View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:15



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmässigt? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmässigt?
Tänkte jag skulle byta mickar i min Gibson Les Paul standard Faded 2008 (weight relief). Sitter på Gibson 57/57+ nu, och hade tidigare Burstbucker pro tror jag.
Vad jag är allergisk mot är halsmickar som är otydliga, luddiga och för basiga. Samtidigt som jag är allergisk mot stallmickar som är för vassa och stela i diskanten. Så jag gillar alltså mikrofoner som är väldigt balanserade i tonmässigt mot varandra. Ett problem som jag tycker de flesta Les Paul har dvs att stall och hallsmickarna ligger för långt tonmässigt från varandra, eller ja, faktiskt även dom flesta Stratocasters med enligt min smak.

Så ett balanserad ljud, med definition och "stuns" i i basområdet. Jag har tex på min tele en Twang King i halsen och den är åt den beskrivningen enligt mig. Enda jag kan klaga lite på är att den kan vara i klenaste laget och lite lite sustain.
Sett till stallmick är det mkt lättare, sällan det låter dåligt om stallmickar, men både Burstbucker Pro och 57+ är lite för stiff och skarp på något vis i diskanten i den gitarren. När man plöjer igenom forum så verkar det som det finns fler som har liknande smak som jag som upplever liknande ang. tex 57/57+ (och det finns dom som tycker dom är bäst i världen. Tycke och smak helt enkelt.).

Jag lirar allt som oftast med gain i olika mängd. Och tänker mig just denna gitarren mestadels i ett bluesband. Där vi kör allt från lite skitigt upp till fullt ställ a la Gary Moore i distmängd. Så det behöver inte vara en highgain-mick tror jag, bara den har tillräckligt med sustain.

Jag har i en annan LP ett set med Bareknuckle Crawlers och det är nog de bästa mickar jag har spelat på. Bra bett (vilket är viktigt för mig), bra drag, men ändå musikaliska. Bra strängseparation och är lite åt hottad PAF-hållet. Har även splitfunktion på dom, och även om det kan vara i lite ljusaste/tunnaste laget i singlecoil-läget så ger det en fantastisk ljudpalett och extra bett och sticker ut i ljudbilden. Så en LP med singlecoils är inte alls fel.

Så den enkla vägen är ju att beställa ett par likadana. Men 1. Det landar på ca 4000:- 2. Det är lite tråkigt att ha exakt samma. 3 Fast det vore smart... 4. Skulle helst vilja hitta beg.

Så jag önskar helt enkelt lite tips på humbuckers som enligt ovan önskemål. Mickar som redan har fått min uppmärksamhet utan att ha testat dom, utan bara via "surfning" är:
- Dimarzio 36th anniversery
- Lundgren BJFE
- Suhr Thornbucker


Last edited by Donatello on 08 Jan 2023, 15:23, edited 1 time in total.



08 Jan 2023, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Dessa uppfyller din beskrivning. Rekommenderas starkt; kanske köpa genom bulvan i USA för att minska kostnaden?
https://www.throbak.com/paf-pickups-throbak-sle-101-mxv.html

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


08 Jan 2023, 14:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Om du kopplar en humbucker parallelt i stället för serie kommer den gå mer åt single coil i ljudet. Det kräver dock att det finns en tapp på mitten eller kablar som helt separerar de två mickarna.

_________________
Johan Hansson


08 Jan 2023, 14:41
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Marshall wrote:
Dessa uppfyller din beskrivning. Rekommenderas starkt; kanske köpa genom bulvan i USA för att minska kostnaden?
https://www.throbak.com/paf-pickups-throbak-sle-101-mxv.html


Throbacks har jag hört talas om och de som har dem som favoriter. Sjuuukt dyra dock.


08 Jan 2023, 15:19
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Donatello wrote:
Marshall wrote:
Dessa uppfyller din beskrivning. Rekommenderas starkt; kanske köpa genom bulvan i USA för att minska kostnaden?
https://www.throbak.com/paf-pickups-throbak-sle-101-mxv.html


Throbacks har jag hört talas om och de som har dem som favoriter. Sjuuukt dyra dock.



499 EUR för setet på http://www.proguitar.de/paf-pickups.html låter ju tom billigare än på throbaks hemsida?
Aldrig testat proguitar.de dock så jag vet inte om de är ett säkert kort.

Beträffade din egen referens Bareknuckle Crawler så är ju halsmicken en snällt lindad alnico IV PU medan stallmicken verkar vara en alnico V med rejäl output så vad gäller den senare så är ju inte Throbak stall pu särskilt lik och ingen av de du nämner i första inlägget.

Man brukar ju säga att det blir billigast att köpa en gång och köpa rätt även om det är dyrt men vill du testa något välidgt billigt (515-650:- ) så verkar halsmicken från tonerider som heter alnico IV classic ligga väldigt nära barenuckle halspickupen i specar iaf.


Last edited by Obi on 09 Jan 2023, 08:11, edited 2 times in total.



08 Jan 2023, 18:05
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Jag har sökt ngt liknande det du är ute efter.
Har haft tur med flera set
Sheptone (minns inte modell men halsmick ca 7kohm stall lite drygt 8k ovaxade och asymmetriska lindade) almico4 -magneter
Brittiska Bulldog pickups ungefär samma specar även de med alnico4
En kombination av en gammal Lars Kemi halsmick (strax under 7k och en Ibanez super 70 i stall.

Så receptet som funkar för mig asymmetrisk lindning, alnico4, hals ca 7k lindning och stall ca 8k lindning. Ovaxat
Hade kollat efter sheptone, bulldog, mojo pickups.

Alternativt hört av mig till typ Q-pickups i Kroatien, Lundgren eller Peter Naglitsch. De lindar det du vill ha

Dessa alternativ är betydligt mer prisvärda. Q-pickups billigast, Peter och Johan enklast då de finns i landet

Är Bare knuckles aktuella igen tänker jag du skulle kika på "stormy monday" eller "the mule


08 Jan 2023, 20:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Det är en intressant frågeställning du har.

Skall jag vara helt ärligt så tror jag att mickarna du söker inte helt existerar.
Plus att du måste ta med gitarrens egna egenskaper i beräkningarna.
Jag skulle föreslå att du skall sätta dina BK Crawlers i den gitarr du söker mickar till och prova dem där.
Med mycket hög sannolikhet skulle du få en helt annan bild av mickarna där, kanske fortfarande positiv men annorlunda.

Det du beskriver med din twang king, exempelvis. Definition och "stuns" i det låga registret är en egenskap som kommer av att den har svag output.
Skulle micken ha mer output skulle den egenskapen försvinna.

Bra drag är en egenskap av högre output.
Häng (gissar att det är vad du menar med sustain) är också en egenskap av högre output.
Högre output skickar mer signal till stärkaren på X mängd strängrörelser, känns som mer häng.
En mick har ingen sustain, det enda i den vägen en mick kan göra är att minska sustain (magnetic pull).

Bra separation är en egenskap av lägre output.
Samma sak med ovan nämnda definition och stuns.

Så allt måste bli en kompromiss med vilka egenskaper som är viktigast för dig.
36th anniversary kan nog bli bra som stallmick (så länge gitarren inte är väldigt bright i sig själv) men inte som halsmick.
Men i "fel" gitarr blir de flesta PAF style mickar vassa/hårda i diskanten i stalläge.
Där kan jag tänka mig något som att sätta EJ Custom (stallversionen) i halsen.

Prova Crawlers i denna gitarren och börja där.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Jan 2023, 11:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
En fundering utifrån topic.

Kan det inte vara en bra grej att prova med att ställa ljud utifrån hur halsmicken faktiskt låter och sen rulla av lite på tonen på stallmicken ifall det blir overmuch.

Jag själv, och kanske många med mig, har ju ändå typ Van Halen som norm för ett riktigt bra humbucker-drag i stall och men ställer man ljudet efter det så blir halsläget ofrånkommligen jättemuddigt.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


09 Jan 2023, 12:03
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Tycker det låter som att det är Thornbuckers du beskriver på pricken. Din beskrivning är i princip det Pete Thorn säger var målet med dem också. Jag har dem i min Prs Mccarty och det funkar skitbra. Byter man till en single coil gitarr så behöver man inte skruva om på stärken för Thornbuckers är så klara och öppna. Inget av den bumbliga basen man ofta får på halsmick med Les Paul. Dom splittar bra men jag kör dom nästan alltid som humbucker. Behövs liksom inte. Kan starkt rekommendera. Sen fundera på om du vill ha standard eller plus varianten i stall för lite mer drag. Men standard funkar bra med dist med.


Last edited by southbeck on 09 Jan 2023, 16:07, edited 1 time in total.



09 Jan 2023, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Ola la ut dessa på facebook precis (angående posten ovan).

https://www.facebook.com/groups/4234384 ... &ref=notif

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Jan 2023, 15:39
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
southbeck wrote:
Tycker det låter som att det är Thornbuckers du beskriver på pricken. Din beskrivning är i princip det Pete Thorn säger var målet med dem också. Jag har dem i min Prs Mccarty och det funkar skitbra. Byter man till en single coil gitarr så behöver man inte skruva om på stärken för Thornbuckers är så klara och öppna. Inget av den bumbliga basen man ofta får på halsmick med Les Paul. Dom splittar bra men jag kör dom nästan alltid som humbucker. Behövs liksom inte. Kan starkt rekommendera. Sen fundera på om du vill ha standard eller plus varianten i stall för lite mer drag. Men standard funkar bra med dist med.


Låter bra. Tror Pete lär ha sagt (enligt Suhr själva) att + varianten var till 25,5 skala, och att den inte behövdes till en 24,75 skala. Enligt hans egna smak.


09 Jan 2023, 18:55
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Magnus Olsson wrote:
Ola la ut dessa på facebook precis (angående posten ovan).

https://www.facebook.com/groups/4234384 ... &ref=notif

/Magnus


Tackar för tipset Magnus!
Slog till på dom direkt efter jag blev insläppt i gruppen :-D
Inget fynd prismässigt, men man vill ju få sin nyfikenhet stillad. Är ju bara att sälja dom annars och kanske inte förlora allt för mkt.

Tackar för tips och engagemang. Jag får återkomma när jag fått dom och gjort en utvärdering.


09 Jan 2023, 18:57
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Av vad du beskriver att du upplevt med dina mickar så skulle jag säga: sd alnico II pro. De har låg output och är klara o oluddiga men har samtidigt en mjukare diskant. Dessutom relativt billiga o lätta att få tag på.


09 Jan 2023, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Kan ju tillägga, vilket jag inser aldrig framgick, var att jag slog till på ett set Suhr Thornbucker.
Får återkomma med resultat/intryck, när jag fått och testat dom.


09 Jan 2023, 20:35
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
I väntan på mickarna så hittade jag denna review av Philip McKnight: https://www.youtube.com/watch?v=rxx_JhPfdjc

Och det verkar ju som det southbeck redan var inne på, att Thornbuckers kan vara precis det jag letar efter!


10 Jan 2023, 20:15
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Har tänkt i samma banor. Har också Burstbuckers i min LP och ja, halsmiken i synnerhet kan uppfattas luddig.
Men som Magnus är inne på, är gitarren i sig naturligtvis väldigt styrande.
Självklart skulle ovan nämnda mikar låta helt annorlunda i en annan gitarrmodell av annat träslag och tjocklek.
Eftersom LP är naturligt basresponsiv får man ha tålamod i sökandet. Vilka stärkare använder du?


17 Jan 2023, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Köpte nyss en Dean Leslie West som har en DiMarzio DP103 36th Anniversary (enmickad gura) och jag blev mycket positivt överraskad av hur jävla bra den låter.
Rattade in lite ljud före repet i söndags och den sitter så jäkla bra i mixen. Lutar åt att den kommer att hamna i fler gitarrer.


17 Jan 2023, 19:32
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Så där, en stunds testande har det blivit och lite skruvande på höjden på mickarna.
Första timmens intryck:
Mickarna gör egentligen exakt det jag eftersökte (samt det dom utger sig för att göra) förutom "draget/bettet" som jag är förtjust i. Nu är det ordning på basen med definition och utan luddighet, utan att det låter "speciellt". Det låter mer "balanserat". Stallmicken är ljusare än 57+ men utan det jag uppfattade som vasst i diskanten i denna gitarren (samma med Burstbucker pro-mickarna som satt i org.) Så nu är det inget i ljudet som sticker ut och stör som det gjorde innan.

Vad jag "saknar" är att jag är van vid mer high output mickar och mer drag och bett, dessa är svagare än vad jag är van vid och har i resten av mina gitarrer. Visste det när jag köpte dom och tänkte att det kan vara bra med lite lägre output i någon gitarr. Men jag vet inte än...
Jämför jag med en av mina andra Les Pauler som är en Tjeckisk Epiphone där mina Bareknuckle Crawlers i så kan jag inte låta bli att känna att "så här vill jag att det skall låta/kännas" när jag spelar. Så ev. kanske jag i slutändan ändå beställer mina Crawlers-favoriter även till denna gitarren. Med då risk för att dess tonalitet gör att det kan skilja en del. Det är sjukt frustrerande att min Epiphone är den gitarr som jag både gillar bäst och den som låter bäst i förstärkare av alla mina gitarrer. Men det är väl bara blunda och kapitulera. Får trösta mig att min Gibson Flying V kommer 2:a som favorit, den också både känns och låter rätt när man spelar. Smaken är ju som baken som vi alla vet...


17 Jan 2023, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Jag har också en Epi Les Paul som är lika bra som mina
dyraste gitarrer. Jag försöker behandlade den styvmoderligt
men det hjälper inte. Faktum kvarstår.

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Jan 2023, 01:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Donatello wrote:
Så där, en stunds testande har det blivit och lite skruvande på höjden på mickarna.
Första timmens intryck:
Mickarna gör egentligen exakt det jag eftersökte (samt det dom utger sig för att göra) förutom "draget/bettet" som jag är förtjust i. Nu är det ordning på basen med definition och utan luddighet, utan att det låter "speciellt". Det låter mer "balanserat". Stallmicken är ljusare än 57+ men utan det jag uppfattade som vasst i diskanten i denna gitarren (samma med Burstbucker pro-mickarna som satt i org.) Så nu är det inget i ljudet som sticker ut och stör som det gjorde innan.

Vad jag "saknar" är att jag är van vid mer high output mickar och mer drag och bett, dessa är svagare än vad jag är van vid och har i resten av mina gitarrer. Visste det när jag köpte dom och tänkte att det kan vara bra med lite lägre output i någon gitarr. Men jag vet inte än...
Jämför jag med en av mina andra Les Pauler som är en Tjeckisk Epiphone där mina Bareknuckle Crawlers i så kan jag inte låta bli att känna att "så här vill jag att det skall låta/kännas" när jag spelar. Så ev. kanske jag i slutändan ändå beställer mina Crawlers-favoriter även till denna gitarren. Med då risk för att dess tonalitet gör att det kan skilja en del. Det är sjukt frustrerande att min Epiphone är den gitarr som jag både gillar bäst och den som låter bäst i förstärkare av alla mina gitarrer. Men det är väl bara blunda och kapitulera. Får trösta mig att min Gibson Flying V kommer 2:a som favorit, den också både känns och låter rätt när man spelar. Smaken är ju som baken som vi alla vet...

Ha ha, ja det är ju märkligt att man ska behöva känna frustration av att en billig gitarr låter bra. :) Men jag fattar vad du menar...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Jan 2023, 09:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Donatello wrote:
Så där, en stunds testande har det blivit och lite skruvande på höjden på mickarna.
Första timmens intryck:
Mickarna gör egentligen exakt det jag eftersökte (samt det dom utger sig för att göra) förutom "draget/bettet" som jag är förtjust i. Nu är det ordning på basen med definition och utan luddighet, utan att det låter "speciellt". Det låter mer "balanserat". Stallmicken är ljusare än 57+ men utan det jag uppfattade som vasst i diskanten i denna gitarren (samma med Burstbucker pro-mickarna som satt i org.) Så nu är det inget i ljudet som sticker ut och stör som det gjorde innan.

Vad jag "saknar" är att jag är van vid mer high output mickar och mer drag och bett, dessa är svagare än vad jag är van vid och har i resten av mina gitarrer. Visste det när jag köpte dom och tänkte att det kan vara bra med lite lägre output i någon gitarr. Men jag vet inte än...
Jämför jag med en av mina andra Les Pauler som är en Tjeckisk Epiphone där mina Bareknuckle Crawlers i så kan jag inte låta bli att känna att "så här vill jag att det skall låta/kännas" när jag spelar. Så ev. kanske jag i slutändan ändå beställer mina Crawlers-favoriter även till denna gitarren. Med då risk för att dess tonalitet gör att det kan skilja en del. Det är sjukt frustrerande att min Epiphone är den gitarr som jag både gillar bäst och den som låter bäst i förstärkare av alla mina gitarrer. Men det är väl bara blunda och kapitulera. Får trösta mig att min Gibson Flying V kommer 2:a som favorit, den också både känns och låter rätt när man spelar. Smaken är ju som baken som vi alla vet...


Snälla, innan du köper fler Crawlers. Ta loss det du har och sätt dem i gitarren du vill köpa nya till.
Mycket stor risk att det blir ett helt annat ljud där.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Jan 2023, 09:51
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Donatello wrote:
Så där, en stunds testande har det blivit och lite skruvande på höjden på mickarna.
Första timmens intryck:
Mickarna gör egentligen exakt det jag eftersökte (samt det dom utger sig för att göra) förutom "draget/bettet" som jag är förtjust i. Nu är det ordning på basen med definition och utan luddighet, utan att det låter "speciellt". Det låter mer "balanserat". Stallmicken är ljusare än 57+ men utan det jag uppfattade som vasst i diskanten i denna gitarren (samma med Burstbucker pro-mickarna som satt i org.) Så nu är det inget i ljudet som sticker ut och stör som det gjorde innan.

Vad jag "saknar" är att jag är van vid mer high output mickar och mer drag och bett, dessa är svagare än vad jag är van vid och har i resten av mina gitarrer. Visste det när jag köpte dom och tänkte att det kan vara bra med lite lägre output i någon gitarr. Men jag vet inte än...
Jämför jag med en av mina andra Les Pauler som är en Tjeckisk Epiphone där mina Bareknuckle Crawlers i så kan jag inte låta bli att känna att "så här vill jag att det skall låta/kännas" när jag spelar. Så ev. kanske jag i slutändan ändå beställer mina Crawlers-favoriter även till denna gitarren. Med då risk för att dess tonalitet gör att det kan skilja en del. Det är sjukt frustrerande att min Epiphone är den gitarr som jag både gillar bäst och den som låter bäst i förstärkare av alla mina gitarrer. Men det är väl bara blunda och kapitulera. Får trösta mig att min Gibson Flying V kommer 2:a som favorit, den också både känns och låter rätt när man spelar. Smaken är ju som baken som vi alla vet...


Låter rätt lika min uppfattning av mickarna med. Man tappar nog lite drag absolut. Det blir ju lite svårt att undvika om det ska låta lite åt singlecoil hållet. Annars blir dom för heta.
Kanske + varianten i stalläget skulle ge tillräckligt bett? Har inte testat dom själv dock.


18 Jan 2023, 09:57
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
southbeck wrote:
Kanske + varianten i stalläget skulle ge tillräckligt bett? Har inte testat dom själv dock.


Tanken har slagit mig med. Men om jag förstått saken rätt så har väl den egentligen lite mer mid för att kompensera 24,75" vs 25,5" skala/gitarr. Tror inte att det skiljer sig så mycket åt i output/volym.

Jag hade gärna provat att hissa stallmicken närmre strängarna, men den slår redan i botten typ 1 cm från strängarna (halsmicken går bra att hissa upp pga närmre utgångsläge). Gissar att det har att göra med att micken har short leg? Skulle haft en kortare fjäder så hade det kanske löst sig?


18 Jan 2023, 19:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Nu har du ju hittat mikar vad jag förstår, men en variant för att göra mikar mer brighta är att justera upp polerna åp den ena spolen. Klassiska humbuckers är det bara en spole, men den del inte lika trogna originalet kan man ibland justera båda spolarna på.

Att skruva upp ena spolens poler, och samtidigt sänka hela miken något för att hålla krämen lagom är en variant för att göra mikar klarare utan att byta dem.

Gör att den ena spolen kommer att överväga något i signalen, och ge en mer "singlecoilig" karaktär.

Gjorde detta med ett par Gibson 498 och 499 eller vad de nu heter, hemska med keramiska magneter, i alla fall. Det blev klart bättre!

_________________
/Lennart


19 Jan 2023, 19:55
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Dags för en utvärdering nu när jag har haft Suhr-mickarna ett tag och hunnit prova dom både i olika förstärkare samt även i bandsituation.

Jag tyckte ett tag när jag körde dom i min Folkesson Marshall MKVII att dom var lite i "torraste" laget, väldigt mkt separation och icke komprimering. Var liksom någon "presence-känsla" över micken som jag hade lite svårt för. Dvs sjukt icke-belönande och avslöjande. Dvs lite samma krydda som MKVII-förstärkaren, så det blev lite tårta på tårta. Det positiva var dock att den upplevda basigheten med otight bas med andra halsmickar blev nu ett ickeproblem. Thornbucker-halsmicken är grymt bra på detta. Är lite åt singlecoil i hanteringen av basen men låter ändå humbucker om det säger något? Väldigt mkt artikulering och ja, det låter riktigt bra. Stallmicken är lite i det brightaste laget för min smak, hade gärna haft en exakt likadan, med lite mindre topp och liiite mer pulver i. Det finns ju även en Thornbucker+ som skall vara pyttelite mer output och lite mer mid, för att balansera upp det när den skall sättas i en gitarr med 25,5-mesur och enligt Pete så tycker han inte det behövs när den sitter i en LP. Förutom mid och pyttelite mer output så låter den exakt likadant tydligen och därmed kanske ändå inte riktigt löser mitt "topp"-problem, som är av pedantisk karaktär får vi nog ändå säga. Går ju att backa tonkontrollen till 7 på gitarren så dämpar den lagom, men personligen tycker jag att man tappar lite tydlighet på alla gitarrer när man börjar backa tonkontrollerna, så jag brukar ändå landa i att fullt ställ blir bäst.

När jag körde gitarren i min Folkessonmoddade VH100 så blev det ren magi den kombon! Passade otroligt bra ihop. Körde den även i min Folkesson mkIV och det lät riktigt bra där med, om än så har den här gitarren nu fått en liten egen "karaktär" med dessa mickar, vilket kan både vara plus och minus. Har vidare även gått tillbaka till mkVII:an och rattat runt lite där och det funkar bra även där nu. Så mickarna kommer att få stanna! Går att spela det mesta med dom, men megametal är väl inte deras starkaste sida om man säger så, men blues allt från skitigt till high-gain-solon passar ypperligt och det var egentligen önskemålet från början med denna gitarren att jag skulle kunna plocka med mig den med blues-bandet.

Det man kan kanske tycker är något lite jobbigt med separationen och artikuleringen och närheten i ljudet när man spelar själv, får man istället i belöning när man spelar i bandsituation. Där hjälper det till att stå ut istället osv. Halsmicken har liksom 3D-ljud eller vad man skall säga, istället för att låta platt. Riktigt bra. Går även bra att spela shredsolon pga artikuleringen :-) Stallmicken är väl lite mer åt "rock" än "shred" med sin öppenhet och lite brightare karaktär.

Ang. att skruva poler, så har jag faktiskt vänt stallmicken bakochfram bara för att just kunna laborera med att höja polerna på micken som inte är närmast stallet. Har provat lite sådana varianter förut men har inte tyckt att det har gett så mkt. Vi får se. Lite av problematiken ligger i att halsmicken låter kanon där den sitter nu, och upplevs hottare än stallmicken, så den skulle man vilja höja lite närmre strängarna, men då ökar ju brightheten och det vill jag ju inte. Men-men det är detaljer som går faktiskt att leva med även om jag är petig.


07 Mar 2023, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Custom Sam wrote:

Gjorde detta med ett par Gibson 498 och 499 eller vad de nu heter, hemska med keramiska magneter, i alla fall. Det blev klart bättre!

498T har ju Alnico 5 magnet, och 499 vet jag inte vad du syftar på?
är det 500T du menar? Blir märkligt att ge råd om du inte vet exakt vad du refererar till.

_________________



07 Mar 2023, 21:11
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Nice att mickarna fungerat bra! Tycker din beskrivning passar bra in på hur jag upplever dem också. Otroligt mångsidiga humbuckers men hade också kunnat haft lite, lite mer drag i stallmicken. Ska nog ta och testa plus-varianten någon gång.


08 Mar 2023, 11:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Humbuckers som är åt singlecoil samt balanserade tonmäss
Mike Leaf wrote:
Custom Sam wrote:

Gjorde detta med ett par Gibson 498 och 499 eller vad de nu heter, hemska med keramiska magneter, i alla fall. Det blev klart bättre!

498T har ju Alnico 5 magnet, och 499 vet jag inte vad du syftar på?
är det 500T du menar? Blir märkligt att ge råd om du inte vet exakt vad du refererar till.


Effekten blir precis likadan på alla humbuckers, men jag kollade upp dem, det var ett par 500t och 496r. Hemska.

Jag har gjort samma sak med mina Di Marzio Evo2 och Evo neck för att få dem lite klarare. Jag skruvade upp dem ungefär som polerna är på en strattamik för att de skulle bli lite trevligare när jag kör dem splittade.

_________________
/Lennart


12 Mar 2023, 22:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.