View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:19



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Gibson Melody Maker - synpunkter 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Gibson Melody Maker - synpunkter
Jag har blivit sugen på en Melody Maker.
Om någon har en sån eller testat en (gärna äldre) är jag tacksam för synpunkter, kommentarer, etc.


23 Nov 2022, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Fram till ca 1966/67 så brukar det vara lika bra schwung i dem som andra Gibson-modeller. Efter det så var det en ny batch av mahogany som inte var lika resonant som användes.


24 Nov 2022, 18:19
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Vinyljunkie wrote:
Fram till ca 1966/67 så brukar det vara lika bra schwung i dem som andra Gibson-modeller. Efter det så var det en ny batch av mahogany som inte var lika resonant som användes.
Tack för svar,
Av någon outgrundlig anledning har jag börjat tycka att det är riktigt fräcka gitarrer... :shock:
Drömmen är väl en 59/60:a, men man får se vad som dyker upp.


24 Nov 2022, 21:08
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Spelmässigt sköna och lätta.
Mickarna inte jättekul direkt. Finns dock en del tillverkare som säljer p90 som precis passar i originalhålen så man slipper fräsa. Pratar om 60 talare nu.


25 Nov 2022, 10:17
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
rifle wrote:
Spelmässigt sköna och lätta.
Mickarna inte jättekul direkt. Finns dock en del tillverkare som säljer p90 som precis passar i originalhålen så man slipper fräsa. Pratar om 60 talare nu.

Tack för svar,
Jag misstänkte att det skulle vara fina grejor att spela på.
Om jag fattat rätt finns den fetare halsen även på vissa 60:or
Mickar mm går, som du är inne på, ju alltid att byta.


25 Nov 2022, 11:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
rifle wrote:
Spelmässigt sköna och lätta.
Mickarna inte jättekul direkt. Finns dock en del tillverkare som säljer p90 som precis passar i originalhålen så man slipper fräsa. Pratar om 60 talare nu.


Alltså jag håller inte riktigt med om det. Jag har haft en 64:a och det var riktigt bra attack i den enda micken!


25 Nov 2022, 12:53
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Vinyljunkie wrote:
rifle wrote:
Spelmässigt sköna och lätta.
Mickarna inte jättekul direkt. Finns dock en del tillverkare som säljer p90 som precis passar i originalhålen så man slipper fräsa. Pratar om 60 talare nu.


Alltså jag håller inte riktigt med om det. Jag har haft en 64:a och det var riktigt bra attack i den enda micken!


För rätt typ av musik är micken bra men min personliga smak faller ej i den skalan riktigt.
Vissa säger att MM med singlecoil är deras bästa strata :mrgreen:


25 Nov 2022, 13:34
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
rifle wrote:
För rätt typ av musik är micken bra men min personliga smak faller ej i den skalan riktigt.
Vissa säger att MM med singlecoil är deras bästa strata :mrgreen:


Om man köper en ny MM så är det väl humbucker i? Men grejen med att köpa en måste ju vara att få det klassiska ljudet och då vill man ju en 60-talare! Eller, alltså det går säkert att köpa en som är dyr som fan och ny och den kommer att låta skitbra. men grejen är ju att de gamla fortfarande är så prisvärda (jämfört med andra Gibson-modeller!)
Det blir ju lite eget ljud med enkelspolig mick till limmad hals och mahogny också.


25 Nov 2022, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Äger en reissue på 59an som jag gillar skarpt! Original singelcoil var redan utbytt till en SD Little 59 när jag köpte gitarren så hur originalet låter har jag ingen aning om, men little 59 passar gitarren perfekt bortsett från att den inte går justera i höjd.
Men det som jag först och främst gillar med den är att den är så bekväm att spela på. Halsen känns som på en akustisk gitarr, och gitarren är lätt som en fjäder! Klangen kan nog bäst beskrivas som behaglig!
Vilket material kroppen är gjord i är lite oklart, läste någonstans att det skulle vara ceder trä, men vem bryr sig!

Som vanligt med Melody Maker så har det varit stor variation på gitarrer som sålts under namnet även i nutid. Det finns Melody Maker med P-90, vanliga HB, traditionell SC, stop tailpiece, tune o matic, LP, SG, DC, V, explorer kropp!

_________________
pudas


25 Nov 2022, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
En del satte original PAF i dessa, och det lät förträffligt.


25 Nov 2022, 20:59
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Jag hade inte bangat på att köpa en redan moddad för humbucker för hur man än vrider och vänder på det så vill de flesta som gillar gibson testa med humbuckers :mrgreen:


25 Nov 2022, 21:57
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
pudas wrote:
Äger en reissue på 59an som jag gillar skarpt! Original singelcoil var redan utbytt till en SD Little 59 när jag köpte gitarren så hur originalet låter har jag ingen aning om, men little 59 passar gitarren perfekt bortsett från att den inte går justera i höjd.
Men det som jag först och främst gillar med den är att den är så bekväm att spela på. Halsen känns som på en akustisk gitarr, och gitarren är lätt som en fjäder! Klangen kan nog bäst beskrivas som behaglig!
Vilket material kroppen är gjord i är lite oklart, läste någonstans att det skulle vara ceder trä, men vem bryr sig!

Som vanligt med Melody Maker så har det varit stor variation på gitarrer som sålts under namnet även i nutid. Det finns Melody Maker med P-90, vanliga HB, traditionell SC, stop tailpiece, tune o matic, LP, SG, DC, V, explorer kropp!
Tack för svar,
Bra input där.


25 Nov 2022, 22:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
rifle wrote:
Jag hade inte bangat på att köpa en redan moddad för humbucker för hur man än vrider och vänder på det så vill de flesta som gillar gibson testa med humbuckers :mrgreen:
Jag skulle nog kunna leva med en moddad, dvs om jobbet är proffsigt utfört.
Vad tros om en telemick i halsen och gammal mini hb alt. P90 i stallet?


25 Nov 2022, 22:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
För mig är Melody Maker syskon modell till Junior och allt över en stallmick är slöseri med jordens resurser.
Men man gör ju vad man vill med sin gitarr! Ingemar Rogerfeldt klämde väl in tre mickar i sin Melody Maaker DC!
Men gitarrerna är tunna, kanske tunnare än SG till och med, så i slutändan, med alla hål så har man fått en mini 335a!

_________________
pudas


26 Nov 2022, 14:44
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... aker_.html


26 Nov 2022, 14:47
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
pudas wrote:
För mig är Melody Maker syskon modell till Junior och allt över en stallmick är slöseri med jordens resurser.
Men man gör ju vad man vill med sin gitarr! Ingemar Rogerfeldt klämde väl in tre mickar i sin Melody Maaker DC!
Men gitarrerna är tunna, kanske tunnare än SG till och med, så i slutändan, med alla hål så har man fått en mini 335a!
He, he... den sista var bra.
Nåväl, i det här fallet gällde det om jag skulle råka komma över en redan moddad. Tanken att börja fräsa i ett vintageinstrument ligger lite utanför min komfortzon...


26 Nov 2022, 15:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
bummer wrote:
https://www.gregsguitars.de/en/product/9792/1990_Gibson_Melody_Maker_.html
Inte riktigt vad jag letar efter, men tack för tipset.
Får dock erkänna att jag förstår varför han gillar den.... 8)


26 Nov 2022, 15:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Har en MM SG från 66 eller 67 som blivit moddad för humbucker. Har stoppat i Duncan antiquity firebird mickar i den och det är en förträfflig gitarr med riktigt bra sound.
Står du ut med sent60talshalsen så är det ett bra alternativ.


23 Dec 2022, 22:29
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson Melody Maker - synpunkter
Får kolla in vad det är, tack för inspelet


24 Dec 2022, 01:52
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: rifle and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.