View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:16



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Söker gammal Malmberg doublecut 
Author Message

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Söker gammal Malmberg doublecut
Som en del kanske förstås har märkt så letar jag med lys och lykta efter en sådan här att införskaffa.
Är det någon här i gruppen som känner till nån som sitter på en sådan? Och kan sälja den?


04 Aug 2022, 23:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
GreatShakes wrote:
Som en del kanske förstås har märkt så letar jag med lys och lykta efter en sådan här att införskaffa.
Är det någon här i gruppen som känner till nån som sitter på en sådan? Och kan sälja den?

Har du kollat hos Tip Top?


/ Jonken


10 Aug 2022, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Jag förutsätter att det är gitarrer som Malmberg själv tillverkat, ej asien gitarrerna?
På facial book finns en grupp som heter "svenska tillverkare av musikutrustning", där finns det några medlemmar som äger några Malmbergare. Bland annat en som enligt uppgift är en av Kennys tidigare!
Kan kanske vara lönt att gå med och försöka massera ägaren/ägarna?

_________________
pudas


10 Aug 2022, 20:17
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Jonken wrote:
GreatShakes wrote:
Som en del kanske förstås har märkt så letar jag med lys och lykta efter en sådan här att införskaffa.
Är det någon här i gruppen som känner till nån som sitter på en sådan? Och kan sälja den?

Har du kollat hos Tip Top?


/ Jonken


Yes! Vi har kontinuerlig kontakt.


11 Aug 2022, 15:09
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
pudas wrote:
Jag förutsätter att det är gitarrer som Malmberg själv tillverkat, ej asien gitarrerna?
På facial book finns en grupp som heter "svenska tillverkare av musikutrustning", där finns det några medlemmar som äger några Malmbergare. Bland annat en som enligt uppgift är en av Kennys tidigare!
Kan kanske vara lönt att gå med och försöka massera ägaren/ägarna?


Jorå! Jag är medlem i den gruppen och det är jag som har fotat bilden på två nästan identiska Malmberggitarrer, där den vänstra är min. Kan dock inte bekräfta till 100% att min gitarr, eller den bredvid, är Kennys gamla.

Köpte den i början av året och tycker om känslan och ljudet i gitarren så mycket att jag försöker få tag på en till av de som Malmberg byggde då. Därav detta inlägg :)


11 Aug 2022, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
GreatShakes wrote:
Jorå! Jag är medlem i den gruppen och det är jag som har fotat bilden på två nästan identiska Malmberggitarrer, där den vänstra är min. Kan dock inte bekräfta till 100% att min gitarr, eller den bredvid, är Kennys gamla.

Köpte den i början av året och tycker om känslan och ljudet i gitarren så mycket att jag försöker få tag på en till av de som Malmberg byggde då. Därav detta inlägg :)


Där ser man! Då har vi ju diskuterat ämnet innan också!

Att du redan äger en och söker en likadan till är väl ett gott betyg på Malmbergs kvaliteter!
Jag personligen har aldrig haft tillfälle att testa någon, varken en original eller asien tillverkad. Men jag älskar designen!
Sen att ljudet är fräckt, i alla fall när Kenny spelar på dom gör ju att dom hamnar högt på min "vill ha" lista!
Men sen å andra sidan har jag aldrig gillat R-W ton direkt, så jag får trösta sig med det här snacket om att det sitter i fingrarna!
Och att Kenny låter precis lika bra när han spelar på den där svarta Düsseldorf, eller vad den nu heter!

_________________
pudas


11 Aug 2022, 17:15
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
pudas wrote:
GreatShakes wrote:
Jorå! Jag är medlem i den gruppen och det är jag som har fotat bilden på två nästan identiska Malmberggitarrer, där den vänstra är min. Kan dock inte bekräfta till 100% att min gitarr, eller den bredvid, är Kennys gamla.

Köpte den i början av året och tycker om känslan och ljudet i gitarren så mycket att jag försöker få tag på en till av de som Malmberg byggde då. Därav detta inlägg :)


Där ser man! Då har vi ju diskuterat ämnet innan också!

Att du redan äger en och söker en likadan till är väl ett gott betyg på Malmbergs kvaliteter!
Jag personligen har aldrig haft tillfälle att testa någon, varken en original eller asien tillverkad. Men jag älskar designen!
Sen att ljudet är fräckt, i alla fall när Kenny spelar på dom gör ju att dom hamnar högt på min "vill ha" lista!
Men sen å andra sidan har jag aldrig gillat R-W ton direkt, så jag får trösta sig med det här snacket om att det sitter i fingrarna!
Och att Kenny låter precis lika bra när han spelar på den där svarta Düsseldorf, eller vad den nu heter!


Absolut! Det har vi :)

Jag försöker med jämna mellanrum dammsuga Sveriges olika gitarrforum med hopp om att någon som har en gammal Malmberg dammandes i garderoben inser att han/hon vill sälja. Jag håller med dig att Kenny får lika magisk ton och sound även när han spelar på helt andra gitarrer, men det är något specifikt som sticker ut i ljudet när han hade den här Malmbergaren mellan ca 78-82. Vet inte om det är mässingsstallet eller DiMarzio Super Distortion mickarna som gör det, eller något helt annat i gitarrens konstruktion, men det finns en slags intensiv och lite hård bärighet i diskanten/högmidden. Tycker inte att t.ex en Les Paul med tune-o-Matic och PAF style mickar låter sådär. Tonen liksom skriker eller gråter på något sätt. Enda gitarren som jag tycker kan ha något liknande är Les Paul Junior, vilket får mig att tänka att det kan bero på stallets konstruktion. För Junior har ju P90 vilken är rätt långt ifrån DiMarzio Super Distortion, gissningsvis.


11 Aug 2022, 17:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Dom där mässingstallen var väl en av Malmbergs trumfkort och bidrar säker mycket till klangen, likaså att dom inte hade någon form av möjlighet till intonering, vad jag kan se på bilder.
När du säger det så, så kan jag också se en koppling till Junior gitarrer. Har en gammal Gordon-Smith GS-1 med wrap around stall och en Bareknuckle P-90 vid stallet, och den har lite av den kvaliteten du beskriver, en bärighet i mellan-diskant registret! Tonen liksom flyger ut ur gitarren!

_________________
pudas


11 Aug 2022, 18:51
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Uppenbarligen äkta handbyggen och inga halvfabrikat eller fjantiga mallar.
https://www.youtube.com/watch?v=7-vIuL5-OTE

Var tog den här vägen tro?
https://www.youtube.com/watch?v=MlyMKya65Io


11 Aug 2022, 20:44
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
pudas wrote:
Dom där mässingstallen var väl en av Malmbergs trumfkort och bidrar säker mycket till klangen, likaså att dom inte hade någon form av möjlighet till intonering, vad jag kan se på bilder.
När du säger det så, så kan jag också se en koppling till Junior gitarrer. Har en gammal Gordon-Smith GS-1 med wrap around stall och en Bareknuckle P-90 vid stallet, och den har lite av den kvaliteten du beskriver, en bärighet i mellan-diskant registret! Tonen liksom flyger ut ur gitarren!


Stämmer bra! Enda sättet att intonera mässingstallet på min är att fila där strängen löper.

Skulle vara intressant om det gick att köpa ett intonerbart wraparoundstall i mässing, för att få till en liknande respons hos andra gitarrer.


11 Aug 2022, 22:34
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Obi wrote:
Uppenbarligen äkta handbyggen och inga halvfabrikat eller fjantiga mallar.
https://www.youtube.com/watch?v=7-vIuL5-OTE

Var tog den här vägen tro?
https://www.youtube.com/watch?v=MlyMKya65Io


Jag tror att Roffe har kvar 3 st gamla Malmberg. Hans första gula (som är den första Malmbergaren av den doublecutmodellen som byggdes), hans klassiska tremickade i masurbjörktopp och den specialbyggda som gjordes till Kenny med en massa otroliga inlägg i halsen m.m.


11 Aug 2022, 23:02
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Obi wrote:
Uppenbarligen äkta handbyggen och inga halvfabrikat eller fjantiga mallar.
https://www.youtube.com/watch?v=7-vIuL5-OTE

Var tog den här vägen tro?
https://www.youtube.com/watch?v=MlyMKya65Io


Blev överraskad över att han fortfarande håller på och bygger. Den riktiga chocken kom av att se att gubben lyfter 180kg i bänkpress :shock:


17 Aug 2022, 17:00
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
GreatShakes wrote:

Jag tror att Roffe har kvar 3 st gamla Malmberg. Hans första gula (som är den första Malmbergaren av den doublecutmodellen som byggdes), hans klassiska tremickade i masurbjörktopp och den specialbyggda som gjordes till Kenny med en massa otroliga inlägg i halsen m.m.


Tack för info. Skönt att någon förstår att hålla fast vid sina gamla godingar. Du är väldigt insatt hör jag :D


Robert wrote:

Blev överraskad över att han fortfarande håller på och bygger. Den riktiga chocken kom av att se att gubben lyfter 180kg i bänkpress :shock:

Ja vilken krutgubbe :shock:


17 Aug 2022, 17:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Ja han har verkligen många strängar på sin lyra! (Lyra??, vem fan spelar Lyra i dag?)

Nå väl, han är ju även en förgrundsgestalt inom bilsport, det inte Göran Malmberg vet om De Tomaso Pantera är nog inte värt att veta!

Tror nog inte att ni missat att han har en hemsida som avhandlar på djupet hans bilbyggande, gitarrbyggande och kroppsbyggande!
Annars bjuder jag på länken till denna märkliga mans hemsida:

https://www.hemipanter.se/

_________________
pudas


17 Aug 2022, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Ja..den hemsidan gick inte av för hackor


17 Aug 2022, 20:46
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
Obi wrote:
GreatShakes wrote:

Jag tror att Roffe har kvar 3 st gamla Malmberg. Hans första gula (som är den första Malmbergaren av den doublecutmodellen som byggdes), hans klassiska tremickade i masurbjörktopp och den specialbyggda som gjordes till Kenny med en massa otroliga inlägg i halsen m.m.


Tack för info. Skönt att någon förstår att hålla fast vid sina gamla godingar. Du är väldigt insatt hör jag :D


Robert wrote:

Blev överraskad över att han fortfarande håller på och bygger. Den riktiga chocken kom av att se att gubben lyfter 180kg i bänkpress :shock:

Ja vilken krutgubbe :shock:


Jag har intresserat mig för ämnet Malmberggitarrer under ett par år, och snackat en del med Kenny, Roffe, Göran m.fl.
Snackade med Jörgen på Twang som tydligen sålde en Malmberg till en av sina polare för ett gäng år sedan. Han skulle kolla om polaren hade den kvar och om han ev ville sälja den. Vore jäkligt kul att få tag på en till!


17 Aug 2022, 21:39
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
När jag återupptog spelandet i slutet av 90-talet så valde jag mellan Kennys Malmberg och en ES 335:a som såldes av Ajax Musik (som då drevs av Anders Friberg) på Bankgatan i Lund. Jag valde ES:n för att Malmbergaren var så otroligt tung och halsen var ovanligt bred. Gitarren hängde i affären typ ett år innan Anders bytte den med/sålde den till TipTop som vad jag förstår sålde den till Roffe Wikström.

Det har figurerat ytterligare en gammal Malmberg i mitt liv: en LP modell i nån brun bets som också var väldigt tung. Den hängde länge i början av 80-talet i affären Eddes Musik i Jönköping innan den försvann i ett "inbrott". Har aldrig sett eller hört något om den guran sedan dess.

Ja, jag ångrar att jag inte köpte Kennys gura (kosta typ 12-13 K) men ekonomin tillät inte två gitarrer då. Jag har numera en vit asientillverkad Malmberg, en trevlig gura som får duga som substitut.


21 Aug 2022, 22:56
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Söker gammal Malmberg doublecut
gurami64 wrote:
När jag återupptog spelandet i slutet av 90-talet så valde jag mellan Kennys Malmberg och en ES 335:a som såldes av Ajax Musik (som då drevs av Anders Friberg) på Bankgatan i Lund. Jag valde ES:n för att Malmbergaren var så otroligt tung och halsen var ovanligt bred. Gitarren hängde i affären typ ett år innan Anders bytte den med/sålde den till TipTop som vad jag förstår sålde den till Roffe Wikström.

Det har figurerat ytterligare en gammal Malmberg i mitt liv: en LP modell i nån brun bets som också var väldigt tung. Den hängde länge i början av 80-talet i affären Eddes Musik i Jönköping innan den försvann i ett "inbrott". Har aldrig sett eller hört något om den guran sedan dess.

Ja, jag ångrar att jag inte köpte Kennys gura (kosta typ 12-13 K) men ekonomin tillät inte två gitarrer då. Jag har numera en vit asientillverkad Malmberg, en trevlig gura som får duga som substitut.


Märkligt att Kennys Malmberg som du provade var så pass tung. Han kanske hade flera olika modeller. Den specialbyggda han hade med helt otroliga mönster i greppbrädan ska väga väldigt mycket tydligen.

Den jag har, som ser precis ut som den gitarr Kenny kan ses med på baksidan till Dag Vag ”Scenbuddism” väger 3,4 kilo vilket jag inte tycker är så farligt tungt alls.


22 Aug 2022, 09:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: rifle and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.