View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:08



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Intressant om ”gitarrton” 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Intressant om ”gitarrton”
https://www.premierguitar.com/diy/the-science-of-tone

Rätt mycket läsa men väl värt det och mycket, mycket tänkvärt.
Man kan ha olika åsikter om detta, givetvis.


27 Oct 2022, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Kan du sammanfatta, var rejält flummigt för mig.

_________________



27 Oct 2022, 22:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Mike Leaf wrote:
Kan du sammanfatta, var rejält flummigt för mig.

Du var mig en lat rackare :)
Artikeln beskriver faktorer utöver gitarr/pedaler/förstärkare som påverkar ”tonen” och vår upplevelse av densamma. T ex att en anledning till att Stones tidiga inspelningar lät så bra kan bero på att de spelade in i usla studios med dålig studioutrustning.
Flummigt är det knappast, däremot en hel del intressanta tankar. Som i o f s kan diskuteras.


28 Oct 2022, 06:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Väldigt intressant ämne.

Lite mycket att bryta ner för en diskussion på ett forum men intressant läsning.
Skall man se nyktert på det så är allt för subjektivt för att det skall vara möjligt att komma fram till något men kan enas om.

Även det är intressant, alltså vad de flesta individer upplever som ett bra gitarr ljud även med den subjektiva aspekten medräknad i kalkylen.
Menar, den subjektiva aspekten är inte riktigt subjektiv utan subjektiv från ett konsensus i gitarrvärlden om vad ett bra gitarrljud är.
Och den konsensus är utmejslad av kända gitarrister från förr. Med det menar jag att "bra gitarrljud" är inpräntat i våra huvuden av andra som redan gjort det.

Det är nissar som Hendrix, Van Halen, Gilmour, Clapton osv osv som satt måttstocken för vad ett bra gitarrljud är.
Det finns ett par stycken inom varje stil som fått sätta hur det skall låta i den stilen.
Kolla till exempel rocka billy, blues eller nått, i princip karbon kopior ljudmässigt (ofta även ner till vilka instrument som är "okay" att spela på).
Gitarrister som söker sig utanför de ramarna som historien satt är extremt få och blir nästan aldrig accepterade.
Stilarna blir cementerade och låsta i vad som är "tillåtet".

Kommer man till en spelning med fel gitarr (även om den skulle låta exakt likadant som rätt gitarr skulle gjort) så låser det sig.
Menar med det, "rätt" är viktigare än hur det låter i en konst som är helt byggd på ljud.

Gitarrister generellt är ängsliga, oroliga, typer som slaviskt följer reglerna för stilen de valt, som ankungar som följer mamma anka.

Ibland kommer de någon som bryter reglerna och skapar något "nytt" som måste få ett nytt namn för att kunna accepteras.
Nästan alla de som satt reglerna för var stil var såna som bröt reglerna med något som var tvunget att få ett nytt namn.

Ta grunge, musikaliskt helt vanlig rock.
Ta punk, musikaliskt helt vanlig rock.
Osv.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Oct 2022, 09:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Du fördjupar artikeln där, trevligt!


28 Oct 2022, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Goran wrote:
Du fördjupar artikeln där, trevligt!


Ämnet är ju fantastiskt intressant. Det är saker jag funderar mycket på i mitt (pretto, jag vet) inre sökande.
Alltså att ifrågasätta sin egen smak om varför tycker jag om det men inte det, kommer det från mig själv eller från yttre influenser (jag tänker på det, yttre influenser alltså, som prägling)?
Enkelt uttryckt, varför söker jag efter X isf Y? Jag vill genuint veta och inte bara flyta med.

Tyvärr inget forum ämne.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Oct 2022, 10:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Goran wrote:

Artikeln beskriver faktorer utöver gitarr/pedaler/förstärkare som påverkar ”tonen” och vår upplevelse av densamma. T ex att en anledning till att Stones tidiga inspelningar lät så bra kan bero på att de spelade in i usla studios med dålig studioutrustning.
Flummigt är det knappast, däremot en hel del intressanta tankar. Som i o f s kan diskuteras.


Jag säger inte att det är ointressant.
Blir dock rätt omöjligt att komma fram till något för det är för många parametrar att väga in som tex akustik, och dessutom vem har bestämt att Stones tidiga inspelningar 'lät så bra'. Kanske låtit ännu bättre (eller sämre) med utrustning från 90-talet?
Vi upplever nog ton väldigt olika, Skall man tex diskutera Stones utrustning och gitarrljud så skulle det i princip bara fungera i ett nördigt 'Stones gitarrljud' forum.

Det jag retat mig på länge är hur eftermarknadsproducenterna hela tiden lever på dessa myter om exakt vilken pedal eller whatever som behövs för att få fram en viss typ av ljud eller genre, synd om alla som går på detta istället för att ratta in ett bra ljud. Lite som Magnus var inne på.

_________________



28 Oct 2022, 10:21
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Magnus Olsson wrote:
Väldigt intressant ämne.

Lite mycket att bryta ner för en diskussion på ett forum men intressant läsning.
Skall man se nyktert på det så är allt för subjektivt för att det skall vara möjligt att komma fram till något men kan enas om.

Även det är intressant, alltså vad de flesta individer upplever som ett bra gitarr ljud även med den subjektiva aspekten medräknad i kalkylen.
Menar, den subjektiva aspekten är inte riktigt subjektiv utan subjektiv från ett konsensus i gitarrvärlden om vad ett bra gitarrljud är.
Och den konsensus är utmejslad av kända gitarrister från förr. Med det menar jag att "bra gitarrljud" är inpräntat i våra huvuden av andra som redan gjort det.

Det är nissar som Hendrix, Van Halen, Gilmour, Clapton osv osv som satt måttstocken för vad ett bra gitarrljud är.
Det finns ett par stycken inom varje stil som fått sätta hur det skall låta i den stilen.
Kolla till exempel rocka billy, blues eller nått, i princip karbon kopior ljudmässigt (ofta även ner till vilka instrument som är "okay" att spela på).
Gitarrister som söker sig utanför de ramarna som historien satt är extremt få och blir nästan aldrig accepterade.
Stilarna blir cementerade och låsta i vad som är "tillåtet".

Kommer man till en spelning med fel gitarr (även om den skulle låta exakt likadant som rätt gitarr skulle gjort) så låser det sig.
Menar med det, "rätt" är viktigare än hur det låter i en konst som är helt byggd på ljud.

Gitarrister generellt är ängsliga, oroliga, typer som slaviskt följer reglerna för stilen de valt, som ankungar som följer mamma anka.

Ibland kommer de någon som bryter reglerna och skapar något "nytt" som måste få ett nytt namn för att kunna accepteras.
Nästan alla de som satt reglerna för var stil var såna som bröt reglerna med något som var tvunget att få ett nytt namn.

Ta grunge, musikaliskt helt vanlig rock.
Ta punk, musikaliskt helt vanlig rock.
Osv.

//MO


Mycket tänkvärt!

Jag tycker att det är helt OK att inte komma överens, diskussionen och de infallsvinklar som andra tillför kan göra att man får sig en tankeställare och kanske till och med blir tvungen att ifrågasätta sina egna "normer".

Apropå att följa ankmamman;

För ett tag sedan började jag fundera över mitt gitarrljud, och började rota en del i det. Med rota menas byta komponenter i stärkaren.

Kom på tanken att jag skulle lyssna runt lite på Dumblestärkare för att se om där var något som man kunde "låna". En Dumble ska ju vara förstärkarnas Holy Grail. Efter att ha lyssnat på denna videon kändes det inte så intressant längre... https://youtu.be/_SpcNknsk_4
Hur kan det gå så fel? En Gibson -59 och en Dumblestärkare, måste ju låta mumma... Men nääää... Apropå att man ska ha Rätt saker. Och X miljoner för att köpa dem. Men också ha smaken att använda dem på ett (i mitt tycke) musikaliskt sätt...

_________________
/Lennart


29 Oct 2022, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Custom Sam wrote:
Magnus Olsson wrote:
Väldigt intressant ämne.

Lite mycket att bryta ner för en diskussion på ett forum men intressant läsning.
Skall man se nyktert på det så är allt för subjektivt för att det skall vara möjligt att komma fram till något men kan enas om.

Även det är intressant, alltså vad de flesta individer upplever som ett bra gitarr ljud även med den subjektiva aspekten medräknad i kalkylen.
Menar, den subjektiva aspekten är inte riktigt subjektiv utan subjektiv från ett konsensus i gitarrvärlden om vad ett bra gitarrljud är.
Och den konsensus är utmejslad av kända gitarrister från förr. Med det menar jag att "bra gitarrljud" är inpräntat i våra huvuden av andra som redan gjort det.

Det är nissar som Hendrix, Van Halen, Gilmour, Clapton osv osv som satt måttstocken för vad ett bra gitarrljud är.
Det finns ett par stycken inom varje stil som fått sätta hur det skall låta i den stilen.
Kolla till exempel rocka billy, blues eller nått, i princip karbon kopior ljudmässigt (ofta även ner till vilka instrument som är "okay" att spela på).
Gitarrister som söker sig utanför de ramarna som historien satt är extremt få och blir nästan aldrig accepterade.
Stilarna blir cementerade och låsta i vad som är "tillåtet".

Kommer man till en spelning med fel gitarr (även om den skulle låta exakt likadant som rätt gitarr skulle gjort) så låser det sig.
Menar med det, "rätt" är viktigare än hur det låter i en konst som är helt byggd på ljud.

Gitarrister generellt är ängsliga, oroliga, typer som slaviskt följer reglerna för stilen de valt, som ankungar som följer mamma anka.

Ibland kommer de någon som bryter reglerna och skapar något "nytt" som måste få ett nytt namn för att kunna accepteras.
Nästan alla de som satt reglerna för var stil var såna som bröt reglerna med något som var tvunget att få ett nytt namn.

Ta grunge, musikaliskt helt vanlig rock.
Ta punk, musikaliskt helt vanlig rock.
Osv.

//MO


Mycket tänkvärt!

Jag tycker att det är helt OK att inte komma överens, diskussionen och de infallsvinklar som andra tillför kan göra att man får sig en tankeställare och kanske till och med blir tvungen att ifrågasätta sina egna "normer".

Apropå att följa ankmamman;

För ett tag sedan började jag fundera över mitt gitarrljud, och började rota en del i det. Med rota menas byta komponenter i stärkaren.

Kom på tanken att jag skulle lyssna runt lite på Dumblestärkare för att se om där var något som man kunde "låna". En Dumble ska ju vara förstärkarnas Holy Grail. Efter att ha lyssnat på denna videon kändes det inte så intressant längre... https://youtu.be/_SpcNknsk_4
Hur kan det gå så fel? En Gibson -59 och en Dumblestärkare, måste ju låta mumma... Men nääää... Apropå att man ska ha Rätt saker. Och X miljoner för att köpa dem. Men också ha smaken att använda dem på ett (i mitt tycke) musikaliskt sätt...


Tack.

Precis så. Man lär sig ingenting och får ingenting att ta med sig från diskussioner med folk som tycker exakt som en själv.
Man måste ”våga” låta sig ifrågasättas (av andra eller från en själv) för att kunna utvecklas.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Oct 2022, 10:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Custom Sam wrote:
Kom på tanken att jag skulle lyssna runt lite på Dumblestärkare för att se om där var något som man kunde "låna". En Dumble ska ju vara förstärkarnas Holy Grail. Efter att ha lyssnat på denna videon kändes det inte så intressant längre... https://youtu.be/_SpcNknsk_4
Hur kan det gå så fel? En Gibson -59 och en Dumblestärkare, måste ju låta mumma... Men nääää... Apropå att man ska ha Rätt saker. Och X miljoner för att köpa dem. Men också ha smaken att använda dem på ett (i mitt tycke) musikaliskt sätt...


Det där tycker jag lät alldeles förträffligt. Mättat och artikulerat med tydlig topp. Anslagsdriven dist. Inte för mycket midrange. YMMV.
Jag missade vilka högtalarelement man satt i lådorna, det låter ju inte precis som Fordens G12-65:or som man är van vid och som inte har denna tydligare topp) tycker jag.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


29 Oct 2022, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Custom Sam wrote:
Men också ha smaken att använda dem på ett (i mitt tycke) musikaliskt sätt...

Fastnade för denna mening. Klockren. Nackdelen är ju förstås; att den här karamellen smakar olika beroende på vem som tar den i munnen. Snacka om "moment 22".... :?

När man lärt sig att armbåga sig genom allt BS; bör man landa iaf något-så-när-nära grejer som: Kunna identifiera ingångsvärden och ingångsförutsättningar. Detta genom att ärligt kunna ställa -och svara på frågorna varför man gör som man gör? Här handlar det om att vara ärlig med sig själv. Ni anar inte hur många det finns i världen; som inte fixar sånt här.
Tillbaka i tiden handlade värderingar i värden om helt andra saker -än vad de gör idag. Att fördjupa sig i skillnaderna; innebär troligen underlag för ett par böcker. Så väljer bara att lyfta fram den viktigaste skillnaden: Människor stod väldigt mycket närmare varandra -för att de umgicks face-to-face. Därför blev logiskt även mer av musiken som kom ut då i större grad ett resultat av ett ord som knappast användes mycket då: Teamwork. Och nu pratar jag inte bara inom band -utan i allra högsta grad inom studio och umgängeskrets. För att tala klarspråk till yngre generationen: Tänk: Inga mobiltelefoner -inget internet, och folket/arbetaren/friheten mot politikerna. Det bästa sättet att höras; var att göra det 'högt' -eller 'tillsammans' (samma sak egentligen). Förklarat kort: Att göra någonting tillsammans > förutsätter någelunda symbios inom de inblandades ingångsvärden.

Jag håller med Magnus i att det idag finns för många musiker -som är för inrutade i sin egna box. Deras ingångsvärden är ofta -att spela 'ekonomiskt safe'. Detta för att inte göra bort sig + att få goda reffs för framtida gig/jobb. "Result by tick-tock" istället för "Freedom of mutual creativity" helt enkelt. Det som symboliserar ett bra bands 'motor': ÄR just resultatet av den gemensamma, fler inputs -kreativa processen. Men även det här tenderar -att minska med åren -med den digitala tekniken. Dvs: Istället för att göra som Ex Rolling Stones gjorde; jobbar medlemmar individuellt ihop även de minsta detaljerna i en låt -innan man presenterar resultatet för andra.

När det gäller ton diskussionen; handlar detta om precis samma sak som den alltid gör -och kommer att göra: Ingångsvärden > ärligheten/båghets värdena inom den innersta kretsen på individerna -vars egna smak (inte gemensamma) -smak beslutar om vad som är godkänt -och vad som inte duger. Jag gillar ju mina paralleller mellan musiken och bil racing. I detta fall på Formel 1 språk; skulle denna typ av problem kunna likställas med ett team som svär över sina taskiga varvtider; och söker efter förbättringar från chauffören och omständigheterna; istället för att inse att man goofat REJÄLT från första början kring ritbordet -när man designade -och valde parametrarna för bilen.

Jag har sett det här fler gånger än jag kan räkna: En nöjd musiker som verkligen SVÄR över soundet i sina feta, dyra prylar. Helt plötsligt får man någonting i sina händer; som bara funkar ännu bättre. Det kan ofta vara EXAKT SAMMA gitarr/bas. Trots att det rör sig om samma instrument; så besitter detta instrument HELT ANDRA KLANGVÄRDEN OCH TON än tidigare. Vad har hänt? Jo: Man har tagit steget ifrån att söka efter svaret hos kunnigt folk som använder bygg och konstruktions värden som grund till lösningar. Detta mot svaren/förslagen man tidigare fått från exempelvis mer rutinerade musiker kollegor eller studiotekniker -som tänker i utgångsvärden de jobbar med. I 9.5 fall av 10 är dessa personers kunskap om själva problemet inte ens nära tillräckliga. DETTA är den stora fällan -ÄVEN bland proffs som just och just ekonomiskt lever på sitt instrument -eller sin egna musik. Viktigt att notera här: Här har man alltså gjort ett försök att hantera ett problem tillsammans. Trots detta har lösningen: A.) Kostat för mycket tid. B.) Inte kunnat åtgärdas > man sålt och köpt nytt på kompis referens. C.) Det har blivit dyrt. D.) Man har accepterat att lösningen man sökte efter inte finns. Samma fel procent sats som tidigare: i 9.5 fall av 10 är detta ren BS. Professionella och halvprofessionella -musiker har sällan så kassa verktyg i grund: För att dessa med ganska enkla medel inte skall kunna fås fixade till verkliga players. Dock i samband med ett misslyckat försök från fel referenser: Har skeppet mellan musikerns öron tyvärr redan seglat iväg: Typ: Det är bara en 59:a som fungerar för mina behov; precis som den gjorde back in the day för mina förebilder/idoler".

Hur det här formar oss: Folk ger upp för tidigt -med att hitta sitt eget sound. De nöjer sig med att försöka kopiera någon annans sound > och använda detta. Kort: De har accepterat sin begränsning och gett upp. FÅ saker i min bok är mer TRAGISKT än just detta. Ungefär som att: 'Nä; jag ger upp: Jag ska också måla Mona Lisa'. Grädden ovanpå detta är den ekonomiska biten: Man är verkligen bredd att ekonomiskt betala mycket; för de äldre grejerna -bara för att nöja sig med att ton-planka sin idol.

Idag är får man vänta längre mellan gångerna man hör låtar som slår igenom; som är teamskrivna: istället för teamproducerade. Med åldern lär man sig känna igen sånt här; bara genom att lyssna på låten. När detta händer; tänder det alltid en strimma hopp inombords för mig. Typ: Vänta nu: Inte riktigt allt håller på att självdö inom musik branschen...? Det kanske fortfarande finns mer än Idol -som tilltalar även de yngre generationerna..? Hörde härom veckan exempelvis 'Mörk Materia' -med Lustans Lakejer; som fick mig att fundera. Det finns faktiskt fortfarande lite kreativt team hopp + unikare toner kvar. MEN: Det är ju klart: Medlemmarna i detta band är ju inte direkt killar längre. Det är rutinerade, samspelta gubbar; som jobbar tillsammans på ett rätt sätt.

- Generations for everybody....


/ Jonken


29 Oct 2022, 13:22
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Det är enkelt. Det sitter i fingrarna. Se på Jeff Beck, som inte använder plektrum. Och Jack Pearson, som gillar Squier Bullet Strat.
:lol:


30 Oct 2022, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
bummer wrote:
Det är enkelt. Det sitter i fingrarna. Se på Jeff Beck, som inte använder plektrum. Och Jack Pearson, som gillar Squier Bullet Strat.
:lol:

:lol: 'Det sitter i fingrarna' är onekligen en odödlig klassiker. Man kan ju samtidigt inte låta bli att undra över följande: -Varför lirar inte artisterna som verkligen har de grymmaste fingrarna på Ex balsaträ istället; om det verkligen är så att det bara sitter i fingrarna...?


/ Jonken :wink:


30 Oct 2022, 12:38
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Jonken wrote:
bummer wrote:
Det är enkelt. Det sitter i fingrarna. Se på Jeff Beck, som inte använder plektrum. Och Jack Pearson, som gillar Squier Bullet Strat.
:lol:

:lol: 'Det sitter i fingrarna' är onekligen en odödlig klassiker. Man kan ju samtidigt inte låta bli att undra över följande: -Varför lirar inte artisterna som verkligen har de grymmaste fingrarna på Ex balsaträ istället; om det verkligen är så att det bara sitter i fingrarna...?


/ Jonken :wink:


Folk har gått på myten att dyrast är bäst. Särskilt amerikaner vill ju stödja amerikanska produkter, så därför duger bara Fender och Gibson. Made in USA. Artisterna sponsras, och alla som vill låta som Slash och Hendrix köper såklart. Cash i fickan på dom stora företagen :mrgreen:
Dave Simpson är en inspiration med sin stora samling skräpgitarrer.


30 Oct 2022, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
bummer wrote:
Det är enkelt. Det sitter i fingrarna. Se på Jeff Beck, som inte använder plektrum. Och Jack Pearson, som gillar Squier Bullet Strat.
:lol:

Så sant men det är hjärnan som har kontroll över fingrarna.
Squier Bullet i händerna på Beck, Trucks, Angus etc låter oerhört mycket bättre än en CS Fender eller Gibson i mina….


30 Oct 2022, 16:17
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
bummer wrote:
Det är enkelt. Det sitter i fingrarna. Se på Jeff Beck, som inte använder plektrum. Och Jack Pearson, som gillar Squier Bullet Strat.
:lol:

Å jag är så trött på sånt där skitsnack om att det sitter i fingrarna. Det finns plattor med gitarrister man gillat har haft både bra ljud och ibland på vissa plattor haft skitljud och där hjälper inga fingrar. Skit in=skit ut. Utrustning och hur det har använts spelar roll. Allt annat är skitsnack. Punkt.


31 Oct 2022, 00:17
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
/ Jonken :wink:[/quote]

Folk har gått på myten att dyrast är bäst. Särskilt amerikaner vill ju stödja amerikanska produkter, så därför duger bara Fender och Gibson. Made in USA. Artisterna sponsras, och alla som vill låta som Slash och Hendrix köper såklart. Cash i fickan på dom stora företagen :mrgreen:
Dave Simpson är en inspiration med sin stora samling skräpgitarrer.[/quote]

Och Slash spelade in debutplattan med en billigare Gibson-kopia.


31 Oct 2022, 00:19
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Tokerekloker wrote:
/ Jonken :wink:


Folk har gått på myten att dyrast är bäst. Särskilt amerikaner vill ju stödja amerikanska produkter, så därför duger bara Fender och Gibson. Made in USA. Artisterna sponsras, och alla som vill låta som Slash och Hendrix köper såklart. Cash i fickan på dom stora företagen :mrgreen:
Dave Simpson är en inspiration med sin stora samling skräpgitarrer.[/quote]

Och Slash spelade in debutplattan med en billigare Gibson-kopia.[/quote]

Japp, och inga är gladare än Gibson, då alla förknippar Slash med Gibson Les Paul. Thanks for the money sucker :mrgreen:


31 Oct 2022, 07:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Tokerekloker wrote:

Och Slash spelade in debutplattan med en billigare Gibson-kopia.



Det är är väl att töjja på sanningen lite att säga att det var en billigare kopia?


31 Oct 2022, 09:19
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
rifle wrote:
Tokerekloker wrote:

Och Slash spelade in debutplattan med en billigare Gibson-kopia.



Det är är väl att töjja på sanningen lite att säga att det var en billigare kopia?

På vilket vis då? Han hade inte råd med någon äkta Gibson så då fick det bli en kopia som var billigare.
Billigare betyder inte nödvändigtvis sämre. Jappsarna gjorde ju billigare Gibson-kopior som var av bättre
kvalle på 70-talet än äkta Gibsons och blev stämda för det.


31 Oct 2022, 13:08
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Tokerekloker wrote:
rifle wrote:

Det är är väl att töjja på sanningen lite att säga att det var en billigare kopia?

På vilket vis då? Han hade inte råd med någon äkta Gibson så då fick det bli en kopia som var billigare.
Billigare betyder inte nödvändigtvis sämre. Jappsarna gjorde ju billigare Gibson-kopior som var av bättre
kvalle på 70-talet än äkta Gibsons och blev stämda för det.


En Kris Derrig Les Paul '59 replica kostade dubbelt så mycket som en ny Gibson Les Paul standard i mitten på 80-talet.


01 Nov 2022, 01:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Här en (enligt mig) en väldigt intressant grej. Dock om bas > och baston i mix. Detta visar även hur galet; man även kunde göra back-in-the-day:
https://www.youtube.com/watch?v=3iWCVnhqWPE

Galet synd; när man lyckas att mixa bort ett så bärande instrument -samt ett SÅ SOLITT bidrag i/till en låt. Jag tror de flesta kan hålla med om att dessa kända låtar; får en HELT ANNAN DIMENSION i exemplen -där denna GRYMMA, DRIVANDE BAS faktiskt är mer hörbar i låtarna.

-Tänk om Ex Iron Maiden skulle ha mixats så här? -Where is Steve Harris....?!


/ Jonken


02 Nov 2022, 19:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Jonken wrote:
Här en (enligt mig) en väldigt intressant grej. Dock om bas > och baston i mix. Detta visar även hur galet; man även kunde göra back-in-the-day:
https://www.youtube.com/watch?v=3iWCVnhqWPE

Galet synd; när man lyckas att mixa bort ett så bärande instrument -samt ett SÅ SOLITT bidrag i/till en låt. Jag tror de flesta kan hålla med om att dessa kända låtar; får en HELT ANNAN DIMENSION i exemplen -där denna GRYMMA, DRIVANDE BAS faktiskt är mer hörbar i låtarna.

/ Jonken

Vet inte om jag håller med om att det skulle vara 'galet' Det är 40 år sen dom här plattorna gjordes och mycket var annorlunda vad gäller ljudideal, hur man lyssnar på musik osv.
För ett framgångsrikt band handlade det om att skapa en produkt som ska säljas och då spelar både sound och annat som omslag, låtordning mm in.
Därför har man en producent som styr och ställer, och denne är ofta vald eller åtminstone godkänd av bandet.

I mixningen har musiker nästan alltid en åsikt att de själva ska höras högst, gäller både sångare gitarrister basister och trummisar. Därav blir det alltid en kompromiss där man får ge och ta innan man kan enas om den färdiga produkten. Det måste ju vara det som skett i detta fall även om kanske inte Cliff var helt nöjd.

Om man idag tar gamla alster och mixar om dom så blir det självklart annorlunda, vet inte om jag tycker det ger så mycket. Orginalinspelningarna för mig är så som bandet ville ha det och det väger tyngre.

_________________



03 Nov 2022, 09:27
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Apropå gitarrton och bas. Såhär kan det låta genom basförstärkare.
https://www.youtube.com/watch?v=vRq7GroMaS0&t=918s


03 Nov 2022, 13:26
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Tokerekloker wrote:
bummer wrote:
Det är enkelt. Det sitter i fingrarna. Se på Jeff Beck, som inte använder plektrum. Och Jack Pearson, som gillar Squier Bullet Strat.
:lol:

Å jag är så trött på sånt där skitsnack om att det sitter i fingrarna. Det finns plattor med gitarrister man gillat har haft både bra ljud och ibland på vissa plattor haft skitljud och där hjälper inga fingrar. Skit in=skit ut. Utrustning och hur det har använts spelar roll. Allt annat är skitsnack. Punkt.


Clas Yngström.

- Trummisen Ulf Åhman lärde mig en viktig sak om det här med jakten på ny utrustning och nya ljud, det som jag kallar gitarristsjukan. Han sa en gång till mig att "det inte spelar nån roll vad du köper för grejer, gitarrer, effekter och förstärkare, det låter ändå alltid precis lika jävligt". Jag har kommit fram till att allt sitter i fingrarna och i en blandning av kött och det själ. Jag kan spela på en 900 kronors kinakopia om tryter. Men man köper ju ändå och testar nya grejer hela tiden, det bidrar ju till inspiration också.

Finns det supergitarrer?
- Nej det finns det nog inte, inte generellt sett i alla fall. Jag ställde upp på ett blindtest en gång i en tidning med attityden att "jag kan lätt avgöra bra gitarrer från dåliga". Det gick inte alls bra, jag hade faktiskt inte en siffra rätt. Den "sämsta"jag plockade ut var en 25 000 kronors American Fender Stratocaster och den som gillade mest var en Japan Squire. De dyra Fender och Gibson som idag säljs i butik ger ingen som helst garanti för att de skulle vara så mycket bättre än en kopia från Asien, det är faktisk så idag.


19 Nov 2022, 13:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
Marshall wrote:
Custom Sam wrote:
Kom på tanken att jag skulle lyssna runt lite på Dumblestärkare för att se om där var något som man kunde "låna". En Dumble ska ju vara förstärkarnas Holy Grail. Efter att ha lyssnat på denna videon kändes det inte så intressant längre... https://youtu.be/_SpcNknsk_4
Hur kan det gå så fel? En Gibson -59 och en Dumblestärkare, måste ju låta mumma... Men nääää... Apropå att man ska ha Rätt saker. Och X miljoner för att köpa dem. Men också ha smaken att använda dem på ett (i mitt tycke) musikaliskt sätt...


Det där tycker jag lät alldeles förträffligt. Mättat och artikulerat med tydlig topp. Anslagsdriven dist. Inte för mycket midrange. YMMV.
Jag missade vilka högtalarelement man satt i lådorna, det låter ju inte precis som Fordens G12-65:or som man är van vid och som inte har denna tydligare topp) tycker jag.


Upptäckte att jag fått ett svar på mitt inlägg för länge sedan, ursäkta sent svar!
Det jag tänker på är hur omusikaliskt han i mitt tycke hanterar dessa två klenoder, framför allt i slutet när han ska spela "metal" eller något. Inte så hur stärkaren distar etc.


Sedan, jo, det sitter en hel del i fingrarna, i anslaget med mera. Och om man har bättre utrustning så låter det förmodligen bättre, även om det kanske inte låter bra. Men det låter mindre obra. :)

En "enklare" gitarr med bra setup kommer troligen att kännas som en dyrare gitarr än en "finare" gitarr med kass setup. Som Yngström sa, det finns så många bra gitarrer idag, och skillnaden märks ofta i hur mycket omsorg som lagts på setup.

En gitarr låter ju inte bättre för att det är abaloneinläggningar i greppbrädan, men den kostar avsevärt mycket mer. Sedan är det upp till var och en utifrån sina förutsättningar, inte minst ekonomiska, om man vill lägga mer pengar på ett instrument för att det är gjort av finare trä med mera fancy saker.

Då tänker jag inte på sådana saker som tillför något till tonen, som en rosewoodback på en akustisk gitarr t.ex. utan mer kosmetiska saker.

_________________
/Lennart


20 Nov 2022, 21:44
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Intressant om ”gitarrton”
viewtopic.php?f=8&t=23718


20 Nov 2022, 22:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.