View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:34



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Harley Benton 
Author Message

Joined: 09 Sep 2004, 20:46
Posts: 1305
Location: Råneå
Post Harley Benton
Tjena!

Extremt länge sedan man postade något här nu, men ikväll var det dags!

Bakgrund; har aldrig varit någon strata-spelare någonsin, kör med HB-guror och har aldrig haft något annat i sinnet då det mestadels kommer någon typ av döds- eller stoner-doom ur fingrarna. Men, nu har jag kört några gig med ett band där vi spelar mer rock och låtsas-country, alltså pub-musik. Har inte varit riktigt nöjd med det ljud jag haft, och polaren spelar en Tele och den ljuder bättre. Så testade jag en riktigt billig Squier-strata som hade blivit kvarlämnad hemma någon gång och nu började det faktiskt ljuda! Men, jag vägrar att köpa en gitarr (än sålänge) med Fender-logo och tänkte inte lägga ner några många kronor på detta så jag började söka runt och hittade en massa recensioner på en Harley Benton ST-62 som fick väldigt bra omdömen, och kostar typ 1900:- med frakt från Thomann. Så, idag fick jag hem den och jäklar vilken fin gitarr! Nu har den inte "legat till sig" än men jag justerad stränghöjden lite och den är jäklar helt enorm att spela på. Jag lägger in länk nedan till den modell som jag köpte.

https://harleybenton.com/product/st-62dlx-vw/

Så, är det någon mer som har lika positiv uppfattning om dessa extremt billiga gitarrer?

_________________
/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*


02 Jun 2022, 23:15
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Harley Benton
Jag hade en P-bas som var löjligt bra även utan den låga pengen.

Sen har jag erfarenhet av en superstrata också och den var väl ok men inte mer.

Men Thomann verkar vara måna om att de ska gå att spela på utan problem när man får dem, vilket förklarar varför det är så många som är nöjda med dem.


04 Jun 2022, 11:48
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Harley Benton
HB Amarok har fått bra kritik och när man lyssnat på tuben så låter de bra också. 5333:- för en bra gitarr och med spec som man bara får på dyrare gitarrer.
https://www.thomann.de/se/harley_benton ... _burst.htm


05 Jun 2022, 12:20
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Harley Benton
INtressant att man kan få vissa modeller med rostfria bandstavar numera. Är väl inte helt vanligt på marknaden?


05 Jun 2022, 17:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Harley Benton
-

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


Last edited by Bapman on 18 Jun 2022, 14:03, edited 1 time in total.



06 Jun 2022, 10:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Harley Benton
Blev med en begagnad Pålle SC-550 Deluxe. För kaffepengar. :-)
Väldigt välbyggd, lätt som en fjäder och spelar jättebra. Satte i DiMarzio 36 anniversary mickar.

Image

Låter lite 335-ish. Beror väl på hålrummen i kroppen, antar jag.
Den stannar hos pappa.
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


06 Jun 2022, 15:50
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Harley Benton
Jag har en HB DC Junior som är löjligt mycket gitarr för pengarna. Lätt och mycket resonant.
Men om man vill ha riktigt låg stränghöjd så blir det byte av stall. Funkar dock perfekt för mig.

Image


07 Jun 2022, 08:01
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Harley Benton
crybaby wrote:
Blev med en begagnad Pålle SC-550 Deluxe. För kaffepengar. :-)
Väldigt välbyggd, lätt som en fjäder och spelar jättebra.

Låter lite 335-ish. Beror väl på hålrummen i kroppen, antar jag.
Den stannar hos pappa.
8)

Fräsig pålle :)
Frågan är om det behöver det vara hålrum? Kropp av Okoume (Gaboon mahogny). Är tydligen sånt där lätt mahognyliknande trä som man brukar göra cigarrlådor av med en densitet som bara är hälften av t ex honduras mahogny. (nödvändigt vetande för intresseklubben att anteckna kanske :? )


07 Jun 2022, 10:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Harley Benton
Obi wrote:
Fräsig pålle :)
Frågan är om det behöver det vara hålrum? Kropp av Okoume (Gaboon mahogny). Är tydligen sånt där lätt mahognyliknande trä som man brukar göra cigarrlådor av med en densitet som bara är hälften av t ex honduras mahogny. (nödvändigt vetande för intresseklubben att anteckna kanske :? )



Kul info. :-)
Nån där på HB har tänkt nånting, i alla fall. Den balanserar bra på knä't.
Pållar brukar ju vara styvt baktunga. Obra när man sitter och plinkar.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


07 Jun 2022, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Harley Benton
crybaby wrote:
Blev med en begagnad Pålle SC-550 Deluxe. För kaffepengar. :-)
Väldigt välbyggd, lätt som en fjäder och spelar jättebra. Satte i DiMarzio 36 anniversary mickar.

Image

Låter lite 335-ish. Beror väl på hålrummen i kroppen, antar jag.
Den stannar hos pappa.
8)


Den är ju skitsnygg Lasse !
Har själv kollat på den tidigare, speciellt då halsinfästningen är som gibson borde gjort från början :)

Sen är ju min gissning att man använder faner på framsidan, kan till o med vara photoshopat då tiger mönster är mer som AAA+ i utsendet.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 Jun 2022, 18:21
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Harley Benton
Amp Healer II wrote:

Den är ju skitsnygg Lasse !
Har själv kollat på den tidigare, speciellt då halsinfästningen är som gibson borde gjort från början :)

Sen är ju min gissning att man använder faner på framsidan, kan till o med vara photoshopat då tiger mönster är mer som AAA+ i utsendet.


Hóla compadre !

Denna är en mk1, som inte har volute på halsinfästningen.
Dom man köper nu har det. + rostfria band och grafitsadel. Och Tesla mickar.

Det är ingen photoflame. Men sannolikt lönnfaner på lönntopp.
Flammorna skiftar när man vrider på den.

8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


07 Jun 2022, 20:07
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Harley Benton
Jag köpte för några månader sedan en Harley Benton tele-kopia, TE-62CC CF, som jag är jättenöjd med. Mina intryck av den affären (tillsammans med annat) återges i den här tråden:

viewtopic.php?f=4&t=128887

Jag blev så pass nöjd med det inköpet att jag börjar bli lite sugen på att även köpa en HB strata-kopia. Lutar i så fall just nu åt en ST-62BK Hot Rod. Skulle vara kul att höra andras erfarenheter av HB-strator, speciellt gällande modellen jag nämnde.


08 Jun 2022, 14:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Harley Benton
beneri wrote:
Jag köpte för några månader sedan en Harley Benton tele-kopia, TE-62CC CF, som jag är jättenöjd med. Mina intryck av den affären (tillsammans med annat) återges i den här tråden:

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=128887

Jag blev så pass nöjd med det inköpet att jag börjar bli lite sugen på att även köpa en HB strata-kopia. Lutar i så fall just nu åt en ST-62BK Hot Rod. Skulle vara kul att höra andras erfarenheter av HB-strator, speciellt gällande modellen jag nämnde.


Ingen erfarenhet men en iaktagelse är att din tele är gjord av poppel (brukar sägas vara utmärkt tonträ men kanske inte det snyggaste)medan din tänkta stratamodell är av basswood / svartlind som brukar ha ganska låg status bland trä till gitarrer. Dessutom ett av de mjukaste träslagen som nästan får dings bara man tittar på det.

Får intrycket att st_90sa verkar ge mycket för pengarna swampashkropp deluxe harware och tvåpunktssvaj mm. Om man gillar det trägula är väl dock en smaksak. Flat grepprbäderadius dock om det inte gillas.
https://www.thomann.de/se/harley_benton ... series.htm


08 Jun 2022, 19:21
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Harley Benton
Tack för tips och synpunkter Obi. Har hittills inte tänkt så mkt på träslagets betydelse i gitarrkroppar, och är helt okunnig i frågan. Googlade lite snabbt nu, och det verkar väl inte som att basswood/lind är helt värdelöst som tonträ iaf. Tycks finnas en del som gillar dess egenskaper men, precis som du säger, verkar det vara väldigt mjukt och ömtåligt. En sådan gura får kanske snabbt en "road worn" patina. Och skruvar biter kanske inte så bra i så pass mjukt trä? Men man får väl ta vad man får antar jag. Tyvärr verkar det som om det bara är ST-90SA bland HB:s strator (av vintage-typ) som har annat träslag än basswood, och den anses vara rätt tung (gott och väl över 4 kg). Kanske inte är äkta snabbväxande/lätt ask (swamp ash) som utlovat? Verkar vara ett syskon till telen TE-52 NA som väger typ 1 kg mer än min tele. Sen kan nog 14" greppbräda vara lite väl flat. Och, som sagt, färgen är en smaksak. Kanske kan upplevas som en lackad furuplanka ungefär?


09 Jun 2022, 11:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Harley Benton
beneri wrote:
Tack för tips och synpunkter Obi. Har hittills inte tänkt så mkt på träslagets betydelse i gitarrkroppar, och är helt okunnig i frågan. Googlade lite snabbt nu, och det verkar väl inte som att basswood/lind är helt värdelöst som tonträ iaf. Tycks finnas en del som gillar dess egenskaper men, precis som du säger, verkar det vara väldigt mjukt och ömtåligt. En sådan gura får kanske snabbt en "road worn" patina. Och skruvar biter kanske inte så bra i så pass mjukt trä? Men man får väl ta vad man får antar jag. Tyvärr verkar det som om det bara är ST-90SA bland HB:s strator (av vintage-typ) som har annat träslag än basswood, och den anses vara rätt tung (gott och väl över 4 kg). Kanske inte är äkta snabbväxande/lätt ask (swamp ash) som utlovat? Verkar vara ett syskon till telen TE-52 NA som väger typ 1 kg mer än min tele. Sen kan nog 14" greppbräda vara lite väl flat. Och, som sagt, färgen är en smaksak. Kanske kan upplevas som en lackad furuplanka ungefär?


Olika träslag passar olika bra till olika typer av gitarrer. Amerikansk extra lätt lind i kroppen passar bäst till gitarrer med svaj av Floyd Rose-typ.


09 Jun 2022, 12:57
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Harley Benton
Väcker lite liv i den här gamla tråden igen. Efter mitt köp av en Harley Benton av Tele-typ (TE-62CC CF) blev jag lite sugen på att även köpa en HB-strata. När Thomann sålde en ST-62BK Hot Rod B-stock för 1399 kr blev frestelsen för stor och jag slog till. Är minst lika nöjd med den som jag är med tele-varianten. Har inte mkt att anmärka på, om ens något, och har inte gjort mer åtgärder än vad jag hade behövt göra på vilken stata som helst av låg- och mellanprismodell. Behövde inte ens fila ner skårorna i översadeln och knappt ens justera relief och intonering. Inga färgrester i halsfickan som måste avlägsnas. Håller stämningen jättebra. Tycker att single-coil-mickarna funkar hur bra som helst. Har inte hunnit bestämma mig för vad jag exakt anser om humbuckern av Hotrail-typ i stallet (lite ovan vid pickup-typen) men tror att jag kommer trivas med den också.

Eftersom jag inte använder svajet så krävdes i vanlig ordning lite stallrelaterade åtgärder, men dom hade jag fått utföra på vilken strata som helst. Blockerade stallet med träblock och flera, hårt åtdragna, fjädrar. Dämpade skramlet från fjädrarna med krympslang och dämpmaterial. Som hos andra stallsadlar av bockad plåt blir det rangligt och ostadigt om dom står på för höga höjdjusteringsskruvar. För att få ner stallhöjden shimsade jag därför halsen en aning (0,5 mm). I vanlig ordning får man också välja lagom långa höjdjusteringsskruvar och/eller fila ner skruvlängden, om man vill slippa "skärskador" på högerhanden.

Som vanligt, iaf när det gäller lågprisgitarrer, kan man öka spelkomforten en del genom att putsa av bandändarna och polera banden. För min del vill jag slippa diskantbortfall på lägre volympådrag och har därför monterat en treble-bleed-konding (220 pF) på volympoten. Har också flyttat mid-tonkontrollen till bridge-micken. Den enda, lite onödiga, produktions- eller kvalitetsbristen jag hittat är att pektrumskyddet var lite för stort vid halsfickan så att halsen vilade mot plekan istf mot kroppen, men det är ju inga problem att fila bort och det tror jag man får se upp med på andra lågprisguror oxå. På det hela taget är jag jättenöjd även med denna "Härli' Bengtton". Tycker inte att den behöver skämmas för sig utseendemässigt heller. Även greppbrädan (Laurel) ser ok ut. Inte så tegelfärgad eller grådaskig som det kan se ut på vissa bilder hos Thomann. Bild på "harley"heten bifogas.


Attachments:
Hotrod6.jpg
Hotrod6.jpg [ 121.39 KiB | Viewed 1597 times ]
26 Apr 2023, 16:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Harley Benton
Och ändå är det något som skaver i mig gällande Harley Benton…är det sweatshopgitarrer?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 Apr 2023, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Harley Benton
Vann en Harley Benton DC Junior på lotto här.
Bandjobbet helt ok liksom lackjobbet. Spelbarheten, det lät för jävligt…. Till jag upptäckte att alla strängarna vid fjärde bandet fått en kink, troligen skett under transport, strängarna pressats mot bandet.
Det mest störande var dock att pickupen var ca en centimeter från strängarna…. och en Dogear P90 justeras inte så lätt…
Efter allmän setup och shimning av pickupen, samt nya strängar, började det likna något.
Den både lät och spelade bra, Roswell pickupen är lite underlindad och låter mer fet Telecaster än honkig P90, men det låter bra ändå.
Bytte till en Gibson P90 och det blev ju om inte bättre så åtminstone mer ”klassiskt”.
Generellt en mycket prisvärd gitarr den saken är klar. 2200kr ny, med limmad hals…


02 Jun 2023, 16:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.