View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:59



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så mycket 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så mycket
Om man inte har möjlighet att testa en gitarr och ska köpa online, och läser på nätet, då brukar åsikterna variera kraftigt.
FGN Neo Classic t ex. Där beskriver flera mickarna som moderna, och det är bättre att välja de dyrare med Seymour Duncan, som är mer åt vintage-hållet.
På återförsäljarens sida kan man istället läsa "Skulle säga att FGNs egna är lite mer Vintage (typ 50-tal) och Seymour Duncan pickuperna är lite moderna i sin karaktär"
När jag har sett klipp på Youtube så tycker jag att båda låter bra.
Samma med Tokai och deras LP-modeller. Åsikterna varierar kraftigt om mickarna.
Och Sire, deras Larry Carlton "335". Beskrivs som varma. I flera klipp kan jag höra att dom är brightare än väntat, och det säger också flera.
Många säger också att Youtube-videos inte är nåt att gå efter.


10 Jan 2023, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Det är en intressant diskussion du tar upp där, tycker jag.

Det korta, och trista, svaret är att man vet inget förrän man köpt och testat själv.

Folk som tycker har så otroligt olika referensramar på bra/dåligt, vintage/modernt osv osv.
Med det menar jag både kunskaps och "faktiskt testat" ramar. Har man bara provat 3 olika mickar i tre olika gitarrer över ett 6 års spann har man egentligen extremt små ramar, exempelvis.
Klämt snabbt på en gitarr på en mässa eller i en butik är inte heller mycket till ramar att luta sig emot.
Ett annat exempel är något som faktiskt testat massor men som kommer från en helt annan ståndpunkt än man själv gör, exempelvis en kille som spelar blues i en gammal Fender stärkare utan pedaler medan man själv spelar metal i en AXE-FX. Båda kan vara grymma och superkunniga men har ändå noll nytta av varandras åsikter.

Lägg till att folk har så otroligt olika smak. En popgitarrist och en shrednisse kommer att helt olika åsikter om samma prylar.

Ditt exempel med mickarna är troligen referensramar och smak.

Att det står olika saker på olika ställen är de två sakerna kombinerat med att det klipps och klistras (och därför ofta blir små fel) när texter sätts ihop.

Jag håller med, youtube videos är inget att gå efter som ljudreferens (men kan vara väldigt inspirerande och kul ändå).
Menar, vad man hör är hur duktig någon är på att spela in. Av alla saker i en gitarrljudkedja i en studio är gitarren nog det som påverkar den minst.
Som bäst en extremt grov indikator på åt vilket håll en sak lutar ljudmässigt, då på saker som påverkar mycket som förstärkare och pedaler.
På saker som påverkar ljudet lite, exempelvis gitarren, delar på gitarren, säger videon ingenting alls. Vilken mick man mickar upp förstäakren med, eller vilken IR man har, gör många gånger större skillnad på ljudet än vilken gitarr man har.

Av det färdiga ljudet i en video är kanske gitarrpickupens påverkan på det man hör kanske 1 %.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Jan 2023, 11:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Man kan grotta ner sig hur långt som helst i specifikationer och läsa på hur mycket som helst om man är lagd åt det hållet.
Det jag tycker att man behöver fråga sig är hur stor roll det egentligen spelar för en själv.
Påverkar t.ex. mickarna såpass mycket hur jag spelar? Blir gitarren ospelbar för att det sitter FGN-mickar i eller Duncan?
Dagens gitarrer håller i regel så hög kvalitet att det ska väldigt mycket till innan en gitarr blir oanvändbar.

Ett bra exempel tycker jag är Tom Morello i Rage Against The Machine.
Han höll på och letade utrustning och blev aldrig nöjd tills han till slut gav upp och tänkte: "Det här är vad jag har och det här är vad jag ska använda."
Sedan fick han det att fungera till det han ville spela.

Så för att skapa musik är utrustningen bara verktyg.


10 Jan 2023, 20:37
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Urban wrote:
Man kan grotta ner sig hur långt som helst i specifikationer och läsa på hur mycket som helst om man är lagd åt det hållet.
Det jag tycker att man behöver fråga sig är hur stor roll det egentligen spelar för en själv.
Påverkar t.ex. mickarna såpass mycket hur jag spelar? Blir gitarren ospelbar för att det sitter FGN-mickar i eller Duncan?
Dagens gitarrer håller i regel så hög kvalitet att det ska väldigt mycket till innan en gitarr blir oanvändbar.

Ett bra exempel tycker jag är Tom Morello i Rage Against The Machine.
Han höll på och letade utrustning och blev aldrig nöjd tills han till slut gav upp och tänkte: "Det här är vad jag har och det här är vad jag ska använda."
Sedan fick han det att fungera till det han ville spela.

Så för att skapa musik är utrustningen bara verktyg.


Ja, jag har själv läst alldeles för mycket. Testat en del och sett att allt som står på papper kanske inte är att lita på. En av de skönaste gitarrerna jag har är också en av de billigaste jag nånsin haft. Squier Bullet Strat.
Läste också det om Morello, lite kul historia. Flera av mina favoritskivor är inspelade med billiga gitarrer, kopior m.m. Det viktigaste är nog att man trivs med det man har, och har kul när man spelar. Att hela tiden jaga efter nåt annat, "bättre", tar nog ofta fokus från det man har gitarrerna till - att spela.


10 Jan 2023, 21:55
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Hårddata som mått på halsar, vikt etc. kan man ju läsa om och få rätt bra vägledning.

Ljudprov på mickar kan ge lite ibland, beroende på hur det görs, ska helst vara i jämförelse med mick man känner till.

Att med ord beskriva en mick ger inte mig nåt, alltför subjektivt.

MEN, sen tillkommer ju själva "känslan" i gitarren, där är det ju tvärstopp, finns inga alternativ till att prova den rent fysiskt.


11 Jan 2023, 00:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Skulle aldrig lägga några större pengar på en gitarr online. Jag anser det vara en omöjlighet att koka ner hur en gitarr låter, känns och spelar i ord och siffror.

_________________
pudas


11 Jan 2023, 02:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
bummer wrote:
På återförsäljarens sida kan man istället läsa "Skulle säga att FGNs egna är lite mer Vintage (typ 50-tal) och Seymour Duncan pickuperna är lite moderna i sin karaktär"

Detta skulle jag vara mest skeptisk till att lita på rent generellt, alltså 'sales BS' från leverantör/åf.

_________________



11 Jan 2023, 08:08
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
På återförsäljarens sida kan man istället läsa "Skulle säga att FGNs egna är lite mer Vintage (typ 50-tal) och Seymour Duncan pickuperna är lite moderna i sin karaktär"

Detta skulle jag vara mest skeptisk till att lita på rent generellt, alltså 'sales BS' från leverantör/åf.


Såg en video där han bytte ut FGN mickarna i en deras dyraste modeller (Expert Flame) och satte in "bättre" Kloppmann. Jag föredrog hur FGN mickarna lät. Varmare, de andra var för brighta. Men som med allt annat, är ju en smaksak. Han sa själv att han inte tyckte det var en förbättring. Men det var nåt med vetskapen att han bytt till dyrare och "bättre" märkesmickar som var tillfredsställande.


11 Jan 2023, 08:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
pudas wrote:
Skulle aldrig lägga några större pengar på en gitarr online. Jag anser det vara en omöjlighet att koka ner hur en gitarr låter, känns och spelar i ord och siffror.

Jag skulle aldrig känna mig tillfreds med något annat sätt att testa en gitarr än att faktiskt köpa den och testa hemma och i replokalen i ett antal månader. Och sen sälja om jag inte är nöjd. Och då kan man ju ofta lika gärna köpa online, om förutsättningarna i övrigt är tillfredställande, dvs att säljaren är tillförlitlig, och gitarrens pris är rimligt.


11 Jan 2023, 12:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
pudas wrote:
Skulle aldrig lägga några större pengar på en gitarr online. Jag anser det vara en omöjlighet att koka ner hur en gitarr låter, känns och spelar i ord och siffror.


Håller med dig.
Gitarrer är ju individer, 5 av samma modell är rätt olika.
Skulle aldrig köpa en dyrare gitarr utan att spela först (inte förstärkare heller).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Jan 2023, 14:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Magnus Olsson wrote:
pudas wrote:
Skulle aldrig lägga några större pengar på en gitarr online. Jag anser det vara en omöjlighet att koka ner hur en gitarr låter, känns och spelar i ord och siffror.


Håller med dig.
Gitarrer är ju individer, 5 av samma modell är rätt olika.
Skulle aldrig köpa en dyrare gitarr utan att spela först (inte förstärkare heller).

/Magnus


Hmm.
Jag är nog den konstiga i sällskapet. Jag skulle helt klart kunna chansa och köpa en dyr gitarr utan att prova först.
Sedan skulle jag antingen gilla den som den är, eller försöka bli sams med den.
Det brukar oftast inte vara några större problem.
Skulle det behövas ett mickbyte eller liknande är det lätt ordnat.
Det är väldigt få gitarrer jag ägt som har varit helt hopplösa.

Skulle jag sedan märka efter säg något år eller så att den inte får så mycket speltid kanske den säljs.
Eller så får den bara hänga kvar på väggen.
Ingen stor grej.
Det är ju ändå bara leksaker när allt kommer omkring.


11 Jan 2023, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Urban wrote:

Hmm.
Jag är nog den konstiga i sällskapet. Jag skulle helt klart kunna chansa och köpa en dyr gitarr utan att prova först.
Sedan skulle jag antingen gilla den som den är, eller försöka bli sams med den.
Det brukar oftast inte vara några större problem.
Skulle det behövas ett mickbyte eller liknande är det lätt ordnat.
Det är väldigt få gitarrer jag ägt som har varit helt hopplösa.

Skulle jag sedan märka efter säg något år eller så att den inte får så mycket speltid kanske den säljs.
Eller så får den bara hänga kvar på väggen.
Ingen stor grej.
Det är ju ändå bara leksaker när allt kommer omkring.


Kan förvisso bara prata för egen del men det handlar inte alls om hopplösa, det är extremt sällan dyra gitarrer är det.
Det handlar om att har den inte det lilla extra som ett bra exemplar har och är ljudmässigt exakt (inte mickar, gitarren i sig själv) som man vill kommer den inte att användas.
Köper jag en ny gitarr är det för att jag har ett hål att fylla (ljudmässigt), fyller den inte det hålet blir den en pryl på väggen (och en grym förlust affär).

Det är kanske 2 på 50 av samma modell som lever upp till att ha det lilla extra och är exakt vad man letar efter.
Och risken att någon annan skulle välja just det 2 är nästan noll, för allt är subjektivt.
Nätet funkar till att ge en idéer om vad man vill/bör testa, men skulle aldrig funka för att köpa den.
Förstärkare samma sak, för stora individuella skillnader. Pedaler också men de kostar så lite att man kan chansa.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Jan 2023, 21:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Jag tror man bör ta med i beaktningen i vem som säger vad och deras respektive bakgrund.
Är det en studio, live eller sovrumsgitarrist så vill man åt olika saker.
Erfarenheten av antalet instrument, erfarenheten av att testa och leta olika ljud eller samma ljud hela tiden.

Mina bästa instrument vs tex Magnus O bästa instrument lär ju skilja som natt och dag, detsamma vad vi letar efter och våran erfarenhet av vad vi letar efter.

Sen har vi den fina aspekten att smaken även förändras med tiden och med att erfarenheten växer (eller glöms bort :mrgreen: ).


Men mitt tips utifrån hur jag fungerar, testa instrument under en längre tid så att man kanske lär sig att gilla ljudet dvs utvecklas.
Går det inte så får man gå vidare och leta vidare men lite större erfarenhetsbank.


12 Jan 2023, 09:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Det är ytterst ovanligt numer att man kan prova flera exemplar av dyrare nya gitarrer i butik.
Oftast finns bara 1 (eller vanligast 0) ex i lager, spelar ingen roll om du ens åker runt hela Stockholms alla butiker

Skulle du mot förmodan hitta 2 likadana i olika affärer så blir det ändå svårt att jämföra.

Detta har hänt mig 1 enda gång och då ficka jag endast testa 3 olika ex för att jag var stamkund i butiken
plus att jag garanterat skulle köpa en gitarr, inte bara 'testa'.
Visst var det så att det ena exemplaret stack ut litet.

Den strategin kan man nästan helt glömma om man inte jobbar på en agentur.

Specialbeställa från Custom Shop gick bra, men du får inte ens se bild på hur den gitarren du kommer få ser ut,
än mindre provspela innan köp.

_________________



12 Jan 2023, 10:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
rifle wrote:
Jag tror man bör ta med i beaktningen i vem som säger vad och deras respektive bakgrund.
Är det en studio, live eller sovrumsgitarrist så vill man åt olika saker.
Erfarenheten av antalet instrument, erfarenheten av att testa och leta olika ljud eller samma ljud hela tiden.

Mina bästa instrument vs tex Magnus O bästa instrument lär ju skilja som natt och dag, detsamma vad vi letar efter och våran erfarenhet av vad vi letar efter.

Sen har vi den fina aspekten att smaken även förändras med tiden och med att erfarenheten växer (eller glöms bort :mrgreen: ).


Men mitt tips utifrån hur jag fungerar, testa instrument under en längre tid så att man kanske lär sig att gilla ljudet dvs utvecklas.
Går det inte så får man gå vidare och leta vidare men lite större erfarenhetsbank.


Ligger mycket i det du säger.
Och ja, våra preferenser skiljer sig nog en del :D
Men vad vi letar efter skiljer sig nog inte (bra gitarrer för det vi skall göra, alltså).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Jan 2023, 12:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Mike Leaf wrote:
Det är ytterst ovanligt numer att man kan prova flera exemplar av dyrare nya gitarrer i butik.
Oftast finns bara 1 (eller vanligast 0) ex i lager, spelar ingen roll om du ens åker runt hela Stockholms alla butiker

Skulle du mot förmodan hitta 2 likadana i olika affärer så blir det ändå svårt att jämföra.

Detta har hänt mig 1 enda gång och då ficka jag endast testa 3 olika ex för att jag var stamkund i butiken
plus att jag garanterat skulle köpa en gitarr, inte bara 'testa'.
Visst var det så att det ena exemplaret stack ut litet.

Den strategin kan man nästan helt glömma om man inte jobbar på en agentur.

Specialbeställa från Custom Shop gick bra, men du får inte ens se bild på hur den gitarren du kommer få ser ut,
än mindre provspela innan köp.


Det är sällan man får möjlighet att testa många exemplar av samma modell i en butik.
Men för min personliga del vill jag testa ändå och är gitarren inte det man vill köper jag den inte.
Jag sitter aldrig och tänker "en sån modell skall jag köpa" utan mer "jag behöver detta, vad kan jag hitta som uppfyller det?".

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Jan 2023, 12:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
bummer wrote:
Om man inte har möjlighet att testa en gitarr och ska köpa online, och läser på nätet, då brukar åsikterna variera kraftigt.

Att åsikterna varierar kraftigt är snarare en regel -än ett undantag. Detta gäller i princip -om alla instrument. Precis som redan nämnts i tråden: Bör man vara försiktig -med att lita på clips/sound samples; som är presenterade via ettor-och-nollor -stället för rakt in i en riktigt förstärkare. Och referens klippen; där personer demar prylar med en fet dataskärm (digital hem studio) i bak runden blir bara vanligare och vanligare.

Till och med jag personligen tycker att Ex Alnico 5 -mickar sträng separerar bättre -och att Alnico 2 -mickar låter muddigare; när dessa är spolade igenom en dator. Dock blir det en helt annan femma i verkligheten -när det blir mer på 'allvar' med riktiga grejer. Men det detta är inte heller sant; då vilka strängar man har på ett instrument påverkar ENORMT gitarrens klangbild + vad Ex mickar verkligen får/har att jobba med.

Ändå är det just klangbilden på instrumentet vi söker svar på. Exakta specifikationer på instrumentet kan kan man lätt googla sig till på tillverkarnas hemsidor. Något som de flesta redan gjort innan de ens ser/letar extra referenser; som SS -eller clips. Detta är det enda alternativet man har tillgång till; när det ej är möjligt att fysiskt själv testa instrumentet.

Dvs: Eftersom ett instrument kan utåt sätt presenteras på så många olika sätt; ger enorma skillnader på upplevelserna -i mätvärdena för de som lyssnar. Detta mynnar för de flesta ut i; att spekulanterna helt enkelt väljer ut en eller flera referenser av dessa -som man känner att man har mer förtroende för. Och tyvärr; går detta ofta hand-i-hand med hur flyhänt -och spelmässigt, tekniskt kompetent presentatören i clippet är över brädan. Man kan nästan säga: Att det är kvalitén i presentationen och personen som demar prylen -som säljer in prylen åt de flesta idag. Detta på gott och ont.


/ Jonken


12 Jan 2023, 14:25
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
Jonken wrote:

Och tyvärr; går detta ofta hand-i-hand med hur flyhänt -och spelmässigt, tekniskt kompetent presentatören i clippet är över brädan. Man kan nästan säga: Att det är kvalitén i presentationen och personen som demar prylen -som säljer in prylen åt de flesta idag. Detta på gott och ont.


/ Jonken


Ja, man hör skillnad på när olika personer spelar på en Squier Bullet Strat t ex. Jack Pearson och Dave Simpson har nog sett till att Squier sålt en del :mrgreen:


12 Jan 2023, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gitarrer online. Hur vet man då åsikterna går isär så my
bummer wrote:
Ja, man hör skillnad på när olika personer spelar på en Squier Bullet Strat t ex. Jack Pearson och Dave Simpson har nog sett till att Squier sålt en del :mrgreen:

Exakt. Precis så.


/ Jonken


12 Jan 2023, 14:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Alias123, Google [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.