View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:44



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
I en annan tråd har jag ställt frågor om omformning av halsprofilen av en stratahals i rostad lönn med rose-bräda. Halsen är oljad och vaxad på samma sätt MusicMan normalt behandlar sina halsar och efter omformningen, så kommer jag förstås behöva få bort vaxet för att kunna olja om hela halsen.

Så frågan är om någon vet hur man får bort vaxet på smidigast möjliga sätt?


11 Sep 2022, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
Hm, det är väl bara att karva bort det träet du vill ha bort, och när du är nöjd gör du den behandling som behövs på det obehandlade träet?

Utan att ha jobbat med just vaxat trä.

_________________
/Lennart


12 Sep 2022, 09:32
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
Custom Sam wrote:
Hm, det är väl bara att karva bort det träet du vill ha bort, och när du är nöjd gör du den behandling som behövs på det obehandlade träet?

Utan att ha jobbat med just vaxat trä.


Jo, det är exakt det jag ska göra. Men eftersom halsen är oljad och sedan vaxad, så måste jag olja det nedslipade området först och då funkar det inte om det ligger kant i kant med trä som har vax ovanpå oljan.

Därför behöver jag få bort vaxet först för att olja och sedan lägga vax på alltihop.


12 Sep 2022, 10:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
CarlM wrote:

Jo, det är exakt det jag ska göra. Men eftersom halsen är oljad och sedan vaxad, så måste jag olja det nedslipade området först och då funkar det inte om det ligger kant i kant med trä som har vax ovanpå oljan.

Därför behöver jag få bort vaxet först för att olja och sedan lägga vax på alltihop.

Tänker du bara slipa en del av halsen? Tror det blir bättre om du slipar bort ytbeläggningen på hela halsen

_________________



12 Sep 2022, 10:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:

Jo, det är exakt det jag ska göra. Men eftersom halsen är oljad och sedan vaxad, så måste jag olja det nedslipade området först och då funkar det inte om det ligger kant i kant med trä som har vax ovanpå oljan.

Därför behöver jag få bort vaxet först för att olja och sedan lägga vax på alltihop.

Tänker du bara slipa en del av halsen? Tror det blir bättre om du slipar bort ytbeläggningen på hela halsen


Sidorna på halsen nära greppbrädan tänkte jag inte ta ner. Det är mest V-formen som kommer rundas av när jag tar ner tjockleken 2mm. Men visst det mesta av vaxet kommer att försvinna när jag slipar ner halsen.


12 Sep 2022, 10:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
På skor tar man bort vax med aceton. Fan vet om jag skulle våga använda det på en gitarr dock.
Rimligen borde funka med bara lätt fuktad trasa men det väger väl lite tungt på risksidan.


12 Sep 2022, 12:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
bongus wrote:
På skor tar man bort vax med aceton. Fan vet om jag skulle våga använda det på en gitarr dock.
Rimligen borde funka med bara lätt fuktad trasa men det väger väl lite tungt på risksidan.


Aceton löser cellulosalack, så om det finns i närheten får du passa dig. Jag hade vaxat en bit trä och provat med aceton.

_________________
/Lennart


12 Sep 2022, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
Vax är vämekänsligt så värmepistol o torka med trasa bör du få bort det mesta med.
Men du får vara försiktig med värmen, kanhända en hårfön räcker .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Sep 2022, 15:17
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur får man bort vax på en oljad, rostad lönnhals?
Både aceton och värmepistol låter lite riskabelt, så jag provar nog att lipa lite försiktigt för att få bort ytan. det mesta ska ju ändå karvas bort. Det blir ju mest närmast greppbrädan som jag behöver få bort lite gammalt vax. Tack för tipsen. Jag hade hoppats på något flytande som löste det som inte skadade varken lim eller lack. Huvudet han schellack på framsidan för att bädda in loggan. esten av halsen är oljad och vaxad. Kroppen är lackad i gammaldags nitro-cellulosa (det är en MJT), som halsen kommer monteras bort under mod-jobbet, så den lacken kommer i inte att kunna skadas.


17 Sep 2022, 12:12
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.