View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:04



Reply to topic  [ 5 posts ] 
pedaler o stärk eller helix mfl 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post pedaler o stärk eller helix mfl
Är det fortfarande så att folk lämnar pedal"träsket" och går över till digitalt?
Jag har nog mer fått uppfattningen att de flesta kända artisterna kör med riktiga förstärkare och pedaler, ganska få som kör digitalt?
kanske beroende på musikstil osv men rent generellt...
typ underhållningsmusik ala coverband, dansband osv kör mer digitalt?

Vilka situationer vill man ha vad och vem föredrar vilket och varför?
Jag för min del klarar mig ju med en bra stärk och en handfull pedaler och hade jag spelat i band som kör egen musik hade räckt.


11 Jan 2023, 10:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: pedaler o stärk eller helix mfl
Tycker det verkar som att senare generationer gitarrister inte alls är så låsta i principer vad som skall användas. Tror dom flesta inte har några problem att köra dansbandsjobben med digital låda, sen spela Coverband med vanliga pedaler och uppmickad förstärkare, sen åka hem och lajna gitarren rakt in i datorn för att spela in en demo tex!

_________________
pudas


11 Jan 2023, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: pedaler o stärk eller helix mfl
Jag tror att många av oss helt enkelt lever i våra filterbubblor. De som använder pedaler läser och googlar om pedaler. Och gör antagandet att de flesta andra gör lika. Och de som använder digitala grejor googlar digitala grejor, och diskuterar digitala grejor i sina trådar och gissar att de flesta andra gör lika.

Själv har jag en fånig ide om att vägra allt digitalt i signalvägen. Jag använder gärna pedaler, men de måste vara analoga.

Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sitta hemma och hemstudiopula om jag hade tid och plats, och då skulle jag förmodligen kunna tänka mig att vara betydligt mer digital.


11 Jan 2023, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: pedaler o stärk eller helix mfl
Är säkert som ni säger, den inställningen Pudas framhåller är väl då mer modern..men framförallt rätt pragmatisk, man tar det som funkar för det man ska göra. Varför inte, man kan ju ha allt såklart?
Jag kan tycka det mesta kan funka digitalt, i pedalform då som tex ett delay osv, men inte i en sån multigrejgrunka som kräver editering osv.
Här gillar jag nog formfaktorn med pedaler och direkta kontroller att skruva på helt enkelt . Då handlar det ju inte längre om pedaler vs digitalt, eller analog vs digitalt utan kontroll över varje enskild effekt istället för att skapa "patchar" "banker" där allt ska vara fixat i en enhet.
Vad som däremot funkar jävligt kass digitalt i min värld är overdrive, dist osv.

Frågeställningen borde kanske varit:
- multigrunka eller enskilda pedaler.
- digitalt eller analogt
- riktiga förstärkare eller simulering

finns ju i olika kombinationer och har väl olika användningsområden


11 Jan 2023, 14:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: pedaler o stärk eller helix mfl
Jag kör combo. Mitt analoga pedalbord in i förstärkarsimulering. Funkar väldigt bra och är kul att spela på.
Tycker man ser mer och mer större etablerade artister som kör digitalt. Metallica, Neal Schon, Mark Knopfler t ex som kunde välja att köra på vad dom vill.


11 Jan 2023, 17:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.