View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:57



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG? 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Tänk Luther Perkins och Vince Gill.
Vad krävs av en Tele för att det skall låta så?
Förslag, åsikter, erfarenheter och tips uppskattas.
Tips på Tele till salu skulle också sitta fint. Observera att det inte alls behöver stå Fender på huvudet. Fet hals är givetvis ett måste.

Tack på förhand!

/Mats N


24 Jul 2022, 22:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Sitter mycket i fingrarna naturligtvis men också vilken förstärkare man har.
Vad gäller telen i sig ska det vara lönnbräda och mickar som inte är för heta, de tidigaste hade inte samma twang som senare 50 och 60-talare.


25 Jul 2022, 07:41
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Bor inte du nästgårds med forumets nestor på området, Ljudbojare Marshall?

Vet inte om ni har kontakt sedan tidigare men kanske kan vara en möjlighet.


25 Jul 2022, 09:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Känner inte alls till de gitarrister du nämner. Och jag kanske är ute på cykeltur men jag har fått för mig att ett måste för att en tele ska låta som en tele är att den har den urprungliga typen av stall med tre sadlar som inte är kompenserade.


25 Jul 2022, 11:03
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Goda råd ifall man söker en Tele med twang: -Lönn bräda, -Ask kropp, -low output mickar. En fetare hals profil är också riktigt nice. (Allt detta är egentligen standard på en klassisk vintage 50's spec butter/black guard Tele.)
Nu var det två helt olika sound jag hörde i klippen (Gill/Perkins). Men båda dessa sound är klassisk Fender stärk (twin, bassman etc, etc). Resten handlar egentligen endast om spelstil och vilka högtalare man väljer till stärken.

Men i mitt tycke är detta sound 100 resor intressantare och coolare:https://www.youtube.com/watch?v=98T648KLfHQ
(Det finns en Coronado till salu på Börsen i GTB om jag minns rätt.) :wink:


/ Jonken


25 Jul 2022, 11:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Vince Gills ljud är inte vad jag direkt skulle kalla "twang", men i hans fall är det en rejäl dos kompression och något nedtonad diskant.
Tycker inte att man behöver så mycket mer än single coils och en förstärkare typ Deluxe Reverb eller liknande. Resten är upp till hur och vad man spelar.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Jul 2022, 11:14
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Lynxtrap wrote:
Vince Gills ljud är inte vad jag direkt skulle kalla "twang", men i hans fall är det en rejäl dos kompression och något nedtonad diskant.
Tycker inte att man behöver så mycket mer än single coils och en förstärkare typ Deluxe Reverb eller liknande. Resten är upp till hur och vad man spelar.


Vince Gills ljud i låten Liza Jane är twang nog för mig.

/Mats N


25 Jul 2022, 11:20
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
lpstd wrote:
Känner inte alls till de gitarrister du nämner. Och jag kanske är ute på cykeltur men jag har fått för mig att ett måste för att en tele ska låta som en tele är att den har den urprungliga typen av stall med tre sadlar som inte är kompenserade.


Brent Mason har 6 sadlar och en stackad Duncan bridge pickup på sin 69:e ? tele så man undrar hur mycket det sitter i gitarrens hårdvara.
Han låter tillräckligt twangig för mig. (eller så beror kanske stalltypen på B-benderinstallation?)


25 Jul 2022, 11:59
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Goran wrote:
Sitter mycket i fingrarna naturligtvis men också vilken förstärkare man har.
Vad gäller telen i sig ska det vara lönnbräda och mickar som inte är för heta, de tidigaste hade inte samma twang som senare 50 och 60-talare.

Precis!
https://youtu.be/MxqXyWbwUHk Brad spankar tele rejält med twang….

_________________
/Marko


25 Jul 2022, 13:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Jonken wrote:
Men i mitt tycke är detta sound 100 resor intressantare och coolare:https://www.youtube.com/watch?v=98T648KLfHQ
(Det finns en Coronado till salu på Börsen i GTB om jag minns rätt.) :wink:




Förlåt men jag blev helt fullt i skratt när jag såg en Coronado med svaj, med tanke på att den usla konstruktionen på den gitarrtypen gör att halsen i sig är självsvajande.. :P


25 Jul 2022, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Mats Nermark wrote:
Tänk Luther Perkins och Vince Gill.
Vad krävs av en Tele för att det skall låta så?
Förslag, åsikter, erfarenheter och tips uppskattas.
Tips på Tele till salu skulle också sitta fint. Observera att det inte alls behöver stå Fender på huvudet. Fet hals är givetvis ett måste.

Tack på förhand!

/Mats N


Olika sorters twang i min bok; Perkins’ något dovt och diskantfattigt, Gills sprilligare med mer diskantemfas.
För övrigt lär det också existera twang från Gretsch-gitarrer, ofta med Bigsby :roll: , men det är nog inget riktigt twang…

För Luther Perkins-twang skulle jag spela 50’s style tele genom en Fender Bassman (tweed, 5F6) på rejäl volym, normal-kanalen. Han spelade mest Esquire med Johnny Cash och det lär ha varit en 55:a.

För Vince Gill-twang skulle jag prova en senare 50’s style tele - med mer sprill och något klenare pickups - genom en kompressor ställd för i huvudsak clean boost, t.ex. Orange Squeezer klon, in i en Fender Deluxe Reverb på moderat volym eller en Twin Reverb på mycket stark volym, dvs. låta kompressorn styra över försteget något. Vince’s vita black guard är väl en 53:a, tror jag.

Här är Redd Volkaerts version av Luther-twang, litet mer dirty och knorrande (Nocaster & 1958 Bassman):
https://youtu.be/5tF18XYkLaU

Vince-twang här, shorts och allt (och Rivera-stärkare ser det ut som), ganska rent ljud jämförelsevis:
https://youtu.be/QbwkIkq3N8k

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


25 Jul 2022, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Utomordentlig analys!
:D


25 Jul 2022, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Ett sound finns ju egentligen i lyssnarens öron, och vi tycker olika!
Men mannen som brukar räknas som twangens fader, Duane Eddy spelade väl på Gretch vill jag minnas. Sen är väl soundet lika mycket en spelstil som ett material val!
Men rent ljud, stor dos reverb och melodispel i det lägre registret med mycket spunna strängar, så kan det nog bli twangigt!

_________________
pudas


26 Jul 2022, 05:59
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
”Vad krävs för att en Tele skall få riktigt TWANG?”

Jag misstänker att svaret lyder Bill Kirchen.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 Jul 2022, 10:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Jag måste säga att efter att ha spelat gitarr i snart 35 år så har jag aldrig riktigt fattat vad "twang" är. Nu har jag aldrig ägt någon tele men jag får ändå uppfattningen som att det betyder olika saker för olika människor. Så jag undrar om det inte ändå helt sonika handlar om att det ska vara en bra gitarr med telespecar? Brukar inte detta betyda "tajt botten" eller nåt åt det hållet? Att konstruktionen av stallet och hur stallpickupen sitter fast i det gör att basfrekvenserna blir väldigt renklingande? Och att det därför passar både till surfmusik mm men även för ett band som Status Que? Jag som gillar gain vet ju att jag blivit förvånad många gånger när jag testat en tele att det funkar oväntat bra till riviga rockriff.
Twang betyder helt enkelt - bra och väldigt typiskt teleljud?


26 Jul 2022, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Granis67 wrote:
”Vad krävs för att en Tele skall få riktigt TWANG?”

Jag misstänker att svaret lyder Bill Kirchen.


Denna artist har helt gått mig förbi. Mycket trevligt att lyssna på!
Hans egen "guitar jamboree" är sanslöst bra, fräckt lirat, sanslöst rolig att lyssna på !
https://www.youtube.com/watch?v=SDQnrpNcL1U

_________________
pudas


26 Jul 2022, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Mats Nermark wrote:
Lynxtrap wrote:
Vince Gills ljud är inte vad jag direkt skulle kalla "twang", men i hans fall är det en rejäl dos kompression och något nedtonad diskant.
Tycker inte att man behöver så mycket mer än single coils och en förstärkare typ Deluxe Reverb eller liknande. Resten är upp till hur och vad man spelar.


Vince Gills ljud i låten Liza Jane är twang nog för mig.

/Mats N


Ok, det är väl som sagt svårt att enas om hur "twang" ska definieras.
Vad gäller Liza Jane så är det väl Tele mosad med typ en MXR- eller Boss-kompressor in i en Deluxe Reverb, skulle inte bli förvånad om en line direkt in i mixerbordet vore inblandad. Verkar som att han ville få gitarren att låta som en pedal steel.

Jättebra spel, en favorit även hos mig. Men om man bara lyssnar på själva gitarrljudet utan hänsyn till den musikaliska kontexten så tycker jag att det är sönderkomprimerat, odynamiskt och nästan litet "plastigt" på nåt sätt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Jul 2022, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Här körs det rakt in i en Princeton och en Deluxe Reverb, utan pedaler.
https://www.youtube.com/watch?v=4_fypxLVbs0
För att få twang måste man kunna twanga.

_________________
Gud finns inte.


26 Jul 2022, 15:13
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
DrSlim wrote:
Här körs det rakt in i en Princeton och en Deluxe Reverb, utan pedaler.
https://www.youtube.com/watch?v=4_fypxLVbs0
För att få twang måste man kunna twanga.


Precis så. Jag tror en mycket stor del av twang-faktorn står att finna i anslaget - som är snärtigt - och spelattityden - som är självsäker och ”övertygande”.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Jul 2022, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Image

_________________
Försvinn ur min åsikt


27 Jul 2022, 21:31
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Vad brukar köntri-twangarna ha för strängar och plektrum till sina telecasters? Nån som har koll?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


29 Jul 2022, 18:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
dacca wrote:
Vad brukar köntri-twangarna ha för strängar och plektrum till sina telecasters? Nån som har koll?

De brukar köra standard medeltjocka strängar; typ 010:or. Det brukar skilja lite hur tjock olika killars botten strängar är. Det får dock inte bli för tjockt -så att det basregistret dödar AK-twangen. Generellt snackar vi helt rent och ärligt stärkarsound här. Detta innebär att strängarna och gura konstruktionen styr mycket mer över soundet som kommer ur stärkaren. Även en lekman ofta hör -och faktiskt reagerar på detta; som de inte annars gör. Det mesta sitter ju i klabbarna hos den som spelar; men: När man snackar strikt rent sound; är det mycket enklare för alla att dela upp detta sound i 'bara' två kategorier: 'Behagligt' eller 'obehagligt' för öronen. Det intressanta i detta scenario är smak & tycke; där musiker oavsett musikgenre tenderar att tycka ganska lika. Ett kanon rent sound -som samtidigt verkligen funkar för öron, mick och inspelnings tekniskt är väldigt mycket svårare än folk tror att få till. Och del-svaret till JUST DETTA leder oss tillbaka till ursprungsfrågan i tråden: Alla studioteknikers ultimata hatobjekt när det gäller clean sound: Herr: 'Peak' och Mister: 'Twang'... Och live: -Jo; tjena; Jag behöver halva scengolvet + 5-mickar utspridda på exakt rätta ställena för mitt gitarrsound.

Att leta efter en kanon-bra Twang gitarr; är annorlunda:
Man behöver inte ens hänga ner den från kroken i butiken: Bara ta ett rejält nyp på låga E-strängen -och lyssna på Twangen. De med sämre gehör; måste RE-verifiera: Nypa flera gånger på samma gura. Medans andra nyper gura efter gura samtidigt och stannar och extra nyper på den som låter vad de letar efter. Kan uppfattas som drygt beteende av musikaffärspersonal om man inte är en kändis där. Dock orsaken till varför man skall nypa många samtidigt; är ju för att A B-jämföra strykan i anslagsklang -med styrkan i utringande klang. Alla Ni som spelat ägt en riktig Tele -har nog blivit bitna av 'snappet' som bokstavligen biter en i röven när man hör det. DETTA är ju det ULTIMATA soundet för en rättvis tonkontroll! (Det är detta som givit 500 spänns NOS kondingarna (BS Deluxe) deras rykte.)

-Twangen kommer ur strängen. Det gäller bara att strängen sitter på en gura som fixar AK-mässigt att hantera detta.


/ Jonken


31 Jul 2022, 10:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Jag skulle säga att förstärkaren är absolut viktigast. Spelar ingen roll vad du har för gitarr om stärkaren är dålig. Ska man få ett bra "twang" så behöver man en stärkare som gör det bra.

Sedan är väl micken och stallet viktigast efter det skulle jag säga.


01 Aug 2022, 12:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Frisk wrote:
Jag skulle säga att förstärkaren är absolut viktigast. Spelar ingen roll vad du har för gitarr om stärkaren är dålig. Ska man få ett bra "twang" så behöver man en stärkare som gör det bra.

Sedan är väl micken och stallet viktigast efter det skulle jag säga.

Är nog så.
Tänker på Danny Gatton, han hade ju helt fel mickar, Joe Bardens rail med keramiska magneter, trots det ett sjuhelvetes twang när han så ville. Så fingrarnas förmåga är viktig.


01 Aug 2022, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
dacca wrote:
Vad brukar köntri-twangarna ha för strängar och plektrum till sina telecasters? Nån som har koll?


009- eller 010-set är de vanligaste. Hex- eller round core är olika. Vince Gill kör t.ex D’Addario 010-046 hex core. Brent Mason kör 009-044 men också 0095 E & 0115 B har jag läst; hex core tror jag. Luther Perkins var väl utlämnad åt round core nickel på 50-talet, tjockleken känner jag inte till.

Plektrumet är ganska hårt, påfallande ofta tumplektrum hos countrylirarna. Anslaget ska ju vara snärtigt och med tumplektrum fås smättwanget från de andra fingrarna.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


01 Aug 2022, 20:16
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Recept för teletwang:

Lätt askkropp
Fet hals med lönnbräda
Vanliga j*vla vintageskruvar
Stall av Fender vintagetyp = tunn bockad plåt
Snabbdoppade slarvigt vaxade mickar, low output

Recept mot teletwang:

Tung kropp av allt utom ask
Låsbara skruvar
Tunn hals med rosewoodbräda
Högmassestall typ Callaham
High output mickar

Klart man/kvinna kan få till twang osvsett.
Men, gitarr enligt recept 2 gör det svårare

_________________
Lasse


06 Aug 2022, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
lasse svaj wrote:
Recept för teletwang:

Lätt askkropp
Fet hals med lönnbräda
Vanliga j*vla vintageskruvar
Stall av Fender vintagetyp = tunn bockad plåt
Snabbdoppade slarvigt vaxade mickar, low output

Recept mot teletwang:

Tung kropp av allt utom ask
Låsbara skruvar
Tunn hals med rosewoodbräda
Högmassestall typ Callaham
High output mickar

Klart man/kvinna kan få till twang osvsett.
Men, gitarr enligt recept 2 gör det svårare

Bra skrivet. Håller med.
Faktiskt lite oroväckande; att det verkar finnas flera här som själva verkligen tror -att twang är något som kommer ur vissa typer av förstärkare.... :o

-If the player and the instrument can't cut it: Don't bother with the exuces....


/ Jonken


07 Aug 2022, 11:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Jonken wrote:
lasse svaj wrote:
Recept för teletwang:

Lätt askkropp
Fet hals med lönnbräda
Vanliga j*vla vintageskruvar
Stall av Fender vintagetyp = tunn bockad plåt
Snabbdoppade slarvigt vaxade mickar, low output

Recept mot teletwang:

Tung kropp av allt utom ask
Låsbara skruvar
Tunn hals med rosewoodbräda
Högmassestall typ Callaham
High output mickar

Klart man/kvinna kan få till twang osvsett.
Men, gitarr enligt recept 2 gör det svårare

Bra skrivet. Håller med.
Faktiskt lite oroväckande; att det verkar finnas flera här som själva verkligen tror -att twang är något som kommer ur vissa typer av förstärkare.... :o

-If the player and the instrument can't cut it: Don't bother with the exuces....


/ Jonken


Har du inte rätt förstärkare så spelar det ingen roll hur bra "twang" din gitarr har. Det är min poäng. Det kommer inte låta bra oavsett hur du gör om förstärkaren inte levererar på ett bra sätt.
Vissa förstärkare kan inte leverera detta på ett bra sätt. Det blir antingen inget riktigt bett eller så blir det spik i örat om man försöker justera det. Man vill inte ha något av det, utan man vill ha ett bra och twangigt ljud.


10 Aug 2022, 14:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Frisk wrote:
Har du inte rätt förstärkare så spelar det ingen roll hur bra "twang" din gitarr har. Det är min poäng. Det kommer inte låta bra oavsett hur du gör om förstärkaren inte levererar på ett bra sätt.
Vissa förstärkare kan inte leverera detta på ett bra sätt. Det blir antingen inget riktigt bett eller så blir det spik i örat om man försöker justera det. Man vill inte ha något av det, utan man vill ha ett bra och twangigt ljud.

Har en helt/totalt annan åsikt. Vad du pratar om här är olika typer av nyanser/tonbilder -av ett redan skapad klangbild. 'Twang' är ett AK-begrepp; som har grunden i den akustiska klangen som skapas av ett anslag. Visst: Jag förstår vad du menar i att; med olika typer av grejer får man ut detta olika sätt. Men ändå är detta som att jämföra äpplen och päron. Typ som att snacka om styrkan i mellan register; med eller utan en EQ-pedal; där mittenreglarna EQ pedalen dragna upp max. (Olika förstärkare/högtalare är byggda -för prioritera, forma och framhålla olika register.) och: OAVSETT förstärkare; ligger ALLTID förstärkares begränsning i vad de matas med. De maximala grund egenskaperna av vad en akustisk ton omfattas av; ÄR vad en förstärkare ges att hantera. Eller enklare förklarat: För samma person att lira samma stycke med en Tele kontra en Pålle -i vilken förstärkare som helst; ger två helt olika sound. Detta ÄVEN om det var möjligt att köra med exakt samma mickar båda gitarrerna. Telen skulle ändå ge mer 'twang' -hur mycket man än skulle försöka kompensera detta på förstärkarpanelen.

Riktig twang har bett; men blir aldrig spik i örat. Spik i örat innebär ett EQ-problem. Och precis som du så korrekt nämner går detta inte att justera bort. Problemet här är inte förstärkaren -utan instrumentet. Alternativen för att justera bort felet; är att skruva i gitarren -inte i förstärkaren. Och det mest logiska är då: Sänka ner micken från strängarna eller dra ner på volymen i gitarren. Dock det enda man gör här; är endast att försöka minimera ett problem. Skillnaden är endast att den elektriska tonbilden som stärkaren får att jobba med bli återhållsammare; och förhoppningsvis hamnar mer på en nivå som förstärkaren fixar att hantera bättre. Innebär detta mer 'twang' i ljudbilden? Nej: Gitarren kommer ändå att ha exakt samma akustiska klangbild den hade tidigare.
Jämför vi detta mot en gitarr som har en solid akustisk klangbild med 'twang': Det har detta OAVSETT vilken förstärkare man pluggar in i. Får en förstärkare rätt förutsättningar -har den enklare att hantera denna typ av 'peakigare' tonsignatur. Detta för att peakarna/twanget -i kombination med djupet och jämnheten i klangbilden skapas akustiskt -inte elektriskt. 'Twang' är alltså klangmässigt (notera: INTE elektriskt tonmässigt) en akustisk kombination av tre saker: -

-Anslag/snap/styrka.
-Klangjämnhet i styrka mellan anslag och ut ringande klang.
-Klangbredd mellan diskant och djup (notera: INTE treble, middle och bass).


I elektrisk väg -och även på förstärkarspråk kallas dessa saker ofta:

-Peak/gain
-Sustain
-EQ

Skillnaden är att det är HELT OMÖJLIGT att förändra akustiska grundsignaturer i elektrisk väg. Vi kan bara nyansera den elektriska signalen som finns att tillgå ända upp till 'wazoo'.
Och än en gång: 'Twang' ÄR INTE ett elektriskt begrepp -utan ett akustiskt begrepp. Hur mycket 'twang' vi adderar styrs klangmässigt av det vi spelar på i kombination med hur fysiskt duktiga vi är att återskapa detta i sättet vi använder instrumentet. DÄREMOT: Hur vi vill nyansera/forma vår 'twangiga' AK-klang; blir den efterföljande elektriska/förstärkarbiten. Sedan om våra personliga preferenser är: Fender, VOX, Orange, -eller BOSS, MXR, Fulltone osv, osv: Är ju helt upp till var och en.


/ Jonken


10 Aug 2022, 16:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vad krävs för att en Tele skall få riktig TWANG?
Jonken wrote:
Frisk wrote:
Har du inte rätt förstärkare så spelar det ingen roll hur bra "twang" din gitarr har. Det är min poäng. Det kommer inte låta bra oavsett hur du gör om förstärkaren inte levererar på ett bra sätt.
Vissa förstärkare kan inte leverera detta på ett bra sätt. Det blir antingen inget riktigt bett eller så blir det spik i örat om man försöker justera det. Man vill inte ha något av det, utan man vill ha ett bra och twangigt ljud.

Har en helt/totalt annan åsikt. Vad du pratar om här är olika typer av nyanser/tonbilder -av ett redan skapad klangbild. 'Twang' är ett AK-begrepp; som har grunden i den akustiska klangen som skapas av ett anslag. Visst: Jag förstår vad du menar i att; med olika typer av grejer får man ut detta olika sätt. Men ändå är detta som att jämföra äpplen och päron. Typ som att snacka om styrkan i mellan register; med eller utan en EQ-pedal; där mittenreglarna EQ pedalen dragna upp max. (Olika förstärkare/högtalare är byggda -för prioritera, forma och framhålla olika register.) och: OAVSETT förstärkare; ligger ALLTID förstärkares begränsning i vad de matas med. De maximala grund egenskaperna av vad en akustisk ton omfattas av; ÄR vad en förstärkare ges att hantera. Eller enklare förklarat: För samma person att lira samma stycke med en Tele kontra en Pålle -i vilken förstärkare som helst; ger två helt olika sound. Detta ÄVEN om det var möjligt att köra med exakt samma mickar båda gitarrerna. Telen skulle ändå ge mer 'twang' -hur mycket man än skulle försöka kompensera detta på förstärkarpanelen.

Riktig twang har bett; men blir aldrig spik i örat. Spik i örat innebär ett EQ-problem. Och precis som du så korrekt nämner går detta inte att justera bort. Problemet här är inte förstärkaren -utan instrumentet. Alternativen för att justera bort felet; är att skruva i gitarren -inte i förstärkaren. Och det mest logiska är då: Sänka ner micken från strängarna eller dra ner på volymen i gitarren. Dock det enda man gör här; är endast att försöka minimera ett problem. Skillnaden är endast att den elektriska tonbilden som stärkaren får att jobba med bli återhållsammare; och förhoppningsvis hamnar mer på en nivå som förstärkaren fixar att hantera bättre. Innebär detta mer 'twang' i ljudbilden? Nej: Gitarren kommer ändå att ha exakt samma akustiska klangbild den hade tidigare.
Jämför vi detta mot en gitarr som har en solid akustisk klangbild med 'twang': Det har detta OAVSETT vilken förstärkare man pluggar in i. Får en förstärkare rätt förutsättningar -har den enklare att hantera denna typ av 'peakigare' tonsignatur. Detta för att peakarna/twanget -i kombination med djupet och jämnheten i klangbilden skapas akustiskt -inte elektriskt. 'Twang' är alltså klangmässigt (notera: INTE elektriskt tonmässigt) en akustisk kombination av tre saker: -

-Anslag/snap/styrka.
-Klangjämnhet i styrka mellan anslag och ut ringande klang.
-Klangbredd mellan diskant och djup (notera: INTE treble, middle och bass).


I elektrisk väg -och även på förstärkarspråk kallas dessa saker ofta:

-Peak/gain
-Sustain
-EQ

Skillnaden är att det är HELT OMÖJLIGT att förändra akustiska grundsignaturer i elektrisk väg. Vi kan bara nyansera den elektriska signalen som finns att tillgå ända upp till 'wazoo'.
Och än en gång: 'Twang' ÄR INTE ett elektriskt begrepp -utan ett akustiskt begrepp. Hur mycket 'twang' vi adderar styrs klangmässigt av det vi spelar på i kombination med hur fysiskt duktiga vi är att återskapa detta i sättet vi använder instrumentet. DÄREMOT: Hur vi vill nyansera/forma vår 'twangiga' AK-klang; blir den efterföljande elektriska/förstärkarbiten. Sedan om våra personliga preferenser är: Fender, VOX, Orange, -eller BOSS, MXR, Fulltone osv, osv: Är ju helt upp till var och en.


/ Jonken


Elgitarr är inte ett akustiskt instrument. Det är meningen att man ska förstärka dess signal. Går inte att plocka bort vissa komponenter och säga att detta gör detta osv. Allting spelar in på ljudet.

Allt går inte att fixa med EQ heller. Vissa stärkare låter helt enkelt inte bra för vissa ändamål. Så enkelt är det.

Om gitarrkroppen är byggd i ask eller något annat träslag har nog minst betydelse av allt kan jag påstå och känna mig rätt så säker på att jag har rätt. Däremot så spelar densiteten stor roll (men inte själva träslaget i sig även om densiteten givetvis påverkas av vilket träslag det är).


10 Aug 2022, 16:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Ftmch and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.