View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 17:47



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Slipa ner en Gibson hals...?! 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Slipa ner en Gibson hals...?!
Tjo!

Länge sen man var här inne nu, snurrar runt och läser lite inlägg då och då men tiden räcker inte riktigt till alltid.

Hade en liten fråga om nån här inne har gjort nåt liknande. Har en jättefin Gibson LP Signature från 2014 (anniversary modellen) som har en hals som är ett uns för tjock för min smak. Har ju själv tunnat ner halsar mängder av gånger tidigare men aldrig gjort det på en Gibson Les Paul. Vill behålla gitarren men vill ha halsen ett uns tunnare bara så jag funderar på att dra av all lack och ta ner den nån millimeter bara för att sen hårdvaxa den och få en goare känsla när man spelar...jag har oerhört svårt för lackade halsar, fastnar och får ingen feeling liksom. Är det nån här inne som tunnat ner en Gibsonhals tidigare...är det nån fara med dragstången eller ligger den tillräckligt långt ifrån baksidan så man inte slipar för mycket så den kommer fram etc?!

Hojta gärna om du har erfarenhet av hur Gibson gör sin halsar...förmodar att det inte är nån fara när jag inte ska ta ner mer än 1mm typ men det är lika bra att kolla läget innan man sätter fart. :)

Mvh / Micke

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


02 Oct 2022, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Slipa ner en Gibson hals...?!
Har inget direkt svar på din fråga, men likt dig så har jag tunnat några stycken, om än inte "mängder av gånger", och aldrig Gibson! Så jag kostar på mig med att bara spekulera!

Jag skulle tro att risken är minimal att slipa igenom och blotta dragstången, så länge det rör sig om mer normala, mindre förändringar som önskas. Lite trämassa måste det ju finnas i en hals även bakom dragstången.
Jag tror sen inte att det går at ge ett generellt svar då Gibson säkert ändrat på dimensionerna även för dragstången under årens lopp och mellan olika modellserier och varianter.

En annan som kommer ihåg 70-talet minns när man köpte tidningen Melody Maker, mycket för att läsa radannonserna och noterade att flertalet Gibson gitarrer hade "shaved neck", då tandpetshalsar var på modet då!

_________________
pudas


02 Oct 2022, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Slipa ner en Gibson hals...?!
pudas wrote:
Har inget direkt svar på din fråga, men likt dig så har jag tunnat några stycken, om än inte "mängder av gånger", och aldrig Gibson! Så jag kostar på mig med att bara spekulera!

Jag skulle tro att risken är minimal att slipa igenom och blotta dragstången, så länge det rör sig om mer normala, mindre förändringar som önskas. Lite trämassa måste det ju finnas i en hals även bakom dragstången.
Jag tror sen inte att det går at ge ett generellt svar då Gibson säkert ändrat på dimensionerna även för dragstången under årens lopp och mellan olika modellserier och varianter.

En annan som kommer ihåg 70-talet minns när man köpte tidningen Melody Maker, mycket för att läsa radannonserna och noterade att flertalet Gibson gitarrer hade "shaved neck", då tandpetshalsar var på modet då!

Jo, jag tänker ju också så...vore ju väldans lustigt om Gibson gör sina halsar där dragstången ligger 2-3mm ifrån bottendelen av halsen...men man har ju varit mer om lustigare saker än så så jag tänkte det är lika bra att kolla om nån gjort detta tidigare. Själva lacklagret på halsen är ju hyggligt tjockt så det kommer nog att göra en del bara att ta bort det tänker jag...därför tror jag inte att jag behöver slipa ner mer än 1mm eller däromkring av själva träet innan jag blir nöjd så då borde man vara safe. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


03 Oct 2022, 15:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.