View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 11:49



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Decibel-lagar utomlands? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Decibel-lagar utomlands?
Här i Sverige har vi som bekant Socialstyrelsen med sin förmyndarlag, vilken i det närmaste har förstört upplevelsen av rock-konserter.

Men hur är det utomlands?


19 Aug 2022, 11:54
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Danmark har också begränsningar!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


19 Aug 2022, 13:00
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Vinyljunkie wrote:
Här i Sverige har vi som bekant Socialstyrelsen med sin förmyndarlag, vilken i det närmaste har förstört upplevelsen av rock-konserter.

Men hur är det utomlands?


Själv är jag av den uppfattningen att det är bra med begränsning av ljudnivå på konserter. Finns ju ett liv utanför konsertsammanhang där det är bra med en väl fungerande hörsel, då är det synd om man pajar hörseln på en rockkonsert. Vill jag ha mer av fladder i byxbenen så är det bara att kräma på i replokalen och ställa sig framför högtalarna.

Är också nyfiken på hur det är utomlands. Min gissning blir att det finns regleringar gällande decibelnivå i de flesta västeuropeiska länder, arbetsmiljö och hälsa är viktigt även i andra länder.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 21 Aug 2022, 09:04, edited 1 time in total.



20 Aug 2022, 16:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Upplevelsen dagen efter med lomhördhet och tjut i öronen var väl mindre bra förr dock innan de begränsade det.

_________________
Johan Hansson


20 Aug 2022, 21:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Inser att jag ändå borde ha utvecklat varför jag anser att det är dåligt med volymbegränsningar. Det är egentligen en separat fråga men - here goes:

Jag har ingenting emot låg volym per se - om hela ljudbilden finns representerad! Vilket den ALDRIG gör sen lagen trädde i kraft. Detta är delvis landets ljudteknikers fel som envisas med att överdriva extrema basfrekvenser från framförallt baskaggen i hopp om att bibehålla "tryck". Detta kan det möjligen finnas en anledning till i viss sorts musik där just en framträdande bas är en del av det kreativa uttrycket - men absolut inte till genrer där andra delar i musiken är viktigare! Jag var tex på Iron Maiden tidigare i somras och tyckte att ljudet var fullständigt katastrofalt. Det lilla som hördes var en volymsvag (läs: låg) gegga långt långt där framme av bara en massa basmummel. Och jag som i min enfald alltid tänkt att musikstilen heavy metal är gitarrbaserad med stränginstrumenten i förgrunden.. (ja det är viktigt med trummor också för den musiken men eftersom den härstammar från 80-talet så är det snarare virvelkaggen som ska höras bäst, helt enligt den tidens ljudideal)
Ett annat absurt exempel från den senaste tiden var när jag såg brittiska synthpopbandet Mesh, vilka jag aldrig tidigare hört och tyckte att de var coola som hade en så avskalad ljudbild med mest trummor och basgångar. Döm om min förvåning när jag kollade upp dem dagen efter och insåg att det som hördes mest på skiva är synthslingor! Ja, ni läste rätt - ljudteknikern hade helt sonika mixat ner det annars mest framträdande i deras musik till förmån för trycket och basen.
Jag kan ge hur många liknande exempel som helst men jag tror det räcker så och att ni fattar min poäng.

Jag blir alltid lika missnöjd när jag går på konsert sedan Socialstyrelsens förmyndarlag infördes. Det spelar ingen roll vilken sorts musik bandet på scen spelar - alltid förstör en extremt mixad baskagge upplevelsen! Det är i princip bara på obskyra svartklubbar i industriområden man kan få en vettig konsertupplevelse nuförtiden.


22 Aug 2022, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Håller med vinylaren, istället för en generell volymgräns borde man förbjuda att överdimensionera basen!


22 Aug 2022, 13:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Det är liknande lagar i princip hela världen (läs länder där det är den typen av konserter).
De är mycket hårdare i många länder än det är i Sverige.

Det har både för och nackdelar, tycker jag.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Aug 2022, 10:35
Profile WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Många ställen som har haft livemusik i årtionden har ju också blivit tvungna att stänga ner. Det räcker med att en av 30 grannar klagar för att de ska få problem.
Det borde finnas en bättre lösning på problemet.


28 Aug 2022, 13:12
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Har haft samma upplevelse flera gånger med idiothög bas. En hypotes angående ljudtekniker och bas jag har, är att ljudmännen står en byt ovanför publiken, och alltså inte får baskanonerna i magen som vi vanliga dödliga, utan bara lite gött surr i jympadojorna. Och alltså rattar fram fel ljudbild för oss på golvet.
Har ingen uppfattning om hur det ser ut utomlands generellt, litar på Olsson i frågan.


28 Aug 2022, 23:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
pikehead wrote:
Har haft samma upplevelse flera gånger med idiothög bas. En hypotes angående ljudtekniker och bas jag har, är att ljudmännen står en byt ovanför publiken, och alltså inte får baskanonerna i magen som vi vanliga dödliga, utan bara lite gött surr i jympadojorna. Och alltså rattar fram fel ljudbild för oss på golvet.
Har ingen uppfattning om hur det ser ut utomlands generellt, litar på Olsson i frågan.


Ligger nog mycket i den teorin.
Men mycket ligger nog i en tro att det är så folk vill ha det, typ att mycket botten är "tryck".
Det går ju igen överallt där folk lyssnar på ljud, bilstereos, biografer, klubbar osv. För mycket botten överallt, tycker jag.
Även i hur skivor (speciellt populärmusik) är mixade.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2022, 09:31
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Stratosphere wrote:
Många ställen som har haft livemusik i årtionden har ju också blivit tvungna att stänga ner. Det räcker med att en av 30 grannar klagar för att de ska få problem.
Det borde finnas en bättre lösning på problemet.


Och precis detta beror på basfrekvenserna! Dessa letar sig upp i väggarna och då spelar det ingen roll om stället håller till de lagstadgade 97db. Huset skakar och brummar.
Hade krogägarna skippat monsterbasen hade de aldrig behövt slå igen..


29 Aug 2022, 12:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Magnus Olsson wrote:
Det är liknande lagar i princip hela världen (läs länder där det är den typen av konserter).
De är mycket hårdare i många länder än det är i Sverige.

Det har både för och nackdelar, tycker jag.

/Magnus


Vad har du för exempel på andra länder där du upplevt ännu hårdare lagar?


29 Aug 2022, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det är liknande lagar i princip hela världen (läs länder där det är den typen av konserter).
De är mycket hårdare i många länder än det är i Sverige.

Det har både för och nackdelar, tycker jag.

/Magnus


Vad har du för exempel på andra länder där du upplevt ännu hårdare lagar?


Frankrike, Danmark, Belgien, Tyskland, Österrike, Italien osv.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2022, 12:40
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
[quote="Magnus Olsson"][/quote]

Har du några exempel på händelser när du spelat och/eller bevittnat problem i dessa länder?


29 Aug 2022, 13:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:


Har du några exempel på händelser när du spelat och/eller bevittnat problem i dessa länder?


Massor, men det är för mycket att skiva.
Nästan alla ställen man spelat på så får man instruktioner om det och gör vad man kan för att följa det.
Men jag har inte haft några problem med det på många, många år (man får se till att ha rätt grejer, i mitt fall en plexiskärm till förstärkaren och att det jag oftast spelar inte är i behov av hög volym).

Några ställen i Danmark (och även Belgien om jag minns rätt), hade (har kanske fortfarande) dB mätare ute i rummet som bryter strömmen på scen i några minuter om man går över gränsen.
Var om man var över i typ 15 sekunder eller nått så dog allt, det var rätt irriterande när det hände, men man anpassar sig snabbt.
I Frankrike och ställen som har band regelbundet får stället helt enkelt böter om det kontrolleras (vilket ofta görs), och får de böter blir pengarna hämtade från bandet.
Det har aldrig drabbat mig men många vänner som spelar högljuddare stil av musik.

Enda gången volymgränser är ett problem för mig personligen är när jag är på konsert och får högljudda människor där jag står.
Man går inte på konsert för att höra folk som är mindre intresserade stå och snacka/skrika med varandra.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2022, 13:27
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
:cry: :cry: :cry:

Sällan i musikhistorien har svartklubbar i industriområden varit så viktiga för livekulturen.

Heder åt AC/DC som bara helt sonika betalade böterna i förskott!


29 Aug 2022, 14:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Vinyljunkie wrote:
:cry: :cry: :cry:

Sällan i musikhistorien har svartklubbar i industriområden varit så viktiga för livekulturen.

Heder åt AC/DC som bara helt sonika betalade böterna i förskott!


För rock eller hårdare håller jag tveklöst med dig.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2022, 14:35
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:
:cry: :cry: :cry:

Sällan i musikhistorien har svartklubbar i industriområden varit så viktiga för livekulturen.

Heder åt AC/DC som bara helt sonika betalade böterna i förskott!


För rock eller hårdare håller jag tveklöst med dig.

/Magnus


Ja, lagen slår bara mot "pensionärsmusiken". Extremt fånigt.


29 Aug 2022, 15:02
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Ursäkta, men jag förstår inte det upprepade snacket om "förmyndarlag"... Det handlar väl om att människors hörsel inte ska behöva skadas eller? Och klart är att vissa band spelar eller spelat så högt att det är skadligt.

I min bok är rock inte synynomt med skadligt hög volym, utan med ett djävla drag. Visst får det bli högt, röjigt och skramligt, men det ska inte bli så högt att det skadar de som jobbar, spelar, publiken, etc. I det ljuset är en 'decibel-lag" knappast förmynderi.

Personligen tycker jag att för hög volym dödar feelingen på konserter. Publiken hör till sist inte ens sig själva skrika o heja på banden, något som annars driver fram en bra stämning.

Gällande "decibel-lagar" utomland har jag dessvärre inget att tillföra, men jag har en fundering kring det här med hög bas.

Som jag minns saken kom det "bastunga" med nya party-droger och inneklubbar på typ 80-90 talet. Det skulle vara så mycket bas att folk, ursäkta uttrycket, nästan sket ner sig. Sedan dess har det bara rullat på och brett ut sig. Jag tänker på det som ett dåligt mode.


29 Aug 2022, 21:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
zoork_1 wrote:
Ursäkta, men jag förstår inte det upprepade snacket om "förmyndarlag"... Det handlar väl om att människors hörsel inte ska behöva skadas eller? Och klart är att vissa band spelar eller spelat så högt att det är skadligt.

I min bok är rock inte synynomt med skadligt hög volym, utan med ett djävla drag. Visst får det bli högt, röjigt och skramligt, men det ska inte bli så högt att det skadar de som jobbar, spelar, publiken, etc. I det ljuset är en 'decibel-lag" knappast förmynderi.

Personligen tycker jag att för hög volym dödar feelingen på konserter. Publiken hör till sist inte ens sig själva skrika o heja på banden, något som annars driver fram en bra stämning.

Gällande "decibel-lagar" utomland har jag dessvärre inget att tillföra, men jag har en fundering kring det här med hög bas.

Som jag minns saken kom det "bastunga" med nya party-droger och inneklubbar på typ 80-90 talet. Det skulle vara så mycket bas att folk, ursäkta uttrycket, nästan sket ner sig. Sedan dess har det bara rullat på och brett ut sig. Jag tänker på det som ett dåligt mode.


Ja, det är en fullständigt tandlös förmyndarlag som slår så otroligt snett! Endimensionell byrokrati när det är som sämst.

Det är väl ingen som vill få hörseln hos sig själv eller andra förstörd..

Jag gillar mestadels olika former av rockmusik och denna lag slår nästan undan benen på den kulturen.

Gränsen är satt vid 97db. Bara när man slår på en cymbal så kommer man långt över 100, om man står nära, vilket man ofta gör när man är på klubbspelningar. Därför har jag haft öronproppar sen tonåren då jag började gå på såna tillställningar eftersom jag vill skydda mina öron. Men lagen tar inte hänsyn till att de flesta återkommande besökare är fullständigt medvetna om vad de ger sig in på och skyddar sig. På samma sätt som att tex de som har segling som hobby använder flytväst.

Det hjälps inte heller att bara sänka för att vara säker på att skydda folks hörsel, då skulle man behöva sänka så mycket att det knappt gick att höra musik över sorlet som uppstår på klubbar/spelningar. Det är inte volymen i sig som är problemet utan när man blir överraskad. Det kan räcka med att någon skriker en i örat eller att en bil tvärbromsar och liknande för att det ska bli skadligt för öronen. Skillnaden är den att den som går på rockkonsert är där av en anledning. Frihet under ansvar tycker jag är ett bra sätt att se på det hela. Och de flesta tar ju ansvaret och använder öronproppar.

Du vet motsatsen till för låg volym behöver inte vara för hög. :roll:


30 Aug 2022, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Vinyljunkie wrote:
zoork_1 wrote:
Ursäkta, men jag förstår inte det upprepade snacket om "förmyndarlag"... Det handlar väl om att människors hörsel inte ska behöva skadas eller? Och klart är att vissa band spelar eller spelat så högt att det är skadligt.

I min bok är rock inte synynomt med skadligt hög volym, utan med ett djävla drag. Visst får det bli högt, röjigt och skramligt, men det ska inte bli så högt att det skadar de som jobbar, spelar, publiken, etc. I det ljuset är en 'decibel-lag" knappast förmynderi.

Personligen tycker jag att för hög volym dödar feelingen på konserter. Publiken hör till sist inte ens sig själva skrika o heja på banden, något som annars driver fram en bra stämning.

Gällande "decibel-lagar" utomland har jag dessvärre inget att tillföra, men jag har en fundering kring det här med hög bas.

Som jag minns saken kom det "bastunga" med nya party-droger och inneklubbar på typ 80-90 talet. Det skulle vara så mycket bas att folk, ursäkta uttrycket, nästan sket ner sig. Sedan dess har det bara rullat på och brett ut sig. Jag tänker på det som ett dåligt mode.


Ja, det är en fullständigt tandlös förmyndarlag som slår så otroligt snett! Endimensionell byrokrati när det är som sämst.

Det är väl ingen som vill få hörseln hos sig själv eller andra förstörd..

Jag gillar mestadels olika former av rockmusik och denna lag slår nästan undan benen på den kulturen.

Gränsen är satt vid 97db. Bara när man slår på en cymbal så kommer man långt över 100, om man står nära, vilket man ofta gör när man är på klubbspelningar. Därför har jag haft öronproppar sen tonåren då jag började gå på såna tillställningar eftersom jag vill skydda mina öron. Men lagen tar inte hänsyn till att de flesta återkommande besökare är fullständigt medvetna om vad de ger sig in på och skyddar sig. På samma sätt som att tex de som har segling som hobby använder flytväst.

Det hjälps inte heller att bara sänka för att vara säker på att skydda folks hörsel, då skulle man behöva sänka så mycket att det knappt gick att höra musik över sorlet som uppstår på klubbar/spelningar. Det är inte volymen i sig som är problemet utan när man blir överraskad. Det kan räcka med att någon skriker en i örat eller att en bil tvärbromsar och liknande för att det ska bli skadligt för öronen. Skillnaden är den att den som går på rockkonsert är där av en anledning. Frihet under ansvar tycker jag är ett bra sätt att se på det hela. Och de flesta tar ju ansvaret och använder öronproppar.

Du vet motsatsen till för låg volym behöver inte vara för hög. :roll:


Lagarna finns inte primärt för publikens skull.
Lagarna finns för de som jobbar i en sån miljö, bar personal osv.
De kan ju självklart ha öronproppar de också men det gör jobbet som, till exempel, bartender rätt omöjligt.
De kan självklart välja ett annat jobb också, men då blir de där klubbarna och spelställena rätt trista (och lägger nog ner rätt snabbt).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Aug 2022, 12:18
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Decibel är som vilken drog som helst, ju mer man tar desto mer behöver man ta nästa gång.

Bankande jävla trummisar är också decibeldrivande (tvingar övriga att spela högre), borde gå på kurs hos Ingemar Dunker med såna ledade

trumpinnar eller borstar. Hårdrockstrummisar är värst, de spelar fan inte trummor, de hugger ved.

:mrgreen:



Det är inte för låg volym, det är åt helvete för dåliga låtar. 8)

Energin ligger i låten och framförandet, inte i volymen, min åsikt.


30 Aug 2022, 12:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Magnus Olsson wrote:
Lagarna finns inte primärt för publikens skull.
Lagarna finns för de som jobbar i en sån miljö, bar personal osv.
De kan ju självklart ha öronproppar de också men det gör jobbet som, till exempel, bartender rätt omöjligt.
De kan självklart välja ett annat jobb också, men då blir de där klubbarna och spelställena rätt trista (och lägger nog ner rätt snabbt).



När jag var ung så jobbade jag på ett gruppboende för förståndshandikappade (ja så kallades de på den tiden). En av de boende skrek nästan hela tiden av sin vakna tid. Därför hade personalen hörselkåpor. Det var förutsättningen för att jobba på det boendet. Det gjorde inte att jobbet ansågs omöjligt. De som ansåg det omöjligt att jobba under de förutsättningar sökte sig ett annat jobb. Man väljer i möjligaste mån ett jobb man trivs med och som intresserar.


30 Aug 2022, 13:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Jag har också alltid lite saker i öronen för att skydda dem, absolut.

Ser också att många har gula Bilsomproppar, som skyddar utmärkt men du hör ju inget av musiken??? All diskant försvinner ju. Det är ju mycket bättre med lite lägre så att behovet av dämpning inte är så stort, då hör man även diskanten! :)

Har skaffat sk. musikerproppar som dämpar 25 db, bra vid trånga replokaler och högljudda band! Då hörs fortfarande det mesta av diskanten.

Att som Deep Purple ha som image en gång i tiden"världens mest högljudda band" är ju faktiskt korkat, man hör ingenting på en sådan konsert! Jag älskar DP. men det där är bara så korkat...

Vad gäller jobb och volym, min dotter är barnmorska och hon har varit tvungen att skaffa bra öronproppar. "vaddå, varför det?" sa jag, dum som jag är. "Folk skriker ganska högt på mitt jobb ibland pappsen...."

_________________
/Lennart


30 Aug 2022, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
Lagarna finns inte primärt för publikens skull.
Lagarna finns för de som jobbar i en sån miljö, bar personal osv.
De kan ju självklart ha öronproppar de också men det gör jobbet som, till exempel, bartender rätt omöjligt.
De kan självklart välja ett annat jobb också, men då blir de där klubbarna och spelställena rätt trista (och lägger nog ner rätt snabbt).



När jag var ung så jobbade jag på ett gruppboende för förståndshandikappade (ja så kallades de på den tiden). En av de boende skrek nästan hela tiden av sin vakna tid. Därför hade personalen hörselkåpor. Det var förutsättningen för att jobba på det boendet. Det gjorde inte att jobbet ansågs omöjligt. De som ansåg det omöjligt att jobba under de förutsättningar sökte sig ett annat jobb. Man väljer i möjligaste mån ett jobb man trivs med och som intresserar.


Det är svårt att göra något åt att "förståndshandikappade" skriker.
Det är väldigt lätt att göra något åt att musik spelas för högt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


31 Aug 2022, 09:37
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Magnus Olsson wrote:
Det är svårt att göra något åt att "förståndshandikappade" skriker.
Det är väldigt lätt att göra något åt att musik spelas för högt.

/Magnus


Det var också rejält mycket lättare att få folk att jobba i den högljudda baren än på gruppboendet då.

Jaha, då kom vi inte fram till något ändå.. mer än det vi redan visste, att lagen slår snett.


31 Aug 2022, 13:44
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det är svårt att göra något åt att "förståndshandikappade" skriker.
Det är väldigt lätt att göra något åt att musik spelas för högt.

/Magnus


Det var också rejält mycket lättare att få folk att jobba i den högljudda baren än på gruppboendet då.

Jaha, då kom vi inte fram till något ändå.. mer än det vi redan visste, att lagen slår snett.


På vilket vis slår lagen snett? :?:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Aug 2022, 13:58
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Decibel-lagar utomlands?
Jag känner inte till de exakta gränsvärdena men det är ungefär samma här i Spanien.
Volymen kontrolleras ofta under pågående spelning och det läggs inga fingrar mellan, är det för högt så stoppas spelningen, publiken skickas hem och arrangören får saftiga böter.

Det är helt rätt väg att gå, många har inte möjlighet eller förstånd nog att skydda sin hörsel under en konsert, och det är inte värt det att förstöra sin hörsel för all framtid för att få lyssna på hög musik en timme eller två.
Problemet är som sagt att man inte anpassar ljudet på rätt sätt till den lägre volymnivån, man mixar så det låter skit för publiken, men det är inte volymbegränsningens fel. Alla som har provat loudness-knappen på en gammal stereo vet att det inte riktigt är så enkelt att få det att låta bra på lägre volym. En duktig ljudtekniker fixar det.


31 Aug 2022, 19:41
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.