View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:49



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
57 classics 
Author Message

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Glömde…. Jag tycker originalstallet gjorde stor skillnad i hur känsligt anslaget blev.
Det låter mer som gitarren gör akustiskt. Faber med brass sadlar blev mer honkig på nåt vis och man tappar botten. Callaham o Tonepros blir nog dom stall jag skulle prova nästa gång.

Skulle vilja ha sadeln i ben eller tusq istället, tror det är plast nu, ser ut som det iallafall.


27 Nov 2022, 09:07
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: 57 classics
KingsHighway wrote:
Glömde…. Jag tycker originalstallet gjorde stor skillnad i hur känsligt anslaget blev.
Det låter mer som gitarren gör akustiskt. Faber med brass sadlar blev mer honkig på nåt vis och man tappar botten. Callaham o Tonepros blir nog dom stall jag skulle prova nästa gång.

Skulle vilja ha sadeln i ben eller tusq istället, tror det är plast nu, ser ut som det iallafall.
Varför inte testa 6/6 nylon sadel? Tror det satt som orginal.
Jag har ett Callaham liggande som du skulle kunna testa. Fattas en liten låsskruv men det påverkar inte funktionen.


27 Nov 2022, 13:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: 57 classics
Jag tycker det låter skitbra. Ändra ingenting :twisted:
Du spelar bra också så det är inte det som är problemet.

_________________
Försvinn ur min åsikt


27 Nov 2022, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: 57 classics
Uncle Fred wrote:
Jag tycker det låter skitbra. Ändra ingenting :twisted:
Du spelar bra också så det är inte det som är problemet.

Håller ju med om detta, men i dina öron vill du nått mer.

klart du ska byta till ben eller tysc, men kanske mest för öppna toner och för att du ska "veta" att det är så. känslan i huvudet.


27 Nov 2022, 14:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: 57 classics
KingsHighway wrote:
335 - 57 classics - 300k pots - mp supreme - deluxe reverb klon - Celestion g12m-70 - Uad Apollo twin

https://on.soundcloud.com/C6Uk8MEBFHW73Njr5
Fint spelat.
Det låter bra och "contemporary". Hörs att det är en pedal inblandad, vilket kan vara en poäng (som en effekt) eller inte beroende på tycke och smak.... 8)


27 Nov 2022, 15:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: 57 classics
Hm, säkert att du inte trollar forumet? :shock: 8)
Det där låter ju kanon precis som i förra tråden du startade. :D


Skämt åsido så förstår jag att du är lite perfektionist och att det är någon sorts träig resonans från gitarren du är ute efter, men ljudet skäms inte för sig som det är.


28 Nov 2022, 09:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: 57 classics
med tanke på första inlägget om sjysst ljud utan pedaler men inte nöjd med.. dags att testa lite fler pedaler?
Många som älskar Nobels ODR-1 och de olika klonerna på den. Guthrie Trapp använder tydligen en sån.


29 Nov 2022, 02:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: 57 classics
Du spelar "bra".
Det låter "bra".
Men du vill mer och det kan jag förstå.
Classic 57's är helt ok, men lite "för jämna"
och ev en aning för heta. Alltså om man har en bra 335
och vill höra "mer av själva gitarren".
Min lata lösning skulle vara att byta tll bra ovaxade humbuckers.
Jag har själv haft stor glädje av SD Antiquities (bytte från just Classic 57s)
Mer levande dynamiskt ljud. Det gav en rikare palett.
Men märk väl: jag utgår från rent upp tiil aningens tillskitat ljud.
Pedaler tenderar att ta död på olika humbuckers olikheter i mitt förmenande.
Ett annat sätt kan vara att köpa ett gäng olika alnicomagneter 2,3 och 4
för att prova sig fram. Alnico 5 skulle jag avråda från i en halvakustisk gitarr,
det blir för diskantigt vasst för de flesta.

_________________
Lasse


29 Nov 2022, 21:13
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Uncle Fred wrote:
Jag tycker det låter skitbra. Ändra ingenting :twisted:
Du spelar bra också så det är inte det som är problemet.
Tack så mycket


29 Nov 2022, 21:57
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Obi wrote:
Hm, säkert att du inte trollar forumet? :shock: 8)
Det där låter ju kanon precis som i förra tråden du startade. :D


Skämt åsido så förstår jag att du är lite perfektionist och att det är någon sorts träig resonans från gitarren du är ute efter, men ljudet skäms inte för sig som det är.
om jag startat en till tråd så har jag glömt. är två så lång tid det är mellan man får klämma på gitarren för tillfället hehe


29 Nov 2022, 21:57
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
lampic wrote:
med tanke på första inlägget om sjysst ljud utan pedaler men inte nöjd med.. dags att testa lite fler pedaler?
Många som älskar Nobels ODR-1 och de olika klonerna på den. Guthrie Trapp använder tydligen en sån.
den har jag provat, blev inte så begeistrad, den lät pedal men tydligen ska en Original vara skillnad, men det lägger jag inte energi på.. Pedaler är svårt.. det som passar ens influenser brukar inte funka för mig.. men har redan haft en period i livet där SRV var tonen o leta efter, så man plöjde igenom allt i stärk o pedalväg o lärde sig lite iallafall om live ljud


29 Nov 2022, 22:00
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
lasse svaj wrote:
Du spelar "bra".
Det låter "bra".
Men du vill mer och det kan jag förstå.
Classic 57's är helt ok, men lite "för jämna"
och ev en aning för heta. Alltså om man har en bra 335
och vill höra "mer av själva gitarren".
Min lata lösning skulle vara att byta tll bra ovaxade humbuckers.
Jag har själv haft stor glädje av SD Antiquities (bytte från just Classic 57s)
Mer levande dynamiskt ljud. Det gav en rikare palett.
Men märk väl: jag utgår från rent upp tiil aningens tillskitat ljud.
Pedaler tenderar att ta död på olika humbuckers olikheter i mitt förmenande.
Ett annat sätt kan vara att köpa ett gäng olika alnicomagneter 2,3 och 4
för att prova sig fram. Alnico 5 skulle jag avråda från i en halvakustisk gitarr,
det blir för diskantigt vasst för de flesta.
jag är lite inne på detta spår.. det saknas känslan från gitarren på nåt vis..men ska man kasta ut så nye pengar för att sedan krångla ännu mer med pottar o 335 dessutom.. mm tåls att tänka på.. kommer säkert bli så till slut..hehehe


29 Nov 2022, 22:02
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
zoork_1 wrote:
KingsHighway wrote:
335 - 57 classics - 300k pots - mp supreme - deluxe reverb klon - Celestion g12m-70 - Uad Apollo twin

https://on.soundcloud.com/C6Uk8MEBFHW73Njr5
Fint spelat.
Det låter bra och "contemporary". Hörs att det är en pedal inblandad, vilket kan vara en poäng (som en effekt) eller inte beroende på tycke och smak.... 8)
vad är contemporary?


29 Nov 2022, 22:06
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Ytterst tacksam för alla tips jag fått hittills.. spelade lite sov toner med stratan nyss genom deluxe, det var ansträngande o längesen..


29 Nov 2022, 22:08
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: 57 classics
KingsHighway wrote:
vad är contemporary?
Jag menar att det låter mer samtida eller "modernt" med pedalen i signalkedjan än vintage och att det är en smaksak...


29 Nov 2022, 22:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: 57 classics
Jag läser det till att det är det inspelade ljudet du inte gillar riktigt. Men att du gillar ljudet ur gitarren och förstärkaren som du använder?
Eller har jag fattat fel?

För inspelning hade då jag inte bytt mickar i gitarren utan flyttat på micken framför stärkaren eller lagt till en till mick längre bort och mixa ihop de.


29 Nov 2022, 23:13
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: 57 classics
Ja, Antiquities är dyra men jag tyckte det var värt der.
Blev rätt markant skillnad - gav en uttrycksfullare gitarr på nåt sätt.
Min 335 var från typ 2010. Vet inte vad den hade för potar,
brydde mig aldrig om att byta.

_________________
Lasse


30 Nov 2022, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: 57 classics
Egentligen borde väl vilken ovaxad boutiq PAF med relativt låg output funka?
Det dyker ju upp lite begagnat då och då om man har tålamod.
Jag är dock så nöjd med SD:s alnico II pro att de sitter i alla mina Les Paul gitarrer just nu
Ersatte bla burstbuckers 1+2 och classic 57:or just för den ökade klarheten och mindre mid-hump.
Jag vet att de brukar nämnas i samma andetag som Slash, (och är vaxade) men det är att göra mickarna orätt (inget ont om Slash)
Håller med om alnico 5, trivs inte heller med dem men smaken är ju olika o vad man är ute efter, tycker också de blir för vassa och midden försvinner helt, bumliga i basen o vassa i diskanten.
Antiquities är såklart ett säkert kort.


30 Nov 2022, 08:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 57 classics
KingsHighway wrote:
Jag gjorde lite justeringar med att byta tillbaks till gibson stallet, hade faber innan vilket tar bort en del bas från tonen.
Sänkte mickarna och justerade lite mer med tonkontrollerna. Det blev mycket mycket bättre, men inte 100 nöjd än.
Mad professor supreme pedalen ställde jag upp till 12 volt vilket gav mig lite bättre headroom o ihophållen ton.
Ska prova och byta ut ett preamprör, det låter lite spretigt i distortionen o det gillar inte jag.

För dom intresserade i följetången så kommer det mera ljudklipps

En fråga till. Går det att ta reda på pottarnas värde? Är det volymen eller tonkontrollerna som helst ska vara 500ka

Ber om ursäkt för mitt sena svar.

Nu börjar vi ha tillräckligt med info här -för att sno runt våra skallar kring ditt problem.

Stall:
Spontant skulle jag påstå att ett Faber mässing stall blir lite för stark och för 'headroomig' -för en hollowbody gitarr. Så är inte alls förvånad; och höra att du upplevde en förbättring -av att byta till baka till orginal zink -stallet i gitarren. Kör du igenom Fender stärk; ger detta dig snappet och 'boomet' automatiskt. I den ihåliga gitarren vill man då istället satsa på jämnhet och briljans -när det gäller hardware. Dock med detta sagt vill man inte heller tumma på sustain -eller tondöda klangen med aluminiun, titan eller nylon klackar på stallet. När det gäller stall sadlar/klackar; är det stål eller mässing som gäller. Grundmaterialet i stallet funkar aluminium -med mässing sadlar (för ett klassiskt Gibson R-klang) -eller det absolut bästa: Kallrullat stål -med sadlar i av antingen stål eller mässing. Problemet här -är att man måste kika på andra alternativ; då Faber inte erbjuder annat än mässing core i sina stall. Däremot gör exempelvis Tyska ABM -samt amerikanska Philadelphia Luthieretools detta. Oavsett vilket alternativ av dessa man väljer; finns det en gemensam nämnare: Så fort man tittar på kallrullat stål; kostar detta mer -jämfört med de andra topp alternativen. Orsaken för detta är givetvis: För att det finns INGET som slår kallrullat stål -när det gäller klang. Detta oavsett vilken typ av gitarr man än pratar om. När man beställer ett nytt ABR/Nashville stall; är det OTRLOLIGT VIKTIGT att kunna anpassa stallsadlarnas sträng skåror -till att EXAKT passa tjockleken på strängarna man drar över stallet. Detta innebär att man måste ha tillgång till strängfilar. (GMF kör just nu förövrigt en kampanj på strängfilar. Och jag rekommenderar alla som vill ha perfekt fungerande instrument; att beställa 'sitt' set med filar. Att ha optimala strängskåror i en gitarr är A & O! Detta ger hela grunden till stabil klang bild i ett instrument -oavsett prisbild och kvalitet på instrumentet. Jag skulle påstå att strängfilar + att lära sig använda dessa på rätt sätt -är den bästa investering man överhuvudtaget kan göra som musiker.) Att beställa ett kvalla stall av absolut översta hyllan från Ex ABM; innebär att man får hem ett stall som inte har några strängskåror för strängarna. Tanken med detta är just för att man skall själv fila dit sina optimala skåror för strängarna. Även andra fabrikat; som har strängskåror på sadlarna MÅSTE efter anpassas/modifieras för korrekt strängtjocklek
Att anpassa/optimera strängskåror förändrar instrumentets klangbild radikalt/väldigt mycket. Detta ger en stabil, jämnare och längre klangbild som verkligen sjunger. Optimala strängskåror har givetvis samma positiva effekt på vilket stall som helst. Dvs: Rekommenderar att först fila på stallet man redan har; innan man går och beställer ett nytt.

Översadel:
Vilket material man har på sin översadel förändrar också klangen radikalt på ett instrument. Men även här; är det A & O -att ha optimala strängskåror. När det gäller skåror i översadlar; pratar man om tre viktiga saker:

-En skåra som inte nyper åt strängen -där strängen tillåts att naturligt glida i sin skåra.
-Mängden sträng anliggning genom skåran. Ju mer botten kontakt en sträng har genom skåran i översadeln = Ju stabilare klang ger detta i instrumentet. Samtidigt: Ju mer kontakt en sträng har i översadeln = Ju mer krav ställer detta på kvalitén i skårorna man har filat dit.
-Strängtryck: En sträng skall ha mest/bäst tryck just vid utgången mot greppbrädan. Ex Gibson har löst detta genom att ha en väldigt kort stränganliggning: Som inte kanske är det mest optimala -när det gäller klangstabilitet. Att istället ha sträng kontakt genom hela översadeln är att föredra. När man filar skårorna en ny ersättnings/fullkontakt översadel; ställer lite högre krav på skickligheten att fila strängskåror. Här vill (precis som Gibsons variant: Ha i princip samma vinklar i 'sträng in' och 'sträng ut'. Dvs: Ingången mot brädan skall ha den högsta punkten -och utgången mot huvet/stämskruvarna skall ha den lägsta punkten. Skillnaden mot Gibson varianten; är att strängen skall ha botten kontakt hela vägen genom översadeln. (Det är detta som ger den stabilare tonen.) Precis samma principer gäller givetvis -vid filning av skåror i stallets klackar: Dvs; man vill ha den högsta strängtryckpunkten i mot mickarna. Dock här behöver man inte ha lika låg tryckpunkt i utgången mot stränghållare -jämfört med skårorna i översadeln.


Som jag nämnde tidigare: När skårorna i stallet och i översadeln fungerar; förändrar instrumentets klangbild radikalt till det bättre -på alla punkter. Detta innebär samtidigt att klangbilden som mickarna får; blir en helt annan. Det spelar ingen roll vilka typer av mickar man har på sitt instrument; dessa kommer att låta och fungera bättre oavsett. I de flesta fall blir man tvungen att sänka ner mickarna en hel del -med optimala strängskåror. Att sänka mickarna i sin tur medför att mickarnas magnetfält påverkar den naturliga strängklangen mindre (string pull) -och den naturliga klangen i instrumentet blir ännu bättre. Med en optimalare akustisk klangbild i sitt instrument; medför även att stärkare, pedaler: Ja ALLT; som man har i sin signal kedja låter bättre. Man kan vrida ner mer -utan att tappa 'själen' i tonen -alternativt; att man kan dra på mer utan att 'mudda' ihop tonen.

Mickar, potar och elektronik:
Personligen föredrar jag 500K potar till Classic '57:or -samt att jag gillar att köra modern wiring -istället för 50's wiring då. Men detta är helt personligt. Men med optimala strängskåror funkar även 300K och 50's wiring kanon bra. Skillnaden är endast att 300K potarna gör soundet lite mörkare -samt att 50's wiring gör soundet lite mer 'headroomigare'. Eftersom jag kör mest 009-042 strängar; ger detta mig mer naturlig 'snap' i (AK)klang och (EL) ton. Tonkontrollen vridet i botten ger mig kräm (Typ: Clapton woman tone) -och inget mudd. Endast personlig tycke och smak helt enkelt.
Att jobba i el -i en 335:a; är väldigt pilligt. Därför rekommenderar jag Dig att söka efter svararen först i gitarrens akustiska klangbild. Det troliga är -att Du endast kommer att behöva justera mickarnas poler -för att hitta både funktionen och soundet Du söker efter i din 335:a.

Avrådan:
Fall inte för frestelsen att slänga i någon mick med Alnico 5 magnet; som typ SD '59 eller någon butique PAF med samma magnet typ-innan du sett över klangbilden i ditt instrument. Med optimala strängskåror kommer detta endast ge Dig spik genom Din Fender stärkare. Skulle du motförmodan uppleva en perfekt akustisk klangbild; men en muddig elektrisk tonbild: DÅ går du först på 500K potar. Skulle detta inte hjälpa; kan du börja kika på Alnico 5 mickar.


/ Jonken


02 Dec 2022, 13:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: steffsson and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.