View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:14



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Rörförstärkar workshop 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 165
Post Re: Rörförstärkar workshop
benny hill wrote:
Bra gjort Jesper!
Kommer gärna förbi nån gång i framtiden om jag har möjlighet och kollar in nya verkstan. Får lura med frugan till IKEA igen....
Ni rörstärkarnissar här i gruppen är helt fenomenala. Sicken kunskap!
Spelar din/Richards DrZRoute66/Bäckström varje repning/spelning :D
Och Zvens ombyggda Fender PA 100
:D

Ah smart de har ju även barnpassning på IKEA så då kan jag lämpa av ungarna där också :p

Racing wrote:
Ni som var där, jag hade ju probs med min egen maskin.

Iom att jag gör det jag gör står den ofta "öppen". Dvs utan huv osv.
Guess what.

Den är ju vad avser preamp konstruerad kring de ryska 6n2p. Skall vi kalla det ryssarnas "moderna" variant av ECC-83.
Mm. Ngn hade ersatt det 6n2p som satt i fasvändaren med ett Telefunken ECC-83. FRÅGA mig inte ens hur det blev till glödspänning nog att få igång det, men.. bevisligen så.
Å därav "det trasiga" i soundet. Kort sagt, glödspänning nog för att "väcka det" men inte för att få igång det.

Kan säga att det tog en liten stund innan jag listade ut den men väl gjort, jo tjena! DÄR var den ju! Maskinen jag känner så väl.. :mrgreen: :mrgreen:


Synd att ingen av oss amatörer (eller ja, jag var väl den största amatören där) tog sig en titt. "Fan man stärkare låter konstigt. Måste vara ett rör som är kasst" är
ju ens första tanke när något krånglar :P


06 Feb 2023, 20:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Rörförstärkar workshop
Racing wrote:
Ni som var där, jag hade ju probs med min egen maskin.

Iom att jag gör det jag gör står den ofta "öppen". Dvs utan huv osv.
Guess what.

Den är ju vad avser preamp konstruerad kring de ryska 6n2p. Skall vi kalla det ryssarnas "moderna" variant av ECC-83.
Mm. Ngn hade ersatt det 6n2p som satt i fasvändaren med ett Telefunken ECC-83. FRÅGA mig inte ens hur det blev till glödspänning nog att få igång det, men.. bevisligen så.
Å därav "det trasiga" i soundet. Kort sagt, glödspänning nog för att "väcka det" men inte för att få igång det.

Kan säga att det tog en liten stund innan jag listade ut den men väl gjort, jo tjena! DÄR var den ju! Maskinen jag känner så väl.. :mrgreen: :mrgreen:


Oj, det är ju extremt långsökt! Ja, den mådde inte riktigt bra där, fullt fläsk så lät det väl OK, men när man försökte dra ner så blev det fuldist.

Att den funkade över huvud taget är som du säger märkligt. Men så var det en Telefunkenflaska förstås... :D

Jag får ju säga tack för träffen förstås också!

_________________
/Lennart


07 Feb 2023, 17:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Stefan_E and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.