View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:20



Reply to topic  [ 12 posts ] 
vilken tonart ska vi ta den i ? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post vilken tonart ska vi ta den i ?
Sitter och jobbar lite med en gitarr variation på Dave Brubecks sallongsjazz klassiker "take Five". Jag börjar med att lyssna på vad andra gitarrister hittat på,,,,,,,,,å det är ju inte så mycket!
Blir förvånad då dom flesta till och med behållit låtens originaltonart Ebmoll. Men det här med tonart styrs ju sällan direkt av konstnärliga orsaker, utan snarare hur smidiga dom är att spela på aktuella instrument och röster.

För mig känns det nog som att en transponering till E är det första att testa!

Eller har jag missat något? Är det som att svära i kyrkan och vanhedra Brubecks komposition med att inte spela Take Five i Ebmoll?

_________________
pudas


21 Dec 2022, 14:42
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
Att stämma ner gitarren i Eb kan väl vara en skön kompromiss. Brukar dessutom låta bra med 25.5 mensur. Alla blir nöjda :wink:


21 Dec 2022, 17:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
Självklart kör man det i den tonart man tycker den klingar bäst i.

Många tror att X tonart (oftast den kompositören valt) är den där låten klingar bäst som ett objektivt faktum.
Men klingar bäst är ju lika subjektivt som allt annat som har med smak att göra.

Man vanhedrar kompositören om man INTE byter tonart, ändrar runt och gör den till sin egen.
Annars är det ju helt poänglöst, kompositörens version finns ju redan.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2022, 17:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 598
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
pudas wrote:
Sitter och jobbar lite med en gitarr variation på Dave Brubecks sallongsjazz klassiker "take Five". Jag börjar med att lyssna på vad andra gitarrister hittat på,,,,,,,,,å det är ju inte så mycket!
Blir förvånad då dom flesta till och med behållit låtens originaltonart Ebmoll. Men det här med tonart styrs ju sällan direkt av konstnärliga orsaker, utan snarare hur smidiga dom är att spela på aktuella instrument och röster.

För mig känns det nog som att en transponering till E är det första att testa!

Eller har jag missat något? Är det som att svära i kyrkan och vanhedra Brubecks komposition med att inte spela Take Five i Ebmoll?


Har ingen åsikt om tonart. Däremot tycker jag det låter mycket spännande med en gitarrversion på Take Five. Har faktiskt reflekterat över att den skulle lämpa sig för gitarr. Även om den är lite sliten tycker jag fortfarande den är trevlig att lyssna på, vilket vittnar om att den, i mina öron, har klassikerkvaliteter. Ser fram mot resultatet, se till att posta det!


21 Dec 2022, 21:18
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
Altsaxofoner är väl stämda i Eb. Kan ju vara en förklaring - saker o ting blir mer lättspelade (för saxsolisten) utan krångliga fingersättningar.


21 Dec 2022, 22:56
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
Denna tolkning gillar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=bmhT_KUAR6g


21 Dec 2022, 23:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
George Benson spelar den i E, samt rakare, mindre swing, än originalet. Värt att kolla in kanske.
Personligen gillar jag den i Eb. Lite mjukare, mörkare feeling, även om det inte är något man tänker på utan att jämföra med närliggande tonarter. Dessutom tror jag på att spela så mycket det går i icke-gitarrvänliga tonarter. Röra sig lite utanför sin comfort zone.


21 Dec 2022, 23:24
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
Stäm ned gitarren i Bb och growla så har du en helt annorlunda version. Det finns ju gott om hitlåtar som egentligen är covers och gjorts om en del och därmed blev riktigt bra låtar jämfört med originalet som inte lyckades bli en hit.


22 Dec 2022, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
Robert wrote:
Dessutom tror jag på att spela så mycket det går i icke-gitarrvänliga tonarter. Röra sig lite utanför sin comfort zone.

Håller med, tonart ska inte styras av ren lathet!

Obi wrote:
Att stämma ner gitarren i Eb kan väl vara en skön kompromiss. Brukar dessutom låta bra med 25.5 mensur. Alla blir nöjda :wink:

Ja, absolut, speciellt om man ska spela med en saxophonist också. Men jag är inte så glad i klangen man får vid nerstämt.

Nej finns inga planer på att spela in eller något annat heller. Bara ett projekt för att hålla hjärnan och fingrarna igång!
I dagsläget spelad på vanlig fingerplockad, akustisk gitarr !

_________________
pudas


22 Dec 2022, 01:08
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
D-moll är nog rätt bekvämt på gitarr. Ger utrymme för en del lösa strängar i vissa passager. Klingar fint också.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


25 Dec 2022, 01:27
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
8) 8) 8)

https://open.spotify.com/track/4kh7F09u8BghQdfyF4alDj?si=A8hqgih4SY2UBpez5rVjmw

8) 8) 8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


27 Dec 2022, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: vilken tonart ska vi ta den i ?
Det är i princip alltid så när man spelar jazz att man spelar i den tonart som noterna går i, tysiskt F, Bb och Eb. även om det inte är blåsinstrument med.
De flesta jazzmusiker är också vana att spela i de här tonarterna, så E kan kännas mer främmande än Eb i ett sånt här fall..

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Dec 2022, 22:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.