View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:04



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Kör lite improvieserade metalsolon samt en Carnivoe-cover på mina 2 absolut billigaste gitarrer.

en Harley Benton humbucker-strata:
https://www.youtube.com/watch?v=fnpNvFyGwc4
och en Legend LP-kopia:
https://www.youtube.com/watch?v=498K0uMaV-Q
och en riktig starter-pack Les Paul Special II:
https://www.youtube.com/watch?v=nS2MUgU7ngQ

JAHA? :|

"Tone is in the fingers" som man brukar säga. Får precis likvärdigt resultat från dom här, som jag får av mina påkostade gitarrer.

HARLEY BENTON:
Köpte den då jag INTE ville riskera tappa bort nån av alla mina fina gitarrer jag håller kär mer personligt, har ju moddat många till oigenkännelighet, målat, byggt flera partscasters och tillåmed byggt en gitarr helt själv från scratch. Dvs inga gitarrer som man kan ta på igen.
Därför köpte jag en billig Harley Benton för den kan jag lätt byta om den typ försvinner under ett flyg utomlands för att spela.
Ska bland annat till Grekland i sommar, så nu fixade jag en gitarr jag inte har nåt affektionsvärde till.

Men gitarren är kanon och fullt användbar till precis vad som helst man kan tänka sig som involverar humbyckers.!

LEGEND LP KOPIA:
Fick den gratis häromdan av ett band jag proddar en skiva åt. Hade skräpat i deras replokal i evigheter så jag fick den.
Satte nya strängar och herrejävlar, skitnajs gitarr! Håller stränghöjden lite högre på den men det ska inte vara nån shredder ändå.
Pickuperna är rätt svaga, men äh!

EPIPHONE STARTER KIT LP SPECIAL II:
Min första gitarr var precis en sån här, men jag tappade bort den på en turné i Tyskland för länge sen.
Letade på ett likadant exemplar lokalt och den här gitarren är dålig. Den håller inte stämningen. Har gjort mitt bästa.
Men rent ljud å spelmässigt så är det tamefan inga fel. Hade jättegärna använt den här ifall den gick att få hålla stämningen...




Det jag vill säga:
var inte orolig för att du har en så kalald "billig gitarr" i händenra.
Du kommer fortfarande låta och spela som dig själv oavsett om du har en Starter Kit gitarr eller en specialbeställd ESP Custom Hop.
Jag har gitarrer av alla klasser (räknar inte onödigt dyra möbelgitarrer)
Och skulle kunna ta med me vilken gitarr som helst till ett gig å lira på det utan problem.

VAR INTE OROLIG!
SPELA GITARR!


19 Dec 2022, 02:30
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Har börjat känna samma sak som dig Tvåtakt angående gitarrer även om jag känner att olika gitarrer lockar fram olika spelsätt hos mig. Med det sagt så hade förmodligen billiga gitarrer gjort det också. När jag tänker efter så är min dyraste gitarr en för 5 tusen :) så inga dyrgripar i min "samling"
Kul att du har skaffat en smartphone för det gjorde jag för några månader sen också efter mycket tjat från sambon.
Sen är jag nog inte den enda här på forumet som vill ha lite uppdatering på gitarren som du gör åt farsan :)


19 Dec 2022, 13:57
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Den där Legend…kan det egentligen vara en Navigator? :shock:

viewtopic.php?f=1&t=101453

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Dec 2022, 06:56
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Min billigaste kostade strax över 1000:- ny. Squier Bullet Strat. Kände att den var bra, så jag köpte tillbaka den (jo jag sålde den)
Många tycker dom här är skit, så det var extra kul att se lirare som Jack Pearson, Mike Rutherford, Dave Simpson.

Vintage V100. Kostade strax över 2000:- när jag köpte den 2010. Skönt inspelad nu, och jag gillar mickarna. Byggd lite som en Custom, helt i mahogny. Har allt som jag vill ha med en LP förutom att det inte står Gibson på skallen.
Midge Ure har också spelat V100 sen 2010, och skaffade nyss sin tredje.


20 Dec 2022, 07:44
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Granis67 wrote:
Den där Legend…kan det egentligen vara en Navigator? :shock:

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=1&t=101453


Hmmm. Vem vet.

Det är en bolt-on LP iallafall.
Tycker dom flesta exempelen som tas upp där, har limmad hals.

Dvs, jag tror knappast den här Legend-LPn i sig är en av dom mer påkostade modellerna...

Bra gitarr oavsett :)


22 Dec 2022, 09:59
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Tvåtakt wrote:
Granis67 wrote:
Den där Legend…kan det egentligen vara en Navigator? :shock:

viewtopic.php?f=1&t=101453


Hmmm. Vem vet.

Det är en bolt-on LP iallafall.
Tycker dom flesta exempelen som tas upp där, har limmad hals.

Dvs, jag tror knappast den här Legend-LPn i sig är en av dom mer påkostade modellerna...

Bra gitarr oavsett :)


Jag lärde mig spela på pappas Kasuga. Gissar den är runt 50 år nu. LP Custom Goldtop med svarta plastdelar, skruvad hals. Svag stallmick, men halsmicken är riktigt krämig och fet. Fortfarande en av de skönaste jag spelat på. I stort sett enda elgitarren jag hade i över 20 år (enda jag spelade live med när jag trodde att jag skulle bli rockstjärna)
2004 köpte jag en Epiphone SG Special för den såg cool ut. En av de sämsta jag haft. Samma år blev det en Eagle Flash BB, svart. Koreabygge. Kostade 4000:-, en av de bästa jag haft.


Last edited by bummer on 23 Dec 2022, 13:39, edited 3 times in total.



22 Dec 2022, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Jag både håller med och inte håller med.

Jag kommer att låta som mig själv på en billig gitarr men jag kommer inte att låta likadant som med mina dyra gitarrer.
Generellt, det finns exemplar som är billiga men ändå väldigt bra med lite fixande och dyra som inte alls är skoj.

Skillnaden mellan dyr VS billig märks mest när man är ute och spelar live riktigt mycket, de billiga har en tendens att gå sönder och slitas ut.

Lite på skämt men hör man inte skillnad på ljudet i olika gitarrer så har man för mycket dist.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Dec 2022, 17:22
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Harley Benton har bra och billiga gitarrer.


23 Dec 2022, 17:29
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Magnus Olsson wrote:
Jag både håller med och inte håller med.

Jag kommer att låta som mig själv på en billig gitarr men jag kommer inte att låta likadant som med mina dyra gitarrer.
Generellt, det finns exemplar som är billiga men ändå väldigt bra med lite fixande och dyra som inte alls är skoj.

Skillnaden mellan dyr VS billig märks mest när man är ute och spelar live riktigt mycket, de billiga har en tendens att gå sönder och slitas ut.

Lite på skämt men hör man inte skillnad på ljudet i olika gitarrer så har man för mycket dist.

/Magnus



Jag undikar såna här diskussioner för det är bara ord mot ord och ingen kommer överens för Person A tycker denne har rätt, och Person B tycker att denne har rätt. :)

(kommer aldrig återuppliva den Tvåtakt jag var för på bojen och andra forum för några år sen, du minns ;) )


Jag är väldigt säker på vad mina erfarenheter har lärt mej (precis som du, fast "tvärtom" :lol: ) och väljer som sagt att undvika alla diskussioner som kan dyka upp kring tonträ, ditten och datten, för det är alltid Ord Mot Ord där olika personer tycker olika och...


...som personer av olika religiösa trosuppfattning eller icketroende som försöker övertyga varandra...
Skitsamma vem som har rätt eller fel. Man har ju alltid rätt enligt sig själv.

Jag lägger mer värde i MUSIK i allmänhet istället bara :) (därför postar jag nästan bara videos där jag spelar saker på det här forumet numera, eler som här bara en tanke eööernåt att delamed sig av


24 Dec 2022, 13:18
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Jag håller med både Magnus Olsson och Tvåtakt! :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Dec 2022, 14:18
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Och ingen av oss håller med dig :mrgreen:


24 Dec 2022, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Mina 3 billigaste gitarrer och varför jag har dom
Det går oftast att få alla gitarrer att funka.

För mig brukar det vara att ta med en oprövad gitarr till ett rep och sedan köra med den hela repet.
Nästan alla gånger går det hur bra som helst oberoende om det är en dyr eller billig gitarr.
Då blir det som Tvåtakt skriver att man koncentrerar sig på musiken och bryr sig mindre om det låter exakt som man vill.

De få gånger det inte har funkat är om det blivit okontrollerad rundgång. (Ja vi repar relativt högt.)


24 Dec 2022, 22:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.