View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:39



Reply to topic  [ 20 posts ] 
George Harrison om samtida artister 
Author Message

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post George Harrison om samtida artister
Den store George Harrison sa en gång om födelsedagspojken Rod Stewart, hade en hjärna som var lika "liten som en marmor. ” Detta och fler avslöjanden!
Författaren Hannah Wigandt har historien:
George Harrison var inte rädd för att avslöja vilka av sina samtida han ogillade, men han var hänsynslös i sin bedömning av Rod Stewart. Den tidigare Beatle sa att Stewart hade en hjärna som var lika "liten som en marmor. ”
Han var inte den enda Beatle med åsikter om "Maggie May"-sångaren.
Under en intervju 1976 med India Today talade George om de samtida konstnärer han gillade då. Han sa att popmusiken föll platt.
"Mina favoriter är Smokey Robinson (jag har skrivit två låtar om honom) och Stevie Wonder", sa George. "Annars är George Benson och naturligtvis allt Dylan gör värt att lyssna på. ”
Georges lista över artister han ogillade 1976 var längre än hans lista över artister han gillade. Elton John imponerade inte på honom och Stewart hade ingen hjärna heller.
"Nåja, Elton Johns musik är något jag aldrig tänkt så mycket på", sa George. "Allt låter likadant, fast jag tycker att han skrivit en bra låt en gång (för många år sedan, förstås). Hans musik är gjord efter en formel: kasta in texter, kasta in fyra ackord, skaka väl, och där är den, den nya Elton John superhiten!
"Rod Stewarts musik har förbättrats sedan Tom Dowd producerade honom, men killen själv, han har en hjärna som är lika liten som en marmor. Och David Bowie borde bestämma sig för vilket sex han är, och sedan bestämma vilken sorts musik han vill spela. Eric Claptons ok dock. ”
Ingen popmusik imponerade på George, så Stewart borde inte ta det personligt.
Även om den tidigare Beatles ord kan verka hårda, ogillade George inte bara Stewart. Han hade svårt för alla popmusikartister. Vissa fans kanske inte kategoriserar Stewart som pop, men George hade definitivt gjort det. George njöt av gammaldags rock 'n' roll från Carl Perkins, hans kompisar Tom Petty och Bob Dylan, med flera.
Saken är att popmusik fick George att känna sig "upptight. ”
1975 berättade George för David Herman från WNEW-FM (per George Harrison på George Harrison: Interviews and Encounters) att väldigt få människor imponerade på honom musikaliskt. Den enda personen som gav honom en wow var sitarlegenden Ravi Shankar, hans musikaliska och andliga guru.
"I musik, ja, det bryter ihop till ... Jag menar att det finns människor som har ett slags mer världsligt medvetande, och det är därför jag alltid har varit med Ravi Shankar eftersom han tar med sig något obskyrt, särskilt i väster, och skapar en publik”, sa George.
Populärmusik hade dock motsatt effekt på George.
"Det är ett helt annat tanketåg som kommer från musiken", fortsatte George. "I enklare termer, det finns människor, jag gillar människor som bara förmedlar någon sorts uppriktighet i sin musik. Jag är ett stort fan av Smokey Robinson bara för att han musikaliskt är så söt, han får dig att känna dig bra, han får mig att må bra, medan mycket musik jag lyssnar på, vilket är populärmusik, gör mig bara spänd.
"Även om jag inte lyssnar för nära, så är det bara ljudet av det och hela grejen, och repetitionen, den tråkiga upprepningen av hur det spelas... ”
George var inte den enda Beatle som hade en åsikt om Stewart. I sin intervju 1980 med Playboys David Sheff hävdade John Lennon att Stewart kopierat sin Beatles-låt "Don't Let Me Down. ”
"Förresten", sa John, "Rod Stewart förvandlade det till '[Georgie] don't go-o-o. ' Det är en som förlagen aldrig lagt märke till... Varför sjöng han inte bara 'Don't Let Me Down'? Av samma anledning som jag inte sjunger andras saker: för att du inte får betalt. ”
Det fanns många artister som George inte gillade, men den tidigare Beatle hade rätt till sin åsikt. Det är ett under vad Stewart tycker om George.


12 Jan 2023, 00:22
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: George Harrison om samtida artister
Han sa att Rod Stewarts hjärna var ”as small as a marble”.
Marble är spelkula (”puttekula”).

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


13 Jan 2023, 02:14
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: George Harrison om samtida artister
Googleöversatt :lol: :mrgreen: :roll:


13 Jan 2023, 16:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: George Harrison om samtida artister
Roligast är nog ändå Noel Gallagher som ger en känga till alla. Han var väl kompis med George Harrison, men det hindrade honom inte från att säga "om jag varit med i The Beatles så hade jag varit en bra George Harrison" :mrgreen:


14 Jan 2023, 08:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: George Harrison om samtida artister
George kunde ju börjat med att lära sig spela gitarr..

En av gitarristhistoriens värste surbendare som ändå lyckats i karriären.


14 Jan 2023, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: George Harrison om samtida artister
Vinyljunkie wrote:
George kunde ju börjat med att lära sig spela gitarr..

En av gitarristhistoriens värste surbendare som ändå lyckats i karriären.

Du verkar ha någon slags besatthet gällande att spela exakta tonhöjder? Det är väl inte rock´n´roll? True temperament osv...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Jan 2023, 15:31
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: George Harrison om samtida artister
Vinyljunkie wrote:
George kunde ju börjat med att lära sig spela gitarr..

En av gitarristhistoriens värste surbendare som ändå lyckats i karriären.


:roll:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Jan 2023, 18:47
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: George Harrison om samtida artister
Vinyljunkie wrote:
George kunde ju börjat med att lära sig spela gitarr..

En av gitarristhistoriens värste surbendare som ändå lyckats i karriären.

Tja Lars Ulrik lyckades han också trots sitt mediokra spel. Minns jag läste om producenten Rasmussen
som sade att Lars lyckades som mest hålla takten i högst 30 sek och oftast mindre i studion.
Angående George, hur många lyssnare som lyssnat eller fortfarande lyssnar hör att det är sura bends?
Försvinnande liten andel.


15 Jan 2023, 17:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: George Harrison om samtida artister
Polytone wrote:
Vinyljunkie wrote:
George kunde ju börjat med att lära sig spela gitarr..

En av gitarristhistoriens värste surbendare som ändå lyckats i karriären.

Du verkar ha någon slags besatthet gällande att spela exakta tonhöjder? Det är väl inte rock´n´roll? True temperament osv...


Vad är rock n roll? Det verkar vara något folk drar till med för att ursäkta slafsigt spel.

Jag tycker oftast att musik blir som sämst när man spelar över sin förmåga. Oavsett teknisk nivå.

Men jag gillar det mesta med Beatles. Fantastiska låtar och Johns och Pauls röster tillsammans är magiskt. Det hade varit ännu bättre med en sologitarrist som kunde hantera sitt instrument ordentligt. Gärna en trummis som tagit sig förbi alla taffliga nybörjarmisstagen också. Men det skall väl föreställa rock n roll..


16 Jan 2023, 13:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: George Harrison om samtida artister
Tokerekloker wrote:
Vinyljunkie wrote:
George kunde ju börjat med att lära sig spela gitarr..

En av gitarristhistoriens värste surbendare som ändå lyckats i karriären.

Tja Lars Ulrik lyckades han också trots sitt mediokra spel. Minns jag läste om producenten Rasmussen
som sade att Lars lyckades som mest hålla takten i högst 30 sek och oftast mindre i studion.
Angående George, hur många lyssnare som lyssnat eller fortfarande lyssnar hör att det är sura bends?
Försvinnande liten andel.


Musikhistorien är full av klåpare som skapat sig framgångsrika karriärer. Gott så. Tills de börjar klaga på andra artister.


16 Jan 2023, 13:10
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: George Harrison om samtida artister
Många klåpare som skapar magi när de spelar tillsammans.


16 Jan 2023, 14:19
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: George Harrison om samtida artister
Har ni nåt exempel på surbends från George?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


20 Jan 2023, 19:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: George Harrison om samtida artister
dacca wrote:
Har ni nåt exempel på surbends från George?


Nu har jag spenderat en god stund med att spola mig i genom samlingsskivan 1962-1966 utan att hitta något egentligt solo och har tröttnat på den sysslan. Så jag får väl backa tillvidare då tills jag orkar leta vidare. Han verkar ju trots allt inte spela solo särskilt ofta eftersom det var så svårt att hitta något överhuvudtaget. Så jag får nog bolla tillbaka den önskan och be om en låt där han inte subender.
(Det var några licks mellan partier när låten stannar upp i "Ticket to ride" som lät för jävla surt iofs)


21 Jan 2023, 14:41
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: George Harrison om samtida artister
Det var ju inte meningen att få dig att lyssna på sånt du inte gillar. Anledningen att jag frågade var att jag tror jag är tolerant på surbends - sällan jag reagerar på det, så jag var nyfiken på vad du uppfattar som 'över gränsen'.

Hursom, trevlig helg!

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


21 Jan 2023, 15:42
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: George Harrison om samtida artister
bummer wrote:
Många klåpare som skapar magi när de spelar tillsammans.


Och tyvärr även omvänt, dvs. många "virtuoser" som aldrig skapar ett uns av magi.


21 Jan 2023, 19:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: George Harrison om samtida artister
Vinyljunkie wrote:
(Det var några licks mellan partier när låten stannar upp i "Ticket to ride" som lät för jävla surt iofs)


Det var ett tag sen som jag lyssnade på den, men nu hakade jag upp mig på hur risiga trummorna är - det låter som om han inte alls förstår vilken rytm han spelar, pukslagen hamnar lite varstans. Och då brukar jag ändå försvara Ringo som en "låttrummis", men det här var inte bra, ens med Ringomått mätt.


21 Jan 2023, 20:08
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: George Harrison om samtida artister
Cabretta wrote:
bummer wrote:
Många klåpare som skapar magi när de spelar tillsammans.


Och tyvärr även omvänt, dvs. många "virtuoser" som aldrig skapar ett uns av magi.

Som vilka då?


21 Jan 2023, 21:15
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: George Harrison om samtida artister
iStofil wrote:
Vinyljunkie wrote:
(Det var några licks mellan partier när låten stannar upp i "Ticket to ride" som lät för jävla surt iofs)


Det var ett tag sen som jag lyssnade på den, men nu hakade jag upp mig på hur risiga trummorna är - det låter som om han inte alls förstår vilken rytm han spelar, pukslagen hamnar lite varstans. Och då brukar jag ändå försvara Ringo som en "låttrummis", men det här var inte bra, ens med Ringomått mätt.

Ja jävlar så otight det låter och George sura bends på det. :mrgreen: :mrgreen:


21 Jan 2023, 21:20
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: George Harrison om samtida artister
Tokerekloker wrote:
Som vilka då?


Subjektivt, förstås, men Jojje Wadenius och Janne Schaffers soloskivor står inte i min magihylla.
Respekterar om andra tycker annorlunda.


Är de fantastiskt drivna musiker som rent tekniskt kan göra vad som helst? Förmodligen.

Finns många tekniskt skickliga, ofta anlitade "proffs", som aldrig har lyckats skapa speciellt intressanta
eller framgångsrika egna verk, det vet både du och jag.


21 Jan 2023, 21:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post Re: George Harrison om samtida artister
Cabretta wrote:
bummer wrote:
Många klåpare som skapar magi när de spelar tillsammans.


Och tyvärr även omvänt, dvs. många "virtuoser" som aldrig skapar ett uns av magi.


Du menar som detta https://youtu.be/7o4Ed6kdy4c

_________________
/Lennart


22 Jan 2023, 00:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.