View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2024, 06:37



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Levin parlor-reparation och limfrågor. 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post Levin parlor-reparation och limfrågor.
Hittade en liten fin Levin parlor -47 på loppis för pizzapengar,kunde såklart inte låta den ligga..
Har sladdat runt lite med järnrör på den och den låter mkt trevligt,trevlig burst på den också.
Halsen har dock börjat släppa i klacken,vilket resulterar i stränghöjd på ca metern.
Kikar man in i hålet så har en ribba släppt lite.
Tänkte nu försöka fixa detta,helst utan att lyfta av locket,har inte talang nog för det tror jag.
Trodde det skulle vara enkelt att bara värma lite och ta av halsen på med lite casco och några tvingar sen var det klart.
Började sedan läsa om lim på nått gitarrbyggarforum och då vet ni hur det går.....
Vad ska jag ha för lim,tänkte enklast möjligt för att få en stabil lagning och en juste slide gura.
Gitarren ser olagad ut,inga spikar,skruvar eller limrester.
Med vänlig hälsning, T


10 Mar 2023, 09:34
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Levin parlor-reparation och limfrågor.
1, vanligt vitt snickarlim funkar. Men håller kanske några tiotal år kortare än andra, på akustiska gitarrforum rekommenderade limmer.
2. vill man steppa upp något kan man köpa alifatiskt resinlim som finns i de flesta modellbyggar-/hobbybutiker. Alifastiskt resinlim blir hårdare än vitt snickarlim, nästan kristalliskt, och rör sig inte (eller åtminstone mindre) över tid. Titebonds gula är bäst. Finns att beställa på t.ex. amazon.
3. jag gissar att du har hört att man måste ha hudlim som köps i granulat och blandas med vatten vid en exakt temperatur på 61,7grader. Hudlim är lite krångligare men har också många fördelar. Vatten-limgranulat-förhållandet är inte superviktigt. Det går alltså göra det mer eller mindre rinnigt. Om man t.ex. ska limma en spricka där det behöver tränga in långt så kan man göra det mer rinnigt. Och även "rätt" blandat är det mer rinnigt än både vitt snickarlim och alifatiskt resinlim. När jag limmar en ribba som är lös så sätter jag en slang på en vanlig plastspruta (utan kanyl) och sen suger jag upp lite varmt hudlim i slangen, sticker in den genom ljudhålet och sprutar ut det i springan (gör nu inga andra kopplingar). Håller man gitarren i rätt lutning och siktar rätt så rinner det oftast rätt. Sen är det "bara" att klämma ihop med en tving. (Just att komma åt med en tving brukar vara det svåra.) Även hudlim blir kristalliskt när det torkar. Sen kommer vi till det fina. Eftersom det är vattenlösligt kan man gnugga bort överflödigt lim och spill med en våt trasa.

För att du ska ha en känsla för hur mycket jag vet vad jag pratar om så har jag satt om halsen på 6 gitarrer, lagat spruckna eller lossnade ribbor på ett tiotal instrument (gitarrer och mandoliner) samt även limmat en släppt hals på en kontrabas. Alltså ingen jättestor erfarenhet men ändå viss. Ta det för vad det är.


10 Mar 2023, 13:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1642
Location: Halmstad
Post Re: Levin parlor-reparation och limfrågor.
Rena fogar rekommenderas.

Jag har ingen ingen erfarenhet av borttagning av lim inuti gitarrer. I andra grejor där jag inte kommer åt att slipa har superlim använts med hopp att det håller. Mycket varierande resultat och inte något jag rekommenderar. Trälim på gammalt trälim är heller ingen bra ide.

Limdiskussion och lite inspiration från Peter Naglitsch.

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=117658
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=103892


10 Mar 2023, 14:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Levin parlor-reparation och limfrågor.
Det finns färdigblandat hudlim, Titebond Genuine Hide glue. Flaskan håller i många år i rumstemperatur.

En ytterligare fördel med hudlim är att man kan ta isär det med värme.

Vad gäller Levingitarrer så finns det ett gäng fantaster, kunniga och hjälpsamma här https://ackegura.proboards.com/ . Där finns ett antal trådar redan om hur man fixar halsomsättningar på Levingitarrer. Det låter som att din gitarr på det stora hela är i gott skick, och då är det kanske synd att inte göra jobbet ordentligt.

Lycka till!

_________________
/Lennart


12 Mar 2023, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post Re: Levin parlor-reparation och limfrågor.
Jaha då...förste halsfixargeneral blir man inte...
Borde nog ha använd benlim eller nått(då har jag kunnat rätts till misstaget)...halsen kom lite snett...
Bra stränghöjd,intonerar bra och halsen,den sitter som berget nu med cascol(snickarlim),går väl knappast å få bort utan våldsverkan.
Får leva med misstaget..eller flytta stränghållare å stall 5 mm i sidled.
Man lär av misstag...kanske


13 Mar 2023, 16:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.