Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Mina öron blir alltid lite extra intresserade; när jag hör någon nämna 'utanför min comfort zone' etc. Ofta blir det extra intressant då; pga man tar sig an/ger sig på nya saker. Detta utan att nödvändigtvis vara lika färgad av stereotyper inom den aktuella området. Typ: Den personliga kreativiteten av 'no rulez' -RULEZ! -Ofta rätt intressanta saker...
Det ABSOLUT FÖRSTA man tänker på; när det gäller distade, nedstämda gitarrer: Är begreppet 'chug'. Detta är i princip ett soundbegrepp inom denna aktuella musikstil; som är så viktig: Och blir därmed en hel vetenskap -för de som verkligen utövar det. Dock den allmänna 'sterotypen' för detta handlar ofta om hur tight, aggressivt, fett -soundet 'palm mutar' -när man lirar. När man snackar ALL strängton -på ett nyktert sätt: Pratar man om två saker: A.) Anslagston -och: B.) Sustain/utringande ton.
Oftast omfattar stereotypen/standarden hos de flesta som utövar detta mycket; ett ENORMT FOKUS -på en anslagston. Inte alls lika stort fokus på den ut ringande sustaintonen. Detta flyttar gitarrens 'mer naturliga' plats i en låtmix; till att vara mer ett percussion/takt betonat instrument. För att göra en långhistoria kort; kan man ärligt säga att gitarrsoundet tävlar ikapp med baskaggen -och med basen i låtarna.
Det jag gillade och direkt reagerade på -i din grej: Var att du hade valt -att gå tvärt emot 'standarden'. Inte alls prioritera/accentuera anslaget i din 'chug'. Detta gör att gitarrsoundet väldigt ovanligt för denna typ av spelstil. Dvs: TOTALT i MOTSATT RIKTNING; än 'stereotypen', bransch standarden. -Coolt!
Och du skall veta att de flesta band -inom denna genre; har under decennier slagits/fått bråka med problem i sina bandmixar. Det är inte förrän under senare tid; som vissa få band lyckats klura ut det här -på ett fantastiskt sätt. Hemligheten är att de lärt sig att dela upp anslagstonen och sustaintonen; och fördelat dessa två uppgifter mellan gitarren och basen när de spelar. Gitarren står för/accentuerar anslaget -medan basen accentuerar den ut ringande tonen. Det som förändrar -och ger valmöjligheterna för själva soundet är: Hur tight, 'o boomig' -samt 'o headroomig' går gitarrsoundet att få; i kombination med: Överstyrt (Tänk: Lemmy i Motörhead) -eller ej överstyrt brett och boomigt sound -man kan få ur basen. Dvs; oavsett hur snabbt man spelar; kommer bassoundet tekniskt och fysiskt att ringa ut lite längre -jämfört med gitarrsoundet. Och detta ger mer naturlig värme, fett och luft i soundet -jämfört med att bandmedlemmarna tävlar i gain och volym i en gemensam mix -där det inte finns plats för detta.
-Än en gång: -Coolt initiativ -med ofärgade öron; gjorde att låten hamnade helt utanför genren -man förväntade sig; sett till genren i branschen. -Ballt!
/ Jonken