View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:24



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Krom och nickel igen 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Krom och nickel igen
Köpte lite faber prylar men verkar i mitt tycke ha fått krom/chrome istället för nickel men säljaren (tror det är faber själva) vill inte kännas vi detta.

Här har jag satt taipiecen bredvid kromade studs. Det ser lika ut tycker jag.

https://postimg.cc/PvrCDLHf

Tailpiecen bredvid en kontrollplatta från en blond CV50 tele som Fender själva säger är förnicklad hårdvara.

Den förnicklade kontrollplattan ser i mina ögon lite gulare ut men nähe då... Säljaren påstår att det är tvärtom är telen som har chromplatta och tailpecen är förnicklad.
https://postimg.cc/Mnytt4Rc

Snacka om frustration :evil:


28 Jun 2022, 20:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Krom och nickel igen
Oj; va tråkigt och lökigt -på vartenda jäkla plan! Vad är det för metall på den? -Aluminium eller titan? Faber verkar ju tydligen inte riktigt hålla hela vägen när det gäller kundservice. Försöker själv att hålla mig borta från faber; då några av moina kunder också haft problem med dem...
Du får gnugga den till 'relic' -eller beställa typ från ABM -eller Philadelphia Luthiere Tools & Supplies. (Båda dessa företags grejer ÄR ju nickel.)

https://www.philadelphialuthiertools.com/bridge-and-tailpieces/tailpieces-and-wraparound-tailpieces/precision-cnc-machined-lightweight-aircraft-aluminum-tailpiece-tailpiece-only/
https://abm-guitarpartsshop.com/ABM-GUITAR-PARTS/Tuneomatic-Stoptail/Stoptails/ABM-3020/Aluminum:::256_87_166_167_169.html
https://www.thomann.de/gb/abm_3020n_stop_tail.htm


/ Jonken


28 Jun 2022, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Krom och nickel igen
Obi wrote:
Köpte lite faber prylar men verkar i mitt tycke ha fått krom/chrome istället för nickel men säljaren (tror det är faber själva) vill inte kännas vi detta.

Här har jag satt taipiecen bredvid kromade studs. Det ser lika ut tycker jag.

https://postimg.cc/PvrCDLHf

Tailpiecen bredvid en kontrollplatta från en blond CV50 tele som Fender själva säger är förnicklad hårdvara.

Den förnicklade kontrollplattan ser i mina ögon lite gulare ut men nähe då... Säljaren påstår att det är tvärtom är telen som har chromplatta och tailpecen är förnicklad.
https://postimg.cc/Mnytt4Rc

Snacka om frustration :evil:


Säljaren har fel, sista bilden visar tydligt det man pratar om vad som är skillnad.
Chrome har en "blåaktig och mjuk ton, medans nickel har en mer klar ton.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Jun 2022, 21:56
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Tack Jonken och Owe :) .
Det handlar om aluminium så det är inga jättepengar men trist hursomhelst.

Jo jag var ganska säker på att det var fel ytfinish (krom) men säljaren insisterade till sist på att olika tillverkare varierade i ton men att
faber aldrig haft en blåton på sitt krom :roll: så jag kollade med er för säkerhets skull. Skönt att få det berkäftat men lökigt av säljaren minst sagt :evil: .

Gitarren är en rejält sliten sjuttitalare så det passar bra att slipa ner det mesta för en mer matt finish eller enhetlig look på abr och tailpiece som funkar ihop.
Man får väl köra med ansliktsmask om man mattar ner dem isf för krom och nickelpartiklar är väl inget man vill ha ner i sina lungor.


28 Jun 2022, 22:40
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Säljaren är nog inte faber själva utan
guitarpartsgermany.com som kallar sig för musicelli2010 på ebay
Han har 100% pos feedback. så man tycker att det borde funka. Nåväl inte denna gång
Efter en rejäl avhyvling med galla kunde han tänka sig att låta mig returnera men inisterar forfarande på att det är nickel.
Vem orkar hålla på :( .


29 Jun 2022, 08:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Krom och nickel igen
Om du vill kan du ju testa att "relica" den med saltsyra.

Så här:

https://www.youtube.com/watch?v=AoA0O6kSBqk

Jag har gjort det på kromade delar och det funkar förvånansvärt bra.
Prova med två timmar först för delen i den slutna lådan till att börja med.
Gå på längre om du vill ha mer "relic".

Och glöm inte andningsmask när du öppnar!
Det gjorde jag första gången ... herre jävlar.... :shock: :wink:

Saltsyran hittar du på färgaffären.

/Tomas


29 Jun 2022, 09:50
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Korvabengt wrote:
Om du vill kan du ju testa att "relica" den med saltsyra.

Så här:

https://www.youtube.com/watch?v=AoA0O6kSBqk

Jag har gjort det på kromade delar och det funkar förvånansvärt bra.
Prova med två timmar först för delen i den slutna lådan till att börja med.
Gå på längre om du vill ha mer "relic".

Och glöm inte andningsmask när du öppnar!
Det gjorde jag första gången ... herre jävlar.... :shock: :wink:

Saltsyran hittar du på färgaffären.

/Tomas


Tack för tips. Jag driver ett lab så jag har ju både saltsyra och dragskåp att hållas i som tur är :D

Har fö prövat det för länge sedan men då hade jag någon annan syra + Klorin enligt något tips.


Last edited by Obi on 29 Jun 2022, 10:06, edited 1 time in total.



29 Jun 2022, 09:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Krom och nickel igen
Ja, då finns det ju inget att tveka på!! :lol:

Vill du accentuera vissa partier kan du innan saltsyran gå på med fin smärgel
för att få en större effekt på vissa ställen.


29 Jun 2022, 10:03
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Obi wrote:
Säljaren är nog inte faber själva utan
guitarpartsgermany.com som kallar sig för musicelli2010 på ebay
Han har 100% pos feedback. så man tycker att det borde funka. Nåväl inte denna gång
Efter en rejäl avhyvling med galla kunde han tänka sig att låta mig returnera men inisterar forfarande på att det är nickel.
Vem orkar hålla på :( .


Nä, antagligen inte Faber du handlat av.
Faber guitar parts hittas här: https://www.faberguitar.com/
Handlade ett ABR stall av dom för nån månad sen, och det gick bra. Dock lite snålt av dom att skicka i ett kuvert istället för i en kartong.


29 Jun 2022, 12:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Krom och nickel igen
Korvabengt wrote:
Om du vill kan du ju testa att "relica" den med saltsyra.

Så här:

https://www.youtube.com/watch?v=AoA0O6kSBqk

Jag har gjort det på kromade delar och det funkar förvånansvärt bra.
Prova med två timmar först för delen i den slutna lådan till att börja med.
Gå på längre om du vill ha mer "relic".

Och glöm inte andningsmask när du öppnar!
Det gjorde jag första gången ... herre jävlar.... :shock: :wink:

Saltsyran hittar du på färgaffären.

/Tomas


Hej Tomas !
Ja, saltsyra funkar bra, men något att vara väldigt försiktig med om man inte vet vilken metall man har att göra med under det som är kromat.
saltsyra fullstädigt smälter/ äter upp Ex : aluminium och enbart ångorna av saltsyra kommer få alla verktyg att rost i rummet du labbar med saltsyra.

Saltsyra är ett tveäggat svärd , finns inget som "äter upp" rost som saltsyra gör, men om man inte tvättar av saltsyran och sen doppar i lut, så finns det inget som gör att rostar fort som F , som saltsyra gör.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Jun 2022, 18:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Nuförtiden finns ett stort utbud av relikerade delar, så finns eg ingen anledning att mixtra med saltsyra, klorgas och andra potentiellt dödliga eller skadliga kemikalier.

_________________



01 Jul 2022, 13:19
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Mike Leaf wrote:
Nuförtiden finns ett stort utbud av relikerade delar, så finns eg ingen anledning att mixtra med saltsyra, klorgas och andra potentiellt dödliga eller skadliga kemikalier.


Fast i det här fallet så är ju inte relikeringen det primära utan snarare att bli av med det felaktiga kromet som ser bedrövligt ut ihop med en förnicklad ABR :(
Men jag har en gitarr med kromad Nashville så jag sätter nog den där och köper en ny tailp. istället.


01 Jul 2022, 13:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Krom och nickel igen
Amp Healer II wrote:
Korvabengt wrote:
Om du vill kan du ju testa att "relica" den med saltsyra.

Så här:

https://www.youtube.com/watch?v=AoA0O6kSBqk

Jag har gjort det på kromade delar och det funkar förvånansvärt bra.
Prova med två timmar först för delen i den slutna lådan till att börja med.
Gå på längre om du vill ha mer "relic".

Och glöm inte andningsmask när du öppnar!
Det gjorde jag första gången ... herre jävlar.... :shock: :wink:

Saltsyran hittar du på färgaffären.

/Tomas


Hej Tomas !
Ja, saltsyra funkar bra, men något att vara väldigt försiktig med om man inte vet vilken metall man har att göra med under det som är kromat.
saltsyra fullstädigt smälter/ äter upp Ex : aluminium och enbart ångorna av saltsyra kommer få alla verktyg att rost i rummet du labbar med saltsyra.

Saltsyra är ett tveäggat svärd , finns inget som "äter upp" rost som saltsyra gör, men om man inte tvättar av saltsyran och sen doppar i lut, så finns det inget som gör att rostar fort som F , som saltsyra gör.


Hej Owe!

Nja… du kanske överdriver saltsyrans korrosionseffekt något……

Jag har gjort mina små ”relicexperiment” i min verkstad där jag har en massa verktyg (jag bygger lite motorcyklar ibland) som är potentiellt utsatta för ”saltsyregasen” och inget har rostat mer än normalt. D.v.s inget i en vanligt ventilerad verkstad. Som vanligt.
Jag har heller aldrig märkt någon påverkan på grund/bulk materialet (aluminium) då man inte utsätter det kromade under längre tid för saltsyran.
Men du har helt rätt att man måste tvätta ordentligt efteråt. Milda dryga Yes är perfekt. Och vatten.


02 Jul 2022, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Obi wrote:
Fast i det här fallet så är ju inte relikeringen det primära utan snarare att bli av med det felaktiga kromet som ser bedrövligt ut ihop med en förnicklad ABR :(
Men jag har en gitarr med kromad Nashville så jag sätter nog den där och köper en ny tailp. istället.

Ja, men det går inte att relikera kromdelar så de ser ut som nickel, de har en annan färgton.

_________________



07 Jul 2022, 10:09
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Mike Leaf wrote:
Ja, men det går inte att relikera kromdelar så de ser ut som nickel, de har en annan färgton.


Jo det är ju liksom de olika färgtonerna tråden handlar om. Man kan fortfarande ta bort i princip allt krom så det ser så slitet ut att man kommer ner till alu.
Och det är mycket lättare att smälta färgtonsvariationer när det är slitet än när bägge är högblanka som nya.

Och om vi ska vara såna :lol: så verkar det vara en ganska vanlig process att lägga
ett lager nickel under kromet också. Fast det finns fler varianter av förkromning så säker kan man inte vara.


07 Jul 2022, 10:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Obi wrote:

Man kan fortfarande ta bort i princip allt krom så det ser så slitet ut att man kommer ner till alu.
Och det är mycket lättare att smälta färgtonsvariationer när det är slitet än när bägge är högblanka som nya.

Jo men låter komplicerat, sen finns det väl annan hårdvara på gitarren?
Ofta vill man ju ha allt i samma legering, Aluminium har ju också ett säreget utseende, dock passar det ofta med nickel.

Visst kan det ibland se coolt ut att blanda nickel/krom eller tom gulddelar men man brukar tröttna på
det rätt snabbt.
Förresten är det vanligt på nya Gibsons att kåpor och stall är i krom, men mekaniken + skruvar, jack mm är nickel så de verkar inte ens bry sig längre. Kanske man bara är petig.

_________________



08 Jul 2022, 15:26
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Krom och nickel igen
Mike Leaf wrote:
Obi wrote:

Man kan fortfarande ta bort i princip allt krom så det ser så slitet ut att man kommer ner till alu.
Och det är mycket lättare att smälta färgtonsvariationer när det är slitet än när bägge är högblanka som nya.

Jo men låter komplicerat, sen finns det väl annan hårdvara på gitarren?
Ofta vill man ju ha allt i samma legering, Aluminium har ju också ett säreget utseende, dock passar det ofta med nickel.

Visst kan det ibland se coolt ut att blanda nickel/krom eller tom gulddelar men man brukar tröttna på
det rätt snabbt.
Förresten är det vanligt på nya Gibsons att kåpor och stall är i krom, men mekaniken + skruvar, jack mm är nickel så de verkar inte ens bry sig längre. Kanske man bara är petig.


Du har säkert rätt men kan vara att den här gitarren är svart som gör att skillnaderna krom/nickel sticker ut lite eller blir mer påtagliga.


09 Jul 2022, 08:41
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.