View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:37



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vilket PA / Sånganläggning ? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Vilket PA / Sånganläggning ?
Håller på att kolla på något bra PA. Replokal ca 20 kvm 2-3 på sång. Kanske kunna koppla in
en akustisk gura och ev något keyboard.
Upptäckte det här med Line array som finns som kompakta system allt i ett. Någon här som
använt ett sådant och kan dela med sig av erfarenheter?
Jag har fastnat lite för Jbl prx one. Den är på 2000 w och har en integrerad mixer med 4 mick
ingångar. Skall gå att styra via app på mobilen. Någon här som använt en sådan?
https://jblpro.com/products/prx-one

_________________
"Constipated people don't give a crap"


09 Aug 2022, 15:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
Jag har haft mycket med såna att göra. Den specifika modellen du nämner dock bara en gång på en clinic.

Förutom de billigaste är de ofta bra. Generellt för i princip alla, inklusive de otroligt populära Bose, så saknas det mellanregister.
Iden med line array är dock verkligen guld.

Allt är beroende på er sättning, stil av musik och hur larmig lokalen i sig är.
Är det "distade gitarrer och en rocktrummis" är det för svagt med watt (1000RMS, peak betyder inte så mycket).
Man skulle vilja veta hur mycket watt som går till var del, bas osv men jag kan inte hitta den infon.
Kanske kan man få volymen att räcka men det blir ett mycket obehagligt, hårt ljud, när de pressas.

Spelar ni mjukare, luftig, musik på primärt akustiska instrument, så funkar det kanon.

Svårt att svara vettigt på utan att veta mer om er.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Aug 2022, 16:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
Magnus Olsson wrote:
Spelar ni mjukare, luftig, musik på primärt akustiska instrument, så funkar det kanon.
Svårt att svara vettigt på utan att veta mer om er.
//MO


Jo vi är ju ett rock gäng två distade guror. Trummisen spelar ganska hårt plus en bas.
Tre sjunger. Det kanske blir för fjuttigt? Har i flera år spelat med hemmagjorda wedges
och haft en del problem med feedback. Tyckte detta verkade vara en smart helhetslösning
men känner mig osäker på om det skall räcka när man vill dra på lite. Tack för input!

_________________
"Constipated people don't give a crap"


09 Aug 2022, 22:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
persuader wrote:
Magnus Olsson wrote:
Spelar ni mjukare, luftig, musik på primärt akustiska instrument, så funkar det kanon.
Svårt att svara vettigt på utan att veta mer om er.
//MO


Jo vi är ju ett rock gäng två distade guror. Trummisen spelar ganska hårt plus en bas.
Tre sjunger. Det kanske blir för fjuttigt? Har i flera år spelat med hemmagjorda wedges
och haft en del problem med feedback. Tyckte detta verkade vara en smart helhetslösning
men känner mig osäker på om det skall räcka när man vill dra på lite. Tack för input!


Jag känner mig ganska säker på att det är för klent (speciellt med tanke på att det är en så liten lokal).
Trist ekonomiskt men jag skulle titta större (och får ett PA för livebruk på köpet).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Aug 2022, 08:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
Den bittra erfarenheten jag har i ämnet är att i en del replokaler är det nära nog omöjligt att få ett bra ljud, avsett typ av system och effekt. Kombinerat med musiker som har noll koll på ljudåtergivning och som envisas med att banka på trummor som en galärslav, och gitarrister med festivaförstärkare ställda på elva, ja då är det omöjligt!

Men när det kommer till fabrikat, effekt och typ av system så är min övertygelse att placering och vinkling av högtalare är viktigare. Likaså att man ligger lågt med effekter och försöker ha en så rak återgivning som möjligt.

Dock är valet av sångmickar kritiskt, mycket är nära oanvändbart i replokat. Kör man med bara SM-57 så blir allt så mycket enklare!
Jag tycker att det vettigaste för amatör/halvproffs band är att satsa på fullrange lådor med inbyggda förstärkare "låda på pinne", funkar oftast OK i repan och på klubbspelningar. Ökar behovet så kan man ju komplettera en eller två subbar.

_________________
pudas


10 Aug 2022, 20:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
Efter lite mer efterforskning så får nog dom där line array "allt i ett" systemen vara.
Skall börja kolla fullrange högtalare och mixer istället. Tror också att det blir overkill
med sub i repan.
Skaffade en Audix OM7 mick för ett par år sedan och den är verkligen bra och motverkar
feedback mycket bättre än andra mickar jag testat inkl SM57:an.
Hittade Billebro som verkar ha otroligt mycket PA utrustning. Någon som handlat där?
Skall ta ett snack i telefon med dom så får vi se.

_________________
"Constipated people don't give a crap"


10 Aug 2022, 21:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
Ljudbojenklassiker

viewtopic.php?f=4&t=29646&start=90


10 Aug 2022, 21:52
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
Har god erfarenhet av både Hk och Yamaha-pa;n till bandet. Kan rekommendera det Magnus är inne på att köpa så kraftfullt ni har råd/plats med för att kunna nyttja live om det behövs. Ett ansträngt Pa låter inte kul så det är även skönt med lite headroom hur som. Aktiva toppar/lådor och komplettera med mixer som passar era behov. Samma där. Hellre fler kanaler än vad man tror att man behöver.


11 Aug 2022, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
southbeck wrote:
Har god erfarenhet av både Hk och Yamaha-pa;n till bandet. Kan rekommendera det Magnus är inne på att köpa så kraftfullt ni har råd/plats med för att kunna nyttja live om det behövs. Ett ansträngt Pa låter inte kul så det är även skönt med lite headroom hur som. Aktiva toppar/lådor och komplettera med mixer som passar era behov. Samma där. Hellre fler kanaler än vad man tror att man behöver.


Bra råd! Tackar. Det är ett riktigt kaninhål detta med PA. Väldigt svårt att veta vad som funkar.
Men förutom Yamaha så kollar jag också RCF och EV som sägs vara kvalitet...

_________________
"Constipated people don't give a crap"


11 Aug 2022, 16:34
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
Qsc k12 eller k10 är värda att kolla upp - båda generationerna - Yamaha dzr om ni behöver ännu starkare


12 Aug 2022, 00:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vilket PA / Sånganläggning ?
persuader wrote:
Hittade Billebro som verkar ha otroligt mycket PA utrustning. Någon som handlat där?
Skall ta ett snack i telefon med dom så får vi se.

Prova sökfunktionen här eller googla 8)
:mrgreen: :roll: :lol: :o

viewtopic.php?f=4&t=29646

_________________



12 Aug 2022, 10:02
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.