View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:35



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Pedalbordsångest 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Pedalbordsångest
Har rivit mitt gamla pedalbord och påbörjat ett nytt. Får i vanlig ordning ångest över vad som ska vara med, placering, om jag ska ha en pedalswitch eller inte, och själva kopplandet när jag väl bestämt mig. Känner i mörka stunder att jag lika gärna borde strunta i allt och bara köra min Helix.
Attachment:
File comment: Pedalbordsångest
IMG_0293-5.jpg
IMG_0293-5.jpg [ 90.46 KiB | Viewed 1868 times ]

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


18 Jun 2022, 14:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Pedalbordsångest
Jag har inga åsikter eller råd att ge, men jag tänker: Jag skulle få spader av att ha så många pedaler att hålla reda på i en live situation. Varför flera boxar för olika grader av dist, och eko? Skulle själv inte vilja ha mer än en oscillerande effekt, i dagsläget en phaser då jag är less på chorus soundet!

Om den där Helix uppfyller alla dina önskemål så måste det ju vara den smidigaste lösningen!

_________________
pudas


19 Jun 2022, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Pedalbordsångest
Mitt lilla pedalbord (Som inte är så litet längre!) har tillkommit efter vilka behov jag har i bandet.


Mottagaren till det trådlösa.
Vissa låtar kräver wah.
Man vill ju ha en stämpedal.
En phase 95 för Van Halen!
Phasern låter bättre med en buffer efter så en Boss SD-1 får vara buffer och samtidigt extra gain utifallat det skulle behövas.
En noise gate i loopen. (4-cable kopplad.)
Ett delay också i loopen.
Varför inte slänga in Whammyn i loopen också också?
Ström till allt detta.
Och en kopplinglåda för alla in- och utgångar.
Plötsligt är pedalbordet jättestort!

Idealet vore såklart att bara köra sladden in i förstärkaren och bara ha kanalswitchen på golvet...


19 Jun 2022, 17:44
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Pedalbordsångest
pudas wrote:
Jag har inga åsikter eller råd att ge, men jag tänker: Jag skulle få spader av att ha så många pedaler att hålla reda på i en live situation. Varför flera boxar för olika grader av dist, och eko? Skulle själv inte vilja ha mer än en oscillerande effekt, i dagsläget en phaser då jag är less på chorus soundet!

Om den där Helix uppfyller alla dina önskemål så måste det ju vara den smidigaste lösningen!

Det är inte meningen att jag ska ha alla overdrives. Förutom fuzz så blir det nog bara två overdrives. Det svåra är att välja vilka som ska vara med då jag gillar alla av olika anledningar.
Delaypedal finns det bara en av.

Söker inte så mycket råd utan kände mest ett behov av att skriva av mig lite ångest. :)

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


19 Jun 2022, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Pedalbordsångest
Urban wrote:
Mitt lilla pedalbord (Som inte är så litet längre!) har tillkommit efter vilka behov jag har i bandet.


Mottagaren till det trådlösa.
Vissa låtar kräver wah.
Man vill ju ha en stämpedal.
En phase 95 för Van Halen!
Phasern låter bättre med en buffer efter så en Boss SD-1 får vara buffer och samtidigt extra gain utifallat det skulle behövas.
En noise gate i loopen. (4-cable kopplad.)
Ett delay också i loopen.
Varför inte slänga in Whammyn i loopen också också?
Ström till allt detta.
Och en kopplinglåda för alla in- och utgångar.
Plötsligt är pedalbordet jättestort!

Idealet vore såklart att bara köra sladden in i förstärkaren och bara ha kanalswitchen på golvet...

Ja, många bäckar små… Ska också dit med trådlöst, men har inte testat hur fuzzen fixar det. Och en stämmare…

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


19 Jun 2022, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Pedalbordsångest
Beslut, beslut och fler beslut.
Livet är fullt av små hinder och uppförsbackar. Små tids och fokustjuvar som jävlas med en.
De flesta saker som man antingen skall göra och sen glömma eller helt bör ignorera.
Kör din helix, lägg pedalerna på en hylla tills du är så trött på att se dem att du skänker dem till din granne som har dem som bottenmetestyngder.

Själv har jag löst detta lilla hinder med att helt enkelt inte ha något pedalbord längre.
Har massor av pedaler som används till och från (oftast från) i studion men live är de tomt på pedaler framför mig.
Det var lite stressigt i början, som om någon snott ens favorit snuttefilt, men nu känns det bara bra.
Inte ett beslut taget ur ett "orkar inte bära" perspektiv.

Våga bli nudist du också. Men det är några riktigt trevliga grejer du har där... bör ju användas.



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jun 2022, 08:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Pedalbordsångest
Det var ett rejält bord. Kan det inte vara läge och skaffa ett mindre och byta lite pedaler på grund av dagsformen. Lite som med kläder. Man har ju inte samma kläder på sig jämt och framförallt har man inte alla kläder på sig jämt. Det är bara jobbigt... Lycka till. Ångest är trist.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


20 Jun 2022, 09:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pedalbordsångest
Att banta ner innebär väl att 'subtrahera'...?
Har själv bantat ner REJÄLT. För mig låg lösningen i: 'vilka extra burkar måste du abslout ha?'

A.) På golvet.
B.) I loopen.

För mig blev det:

A.) BOSS TU-3W, Fulltone CLYDE Deluxe, MXR Micro amp+.
B.) ISP Decimator II G-string, BOSS DM-2W.

Signalkedja: Gitarr > TU-3 > CLYDE > Micro Amp > Decimator > Stärk / Loop send > Decimator > DM-2 > Loop return.

Det svåraste har ju varit högtalarlådorna. Alltid kört på 2 styck fyrtolvor under mina rörhäckar. Det har stört mig SÅ INNI H -de gånger jag motvilligt lämnat den ena av dom hemma. -Fuck that! -Nu SKA dom båda med! -PUNKT!


/ Jonken :oops:


02 Jul 2022, 19:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Ohjay and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.