kör med EMG på många av mina guror (vilket kan förvåna många, då jag merpart nu spelar blues, men gillar EMG för jag använder volumpotten och EMG påverkas inte frekvensnmässigt av man tar ner volymen), men då fick jag lära om ännu en gång.
EMG låter bra , men inte lika bra som JB i en soldano.

Om jag sumera vad jag listat ut under mina år (om vi nu bottser från bra fingar) är att det många gånger handlar om att komponenter som mickar , stärkare och högtaler ska gilla varnandra.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 May 2022, 18:29
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Min erfarenhet är att dåliga pickuper har bra chans att funka i en gitarr med bra trä.
Men har man superfina Paf kopior tex och har dåligt trä så fungerar det inte alls.


Men andra ord finns inte vibrationerna i strängen så ser inte pickupen den heller.


11 May 2022, 22:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Jag brukar exempelvis pröva en väldans massa mikar oavsett gitarr och tillverkningsland och exempelvis blev det en tonerider i en tele senast trots att jag prövade med rätt dyra alternativ. Nästa tele får kanske en helt annan lösning. Men för att svara på frågan så är det stor skillnad mellan mikar i mina öron.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


12 May 2022, 01:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Intressant fråga.

Som ett generellt svar så finns det inte det, allt beror ju på hur och var det skall användas.
Det får väl appliceras på nästan allt inom musikgrejer.

För min egen personlig del finns det absolut.
Dålig separation, kass frekvensomfång (eller äckliga pucklar/dipp i någon frekvens), obalans mellan strängar osv.
Det får också appliceras på nästan allt inom musikgrejer (fast kanske andra "problem".

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 May 2022, 13:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Ja, det finns dåliga mikrofoner.


26 May 2022, 21:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Håller med om att det finns rent dåliga pickuper. Men jag har bytt pickuper på alla mina mina gitarrer, utan två, inte för att mickarna var dåliga utan för att dom inte lät som jag ville.
Ta min Yamaha SA2200 t ex. Pickuperna från fabrik hade Alnico 5 magneter och var upplindade till typ 9 och lite till. Ganska fet och mörk ton, men inte så mycket wood och svårt att få pinch harmonics. Ville man spela smooth jazz funkade halspickupen ok, och med mycket dist på stallpickupen lät det väl rock. Lite tråkiga kanske, men inte direkt dåliga.
Jag beställde ett par Wolfetone Marshallheads med alnico 5, ojämnt lindade till 8.2 i neck och lite till i bridge. Det blev mer wood i tonen och mer pinch harmonics - även i halsmicken. Lite mer nervöst och känsligt skulle man kunna säga. Bättre för min smak, men andra kanske inte vill ha det så.


05 Jun 2022, 16:09
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Finns det dåliga pickuper?
Klart att det för finns dåliga pickuper som låter
platt och odynamiskt. Riktigt dåliga pickuper
kan ta upp för mycket av missljud från gitarren
som inte kommer från strängarna.
Sedan finns mycket smak och tycke.
Personligen har tycker jag att keramiska
pickuper ofta kan låta komprimerat.


06 Jul 2022, 23:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.