View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:40



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Under plektrumskyddet, var finner jag komponenter? (strata) 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Under plektrumskyddet, var finner jag komponenter? (strata)
Jag håller på att fixa till min gamla vapendragare och har kommit fram till att allt under pektrumskyddet ska bytas ut.

Mickuppsättningen är som följer

Hals: Seymour Duncan Quarter pounder
Mitt: Fender original (USA anno 86 tror jag)
Stall: Lundgren BJFE

Det jag vill ha hjälp med är att hitta passande komponenter.

Pot'ar - Detta är den, för mig, svåra delen. Har kollat på en hel del färdiga set och det är en salig blandning på linjära / logaritmiska potar.
Oftast används 250K men jag har sett 500K men det kanske är mer humbucker?

I nuvarande konfiguaration sitter det:
250K linjära rakt av och mitten-poten har en 0.047uF

I caset ligger en gammal konfiguration som består av (Tror detta är det ursprungliga)
250K Log, 250K Log (0.022 cap), dubbel-pot med 82K + 0.022 cap TBX?


Så min fråga är väl egentligen var hittar jag:
Switch och potar av riktigt bra kvalitet.
"oak grigsby" verkar ju vara lite hypat?

Mina funderingar lutar mot att gå tillbaka till TBX-varianten men finns det bättre/mångsidigare så lyssnar jag gärna.


Prio 1. Kvalitet1 (Om man tänker, "bara det bästa är gott nog"-principen)
Prio 2. Finns det i Sverige eller EU, men det fungerar med att ta hem från USA om det kniper...


Jag vill heller inte ha ett färdigt kit, det är trots allt lite kul att löda! :oops:

Tusen tack på förhand.


03 Jun 2022, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Under plektrumskyddet, var finner jag komponenter? (stra
Nedan är hur jag fattat det:

För singlecoil (stratta/tele) brukar man använda 250K logaritmisk. Kör man bara på 10 på kontrollerna spelar det ingen roll om de är linjära. Det är bara svepet som är olika men är det på max eller min spelar det ingen roll. Det sägs att logaritmiska potar skall upplevas som mer naturliga i svepet.

Det kan spela roll med passform om det är metriskt eller tum. USA (och Mexico?) är tum Japan är metriskt. Det spelar ju inte så stor roll på hålen i plekan på en stratta men det är knöligare med passform på rattarna om det blandat.

När det gäller kvalitet och hållbarhet så har jag ingen koll men när det gäller värdet så har olika tillverkare olika toleranser. Bourns skall tydligen vara jämnast, därefter Alpha och sist CTS (dock hörsägen). Vill du ha alla potar så jämna som möjligt så kan du mäta dem. Jag brukar sätta de potar som ligger närmast normvärde som volym och de sämre som ton.

Det skall tydligen inte heller spela någon roll om det är stort eller litet hus.

Switchar har jag dålig koll på men föredrar klassiska mekaniska och undviker plastingjutna kretskortsvarianter.

Det mesta finns på GMF eller gitarrdelar.se.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


03 Jun 2022, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Under plektrumskyddet, var finner jag komponenter? (stra
AndreasO wrote:
Så min fråga är väl egentligen var hittar jag:
Switch och potar av riktigt bra kvalitet.
"oak grigsby" verkar ju vara lite hypat?


https://gitarrdelar.se/
https://www.gmf.se/

250K potar passar generellt för SC; och 500K för HB -mickar. (ALLTID värt att köpa kvalla potar.) Gällande log. eller linj. -potar; handlar mer om hur du skall koppla elen. Vill du ha den bästa klassiska switch typen för Strata: Kör en bladswitch CRL (bättre än Oak Grigsby).
Kondingar är ju en ren smak fråga. Orange Drops är ju; prisvärda, hållbara -samt funktions mässigt konsekventa. Gällande input jack; kan jag inte nog rekommmendera pure tone -alternativet. Och en treble bleed på volympoten är ju en kär klassiker för många.

Detta sagt om 'standard'. Det finns ju så klart bättre än så. Men då får man tänka lite 'utanför boxen'. Tre extra smarta saker att göra är:

A.) Lita inte på jordlänkar -som ej är lödda. Jordlänka samtliga pot höljen i elen -ifall sådana saknas.
B.) Slita bort all tejpad kopparfolie ur ev instrumentkaviteter -samt under plektrumskyddet; och köpa ett fulltäckande aluminium skydd. denna monteras mellan kroppen och plektrumskyddet.
C.) Montera den bästa tänkbara jordomslutna kabeln mellan jacket och volym poten. Rekommenderar kabel av samma typ som sitter på Gibson gitarrerna. Eftersom dessa kablar har en utsida av metall; bör man helst värma på krympslang över hela längden på kabeln.


/ Jonken


03 Jun 2022, 12:48
Profile

Joined: 23 Mar 2018, 19:19
Posts: 11
Post Re: Under plektrumskyddet, var finner jag komponenter? (stra
Ska du använda TBX-kontrollen bör du överväga att göra en 'TBX passive mod' (ersätta originalresistor 82 kΩ med en 220 kΩ fäst på annat ben). Skälet är att TBX-kontrollen ursprungligen utvecklades för att fungera med aktiva kretsar såsom Mid Boost-kretsen i Eric Claptons signaturstrata och att kontrollen i originalutförande (med 82 kΩ motstånd) inte ger en optimal matchning för användning med högimpediva pickuper i vanliga 250K volymkontrollkretsar.

Du finner mer info här: tbx-mods_and_details.pdf (15 mars 2016 från the Wayback Machine).

/Suomela


03 Jun 2022, 15:11
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Under plektrumskyddet, var finner jag komponenter? (stra
Tack snälla för bra tips.

Då har jag lyckats, eller det återstår att se, beställa lite komponenter.
Jag gör ett försök med treble bleed på volymen, "standard" .022-cap och den modifierade TBX-varianten samt en kill switch så jag kan bli kompis med Tom Morello :oops:

Quote:
B.) Slita bort all tejpad kopparfolie ur ev instrumentkaviteter -samt under plektrumskyddet; och köpa ett fulltäckande aluminium skydd. denna monteras mellan kroppen och plektrumskyddet.

Jag köpte ett sånt där färdigt "plektrumskydd" i aluminium. Just nu är gitarren tjusigt tejpad med koppar. Varför ta bort det? blir det för mycket av det goda om den är "dubbel-skärmad"?


07 Jun 2022, 07:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Under plektrumskyddet, var finner jag komponenter? (stra
CRL, lätt bästa switcharna till till strator i mitt tycke.

Potar så är CTS bra till gitarrer. 250k för singlecoils är standard. Kondensatorn kan du sätta dit vilken billig som helst, bara värdet som spelar roll allt annat är placebo. Personligen så spelar det ingen roll för mig om det är LIN eller LOG potar. Tycker båda varianterna fungerar bra till gitarrer.


27 Jul 2022, 13:26
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.