View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:27



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bra tips för trångbodda gitarrister 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Bra tips för trångbodda gitarrister
Jag har flyttat från hus till lägenhet vilket innebär mindre utrymme för nästan allt.
Något jag verkligen saknat sedan flytten är en plats där jag kan meka med mina gitarrer. Jag vill inte stå vid köksbordet för där skall vi ju äta och då måste ju allt bort.
I förra veckan slog det mig att jag skulle kunna skaffa ett hopfällbart bord. Problemet är att de bord jag sett på IKEA och i andra möbelaffärer är att de är för små/dyra/tunga. Av en händelse tittade jag på Jula och där hade de ett som var lätt, billigt, lagom stort och där man dessutom kunde fälla på ett smart sätt och bära iväg i ett handtag.

Jag drog iväg och hämtade hem ett och satte snabbt upp det i arbetsrum/gästrum. Det visade sig vara riktigt bra. Fram med verktygen och alla medel som jag har i 2 små lådor, en matta och halsstöd från Nomad och på med gitarr. Allt fick plats utan att vara trångt. Jag behöver inte vara rädd om ytan på bordet om jag skulle tappa något eller slinta med lödkolven och det kunde ligga kvar medan jag fixade middagen.
När jag vara klar var det bara att stoppa tillbaka två lådor in i garderoben samt fälla ihop bordet och bära ner det i förrådet. Helt klart är att jag numera inte kommer att dra mig för att fixa med gitarrerna

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ut ... rd-790226/

/Mats N


26 Sep 2022, 17:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bra tips för trångbodda gitarrister
Tack för tipset!
Är det stadigt nog för filning av band?


27 Sep 2022, 14:41
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Bra tips för trångbodda gitarrister
Jag misstänker att det inte blir så bra. Putsa band går bra men mer än så är nog svårt.
Om du har en Jula i närheten kan du ju gå dit och känna på det.

/Mats N


27 Sep 2022, 15:04
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bra tips för trångbodda gitarrister
Kommer garanterat att gunga och svaja. Köp istället en arbetsbänk på biltema då får du överhylla verktygsvägg och utdragbar låda plus förvaring undertill och snällt pris.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Sep 2022, 10:26
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Bra tips för trångbodda gitarrister
lillefar wrote:
Kommer garanterat att gunga och svaja. Köp istället en arbetsbänk på biltema då får du överhylla verktygsvägg och utdragbar låda plus förvaring undertill och snällt pris.


Det är säkert bättre på alla sätt men går den att fälla ihop och lätt bära ner i källaren. Det är den stora fördelen med mitt tips.

/Mats N


28 Sep 2022, 11:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Bra tips för trångbodda gitarrister
Jag har ett sånt här som jag verkligen kan rekommendera:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... nk-009974/

Köpte det på rea för halva priset har jag för mig. Väger lite men stadigt som attan och ihopfällbart.


28 Sep 2022, 12:03
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Bra tips för trångbodda gitarrister
Skavis wrote:
Jag har ett sånt här som jag verkligen kan rekommendera:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... nk-009974/

Köpte det på rea för halva priset har jag för mig. Väger lite men stadigt som attan och ihopfällbart.


Det ser verkligen stabilt ut. För de som gör lite mer "ordentliga" jobb är det nog att föredra. Jag som bara gör allmän skötsel som setup, polering, olja in greppbräda, putsa band och lite lödande föredrar att det är större yta att jobba på.

/Mats N


28 Sep 2022, 12:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.