View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:09



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Backdrop? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Backdrop?
Hur tänker man när det gäller storlek på backdrop?
Är det något som är ”standard” eller hur tänker man om man spelar på mindre scener?


12 Jun 2022, 00:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Backdrop?
Variationerna borde vara oändliga, men om man spelar på scener av varierande storlek kanske ett par, tre backdrops som kan kombineras beroende på hur scenen ser ut är att föredra. Samma tänk gäller trossen som det ska hänga i.
Ska men spela på kommersiella ställen så är det nog ett krav att den ska vara brandklassad också, speciellt om man använder gamla PAR glödtrådslampor som scenbelysning.
(gamla gubb-rockare kräver att även belysningen skall vara av modell "vintage")

_________________
pudas


12 Jun 2022, 08:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Backdrop?
"Standard" i min värld är det som jag personligen (eller bandet om det är ett band) anser vara bäst.

Frågeställningen är med andra ord obegriplig. Det är tillåtet att ha en åsikt, även i nådens år 2022..


16 Jun 2022, 14:19
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Backdrop?
Bredden kan man alltid justera genom att knyta in sidorna om det är en smal scen.
Höjden kan ju vara väldigt olika beroende på spelställe/scen.
Ett fel många gör är att centrera sin bandlogga/symbol i höjd på backdropen.
Man glömmer att trummisen ofta sitter i mitten och därmed täcker en ganska stor yta.
Samma sak om det är lågt tak på scenen, det blir ju lite Spinal Tap om halva loggan försvinner ned i golvet.
Spontant skulle jag göra den 8 m bred och 5 m hög och sätta trycket högt upp, då funkar den både på de mindre festivalscenerna samt krogscenerna.
Däremot om det är mest pubgig så skulle jag nog hålla mig till 4x3 m eller liknande.
Jag rekommenderar att köpa en brandklassad backdrop och dessutom alltid ha med intyget man får med när man köper den.
I t.ex. Norge har jag vid ett antal tillfällen varit med om kontroller av myndighet/spelställe.


17 Jun 2022, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Backdrop?
Kipster wrote:
Bredden kan man alltid justera genom att knyta in sidorna om det är en smal scen.
Höjden kan ju vara väldigt olika beroende på spelställe/scen.
Ett fel många gör är att centrera sin bandlogga/symbol i höjd på backdropen.
Man glömmer att trummisen ofta sitter i mitten och därmed täcker en ganska stor yta.
Samma sak om det är lågt tak på scenen, det blir ju lite Spinal Tap om halva loggan försvinner ned i golvet.
Spontant skulle jag göra den 8 m bred och 5 m hög och sätta trycket högt upp, då funkar den både på de mindre festivalscenerna samt krogscenerna.
Däremot om det är mest pubgig så skulle jag nog hålla mig till 4x3 m eller liknande.
Jag rekommenderar att köpa en brandklassad backdrop och dessutom alltid ha med intyget man får med när man köper den.
I t.ex. Norge har jag vid ett antal tillfällen varit med om kontroller av myndighet/spelställe.


Tack för ett informativt svar!


17 Jun 2022, 21:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Christer_H, Google [Bot] and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.