View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:41



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Lite glad funk med svajarmsövningar 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Lite glad funk med svajarmsövningar
Här är min senaste inspelning.

https://soundcloud.com/mats-nermark/theres-also-that

/Mats N


02 Aug 2022, 22:15
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Kul och lite annorlunda spelat... 8)


07 Aug 2022, 10:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Schysst lir, groove & sound.
Många partier som i min värld känns atonala i sammanhanget och i solot har de sin plats - det liras på bra där!
Men låtens B-tema… vågar man säga att melodislingan är riktigt… ful… så här till söndagsfrukostkaffet?
Kompet är finfint, det antyds Cory Wong i taggarna och visst! Han är väl f.n. Strata-funkens mästare och använder duktigt med kompressor; så icke här. Men likväl rejält svängigt.
Tack för låt!
:D

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 Aug 2022, 10:31
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
zoork_1 wrote:
Kul och lite annorlunda spelat... 8)


Tack för kommentaren.

/Mats N


08 Aug 2022, 22:09
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Marshall wrote:
Schysst lir, groove & sound.
Många partier som i min värld känns atonala i sammanhanget och i solot har de sin plats - det liras på bra där!
Men låtens B-tema… vågar man säga att melodislingan är riktigt… ful… så här till söndagsfrukostkaffet?
Kompet är finfint, det antyds Cory Wong i taggarna och visst! Han är väl f.n. Strata-funkens mästare och använder duktigt med kompressor; så icke här. Men likväl rejält svängigt.
Tack för låt!
:D


Hej Marshall,

Tack för ett seriöst men ändå humoristiskt kommentarspaket.
En kommentar till den fula melodislingan. Det är ett intressant ordval och det skulle vara mycket intressant att få reda på om du kan berätta vad i den som gör den ful. Jag var själv tveksam om jag skulle lägga de harmoniserade gitarrerna ovanpå syntbrasset i B-delen men jag ville verkligen att B-delen skulle bryta mot A-delen. Med det sagt ville jag ju inte att den skulle bli "ful". :D

Tack för analys. Uppskattas!

/Mats N


08 Aug 2022, 22:15
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Kul låt Mats!


09 Aug 2022, 10:21
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
:mrgreen: :mrgreen:

Young Americans 1975

Lägg på lite Bowie-sång så är du hemma :mrgreen: .

En underskattad epok, coolt!


09 Aug 2022, 11:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
TUF wrote:
Kul låt Mats!


Roligt att den föll dig i smaken.

/Mats N


09 Aug 2022, 12:22
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Cabretta wrote:
:mrgreen: :mrgreen:

Young Americans 1975

Lägg på lite Bowie-sång så är du hemma :mrgreen: .

En underskattad epok, coolt!


Att figurera i samma post som David Bowie gör mig glad alla dagar i veckan.
Epoken är absolut inte underskattad hos mig.

/Mats N


09 Aug 2022, 12:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Mats Nermark wrote:
Marshall wrote:
Schysst lir, groove & sound.
Många partier som i min värld känns atonala i sammanhanget och i solot har de sin plats - det liras på bra där!
Men låtens B-tema… vågar man säga att melodislingan är riktigt… ful… så här till söndagsfrukostkaffet?
Kompet är finfint, det antyds Cory Wong i taggarna och visst! Han är väl f.n. Strata-funkens mästare och använder duktigt med kompressor; så icke här. Men likväl rejält svängigt.
Tack för låt!
:D


Hej Marshall,

Tack för ett seriöst men ändå humoristiskt kommentarspaket.
En kommentar till den fula melodislingan. Det är ett intressant ordval och det skulle vara mycket intressant att få reda på om du kan berätta vad i den som gör den ful. Jag var själv tveksam om jag skulle lägga de harmoniserade gitarrerna ovanpå syntbrasset i B-delen men jag ville verkligen att B-delen skulle bryta mot A-delen. Med det sagt ville jag ju inte att den skulle bli "ful". :D

Tack för analys. Uppskattas!

/Mats N


Fulheten ligger i betraktarens öron, heter det ju.

Ordvalet var onödigt drastiskt, det singlades slant i mitt språkcentrum om jag skulle använda det eller inte; jag ville ju beskriva min upplevelse men verkligen inte göra dig ledsen! Kanske ordet ”oskön” vore ett bättre och mer diplomatiskt sätt att formulera samma sak, utan att tumma på det intryck slingan gjorde på mig. En annan dag i veckan, eller en (stor) kopp kaffe senare hade jag nog inte uttryckt mig lika drastiskt.

Jag tror min fulhetsupplevelse kan ha att göra med precis det som du själv berör; att slingans melodi bryter av så mot både harmonik precis under det temat, men också mot resterande öronvänlighet hos låten i sin helhet. Slingan är ”angulärt kantig” jämförelsevis och skaver helt enkelt mot resten av den slicka kompositionen. Om den förklaringen duger…

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


10 Aug 2022, 23:04
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Marshall wrote:
Fulheten ligger i betraktarens öron, heter det ju.

Ordvalet var onödigt drastiskt, det singlades slant i mitt språkcentrum om jag skulle använda det eller inte; jag ville ju beskriva min upplevelse men verkligen inte göra dig ledsen! Kanske ordet ”oskön” vore ett bättre och mer diplomatiskt sätt att formulera samma sak, utan att tumma på det intryck slingan gjorde på mig. En annan dag i veckan, eller en (stor) kopp kaffe senare hade jag nog inte uttryckt mig lika drastiskt.

Jag tror min fulhetsupplevelse kan ha att göra med precis det som du själv berör; att slingans melodi bryter av så mot både harmonik precis under det temat, men också mot resterande öronvänlighet hos låten i sin helhet. Slingan är ”angulärt kantig” jämförelsevis och skaver helt enkelt mot resten av den slicka kompositionen. Om den förklaringen duger…


Hej Marshall!

Det är ingen fara, jag har tjock hud efter alla år jag lagt ut låtar på nätet. Jag förstår ordet ful och hur du använder det så jag blev inte ledsen alls.
Däremot uppskattar jag dina åsikter och dina förklaringar.

/Mats N


12 Aug 2022, 10:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Lite glad funk med svajarmsövningar
Puh!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


15 Aug 2022, 22:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.