View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:25



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter
Vad använde han för effekter? Inspelad 1982.
https://www.youtube.com/watch?v=5-DEARoQeqY


12 Jan 2023, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter
http://www.muzines.co.uk/articles/touch-sensitivity/6443


/ Jonken


12 Jan 2023, 13:33
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter


Tack, tror jag läst det där tidigare (inte säker)
Nu vet jag i alla fall vilken gitarr han använde, en Gretsch Country Clubman. I ett klipp där de repeterar är det en Telecaster. Jag hade gissat på en Stratocaster, för man såg honom oftast med det.
Får ändå inget grepp om vilka effekter det var. Nån gitarrsynth som nämns, men den hade precis kommit då. Låten spelades in 1982, och detta är från 1984.


Last edited by bummer on 12 Jan 2023, 14:46, edited 2 times in total.



12 Jan 2023, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter
Tycker det låter mycket bandeko med slitet band, klangen påminner nästan om en mellotron!

_________________
pudas


12 Jan 2023, 14:20
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter
pudas wrote:
Tycker det låter mycket bandeko med slitet band, klangen påminner nästan om en mellotron!


Han beskrev gitarren såhär:

"I've never heard of one like it," admits Dave, "it's massive. I love it for feedback with the whammy bar — on "This City Never Sleeps" it's feeding back all the way through and I'm bending it. Sounds like a lonely train."


12 Jan 2023, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter
bummer wrote:
Tack, tror jag läst det där tidigare (inte säker)
Nu vet jag i alla fall vilken gitarr han använde, en Gretsch Country Clubman. I ett klipp där de repeterar är det en Telecaster. Jag hade gissat på en Stratocaster, för man såg honom oftast med det.
Får ändå inget grepp om vilka effekter det var. Nån gitarrsynth som nämns, men den hade precis kommit då. Låten spelade in 1982, och detta är från 1984.

Man kan enklare förklara det så här:
Han kör två signal vägar i effekterna prallellt: En 'wet' och en 'dry'. Han prioriterar -och feedbackar skiten ur deayet i en blöta signalvägen. När klangen återhållsamma, korta, svaga -torra signalen har har dörr ut: Fortsätter den starkare blöta, feedbackade signalen att ljuda. Till skillnad till exempelvis Tom Morello; spelar David Stewart -endast långa toner här. Dvs: En kort, snabbt utdöende anslagston -som tas över av monstruös effekt feedback. Detta är gjort helt analogt. Mycket talar för att han även använder en extra feedback -funktion som är vanligt på äldre repeterings effekt pedaler; där man trycker ner pedalen -för att få den att max -feedbacka.


/ Jonken


12 Jan 2023, 14:40
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Eurythmics "This City Never Sleeps" Effekter
Jonken wrote:
bummer wrote:
Tack, tror jag läst det där tidigare (inte säker)
Nu vet jag i alla fall vilken gitarr han använde, en Gretsch Country Clubman. I ett klipp där de repeterar är det en Telecaster. Jag hade gissat på en Stratocaster, för man såg honom oftast med det.
Får ändå inget grepp om vilka effekter det var. Nån gitarrsynth som nämns, men den hade precis kommit då. Låten spelade in 1982, och detta är från 1984.

Man kan enklare förklara det så här:
Han kör två signal vägar i effekterna prallellt: En 'wet' och en 'dry'. Han prioriterar -och feedbackar skiten i deayet ur en blöta signalen. När klangen återhållsamma, korta, svaga -torra signalen har har dörr ut: Fortsätter den starkare blöta, feedbackade signalen att ljuda. Till skillnad till exempelvis Tom Morello; spelar David Stewart -endast långa toner här. Dvs: En kort, snabbt utdöende anslagston -som tas över av monstruös effekt feedback. Detta är gjort helt analogt. Mycket talar för att han även använder en extra feeback -funktion som är vanligt på äldre repeterings effekt pedaler; där man trycker ner pedalen -för att få den att max -feedbacka.


/ Jonken


Oj, tack för förklaringen :D Otroligt coolt sound, alltid varit fascinerad av den låten. Den stack verkligen ut på skivan, lät helt annorlunda mot resten. Den sticker ut överhuvudtaget, unik.


12 Jan 2023, 14:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.