View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 20:50



Reply to topic  [ 4 posts ] 
HIMMELSTRUTZ 8a, ny förstärkare i pedalformat 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post HIMMELSTRUTZ 8a, ny förstärkare i pedalformat
Ett litet tips om man är intresserad av välljud i litet format. Har repat, spelat in och giggat med denna och är svårt imponerat hur bra den låter. Kan inte lika mycket som digitala små förstärkare men den här med klass A, A/B slut- och försteg slår dem med hästlängder vad gäller grundljud och framförallt i spelkänslan. Vi spelade in en liten demo rakt av med samma inställningar för Marshallplexin som för Himmelstrutzen. Det här är ju mitt sätt att använda den, går alldeles utmärkt att ha den som pedalplattform också såklart.


https://www.youtube.com/watch?v=0fgLm3uLTGI&t=4s

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


20 Dec 2022, 11:17
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: HIMMELSTRUTZ 8a, ny förstärkare i pedalformat
Intressant! Ska lyssna in. Men det här med att man ska jorda den själv med krokodilklämma på eluttaget verkar helt bananas:

https://www.youtube.com/watch?v=kGKkcpJ ... mmelstrutz

Hur mycket headroom har den om man vill spela cleant med en trummis?


20 Dec 2022, 14:03
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: HIMMELSTRUTZ 8a, ny förstärkare i pedalformat
southbeck wrote:
Intressant! Ska lyssna in. Men det här med att man ska jorda den själv med krokodilklämma på eluttaget verkar helt bananas:

https://www.youtube.com/watch?v=kGKkcpJ ... mmelstrutz

Hur mycket headroom har den om man vill spela cleant med en trummis?


Ja jordningen är ett extra bestyr men funkar perfekt när den sitter. En klump med allt i väger dubbelt så mycket som förstärkaren annars! Kunde kanske lösts annorlunda med en box i MXR phase 100 storlek?

Jag spelar med en hårtslående trummis i ett hårt rockband och där fungerar det, då överstyrt! Rent så funkar det i mitt coverband med snällare trummis. Kan tänka mig i jazzorkestern att det funkar utmärkt och att du då kommer med allt utom högtalaren i gigbagen.

Det stora tycker jag dock är ljudkvaliten och spelkänslan, precis som "på riktigt" men på beskedligare volym.

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


20 Dec 2022, 15:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: HIMMELSTRUTZ 8a, ny förstärkare i pedalformat
Om jag inte redan hade det jag behöver i förstärkarväg, så hade jag nog redan köpt en "8". Men jag är så helnöjd med min Himmelstrutz Fetto LaRocca tillsammans med mina Marshalls i olika storlekar. De gamla Fetto:sarna var skitbra, men Fetto LaRocca och Fetto Apache är ännu bättre om man gillar bra Marshall-ljud på alla ljudvolymer och på i stort sett alla distnivåer. Jag spelar aldrig djent, metal core och andra hårddistade musikformer, så jag vet inte om Fettosarna funkar till det också, men det kanske de gör?

Men förr eller senare så köper jag nog en Himmelstrutz 8, eftersom jag är för nyfiken för att låta bli. Det ska bli kul. Men just nu är det andra utgifter som kommer före, eftersom jag redan har gitarrförstärkare som jag är helnöjd med.

Posta gärna fler exempel. :)


21 Dec 2022, 23:33
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 95 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.