View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:52



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone? Nej! 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone? Nej!
Om jag inte minns fel nämnde @zoork_1 i en tidigare tråd att jag borde gå utanför min "comfort zone".
Jag har tänkt mycket på det och kom snabbt fram till tre saker jag inte behärskar. Det finns många fler men här är de tre som jag först kom att tänka på.
1. Drop tune med tungt distade ljud. Jag har aldrig spelat metal eller ens hårdare rock så detta känns främmande.
2. Elektronika. Även om jag länge jobbat med syntar (började 1980 med en Putney VCS-3) så är det tunga syntanvändandet inte något jag är speciellt bekant med.
3. Atonalitet. Jag är så skolad in i det traditionella västerländska tonspråket så att det atonala aldrig varit en grej.

Så jag bestämde mig för att skriva en låt i elektronikastil med tunga distade kompgitarrer med drop tuning och ett atonalt tema.
Det var väldigt roligt att skriva och spela in låten
Troligtvis kommer personer kunniga inom de olika områdena att säga att det jag försöker göra inte alls är som man skall/bör/måste göra för att det skall vara autentiskt, men det får väl bli så.

Tack till Zoork_1 för inspirationen till nya tankegångar!

Skulle vara intressant att höra vad Bojen tycker om stilblandningen.

https://soundcloud.com/mats-nermark/teutonic-shift

/Mats N


12 Jan 2023, 16:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Det låter ganska glatt och trevligt, och dropD etc är ju ofta lite dystert. Det finns klar igenkänning till det du gjort tidigare, även om du försöker att inte låta så?

Jag är ju ingen elektronikasnubbe så jag har ingen koll egentligen på den stilen, men det låter bra i min "mancaveanläggning", dvs en gammal sånganläggning. Snyggt ljud och lite kul "skum" tonalitet. :-)

Jag förstår att det var en utmaning att spela lite "skevt"!

_________________
/Lennart


15 Jan 2023, 17:25
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Custom Sam wrote:
Det låter ganska glatt och trevligt, och dropD etc är ju ofta lite dystert. Det finns klar igenkänning till det du gjort tidigare, även om du försöker att inte låta så?

Jag är ju ingen elektronikasnubbe så jag har ingen koll egentligen på den stilen, men det låter bra i min "mancaveanläggning", dvs en gammal sånganläggning. Snyggt ljud och lite kul "skum" tonalitet. :-)

Jag förstår att det var en utmaning att spela lite "skevt"!


Hej Lennart,

Tack för kommentaren. Jag får ofta höra att jag jag spelar "glatt". En gång fick jag höra tt jag till och med spelar moll-blues så det låter dur. :D
Och ja, det var en utmaning att spela skevt.

/Mats N


15 Jan 2023, 17:32
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Jag gillar det, lite lagom udda men ändå där. Fick mig att tänka på automationsindustri och film.... 8)


16 Jan 2023, 00:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Mina öron blir alltid lite extra intresserade; när jag hör någon nämna 'utanför min comfort zone' etc. Ofta blir det extra intressant då; pga man tar sig an/ger sig på nya saker. Detta utan att nödvändigtvis vara lika färgad av stereotyper inom den aktuella området. Typ: Den personliga kreativiteten av 'no rulez' -RULEZ! -Ofta rätt intressanta saker...

Det ABSOLUT FÖRSTA man tänker på; när det gäller distade, nedstämda gitarrer: Är begreppet 'chug'. Detta är i princip ett soundbegrepp inom denna aktuella musikstil; som är så viktig: Och blir därmed en hel vetenskap -för de som verkligen utövar det. Dock den allmänna 'sterotypen' för detta handlar ofta om hur tight, aggressivt, fett -soundet 'palm mutar' -när man lirar. När man snackar ALL strängton -på ett nyktert sätt: Pratar man om två saker: A.) Anslagston -och: B.) Sustain/utringande ton.
Oftast omfattar stereotypen/standarden hos de flesta som utövar detta mycket; ett ENORMT FOKUS -på en anslagston. Inte alls lika stort fokus på den ut ringande sustaintonen. Detta flyttar gitarrens 'mer naturliga' plats i en låtmix; till att vara mer ett percussion/takt betonat instrument. För att göra en långhistoria kort; kan man ärligt säga att gitarrsoundet tävlar ikapp med baskaggen -och med basen i låtarna.

Det jag gillade och direkt reagerade på -i din grej: Var att du hade valt -att gå tvärt emot 'standarden'. Inte alls prioritera/accentuera anslaget i din 'chug'. Detta gör att gitarrsoundet väldigt ovanligt för denna typ av spelstil. Dvs: TOTALT i MOTSATT RIKTNING; än 'stereotypen', bransch standarden. -Coolt!

Och du skall veta att de flesta band -inom denna genre; har under decennier slagits/fått bråka med problem i sina bandmixar. Det är inte förrän under senare tid; som vissa få band lyckats klura ut det här -på ett fantastiskt sätt. Hemligheten är att de lärt sig att dela upp anslagstonen och sustaintonen; och fördelat dessa två uppgifter mellan gitarren och basen när de spelar. Gitarren står för/accentuerar anslaget -medan basen accentuerar den ut ringande tonen. Det som förändrar -och ger valmöjligheterna för själva soundet är: Hur tight, 'o boomig' -samt 'o headroomig' går gitarrsoundet att få; i kombination med: Överstyrt (Tänk: Lemmy i Motörhead) -eller ej överstyrt brett och boomigt sound -man kan få ur basen. Dvs; oavsett hur snabbt man spelar; kommer bassoundet tekniskt och fysiskt att ringa ut lite längre -jämfört med gitarrsoundet. Och detta ger mer naturlig värme, fett och luft i soundet -jämfört med att bandmedlemmarna tävlar i gain och volym i en gemensam mix -där det inte finns plats för detta.

-Än en gång: -Coolt initiativ -med ofärgade öron; gjorde att låten hamnade helt utanför genren -man förväntade sig; sett till genren i branschen. -Ballt!


/ Jonken :o


16 Jan 2023, 11:34
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Gillar den!!! :lol:

Speciellt inledningen, kontrasten mellan det syntiga kompet och de distade gitarrerna.


16 Jan 2023, 13:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Jonken wrote:
Mina öron blir alltid lite extra intresserade; när jag hör någon nämna 'utanför min comfort zone' etc. Ofta blir det extra intressant då; pga man tar sig an/ger sig på nya saker. Detta utan att nödvändigtvis vara lika färgad av stereotyper inom den aktuella området. Typ: Den personliga kreativiteten av 'no rulez' -RULEZ! -Ofta rätt intressanta saker...

Det ABSOLUT FÖRSTA man tänker på; när det gäller distade, nedstämda gitarrer: Är begreppet 'chug'. Detta är i princip ett soundbegrepp inom denna aktuella musikstil; som är så viktig: Och blir därmed en hel vetenskap -för de som verkligen utövar det. Dock den allmänna 'sterotypen' för detta handlar ofta om hur tight, aggressivt, fett -soundet 'palm mutar' -när man lirar. När man snackar ALL strängton -på ett nyktert sätt: Pratar man om två saker: A.) Anslagston -och: B.) Sustain/utringande ton.
Oftast omfattar stereotypen/standarden hos de flesta som utövar detta mycket; ett ENORMT FOKUS -på en anslagston. Inte alls lika stort fokus på den ut ringande sustaintonen. Detta flyttar gitarrens 'mer naturliga' plats i en låtmix; till att vara mer ett percussion/takt betonat instrument. För att göra en långhistoria kort; kan man ärligt säga att gitarrsoundet tävlar ikapp med baskaggen -och med basen i låtarna.

Det jag gillade och direkt reagerade på -i din grej: Var att du hade valt -att gå tvärt emot 'standarden'. Inte alls prioritera/accentuera anslaget i din 'chug'. Detta gör att gitarrsoundet väldigt ovanligt för denna typ av spelstil. Dvs: TOTALT i MOTSATT RIKTNING; än 'stereotypen', bransch standarden. -Coolt!

Och du skall veta att de flesta band -inom denna genre; har under decennier slagits/fått bråka med problem i sina bandmixar. Det är inte förrän under senare tid; som vissa få band lyckats klura ut det här -på ett fantastiskt sätt. Hemligheten är att de lärt sig att dela upp anslagstonen och sustaintonen; och fördelat dessa två uppgifter mellan gitarren och basen när de spelar. Gitarren står för/accentuerar anslaget -medan basen accentuerar den ut ringande tonen. Det som förändrar -och ger valmöjligheterna för själva soundet är: Hur tight, 'o boomig' -samt 'o headroomig' går gitarrsoundet att få; i kombination med: Överstyrt (Tänk: Lemmy i Motörhead) -eller ej överstyrt brett och boomigt sound -man kan få ur basen. Dvs; oavsett hur snabbt man spelar; kommer bassoundet tekniskt och fysiskt att ringa ut lite längre -jämfört med gitarrsoundet. Och detta ger mer naturlig värme, fett och luft i soundet -jämfört med att bandmedlemmarna tävlar i gain och volym i en gemensam mix -där det inte finns plats för detta.

-Än en gång: -Coolt initiativ -med ofärgade öron; gjorde att låten hamnade helt utanför genren -man förväntade sig; sett till genren i branschen. -Ballt!


/ Jonken :o


Tack Jonken för din intressanta och inte minst utbildande kommentar. Jag vet inte när eller hur men det blir nog lite forskande ikring begreppet chug för min del. :D

/Mats N


16 Jan 2023, 23:16
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Cabretta wrote:
Gillar den!!! :lol:

Speciellt inledningen, kontrasten mellan det syntiga kompet och de distade gitarrerna.


Halloj Cabretta!

Jag tänkte att det nog kan bli en del mer eller mindre lyckade kontraster när jag skulle sammanfoga tre saker jag egentligen inte vet något om. Kul att du hittad en du gillade lite mer.

/Mats N


16 Jan 2023, 23:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Atonal elektronika & nedstämda gitarrer - comfort zone?
Mats Nermark wrote:
Tack Jonken för din intressanta och inte minst utbildande kommentar. Jag vet inte när eller hur men det blir nog lite forskande ikring begreppet chug för min del. :D

/Mats N

Varsågod.
Med risk att göra dig lite mer 'stereo typisk': bara att 'chugga' på -med Ola här:
https://www.youtube.com/watch?v=1GPoyQlR30g
Du märker säkert direkt -att det här är percussion fast på strängar; baserat på anslag. De två demade chug-varianterna här (3:or och 2/4:or) -tar dig faktiskt ganska långt i den här 'branchen'. 3:orna är roliga att leka med för kreativare själar. Detta efter som de har 3 chug och en paus. Man kan då välja att lägga pausen i på vilken plats man vill i dessa klassiska bransch-takter. Och: Ju färre chugs i takterna = Ju mörkare och tyngre musik blir det.

-Du märker säkert oxo direkt vilken typ av gitarrsound -som det här vanligtvis kräver...? :wink:


/ Jonken


17 Jan 2023, 11:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.